Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zindelijkheidstraining

<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 15 Mei 2014 16:19

Zindelijkheidstraining

Sinds deze week zijn we begonnen met zindelijkheidstraining. Maandag heeft ze twee ongelukjes gehad, niks op de wc. Dinsdag één plas op de grond, daarna alles in haar luier met haar middagslaapje en weer niks op de wc. Gisteren waren we een dagje weg dus niet geoefend. Vandaag hebben we al ik weet niet hoe vaak op de wc gezeten maar helemaal niks. Ze voelt prima dat ze moet plassen en geeft dan ook aan dat ze op de wc wil. Maar zodra ze daar echt aandrang voelt wil ze er af. Ik probeer het te rekken, ze moet nu in elk geval zitten tot ik tot 50 heb geteld (anders wil ze er al na 3 tellen af) en dat gaat eigenlijk prima maar plassen ho maar. Ze heeft nu echter ook geen ongelukjes gehad en houdt het dus op. Op dit moment slaapt ze met een luier dus die zal zo wel vol zitten. Hoe krijgen we haar zover dat ze wel gaat plassen? Of is het gewoon een kwestie van volhouden? Ze heeft al een keer eerder blaasontsteking gehad en ik heb geen zin een herhaling daarvan.

Overigens is ze er al wel echt aan toe. Zowel plas als poep voelt ze prima aankomen. Poep in haar luier vindt ze niet fijn zitten. Ze is erg geïnteresseerd in naar de wc gaan, is helemaal fan van haar nieuwe ondergoed en heeft al eerder op de wc geplast en zelfs twee keer gepoept. Daarbij lekt ze 's nachts regelmatig door maat 6 luiers, wat natuurlijk ook niet prettig is.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 15 Mei 2014 16:56

Re: Zindelijkheidstraining

En nog even uitstellen?

Y. was vorig jaar zomer zindelijk overdag, maar toen het kouder werd ging het mis en hebben we hem weer een luier omgedaan. Een week of 5 terug zei hij op vrijdag opeens dat hij nu een grote jongen was en geen luier meer nodig had. Sinds die dag is hij zowel overdag als 's nachts zindelijk (poepen en plassen) en heeft geen één ongelukje gehad.

Hier hebben we dus gewacht tot hij er zelf mee kwam en na vorig jaar zomer er geen aandacht meer aan geschonken. Als hij in november nog steeds een luier had gehad waren we wel aan training gaan doen omdat ze hier niet naar school mogen met een luier en hij eind januari naar de basisschool gaat.
Afbeelding
<<

Nilou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 368

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:10

Bericht 15 Mei 2014 19:44

Re: Zindelijkheidstraining

Hier wil het ook niet vlotten. Vorig jaar zomer deed hij regelmatig een plas op de wc/potje. Nu helemaal niks meer. Hij vind het vreselijk om op het potje te moeten of de wc. Hij doet het liever in z'n luier zegt ie..
Belonen met stickers al geprobeerd, cadeautje bij X-aantal stickers, hij wil het allemaal graag maar zodra hij er een plas voor moet doen wil hij het al niet meer. Dus daar kunnen we hem ook niet mee triggeren.
We hebben nu een aantal weken gedaan dat hij bij het verschonen van de luier even op het potje moet zitten, geen druk erbij maar gewoon even zitten. Komt er een plas is het mooi, anders goed geprobeerd.
Nu laten we het even rusten, het wil gewoon nog niet. Bovendien is de situatie thuis nu ook even anders als normaal met een baby opkomst.
Zoon van mei 2011
Dochter van juni 2014
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 15 Mei 2014 19:54

Re: Zindelijkheidstraining

Wij hebben gewoon gewacht totdat hij zelf aangaf naar de wc te willen. We waren op vakantie, hij liep de hele dag in zijn zwembroek en zei ineens dat hij moest plassen. Zo gezegd zo gedaan en hij was meteen zindelijk zonder noemenswaardige ongelukjes. Hij was toen bijna 3.

Om eerlijk te zijn hou ik zelf niet zo van trainen, ik denk dat het vanzelf komt als ze er aan toe zijn. Je kan het altijd proberen maar willen/durven ze niet ga ik niet de hele dag achter ze aan lopen dweilen, daar ben ik te lui voor :D
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 15 Mei 2014 19:56

Re: Zindelijkheidstraining

Is een potje geen idee? Lees elke keer "wc" en dat is misschien ook wel extra spannend en gespannen is het natuurlijk moeilijk plassen...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem193

Bericht 15 Mei 2014 20:08

Re: Zindelijkheidstraining

Misschien is het toch te vroeg.
<<

Anoniem255

Bericht 15 Mei 2014 20:16

Re: Zindelijkheidstraining

Ik zou ook nog even wachten.
Of beginnen met een potje.
Sowieso stoppen met tot 50 te tellen. Dat vind ik best sneu eigenlijk.
<<

Anoniem73

Bericht 15 Mei 2014 20:26

Re: Zindelijkheidstraining

Ik zou gewoon even wachten, het komt vanzelf wel. Ik heb hier er nog nooit achteraan gezeten. Ze kwam er vanzelf mee en sindsdien ging het gelijk goed.
<<

Anoniem103

Bericht 15 Mei 2014 20:39

Re: Zindelijkheidstraining

Ik zou haar gewoon naar de wc laten gaan wanneer ze wil en als ze er na 3 tellen af wil zou ik haar gewoon laten gaan. Ze plast vanzelf wel een keer als ze daar zit. Mijn zoontje had ook van die periodes dat hij steeds naar de wc wilde en toch niet plaste. Op een gegeven moment ging hij uit zichzelf steeds plassen op het potje en heb ik zijn luier af gelaten. Hij heeft toen een paar keer een ongelukje gehad maar daarna bijna nooit meer.
De laatste tijd heeft hij veel ongelukjes gehad (ik denk door de spanning voor de basisschool) en hij krijgt nu ook vaak weer een luier om als we weg gaan omdat hij dat prettig vindt. Ik vind dat prima, ik ga er geen heel ding van maken. Gaat vanzelf wel weer beter.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 15 Mei 2014 20:44

Re: Zindelijkheidstraining

Ik vind het ook lastig. Onze zoon is nu 2,5 en vind de wc en het potje reuzeinteressant, hij wil er ook wel op maarrr.. alleen met de broek aan. Ik probeer het deze zomer even weer.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 15 Mei 2014 20:56

Re: Zindelijkheidstraining

Ik zou haar absoluut niet dwingen, zoals jij aangeeft ipv 3, 50 tellen te laten zitten. Het komt echt vanzelf. Ik denk ook niet dat je je echt zorgen moet maken, want hoe gek het ook klinkt, onze oudste, nu 3,5 wou eerst ook nooit. En zo van uit het bijna niets deed ze alles op de wc en of potje. Dit deed ik spelende wijs, en als ik zelf moest, plassen of poepen, nam ik der mee en maakten we er echt een heel groot feest van, wat dus tot succes heeft geleid.
Wat ik vergeet te melden is dat ze nu denk ik een maand of 2, max 3 pas zindelijk is, ik had de hoop ook al bijna opgegeven.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Mei 2014 21:44

Re: Zindelijkheidstraining

Lookie schreef:Ik vind het ook lastig. Onze zoon is nu 2,5 en vind de wc en het potje reuzeinteressant, hij wil er ook wel op maarrr.. alleen met de broek aan. Ik probeer het deze zomer even weer.


Dat doet D ook. Alle knuffels moeten op het potje, hij ook, soms met broek aan. Soms zonder en dan met geluidseffect (hij maakt zelf een plas geluid). Maar aangeven dat hij echt moet doet ie niet, we gaan er komende zomer mee bezig. Zou mooi zijn als ie zindelijk is voor de tweede.

Voor nu zou ik het gewoon aankijken Novalee, op de wc zetten als ze wil en eraf laten gaan als ze wil. Denk dat het vanzelf wel komt.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 15 Mei 2014 22:42

Re: Zindelijkheidstraining

Ik denk dat ze er toch nog niet aan toe is?
Maar dat is soms moeilijk inschatten.
Mijn dochter is sinds een maand ( ongeveer ) zindelijk.
Ze was al een hele tijd geïnteresseerd, maar ik deed altijd een beetje half half. Dus de ene keer wel op het potje en de andere keer niet.
Dus toen dacht ik een maand geleden, ik ga nu eens doorpakken. Dus ik heb haar de hele dag in een onderbroek laten lopen en iedere 3/4 op de pot. Binnen een dag was ze droog :). Geen luier meer om gehad overdag. Wel tijdens het slapen.
Mijn zoon is totaal niet geïnteresseerd, dus daar wachten we nog even mee. Als hij op de pot wil, dan is het uiteraard prima.
Van de zomer maar vaak in zijn blote billen in de tuin, haha.

Ik zou als ik jou was gewoon even wachten nog.
Afbeelding
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 15 Mei 2014 23:33

Re: Zindelijkheidstraining

Dankjewel voor alle reacties!

Training is een beetje verkeerd gekozen, want zo streng doe ik helemaal niet. Dat tot vijftig tellen is aboluut niet sneu voor haar, dat vindt ze vaak zelfs leuk en dan zit ze regelmatig mee te tellen. Overigens doe ik dat ook niet elke keer. Daarbij mag ze ook elke keer doorspoelen en handen wassen wat ze beide geweldig vindt.

Qua er nog niet aan toe zijn, wat zou ze dan nog meer moeten doen? Ze wil nu zelf op de wc zitten, gaat vaak met ons mee, wil in haar eigen en zusjes luier kijken als ze gepoept heeft, en ze voelt beide aankomen. Verder loopt ze ook weg als ze moet poepen, wat ze eerder nooit deed.

Potje heb ik wel een paar keer voorgesteld maar daar wil ze zelf niet op, dan liever op de wc. Dat komt waarschijnlijk door de blaasontsteking vorig jaar. Toen moest ik plas opvangen om te laten controleren maar dat lukte totaal niet met zo'n plaszakje dus moest het op het potje. Dat was een klein drama aangezien het toen echt moest en plassen op dat moment pijn deed. Zelf ben ik ook niet zo happig op het potje omdat je dat elke keer schoon moet maken dus als ze zelf liever op de wc gaat dan graag :wink: Ze heeft het nu nooit meer over die pijn en heeft in de tussentijd dus al wel eens wat op de wc gedaan en toen was ze niet bang, oid.

Morgenochtend moet ze naar de PSZ dus krijgt ze sowieso een luier om. Daarna ga ik haar denk ik ook maar weer luierbroekjes aandoen maar dan wel gewoon regelmatig op de wc zetten, welliicht dan zonder tellen. Even kijken hoe het dan gaat. Als ze er nou echt nog niet aan toe zou zijn dan is dat natuurlijk prima maar ik wil ook niet te snel weer stoppen.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 15 Mei 2014 23:44

Re: Zindelijkheidstraining

Als je het wel door wil zetten, dan zou ik haar gewoon standaard ieder uur of 3 kwartier op de wc/pot zetten.
En als ze maar 3 seconden blijft zitten en dat blijft zo en ze doet geen plas, dan probeer je het pas de volgende week weer.
Dat ze het voelt en weet zegt helaas niet dat ze ook toe is aan het zindelijk worden.
Want zo is het wel een hele klus.
Maar ik weet het dus niet precies, omdat het hier toevallig in 1 dag goed ging.

Ik vind zo'n potje echt ideaal :). We hebben het potje gewoon in een hoek staan en als ze moet, trekt ze zelf haar broek naar beneden, zitten en klaar, haha. Als ze klaar is, zegt ze het en gooien we 'm leeg.
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers