Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe lang tot inslapen?

<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Apr 2014 21:27

Hoe lang tot inslapen?

Op het moment dat je je kind in bed hebt gelegd, hoe lang duurt het dan voordat je kind daadwerkelijk in is geslapen?

Wij zorgen regelmatig voor ons neefje van 2,5. Maar van jongs af aan (wij zorgen vanaf dat hij 1 jaar is regelmatig voor hem) slaapt hij erg laat pas in voor mijn gevoel.
Hij is totaal niet vervelend. Hij kletst gewoon in bed, ligt rustig, maar hij slaapt dan niet.

Het duurt eigenlijk altijd minimaal een uur voordat hij inslaapt. Hij heeft geen makkelijke jeugd en leven, waardoor hij waarschijnlijk heel veel aan het verwerken is 's avonds. Thuis is het vergelijkbaar qua slapen.

8 uur heb ik hem vandaag op bed gelegd en ik hoor hem nog steeds kletsen over van alles en nog wat. Is dit normaal? Hebben meer kindjes dit? Misschien nog tips om het te verbeteren?
<<

Anoniem286

Bericht 17 Apr 2014 21:45

Re: Hoe lang tot inslapen?

Dat hebben meer kindjes hoor, wat fijn dat hij nog gewoon kletst en niet gaat huilen. Blijkbaar heeft hij er zelf ook geen last van. Doet hij nog een middagdutje? Misschien ligt het daaraan. Mijn dochter is vaak ook nog wel na een half uurtje wakker, ze is dan gewoon stil maar als ik langs de kamer loopt kijk ze me aan en begint ze te lachen.. Achja zolang ze er geen last van heeft, prima toch.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Apr 2014 21:49

Re: Hoe lang tot inslapen?

Hij doet inderdaad nog een middagslaapje, anders redt hij het niet. Maar we maken hem wel echt wakker, anders slaapt hij helemaal niet 's avonds. In de middag slaapt hij wel na een minuut of 20.
Inmiddels tikt de 2 uur bijna aan. Ik blijf dat wel echt heel erg lang vinden. Heb dan ook geen idee of ik dat moet aanpakken. Moet ik hem (streng) toespreken dat hij nu echt moet gaan slapen, of moet ik hem zijn gang laten gaan, eventueel zelfs nog uit bed halen en wat drinken ofzo met hem.

Soms zo lastig, kinderen.
<<

Anoniem187

Bericht 17 Apr 2014 21:52

Re: Hoe lang tot inslapen?

Streng toespreken dat hij moet gaan slapen? Als hij niet moe is, is hij niet moe.. Niemand slaapt op commando, dat doe je zelf waarschijnlijk ook niet? En vergeet niet dat 'rusten' ook goed is.. Het eene kindje slaapt nu eenmaal meteen, de ander niet. Zo lang hij niet vervelend is, zou ik het gewoon echt zo laten.
<<

Anoniem286

Bericht 17 Apr 2014 21:52

Re: Hoe lang tot inslapen?

Zolang hij niet huilt zou ik hem laten liggen. Maar misschien kun je de benadering hiervan het beste met de ouders bespreken? Zij zullen daar vast het een en ander over in hun hoofd hebben.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Apr 2014 21:56

Re: Hoe lang tot inslapen?

Ik heb juist wel het gevoel dat hij inmiddels moe is. Ik kan hem zien via de camera, en hij gaap en hij wrijft wel regelmatig in zijn ogen. Het is puur verwerking, maar doordat hij 's avonds laat in slaap valt heeft hij er 's ochtends ook flink last van omdat hij daardoor ook slaap tekort krijgt.

Met zijn ouders bespreken heeft geen zin, hij woont niet bij zijn ouders. Maar thuis blijft hij dus ook urenlang in bed liggen zonder in slaap te vallen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 17 Apr 2014 21:57

Re: Hoe lang tot inslapen?

Hier slapen ze meestal binnen een minuut of 10, vaak nog wel eerder. Ze zijn 2,5 en 4,5 en gaan tussen 19.00 en 19.30 uur naar bed. Heel soms zitten er dagen bij dat met name de oudste wat langer wakker ligt. Zolang hij niet gaat roepen doen wij er niets mee, laten hem gewoon liggen dan. Soms komt hij een paar keer zijn bed uit met smoesjes en dan spreken we hem wel streng toe.

Lastig hoor, met name ook omdat je zegt dat hij het thuis niet makkelijk heeft. Denk toch een stukje verwerking? Ik zou hem wel laten liggen als hij verder gewoon rustig is. Misschien is het tijd om het middagslaapje eraf te halen? Onze oudste lag op gegeven moment ook rustig nog 2-3 uur wakker en toen we zijn gestopt met het middagslaapje was dat gelijk over en sliep hij 's avonds weer meteen.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Apr 2014 22:01

Re: Hoe lang tot inslapen?

Heerlijk als ze zo snel slapen zeg.
Misschien morgen toch maar proberen om het middagslaapje te laten vervallen. Al zitten we nu in zo'n spiraal dat hij dat uurtje, anderhalf uurtje in de middag echt nodig heeft (en dan moet ik hem echt wakker maken) omdat hij 's nachts ook niet goed slaapt. Dan is hij in de middag ook niet meer gezellig ben ik bang. Maar het is het proberen wel waard.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 17 Apr 2014 22:03

Re: Hoe lang tot inslapen?

Zolang hij niet huilt, niet telkens uit bed komt en zichzelf gewoon lekker vermaakt zou ik er weinig mee doen. Zoals je zelf al aangeeft heeft hij misschien inderdaad heel veel te verwerken. Wat wij als tip van de kinderpsycholoog meegekregen hebben was om enige tijd voor het slapen gaan de dag even goed te bespreken. Er dan niet naar vragen, maar zelf opnoemen wat er die dag allemaal gebeurt is. "Vanochtend hebben we ons lekker op tijd aangekleed en hebben we een heerlijke boterham met hagelslag op. We zijn naar de speeltuin geweest, daar vond je de glijbaan zó leuk! We hebben boodschappen gedaan, hebben een heerlijk ijsje gegeten.. lekker was dat he?! ....." Vul maar verder in. Als je hem vraagt de dag door te nemen en op te noemen wat hij allemaal gedaan heeft, dan prikkelt dit hem weer en wordt zo gedwongen weer na te gaan denken. Door het zelf allemaal op te noemen neem je het hem af, geef je wat 'verlichting' in zijn hoofdje. Misschien iets om te proberen?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Apr 2014 22:08

Re: Hoe lang tot inslapen?

Dat is een goede tip, Parisienne. Op welk moment precies doen jullie dit?

Het ritme ziet er zo uit: douchen, toetje eten, het ligt eraan hoe laat het dan is of even spelen en anders gaan we in jet grote bed een boekje voorlezen, tandenpoetsen en naar bed. Misschien na het voorlezen in bed de dag doornemen? Of heb je een andere idee?
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 17 Apr 2014 22:12

Re: Hoe lang tot inslapen?

Ik zou het in jullie geval tussen het eten/toetje en het daadwerkelijk klaarmaken voor bed doen. Vlak voor het naar bed gaan kan misschien weer teveel prikkels opwekken, althans.. dat is wat ons verteld werd. Dus bijvoorbeeld zo: doornemen van de dag, tanden poetsen, voorlezen en lekker naar bed. Een fijn, rustig voorleesverhaaltje helpt kinderen ook vaak om lekker de gedachten op nul te zetten, om soms alvast wat weg te dromen. Daarom poetsen wij altijd eerst de tanden en lezen daarna pas een verhaal voor. Na het verhaaltje kletsen we heel zachtjes en rustig nog wat na terwijl ik nog heel even naast dochter lig.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 17 Apr 2014 22:21

Re: Hoe lang tot inslapen?

Het wisselt een beetje maar meestal ligt ze nog wel en half uurtje te kletsen. Vandaag hoorde ik haar zelfs na een uur nog steeds. Maar soms slaapt ze ook wel heel snel. Hangt er maar net vanaf hoe moe ze is. Ik slaap zelf ook nooit meteen als ik in bed lig.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Apr 2014 22:23

Re: Hoe lang tot inslapen?

Bedankt. Ik ga het morgen eens proberen! Lief dat je zo mee denkt. 5 minuten nadat ik nog naar hem toe ben gegaan, slaapt hij heerlijk.
Het is lastig, ik ben zelf geen ouder, zie hem niet elke dag, dus dan vind ik het wel lastig oordelen waar ik het beste aan doe.
Wat ik namelijk wel merk is dat als ik uiteindelijk naar hem toe ga en wat tegen hem zeg, dat hij dan uiteindelijk ook voor zichzelf rustiger wordt zodat hij gaat slapen.
Dat lukt niet na een half uur over het algemeen, maar wel als hij echt al zo lang zoals vandaag ligt te spoken. Misschien raar, maar het komt op mij over dat hij alles los mag laten en rustig kan slapen.
<<

Anoniem57

Bericht 17 Apr 2014 22:30

Re: Hoe lang tot inslapen?

Onze dochter slaapt als ze geen middagslaapje heeft gehad gelijk om 19.00 uur. Heeft ze het wel gehad dan slaapt ze vaak pas rond half 10 (ligt al wel in bed vanaf 20 uur dan). Ik maak er niet zo'n probleem van, verder slaapt ze goed en ze kan altijd uitslapen s'ochtends (waardoor ze dus gerust pas rond 9en/10en wakker wordt).
<<

Anoniem57

Bericht 17 Apr 2014 22:31

Re: Hoe lang tot inslapen?

Overigens moeten we haar smiddags wel eens toespreken dat ze moet gaan slapen, best streng, en dan slaapt ze ook meteen. Beetje de noodzaak ervan in laten zien.
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 17 Apr 2014 22:52

Re: Hoe lang tot inslapen?

De dag doornemen werkt bij de oudste als een tierelier als ze nog vol van de dag zit. Ze is tegenwoordig binnen 10 minuten weg. De jongste slaapt overdag meteen in, maar 's avonds is ie vaak een half uur aan het kletsen, voordat hij aan z'n slaap toegeeft. Soms begint hij te huilen en helpt het als we zijn muziekbeestje nog eens aanzetten en even over zijn hoofd aaien. Hij gaat dan weer keurig liggen en je hoort hem niet meer weer.
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Venzje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:39

Bericht 18 Apr 2014 07:43

Re: Hoe lang tot inslapen?

Wij hebben een tijd problemen gehad met het inslapen en in eigen bed slapen van onze dreumes van een jaar. Dit gaat nu sinds drie weken goed. Wat hier heel erg goed werkt is het naar bed gaan ritueel op zijn kamer doen. Dus uitkleden, pyjama aan, fles geven en verhaaltje voorlezen allemaal in zijn eigen kamer. Meestal slaapt hij al wanneer ik hem in bed leg, en komt het verhaaltje er niet eens van. Heeft inderdaad met prikkels te maken. Verder vind ik de tip van de dag doornemen ook een goede. Hij rust idd en je kunt hem natuurlijk niet dwingen om te gaan slapen, dat kan iemand anders bij jou ook niet. Wel heftig voor die kleine, fijn dat hij jullie heeft en hier zo goed mee omgaan. Succes!
A.K.A Slaatje

]
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 18 Apr 2014 16:01

Re: Hoe lang tot inslapen?

Bij Julie 2 minuten. Bij Louise is het heel erg afhankelijk, soms gaat ze huilen, soms kletsen, soms slaapt ze meteen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem 42

Bericht 18 Apr 2014 20:23

Re: Hoe lang tot inslapen?

Verschilt hier per kind en per periode. Momenteel slaapt mijn middelste vaak snel, daarna de jongste en daarna de oudste. Oudste ligt vaak wel een half uurtje wakker, als ze heel moe is van school slaap ze soms gelijk.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 19 Apr 2014 15:29

Re: Hoe lang tot inslapen?

Onze oudste heeft dat ook lang gehad. Ze was dan inderdaad dingen aan het verwerken. Het gebeurt nu ook nog wel eens dat ze al wel een uur op bed ligt en stil is geweest en dat ze dan toch ineens weer wat zegt, maar niet in haar slaap (dat doet ze namelijk ook wel eens).

Ik zou inderdaad wat Parisienne ook zegt de dag doorspreken, misschien bij het avondeten? Omdat hij daarna onder de douche gaat en dat is, als ik zelf douche tenminste en volgens mij voor mijn meiden ook wel, een echt rustmoment om even echt te ontspannen voor het slapengaan. Ik zou het dus daarvoor doen. Misschien is het voor hem ook wel prettig dat je ook benoemt wat er de volgende dag gaat gebeuren. Dus wat jullie samen gaan doen of dat hij weer naar huis gaat o.i.d. Ik begrijp uit je posts namelijk dat er door verschillende mensen voor hem wordt gezorgd en ik kan me voorstellen dat het voor een 2,5jarige nog best verwarrend kan zijn wie er de volgende dag bij hem is. Omdat je ook zegt dat hij rustig wordt als je nog even naar hem toe gaat.

Hij kan wel netjes eten trouwens, dat je het aandurft om hem eerst te douchen en dan pas een toetje. Dat hoef ik hier niet te proberen :smile:
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 19 Apr 2014 15:57

Re: Hoe lang tot inslapen?

Gister had hij geen middagdutje gedaan en vlak na het avondeten was hij ook niet meer te genieten. Zo moe was hij. Helemaal over zijn toeren. Hij sliep om 7 uur wel binnen 2 minuten. Vannacht is hij wel wakker geweest, heb het een tijdlang gehoord. Maar daarna is hij wel weer in slaap gevallen.

Vandaag heeft hij een kwartiertje in de auto geslapen en hij ligt nu heel moe languit op me televisie te kijken. Misschien valt ie nog eventjes in slaap. Verder willen we hem niet meer in bed doen. Vanavond pas weer.

Gister na het eten hebben we ook even de dag doorgenomen. Willen we vanavond ook gaan doen. Hopelijk slaapt hij weer goed vanavond!

We gebruiken het toetje als middel om te douchen. Hij houdt niet van douchen, maar hij weet dat hij daarna een smoothie krijgt. Dat vindt hij heel lekker. Win-win situatie haha. Hij hoeft alleen maar door een rietje te drinken, yoghurt met wat fruit. Yoghurt met een lepel is hier ook geen succes voor schone kleding haha.
Jouw laatste tip doen we idd ook al novalee. Vertellen wat we de dag erna gaan doen en dat hij dan morgen weer naar huis gaat enzo.
<<

Anoniem75

Bericht 19 Apr 2014 16:11

Re: Hoe lang tot inslapen?

S. binnen 5 minuten. Lang leven de Melatonine want anders zou hij na 4 uur nog niet slapen.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 20 Apr 2014 03:48

Re: Hoe lang tot inslapen?

0 tot 10 minuten (hij slaapt vaak als als ik hem naar boven breng, tijdens zijn laatste fles valt hij vaak in slaap, hetzij tijdens het drinken of tijdens het "na-liggen" op mijn schoot/schouders). Mocht hij nog wakker zijn dan duur het vaak ook maar een paar minuten, tenzij hij echt huilerig is dan duurt het soms zo'n minuut of 10...
Afbeelding
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 21 Apr 2014 20:53

Re: Hoe lang tot inslapen?

Razz schreef:S. binnen 5 minuten. Lang leven de Melatonine want anders zou hij na 4 uur nog niet slapen.

Heeft hij daar ook tijdens het middagslaapje last van (of toen hij nog in de middag sliep)?

De tweede dag had hij maar een kwartier geslapen in de middag (in de auto) en wederom sliep hij binnen het kwartier. Dus dit gaan we er denk ik in houden!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny, Thunder