Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 06 Mei 2014 12:40

Re: Het grote borstvoedingstopic

In principe kan een kindje niet drinken en bijten tegelijk. Tijdens het drinken ligt namelijk te tong over de onderkaak, om te bijten moet die tong daar weg. Door goed op te letten en los te koppelen wanneer ze niet meer actief drinkt zou je kunnen proberen het bijten voor te zijn.
Dochter beet vooral veel tijdens het doorkomen van tandjes. Die tandjes zijn er nog steeds niet allemaal, maar door concequent 'au' te zeggen wanneer ze beet en los te koppelen bijt ze nu niet meer. Ze maakt er op die momenten wel grapjes over, doen alsof ze gaat bijten, loslaten, en dan met een grijns 'au' zeggen :P
februari 2012
november 2015
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 06 Mei 2014 12:52

Re: Het grote borstvoedingstopic

Klopt hoor, Choco, ze bijt pas nadat ze al goed gedronken heeft. Maar ik vond het wel fijn als ze dan nog lekker even bij me bleef liggen, maar dat is er nu niet meer bij.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 06 Mei 2014 13:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja, dat zijn vaak fijne momentjes :) hier stopte het bijten altijd weer als de tandjes eenmaal door waren, hopelijk is dat bij jullie ook het geval.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem 82

Bericht 09 Mei 2014 16:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Even een vraagje hoor. De laatste dagen laat R ´s nachts ineens veel meer tijd tussen de voedingen. Heerlijk wat betreft het slapen, maar met voeden weet ik nu niet zeker wat handig is. Normaal gesproken drinkt hij elke voeding beide borsten, anders heeft hij niet genoeg. Alleen als hij er 6 uur of langer tussen laat (van de week deed hij een keer 8 uur) dan zit er per borst zoveel melk in dat hij er maar eentje hoeft ´s morgens vroeg. Hij deed er wel een keer twee en toen kwam er een heleboel melk met een golfje weer uit. Dus dat doe ik niet meer, als hij er zo lang tussen laat krijgt hij maar één borst en dan is hij ook tevreden. Alleen de andere borst staat dan natuurlijk op knappen. Wat ik nu doe is dat ik die dan leeg kolf en die melk gaat dan de vriezer in. Maar ik vraag me ineens af of dat nu wel of niet handig is qua productie, de tweede borst kolven.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 09 Mei 2014 16:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik deed dat ook zo roze, met een pijnlijke borst rondlopen is niks. Nu drinkt hij smorgens wel beide en ik heb een mooie voorraad in de vriezer. :smile:
M:21072011
J :08012014
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Mei 2014 16:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik deed het ook zo, maar ik kolfde hem dan niet helemaal leeg zodat de productie wel wat minder zou worden.
R. 2013
D. 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 09 Mei 2014 16:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoihoi,

Ik ben helemaal blij, na mijn keizersnee is de borstvoeding toch goed op gang gekomen.
Nu heb ik een vraag: M. valt tijdens het voeden vaak in slaap en drinkt dan niet meer (goed). Als ik hem dan op bed leg, wordt hij na een paar minuten wakker (van de honger?) en als ik aanleg drinkt hij dan nog even.
Wat zijn tips om hem wakker te houden?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Mei 2014 16:34

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik kneep zachtjes in R zijn voetje of kriebelde hem onder zijn voetje of in zijn nekje.
R. 2013
D. 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 09 Mei 2014 17:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja, ik kietel en kriebel hem, maar hij snurkt er gewoon doorheen... ( om dan in bed weer wakker te worden..)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Mei 2014 17:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lastig is dat he? Werkt in zijn gezichtje blazen niet? Dat deed ik ook nog wel.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem315

Bericht 09 Mei 2014 17:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik kriebelde N. bij haar oor of kietelde haar voetzool. En ik voedde, verschoonde en voedde weer verder.
<<

Anoniem272

Bericht 09 Mei 2014 17:41

Re: Het grote borstvoedingstopic

Verschonen tussendoor is een goede tip ja! Ik deed ook wel eens tijdens het drinken de sokjes uit, broekje uit, mutsje af. Van kou worden baby's sowieso alert. (Dan moet de temperatuur van je kindje en die van de kamer wel op peil zijn natuurlijk.)

En wees gerust: het gaat over :yes:
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 09 Mei 2014 17:58

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het verschonen tussendoor doen we, dan is hij er weer even bij. Maar gezichtje blazen en voor een beetje kou zorgen nog niet, die kan ik mooi uitproberen.
Fijn dat het over gaat! Geeft de burger moed!
Bedankt!
<<

Anoniem 82

Bericht 09 Mei 2014 22:15

Re: Het grote borstvoedingstopic

Fijn om te lezen dat het dus nog niet zo gek is om de volle borst te kolven 's morgens. Tot de volgende voeding wachten lijkt me namelijk echt geen pretje, mijn borsten doet flink zeer en beginnen al te lekken tegen de tijd dat R komt na de nacht. Een voorraadje heb ik al in de vriezer vanwege de ziekenhuisopname van R waar hij een paar dagen niet of nauwelijks voeding in zijn maagje mocht hebben, maar op deze manier vul ik de vriezervoorraad maar nog wat verder aan dan. Hoef ik me in elk geval daar niet druk om te maken als ik eens een keer een dagje weg zou gaan.

Solei, hier was dat in het begin ook echt heel erg. Hij was gewoon meteen vertrokken en ik kreeg hem gewoon niet wakker. Alleen tussendoor verschonen hielp eventjes, verder maakte het weinig uit wat ik deed. Het is wel beter geworden. Hij valt nu alsnog binnen een paar minuten in slaap tijdens het voeden, maar drinkt dan wel slapend verder gelukkig. Of dat nu nog normaal is weet ik trouwens ook niet, ik heb gewoon echt een slaapkop.
<<

Anoniem 82

Bericht 14 Mei 2014 22:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Even deze weer uppen.. waar ik laatst nog aangaf voeden in het openbaar toch wel lastig/eng te vinden, gaat het steeds beter. Heb nu al op diverse plaatsen gevoed. Zo ook afgelopen week tijdens de opening van het nieuwe mamacafé hier in de buurt. En raad eens, ik sta in de krant op een foto terwijl ik BV zit te geven! Niks schokkends te zien overigens. Nu heb ik denk ik mijn vuurdoop wel gehad, haha!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Mei 2014 06:05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Haha, Roze, dat doe je goed! Fijn dat het nu makkelijker gaat, dat geeft je zoveel vrijheid :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 15 Mei 2014 06:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoi,

Ik geef voornamelijk afgekolfde melk wegens problemen met drinken aan de borst en omdat de controlfreak in mij gewoon wil weten hoeveel ze binnenkrijgt.
Gezien haar gewicht zou ze officieel 750 ml moeten drinken per etmaal. Ze is ongeveer 5 kilo.
Maar de laatste dagen drinkt ze maar rond de 600 cc.
Vannacht heeft ze doorgeslapen (8 uur achter elkaar) en de luier was niet eens vol en zwaar en ze dronk net maar 80 cc.
Moet ik me nu een beetje zorgen gaan maken? Ze woog.gisterochtend 4,8 kilo en vorige week ook al....
Soms heeft ze wel eens een dagje dat ze rond de 800 cc drinkt maar dat is alweer een week geleden.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem272

Bericht 15 Mei 2014 08:28

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat zegt het consultatiebureau over haar groei? Is ze verder wel tevreden en alert? Is er al een lactatiekundige geweest?

Ik denk dat je dat bijhouden en rekenen los moet laten. Bij borstvoeding zegt het aantal cc ook niet zo heel veel, je weet niet hoe 'geconcentreerd' jouw melk is. De natuur heeft het zo geregeld dat jouw aanbod en de behoefte van je kindje op elkaar afgestemd zijn, probeer daar op te vertrouwen.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 15 Mei 2014 08:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Whahaha, roze!!!!!! Hard gelachen om je vuurdoop in de krant!
Lees nu pas je vraag over s ochtends wel/niet kolven. Ik kolf dat ook gewoon. M slaapt al week of twee 8 vd 10 nachten door (23:00 tot +- 7.00, maar soms komt ze dus nog wel en dan wil ik nog wel voeding voor haar hebben. Door te kolven hou je inderdaad je productie in stand. Als je dat niet wil kan je de spanning eraf kolven maar niet een hele voeding. Je zal merken dat het na een paar dagen gaat teruglopen omdat je lijf zich aanpast aan de vraag. Op dit moment wil ik mijn productie graag behouden, vandaar dat ik wel kolf. Inderdaad handig voor de vriezer en als ze wel weer komt. (ook al zal je lichaam daar na een paar dagen ook weer op aangepast zijn).
Afbeelding

Afbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 15 Mei 2014 20:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Milou, ik geef borstvoeding live, dus dan zie ik niet hoeveel ze drinkt, maar mijn dochter heeft tot een week of 3 geleden bij de flesjes gekolfde melk (als ik moest werken/weg was) meestal rond de 100-130 ml gedronken. Hier had ze dan ook gewoon genoeg aan tot de volgende voeding. 5 op een dag meestal.

Inmiddels krijgt ze tussen de 130 en 150 ml. Ze is nu denk ik rond de 6,5 kilo (eind april was het 6 kilo)
Als je 150 ml per kilo per etmaal zou rekenen moet ze minstens 180 per voeding drinken, maar dat haalt ze dus lang niet

Ik zou dus het rekenen idd los proberen te laten. En overleggen met het cb hoe zij haar groei vinden gaan.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 16 Mei 2014 08:30

Re: Het grote borstvoedingstopic

J. drinkt uit de fles max. 80cc....hij is bijna 10mnd. Als hij bij mij drinkt drinkt hij volgens mij veel meer...hij komt in elk geval niks te kort, hij woog met 8mnd een kleine 10,5kg.

Ik snap je onzekerheid over hoeveelheden, dat had ik bij T. ook. Maar nu ik dat bij J. heb kunnen loslaten gaat t allemaal zó relaxter! Ik heb er alle vertrouwen in dat hij zelf wel weet wanneer en hoeveel honger hij heeft.

Die berekeningen met hoeveelheden zijn gemaakt voor kv, dat heeft eigenlijk niks te maken met bv.
Als ze goed groeit (vul de borstvoedingscurve in, bv kindjes groeien anders dan kv kindjes) en vrolijk en alert is kun je er vanuit gaan dat alles goed gaat.
Je kunt ook altijd contact opnemen met iemand van VBN, LLL of met een lactatiekundige.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem275

Bericht 16 Mei 2014 10:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Teddyaapje schreef:J. drinkt uit de fles max. 80cc....hij is bijna 10mnd. Als hij bij mij drinkt drinkt hij volgens mij veel meer...hij komt in elk geval niks te kort, hij woog met 8mnd een kleine 10,5kg.


:shock: wat een reus!
L is met 11mnd net 8kg :smile:
<<

Anoniem 82

Bericht 16 Mei 2014 11:05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn mannetje drinkt in elk geval uit de fles ook niet zoveel als dat zou moeten, maar dat is idd volgens de richtlijn voor kunstvoeding. En ik heb het vermoeden dat hij uit de borst wel wat meer drinkt. Inmiddels heb ik er wel vertrouwen in, heb me er ook ongerust om gemaakt, maar hij groeit echt prima. Hij groeit echt hard zelfs! Hij is nog geen drie maanden en zijn geboortegewicht heeft hij afgelopen week verdubbeld. Ik zou dus ook meer proberen te kijken naar hoe ze het verder doet qua groei, alertheid, plasluiers, etc. Ik weet dat dit lastig kan zijn, heeft bij mij ook even tijd nodig gehad!

En ik had volgens mij niks moeten zeggen over dat R langer ging doorslapen, want hij is er acuut mee gestopt, oeps! Niet erg hoor, maar het was wel even lekker om wat langer achter elkaar te kunnen slapen. In elk geval weet ik wel dat het nog zeker geen gewoonte is bij hem, dus als hij het doet zal ik voorlopig nog even een borst geven en de andere kolven.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 16 Mei 2014 14:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

bubble schreef:
Teddyaapje schreef:J. drinkt uit de fles max. 80cc....hij is bijna 10mnd. Als hij bij mij drinkt drinkt hij volgens mij veel meer...hij komt in elk geval niks te kort, hij woog met 8mnd een kleine 10,5kg.


:shock: wat een reus!
L is met 11mnd net 8kg :smile:


Ja hij gaat hard, T. is maar 4kg zwaarder...ben benieuwd wanneer J. hem voorbij gaat!
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Mei 2014 17:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wauw Teddy! Mijn zoontje is 14 maanden en weegt nu 10600 gram!

Mijn zusje van twee jaar jonger woog ooit hetzelfde als ik. Alleen ik was behoorlijk mager van het vele ziek zijn en slecht eten en mijn zusje was een lekker mollig propje. Het mafste is nog dat ik nu het propje ben en mijn zusje lang en slank. :smile:
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers