Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 22 Apr 2014 19:35

Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ik had al eerder over de nieuwe zwemdiploma's gehoord, maar ben benieuwd naar jullie mening. Goed of slecht?

----

Zwembond KNZB introduceert eigen zwemdiploma
De zwembond KNZB heeft dinsdag in Den Haag een nieuwe zwemlesmethode geïntroduceerd. Bij dit systeem staat de borstcrawl in plaats van de schoolslag centraal.

Naast het diploma van het Nationaal Platform Zwembaden kunnen kinderen straks ook op deze manier een zwemdiploma halen.
De zwembond heeft deze nieuwe methode ontwikkeld omdat er signalen kwamen dat het niet goed ging met de zwemlessen in Nederland. De KNZB is van mening dat kinderen met de nieuwe methode veel sneller hun diploma kunnen halen.

"Het niveau van kinderen die nu klaar zijn met zwemles, baart ons grote zorgen", zegt directeur Jan Kossen van de KNZB tijdens de presentatie van de nieuwe zwemmethode 'Superspetters'. "We hebben daarom onze verantwoordelijkheid genomen en een andere methode ontwikkeld."

Voormalig technisch directeur Jacco Verhaeren is nauw betrokken geweest bij het opzetten van het nieuwe systeem. "We zijn ongeveer het enige land waar met de schoolslag wordt gestart. Maar een borstcrawl is juist een veel natuurlijkere beweging voor een kind en is daarom veel makkelijker aan te leren", aldus Verhaeren.
"Zwemmen zit bij Nederlanders in het hart en hoort bij de opvoeding. Het is onze taak om dat zo goed mogelijk te ondersteunen", aldus Verhaeren. Bij de methode van de KNZB worden ook hulpmiddelen gebruikt, zoals zwembrillen en zwemvliezen.

Verdeeld
Binnen de branche is verdeeld gereageerd op het nieuwe diploma. Het Nationaal Platform Zwembaden zit vooral met de volgorde waarin de zwemslagen worden geleerd. Bij het huidige ABC-zwemdiploma is de volgorde vrij.
''Afhankelijk van wat de kinderen aan kunnen, wordt bepaald welke slagen ze eerst onder de knie krijgen. In hoeverre hun motoriek is ontwikkeld speelt daarbij een belangrijke rol'', aldus de woordvoerster.
Voorheen waren kinderen zeven jaar toen ze met school gingen zwemmen. Nu beginnen de meesten met vier jaar en kunnen ze de borstcrawl minder lang volhouden.

Tien maanden
Ook is het platform niet te spreken over de tijd waarin kinderen hun diploma moeten halen. Onderdeel van de nieuwe methode is dat kinderen twee keer per week drie kwartier zwemles krijgen, zodat ze binnen tien maanden hun C-diploma hebben. Bij de huidige methode is een kind gemiddeld anderhalf jaar bezig met het eerste diploma.
''Kinderen worden zo in een keurslijf geduwd. Niet alle kinderen zijn in staat om aan dit lesschema te voldoen'', waarschuwt de woordvoerster. Bovendien zouden kinderen met de nieuwe methode omgerekend slechts anderhalf uur korter hoeven te lessen.

Positief
De Reddingsbrigade is positief over het KNZB-diploma. Het belangrijkste vindt de organisatie dat kinderen al vroeg leren zwemmen. ''Het huidige ZwemABC blijven wij ondersteunen, maar dan moeten kinderen wel hun C halen'', stelt directeur Raymond van Mourik. Dat duurt nu drie jaar en zou met de nieuwe methode in een jaar kunnen worden gehaald.
Volgens Kossen is er bij veranderingen altijd kritiek. "Maar er is de afgelopen jaren weinig vernieuwing geweest in de sector. We kunnen met deze methode veel meer winnen dan verliezen."



-----

Ik denk dat dit geen goed plan is, onder andere om wat genoemd wordt in het stuk dat kinderen op zo jonge leeftijd de borstcrawl gewoon niet lang volhouden....
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Apr 2014 19:56

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar vraag me wel af waarom het niveau van kinderen die klaar zijn met zwemles nu zorgen baart. Kinderen moeten voor hun A-diploma al veel meer kunnen dan ik vroeger moest kunnen voor mijn A-diploma.
Is het niveau dan altijd laag geweest? Wat is er precies niet goed aan nu?
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Apr 2014 19:59

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Maar met dit nieuwe diploma staat juist de bc. wel centraal.
Die leren ze dan als eerste, terwijl dat een hele vermoeiende slag is. Pas als je de ademhaling heel goed beheerst en kan doseren in kracht is dit goed vol te houden

De schoolslag is moeilijker te leren, maar als je hem goed onder de knie hebt wel lang vol te houden.

En ik vind het onzin dat er gesteld wordt dat het reguliere abc begint met de schoolslag. Ik geef zelf zwemles en de eerste slagen die aangeleerd worden zijn de bc. en rc. Vooral de beenslag zodat ze leren vooruit te komen.
Daarna volgt de rugslag, dan schoolslag benen en hierna de combinatie.
Alleen is bij het diplomazwemmen de schoolslag en rugslag het belangrijkste en moeten ze dat 50m volhouden en de bc en rc maar 5 meter.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Apr 2014 20:22

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Dolphinne, dat verschilt dan wel per zwemschool denk ik. Mijn dochter is begonnen met leren drijven (op buik en rug). En daarna kwam de schoolslag, daar is ze nu nog mee bezig. Borstcrawl heeft ze nog niet geleerd. Ze hebben eerst de zwemslagen met een plankje geleerd en de armslag vooral veel staand in het water en zijn nu op buik en rug bezig zonder plankje.
Moeten ze bij het A-diploma ook al borst en rugcrawl kunnen of is dat pas bij B?
<<

Anoniem187

Bericht 22 Apr 2014 20:24

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

De zwemlessen zijn toch al veel moeilijker dan 'vroeger'? Als ik zie wat ze nu al moeten kunnen voor het A diploma... Dat hoefde ik volgens mij pas met B. En mijn C heb ik uberhaupt nooit gehaald..
Laatst gewijzigd door Anoniem187 op 22 Apr 2014 20:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 22 Apr 2014 20:50

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Serendipity schreef:De zwemlessen zijn toch al veel moeilijker dan 'vroeger'? Als ik zie wat ze nu al moeten kennen voor het A diploma... Dat hoefde ik volgens mij pas met B. En mijn C heb ik uberhaupt nooit gehaald..


Dit idd. Als ik hoor wat mijn collega haar zoontje nu al moet doen om alleen maar zijn A te halen. Als ik dat vroeger had moeten doen had ik never nooit mijn A diploma gehaald :laughcry:
Afbeelding
<<

Anoniem187

Bericht 22 Apr 2014 20:52

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ik inderdaad ook niet! Ik vond A en B halen al een hel.
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:10

Bericht 22 Apr 2014 20:59

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Hier leert ze al de borstcrawl in het kleine badje. En het flipperen en de beenslag leert ze ook in het kleine badje.
Ze is net 2 maanden bezig met zwemles.
Zo zie je maar dat het per zwembad verschillend is.
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Apr 2014 21:30

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Dan zou dat idd wel verschillend kunnen zijn per zwembad. Wij beginnen in elk geval wel met de borst en rugcrawl benen. Tegelijk met het drijven en daarna pas rugslag etc.

Voor het A-diploma moeten ze uit mijn hoofd:
Met kleding (korte broek, tshirt en schoentjes)
springen, 15 tellen watertrappen, halve baan schoolslag, draaien onder de lijn door naar rug en andere helft vd baan rugslag. Uit het water zonder trapje.
Zonder kleding:
Door het gat op 3 meter
50 meter schoolslag
50 m rugslag
5 m borstcrawl
5 m rugcrawl
5 en 7 tellen uitdrijven en drijven op de buik
5 en 10 tellen uitdrijven en drijven op de rug
30 tellen watertrappen
Afbeelding
Afbeelding
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 22 Apr 2014 21:38

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ik moest volgens mij voor mijn A alleen wat watertrappelen en wat heen en weer zwemmen op mijn buik en rug :hulde:

Als ik in de sloot val red ik mezelf wel, maar mijn vriend zegt in het zwembad altijd dat ik net een hondje lijk als ik zwem :palm:

Ik vind het trouwens wel raar dat zoiets niet landelijk geregeld is, maar dat zwembaden dat blijkbaar zelf uit mogen maken?
Afbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Apr 2014 21:39

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Dat deze methode sneller is, is ook een mooie advertentietruc.
Je kunt bij gewone zwemlessen ook naar 2 keer per week gaan. Dan kan dan ook sneller dan in 1,5 jaar.

Bij mijn werk hebben we op zondag een groep die elke week 2 uur achter elkaar zwemt. Daarbij wordt verwacht dat ze gemiddeld in 5 maanden hun A diploma halen (volgens het traditionele A diploma).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Apr 2014 21:41

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

De eisen voor het diploma A zijn wel overal gelijk, maar wat als eerste aangeleerd wordt staat vrij. Net als de manier waarop het aangeleerd wordt. Met of zonder veel drijfmiddelen als kurkjes/ speciale zwempakken etc.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 22 Apr 2014 21:46

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Boeit dat dan zo veel datze een zwemdiploma behalen?
AfbeeldingAfbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Apr 2014 22:03

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Mijn dochter zwemt ook 2 keer in de week, maar wel maar een half uur per keer. Twee keer in de week 3 kwartier zou ze ook wel volhouden. Ze is in augustus begonnen en haalt dan in principe in maart 2015 haar A-diploma.
Bij haar blijven ze de gehele zwemperiode voor het diploma met dezelfde groep kinderen bij elkaar (tenzij je kind erg voorloopt of juist achterloopt op de rest van de groep, dan kan er een groep overgeslagen/overgedaan worden).
Bij een ander zwembad hier in de buurt zwemmen alle kinderen op eigen tempo en stromen ze individueel door naar volgende groepjes. Bij dat zwembad krijgen de kinderen les met van die zwempakjes aan terwijl ze bij mijn dochter zonder van die zwempakken leren zwemmen. Voor allebei de methoden zal iets te zeggen zijn.
Bij het ene zwembad is er vaak maar 1 zwemleraar/lerares op een groepje van 5 of 6 kinderen. Bij mijn dochter zijn er elke les 4 zwemjuffen die ook allemaal mee het water in gaan op een groepje van 12 kinderen.
Veel verschillen dus in de manier van lesgeven maar voor de diploma's moeten ze overal hetzelfde kunnen.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Apr 2014 22:17

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Bij ons wordt er gekeken naar een individueel kind. Als dat kind naar een volgend niveau kan wordt het doorgeschoven naar een andere groep als daar plek is. Anders blijven ze nog wel even in dezelfde groep, maar moet ik als badjuf differentiëren en ze wel de volgende stof aanbieden.
Hier zitten gemiddeld 10 kinderen in een groep met 1 zwemonderwijzer (soms wel met een stagiaire erbij).

Slakje, ik vind het zeker belangrijk dat kinderen een zwemdiploma halen, of in elk geval zwemveilig zijn als ze in water terechtkomen.
Vooral later met dingen als schoolreis, kinderfeestjes of vakanties. Dan vind ik het belangrijk dat een kind veilig is in het water. Door zwemles (en aan het einde daarvan een diploma) wordt een kind dat.
Maar alleen een A diploma is daar nog niet genoeg voor. Dan kan een kind zich redden in een gewoon 'stil' bad. Maar bij een plotseling iets, paniek, golfslagbad, wildwaterbaan, glijbanen etc nog niet.
Daar is minstens de vaardigheid voor nodig die bij een B en liefst C diploma hoort.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 22 Apr 2014 22:22

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Bij ons gaat het zo ongeveer als Dolphinne beschrijft. Mijn oudste is gestart in aug.'11 en had zijn A in okt.'13. Niet heel vlot, maar kon voor B en C de eerst volgende keren gelijk door afzwemmen. Dus in 4 maanden zwom hij 3x af.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Apr 2014 23:06

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ik heb net trouwens de site bekeken van dat nieuwe diploma http://www.superspetters.nl
Maar ik zie daar nergens wat nu de eisen gaan zijn voor het diploma.
En wat ik kan zien lijkt dat niet heel veel te verschillen van de huidige eisen

Alleen de manier ernaartoe en niet 3 diploma's, maar maar 1 diploma aan het eind. Dat vind ik op zich wel goed omdat ik merk dat veel kinderen stoppen ma B en enkele al na A.


Ik ben wel erg enthousiast hier met posten in dit topic haha, maar ik vond het wel interessant omdat ik zelf inmiddels al verschillende manieren van zwemles geven meegemaakt heb en daar toch ook steeds weer wat van leer. Ik ben dus wel benieuwd hoe dit uitpakt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 23 Apr 2014 01:46

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Dolphinne schreef:Dan zou dat idd wel verschillend kunnen zijn per zwembad. Wij beginnen in elk geval wel met de borst en rugcrawl benen. Tegelijk met het drijven en daarna pas rugslag etc.

Voor het A-diploma moeten ze uit mijn hoofd:
Met kleding (korte broek, tshirt en schoentjes)
springen, 15 tellen watertrappen, halve baan schoolslag, draaien onder de lijn door naar rug en andere helft vd baan rugslag. Uit het water zonder trapje.
Zonder kleding:
Door het gat op 3 meter
50 meter schoolslag
50 m rugslag
5 m borstcrawl
5 m rugcrawl
5 en 7 tellen uitdrijven en drijven op de buik
5 en 10 tellen uitdrijven en drijven op de rug
30 tellen watertrappen


Volgens mij moest ik destijds (ben nu 26) ook wel ongeveer zoiets hoor. In ieder geval met kleren aan watertrappen en zwemmen en zonder trap eruit en zonder kleding gewoon eeb aantal verschillende slagen en langer watertrappen (vond dat hel, waarom moest ik kunnen watertrappen als ik ook 30 sec kon zwemmen en dat veel fijner was haha). Alleen dat gat op 3 meter staat me niks van bij.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 23 Apr 2014 06:27

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ik heb 4 jaar over mijn A diploma gedaan....met deze eisen zou ik hem echt nooit gehaald hebben, hahaha. Ook dat gat op 3 meter: dat heb ik zeker weten niet gehad. Ik ging op een gegeven moment namelijk voor A en B tegelijk op en B heb ik niet gehaald omdat ik niet onder water bleef, haha.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem58

Bericht 23 Apr 2014 07:14

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ik heb mij er niet heel goed in verdiept, maar als ik naar Christian kijk, die kan wel de borstcrawl maar heeft veel meer moeite met de schoolslag.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 23 Apr 2014 07:48

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Vroeger hoefde je idd niet onder water en kon je in principe je A halen met droge haren :smile:
Kinderen waren dan lang niet altijd watervrij.
Als het goed is zijn kinderen dat nu wel. Bij ons in elk geval bijna altijd al voordat er begonnen wordt met de rugslag aanleren.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Apr 2014 12:26

Re: Nieuwe zwemdiploma's, goed of slecht?

Ja, vroeger hoefde je inderdaad niet onder water voor A. Ik heb mijn A-diploma gehaald en ging daarna voor mijn B, maar ik kreeg zó'n oorpijn van het onderwater zwemmen. Dan kwam ik huilend boven en werd ik er direct weer ingestuurd door de strenge juf. Ik had de hele week oorpijn...
Wat bleek, mijn ouders hadden niet begrepen dat je met buisjes in je oren niet onder water mocht zwemmen... Geen wonder dus dat dat zo'n pijn deed! Ik ben toen van zwemles af gehaald. Van oordoppen hadden ze ook bog nooit gehoord, hoewel ik zeker weet dat die al bestonden. Eigenlijk best slecht want mijn ouders hebben een zeilboot en we gingen elk weekend en elke vakantie zeilen. Wel met zwemvesten aan hoor, maar toch, die draag je ook niet 24/7.

Ik vind het wel goed dat er kritisch naar het diplomazwemmen gekeken wordt, er maar vanuit gaan dat het goed is zo wordt niemand beter van. Of het ook daadwerkelijk een verbetering is weet ik niet, daarvoor heb ik er te weinig verstand van!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers