Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Sep 2013 13:37

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik wil een school die eruit haalt wat erin zit. Dus als een kind op C-niveau presteert, maar een A zou kunnen worden met wat meer inzet en motivatie dan wil ik dat ze dat onderkennen en helpen om die A eruit te krijgen. Als een kind gewoon C-niveau heeft dan wil ik dat het kind zich ook gewaardeerd en geprezen voelt en zich niet minder voelt dan de A-kinderen. Ik vind het belangrijk dat niet alleen schoolse vaardigheden worden gestimuleerd, maar ook andere, meer creatieve of sportieve talenten, sociale vaardigheden belangrijk en ik vind het ook wel belangrijk dat de school in de buurt zit, in verband met sociale contacten.

Ik heb zelf op een school gezeten die enorm prestatiegericht was en voor kinderen bij wie het erin zat om goed te presteren was dat heel prettig, op de school waar ik daarvoor zat had ik nogal de neiging om onder te presteren, het heeft mij dus echt wel goed gedaan. Maar voor kinderen die gewoon niet de capaciteiten in huis hadden om hoge resultaten te behalen betwijfel ik of het nou zo'n prettige plek was. Ik vond het qua sfeer ook geen fijne school, veel vriendjespolitiek, kinderen van leerkrachten en vriendjes daarvan die altijd de leuke dingen mochten doen. Veel groepjesvorming ook, er was echt een populaire kliek en het was leuk als je daarbij hoorde, maar je kon er ook keihard buiten vallen en er niet echt bij horen. Dat was de andere kant van de medaille en dat was op die eerste basisschool wel weer leuker, daar was voor mijn gevoel meer eenheid in de klas.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem124

Bericht 15 Sep 2013 13:38

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik vind pedagogisch optimisme ontzettend belangrijk. Verder oplossingsgerichte benadering. Weinig direct instructiemodel. En goed geschoolde leerkrachten met een heldere visie die durven af te wijken van methodes. Zie ik dat, vertrouw ik verder op de kunde van de leerkracht.

Bestwil gek Printje, dat je zelf wat betreft je kids haast extreem prestatiegericht bent. Misschien vat jij dat op als dag ik daarmee bedoel dat je heel erg stimuleert, maar dat is niet zo. Eerder dat je erg enthousiast wordt ban bepaalde prestaties en ze bijna niet kan afwachten.
<<

Anoniem4

Bericht 15 Sep 2013 13:51

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Rejoy schreef:En wat nou als je kind per ongeluk faalangstig is en structureel te laag scoort op Cito-toetsen? Of een hele slechte concentratie heeft, maar wel heel intelligent is?


Op mijn school moeten wij elke cito-toets analyseren op kindniveau en op groepsniveau. Daarin proberen wij te verklaren hoe het komt dat een kind waarvan wij veel verwachtten minder scoorde, of juist andersom. Om aan de inspectie te kunnen laten zien.

Edit: Ik vind het heel fijn om te doen, vaak houd ik ook nog een gesprekje met een kind en die kunnen vaak goed vertellen wat ze van de toets vonden, of ze erg zenuwachtig waren, misschien grieperig of speelt er iets in de thuissituatie. Allemaal dingen die resultaten kunnen beïnvloeden.
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Sep 2013 14:01

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik vind meerdere dingen belangrijk. Bijvoorbeeld dat er uit elk kind het niveau geprobeerd wordt te halen dat erin zit, welk niveau dat ook is. En naast goed onderwijs ook voldoende aandacht voor het sociale aspect, de natuur, muziek...

Wij hebben gekozen voor de vrije school in de stad naast ons. Scoort goed en voldoet aan onze eisen, ook op het gebied van vaardigheden buiten het stukje prestatie. Wel een risico dat ze minder makkelijk buiten school met kinderen kan spelen, want de kinderen komen overal vandaan. Maar ik heb al gezien en gehoord dat dit in de praktijk best loopt allemaal, juist omdat het daar niet standaard is dat iedereen in de buurt van school woont.
<<

Anoniem8

Bericht 15 Sep 2013 14:16

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Cheese schreef:Ik vind pedagogisch optimisme ontzettend belangrijk. Verder oplossingsgerichte benadering. Weinig direct instructiemodel. En goed geschoolde leerkrachten met een heldere visie die durven af te wijken van methodes. Zie ik dat, vertrouw ik verder op de kunde van de leerkracht.

Bestwil gek Printje, dat je zelf wat betreft je kids haast extreem prestatiegericht bent. Misschien vat jij dat op als dag ik daarmee bedoel dat je heel erg stimuleert, maar dat is niet zo. Eerder dat je erg enthousiast wordt ban bepaalde prestaties en ze bijna niet kan afwachten.



Misschien dat daar ook een beetje irritatie vandaan komt bij mij. Als iemand aangeeft dat zijn school goed scoort in het onderzoek van rtl, dan wordt dat teniet gedaan door direct te wijzen op het feit dat de citoscore volgens jou helemaal niet zo belangrijk is. Maar als jouw kind zich op een gebied snel ontwikkelt dan wordt er elke week een topic geopend en moeten we allemaal applaudisseren.

Ik vind jouw trots ten aanzien van je kinderen hartstikke mooi maar het gaat natuurlijk ook om prestaties die ze leveren. Dan doet het wat hypocriet aan als je steeds wijst op het feit dat jij absoluut niet prestatiegericht bent.
<<

Anoniem124

Bericht 15 Sep 2013 14:23

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Wow ik kan écht niet typen met m'n ipad zie ik!
<<

Anoniem66

Bericht 15 Sep 2013 14:37

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik vind het vooral erg belangrijk dat het kind zoveel mogelijk gevolgd word, en dat leerkrachten open staan voor verschillende benaderingen. Werkt het ene niet, dan proberen we gewoon wat anders en gaan we niet meteen in hokjes denken. Ruimte voor beweging, ruimte voor eigen inbreng, niet zo vast hangen aan methodes. Ook graag leerkrachten die weten waar ze het over hebben, die genoeg kennis hebben van heel veel 'problemen', dat mis ik enorm in het onderwijs hier. Kan het ze niet kwalijk nemen, want je krijgt het ook niet echt op de pabo. Ik heb het niet tot weinig gehad in ieder geval. Ik zou heel graag zien dat er een selectie plaats zou vinden voor aanmelding van een lerarenopleiding. En in plaats van alleen de pabo (want het niveau stelt niet zoveel voor) gewoon een universitaire studie verplichten wil je voor de klas staan.

Maar goed, ik heb het idee dat mijn idee van goed onderwijs hier nergens in Nederland te vinden is. Het is nogal richting het Finse onderwijs. Het Montessori onderwijs komt denk ik het meeste in de buurt.
<<

Anoniem66

Bericht 15 Sep 2013 14:41

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Cheese schreef:
Bestwil gek Printje, dat je zelf wat betreft je kids haast extreem prestatiegericht bent. Misschien vat jij dat op als dag ik daarmee bedoel dat je heel erg stimuleert, maar dat is niet zo. Eerder dat je erg enthousiast wordt ban bepaalde prestaties en ze bijna niet kan afwachten.


Dat valt mij ook heel erg op.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 15 Sep 2013 14:53

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Persoonlijk zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een school met kleine klassen, waar de leerkracht nog de ruimte heeft om goed naar de kinderen te kijken en daar op te anticiperen.
<<

Anoniem57

Bericht 15 Sep 2013 22:31

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Cheese schreef:Wow ik kan écht niet typen met m'n ipad zie ik!



Dat is ook verdomde moeilijk hoor!
<<

Anoniem40

Bericht 15 Sep 2013 22:54

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Hmmm, ik weet niet of prestatiegerichtheid slecht is. Scandinavische scholen zijn bijvoorbeeld veel minder prestatiegericht en kinderen krijgen tot hun 12e helemaal geen cijfers. Daarna wordt er ook geen onderscheid gemaakt in niveau, alle niveaus worden in 1 klas gezet. Maar alle Scandinavische landen (behalve Finland) scoren lager bij PISA dan Nederland. Wat de meeste moeders al aangeven hier; als ouder wil je dat er het maximale uit je kind wordt gehaald, dat je kind maximaal gestimuleerd wordt. Zijn de kinderen in Nederland dus slimmer of wordt er meer uit gehaald?
Ik vind ook dat kinderen kind moeten kunnen zijn en daar zou ik mijn school ook op uitkiezen. Maar ik wil ook wel dat ze iets leren en dat er zoveel mogelijk uit wordt gehaald. Of dat nou met of zonder cijfers is zou mij niet zo veel uitmaken. Ik denk wel dat de CITO toetsen een goed beeld geven als je de resultaten over langere tijd bijhoudt.
<<

Anoniem272

Bericht 16 Sep 2013 06:41

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Wat jullie nu zeggen over Printje lijkt me heel menselijk hoor. Als je kind op atletiek zit en altijd overal laatste wordt, roep je 'meedoen is belangrijker dan winnen' of zo. Maar als je kind dan toch een keer wint ben je supertrots natuurlijk. Dat hebben alle ouders toch wel een beetje?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 16 Sep 2013 07:26

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Filoria schreef:Wat jullie nu zeggen over Printje lijkt me heel menselijk hoor. Als je kind op atletiek zit en altijd overal laatste wordt, roep je 'meedoen is belangrijker dan winnen' of zo. Maar als je kind dan toch een keer wint ben je supertrots natuurlijk. Dat hebben alle ouders toch wel een beetje?


Ik snap dat probleem ook niet zo.
Ik kon ook niet wachten tot B ging kruipen en lopen enzo, dat maakt je toch ook gewoon waanzinnig trots?
<<

Anoniem8

Bericht 16 Sep 2013 08:41

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Maar dan interpreteer je mijn post verkeerd. Ik vind die trots juist mooi en vertederend. Ik vind het alleen jammer dat als iemand anders trots is op de prestaties van bijvoorbeeld de school, dat die trots dan teniet wordt gedaan.

Maar dat ligt zeker ook bij mij en heeft wel een bepaald verleden dat ik er in het geval van Printje misschien teveel op let. Ik heb absoluut niks tegen Printje, ik vind haar juist een leuke forummer. Alleen op dit gebied heb ik een beetje een kater geloof ik.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2013 08:43

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Filoria schreef:Wat jullie nu zeggen over Printje lijkt me heel menselijk hoor. Als je kind op atletiek zit en altijd overal laatste wordt, roep je 'meedoen is belangrijker dan winnen' of zo. Maar als je kind dan toch een keer wint ben je supertrots natuurlijk. Dat hebben alle ouders toch wel een beetje?


Ja, maar het is toch helemaal niet dat de kinderen van Printje overal laatste mee worden, zij gaan nog niet eens naar school, dus ze weet nog niet hoe zij het gaan doen. Dus het lijkt me niet dat dat erachter zit. Ik denk meer dat het de kloof is tussen haar rationele mening als leerkracht en haar meer emotionele trotse gevoelens als moeder.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2013 08:45

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Daarbij heb ik haar wel vaak genoeg horen/zien zeggen dat iets knap is, bijvoorbeeld als een kleuter al kan tellen. Zij heeft volgens mij alleen andere opvattingen (als leerkracht dus) over klassen overslaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Olíve