Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

<<

Anoniem113

Bericht 15 Apr 2014 18:38

2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Tijdens de bevalling van T. heb ik een totaalruptuur opgelopen. Deze is uiteindelijk in het ziekenhuis onder volledige narcose gehecht en ik ben er goed van genezen. Nu ik voor de tweede keer zwanger ben ben ik soms best huiverig voor de bevalling en om dan weer een totaalruptuur op te lopen. Dit kindje is namelijk ook al wat groter dan gemiddeld.

Gister heb ik het bij de vk aangekaart en gevraagd of er een mogelijkheid is om vanaf 38 weken te kijken of er al ontsluiting is en eventueel dan te strippen. Ze deed er heel vaag over en gaf aan dat er pas vanaf 40 weken wat ondernomen wordt.

Ik vind dit zo stom :thumbdown:. Bij een tweede ruptuur is de kans veel groter om blijvende schade over te houden en er wordt door haar zo luchtig gedaan. T. is geboren met 39+3 en woog 4310 gram. Misschien komt deze baby ook wel voor de 40 weken maar ik hoor genoeg verhalen van tweede kindjes die langer blijven zitten.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Je neer leggen bij antwoord van de vk. Of toch, wellicht bij een andere vk uit het team, het nogmaals aankaarten en je "zin" proberen door te zetten?

Zijn hier ook dames die bij de eerste een totaalruptuur hebben gehad en ook een tweede kindjes natuurlijk hebben gekregen? Hoe ging de tweede bevalling?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 15 Apr 2014 18:43

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Je zin doorzetten en het aankaarten bij een andere vk. Jouw bevalling, jouw lichaam, jouw beslissingen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 15 Apr 2014 18:44

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik niet maar een vriendin van mij wel. Bij de tweede heeft ze een totaal ruptuur gekregen bij de bevalling. Bij de derde is ze normaal bevallen (ook van een flinke baby van 10 pond) en hier is ze niet eens bij ingescheurd. Dus het kan goed gaan maar ik kan me voorstellen dat het spannend is!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Yindy

Kwebbel

Berichten: 406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:34

Bericht 15 Apr 2014 18:45

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik zou het nogmaals aankaarten hoe je erover denkt en wat je gevoel erbij is.
Hier had ik ook "angst" voor een grote baby en rondlopen tot 42 weken ( ben bij de eerste ingeleid met 42 weken)
Ze hebben mij gelukkig heel serieus genomen heb extra echo's gehad dit nam mijnongerustheid ook niet af en uiteindelijk ben ik door gestuurd naar de gyneceloog en die heeft mij met precies 40 weken ingeleid.
Afbeelding
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:33

Bericht 15 Apr 2014 19:07

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik had bij onze oudste dochter een totaal ruptuur, doordat ze geboren is dmv de tang.
Bij de jongste heb ik er van te voren eigenlijk nooit over nagedacht dat het nog eens kon gebeuren.
De jongste is geboren bij 41 weken en was iets zwaarder dan de eerste ( 3660 tov 3510) Tijdens het persen hield ik onbewust wel in omdat ik bang was te scheuren. Na een peptalk van de vk ging het echter prima. Ik heb toen wel een knip gehad maar verder niks. Onze jongste is thuis geboren en ik had een paar hechtingen waar ik weinig last van had. In tegenstelling tot de eerste keer was ik nu heel snel weer op de been en stond na 6 weken alweer op de tennisbaan.

Dit is igg een positief verhaal om je ongerustheid misschien een piepklein beetje minder te maken. Ik zou zeker het gesprek nog eens aangaan met deze of een andere vk. Dat je niet ontspannen de bevalling in gaat lijkt me niet de bedoeling.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Patsy

Bericht 15 Apr 2014 19:09

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik zou het sowieso aankaarten bij een andere verloskundige van het team, wie weet denkt deze er wel heel anders over als haar collega.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:43

Bericht 15 Apr 2014 19:12

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Slakje schreef:Je zin doorzetten en het aankaarten bij een andere vk. Jouw bevalling, jouw lichaam, jouw beslissingen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Wel om het nog een keer aan te kaarten bij een andere vk, maar je kan natuurlijk niet alles zelf beslissen.

Ik zou dus nog een keer het gesprek aan gaan met eventueel een andere vk en dan ook duidelijk vragen waarom de vk er zo over denk, dus niet laten afschepen met alleen een "met 40 weken kijken we wel".
December 2009
juli 2012
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 15 Apr 2014 19:42

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik had een subtotaal ruptuur bij de eerste. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan de tweede keer. Ook toen ben ik thuis bevallen. Deze keer had ik, behalve een labia ruptuur, geen 'schade'. Mijn tweede kwam wel 10 dagen later dan de eerste en de bevalling duurde veel langer. Ik zou het nogmaals aankaarten bij je verloskundige.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem113

Bericht 16 Apr 2014 06:35

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om ook goede verhalen te lezen.

In mei is de verloskundige die bij mijn eerste bevalling was weer terug van zwangerschapsverlof. Misschien dat ik het beste met haar dit kan bespreken omdat zij er op het moment zelf bij was.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:23

Bericht 16 Apr 2014 07:11

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Bij de eerste had ik een totaal ruptuur. Ze woog 3960gr.
was ook erg bang voor herhaling.

T was 4920gr en had maar een paar kleine hechtinkjes. Dus ondanks een erg groot kind, toch minder toegetakeld als de eerste en viel het dus erg mee.

Dus er is nog hoop ;)
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 16 Apr 2014 07:13

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik zou idd wel nog een keer goed aangeven waar je bang voor bent. En dan bij een andere vk.
Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent voor herhaling.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:45

Bericht 16 Apr 2014 08:43

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik heb bij de eerste een totaal ruptuur gehad en was zoo bang dat het bij een tweede bevalling weer zou gebeuren dat ik voordat ik zwanger werd van de jongste al groen licht had van de gynaecoloog voor een keizersnee. Ze deed totaal niet moeilijk en begreep me volledig. Ik heb dus met 39 werken Een geplande ks gehad en heb er geen moment spijt van gehad. Weet niet precies hoever jij nu bent? Misschien kun je het eens aankaarten bij je verloskundige of gynaecoloog?

mocht hier ooit nog een 3e komen dan zal die ook weer met ks komen.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

_Jet

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:56

Bericht 18 Apr 2014 19:17

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Bij de oudste had ik ook een totaal ruptuur (sterrenkijker, 4840 gram en met de pomp gehaald). Tijdens mijn 2de zwangerschap heb ik meerdere groeiecho's gekregen (vanwege het gewicht van de eerste). De gynaecoloog heeft voorgesteld om echo's te maken van mijn kringspieren om te kijken of alles netjes was hersteld. Op 1 plekje na zag het er keurig uit. Hij twijfelde of het kapot was of een stukje spier ontbrak. Hij noemde me een twijfelgeval, maar adviseerde me een natuurlijke bevalling. Uit de echo's kwam naar voren dat deze baby gemiddeld zou zijn. Tijdens de bevalling hebben ze uit voorzorg een knip gezet, om de kans op een totaal ruptuur te verkleinen (bij de eerste had ik trouwens ook een knip). Op de knip na ben ik verder heel gebleven! L was trouwens 3645 gram!
<<

Anoniem113

Bericht 18 Apr 2014 20:54

Re: 2e keer bevallen na 1e keer totaalruptuur

Ik ben blij dat er ook succes verhalen zijn!

Jet: ik ga eens navraag doen of er bij mij ook gekeken kan worden hoe de kringspier hersteld is. Wist helemaal niet dat die optie er was.

Die knip op voorhand werd hier ook voorgesteld maar daar ben ik geen voorstander van. De huid scheurt op een natuurlijke manier en hersteld over het algemeen sneller en mooier. Ik hoor verhalen van vrouwen die na jaren nog steeds last hebben van hun knip.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron