Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 09 Apr 2014 20:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik kolf soms ook als j 1 borst niet meer wilde, hij slaapt nu ook door en zolang ik slaap gaat het.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem186

Bericht 09 Apr 2014 20:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Maar zou kolven echt noodzakelijk zijn? Ik zou echt niet weten wat ik met die gekolfde melk moet doen. Ik heb nog bijna 3 liter melk in de vriezer waar we ook niks mee doen,
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 09 Apr 2014 20:52

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nodig misschien niet, maar ik vond het anders ook niet fijn (en ik kon het op zich wel gebruiken, de voorraad)
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 09 Apr 2014 20:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kan je die melk niet doneren?
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem186

Bericht 09 Apr 2014 22:17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nee, daar is niet echt veel vraag naar.

Ik zit nu inderdaad maar te kolven. Ik sta op ontploffen en zo kan ik echt niet slapen. Ik haat kolven.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Apr 2014 22:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lastig joh! Ik heb geen tips. Of misschien een wijntje drinken? Dat remt de aanmaak toch?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem186

Bericht 09 Apr 2014 22:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Carool schreef:Lastig joh! Ik heb geen tips. Of misschien een wijntje drinken? Dat remt de aanmaak toch?


Potverdikkie... Wijn... Ik kan nou weer gewoon wijn drinken!! Daar had ik nog niet eens aan gedacht! Lekker!

Geen idee trouwens of dat de aanmaak remt. Maar op zich moet het ook niet minder worden. Daar zorgt de stuwing wel voor. Alleen gaat zoon het dan net zo hard weer opkrikken en dat maakt het zo lastig.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Apr 2014 22:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

Haha ja dat mag!
R. 2013
D. 2016
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 09 Apr 2014 22:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dan lijkt het wel alsof je aanmaak nog niet stabiel is. Je komt toch op een gegeven moment op een punt dat je aanmaakt op het moment dat hij vraagt? Of is dat een fabeltje?

Misschien is het een kwestie van wennen? Dat je lijf er aan went dat je 's nachts minder voedingen geeft en dat je dan ook minder stuwing krijgt zonder dat je productie keldert?
<<

Anoniem186

Bericht 09 Apr 2014 22:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Volgens mij is dat geen fabeltje. Ik had bij dochter rond een jaar al lang geen stuwing meer.
Tot nu toe went het nog steeds niet. Het is iedere keer zo'n cirkeltje waar we in terecht komen. Net in 5 minuten ruim 180 cc gekolfd. En dat terwijl hij nog geen 3 uur daarvoor gedronken had.
<<

Red rose

Noob

Berichten: 231

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:07

Bericht 09 Apr 2014 22:39

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lastig. Fijn dat hij doorslaapt, maar de stuwing is vervelend. Als het echt heel erg is de stuwing, dan even kolven en hopen dat het vraag en aanbod systeem zich snel aanpast.
februari 2011
april 2013
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Apr 2014 22:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb trouwens ook nog best vaak stuwing. Ben inmiddels expert op met de hand te kolven omdat ik te lui ben om mijn kolf te pakken en schoon te maken.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem186

Bericht 09 Apr 2014 23:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoe doe je dat dan? En waar doe je de melk dan in?

Zoon wordt zojuist toch nog wakker. Lekker handig.. Zal me benieuwen of hij er nog iets uit krijgt...
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Apr 2014 23:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Heb je wel eens gezien hoe een koe wordt gemolken? Zo moet je het doen :laughcry: En ik doe het boven een handdoek of gewoon boven de wasbak.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem121

Bericht 09 Apr 2014 23:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Stokstaartje schreef:ik heb op internet gezien dat veel mensen ijsklontzakjes gebruiken. Lijkt me wel makkelijk doseren als je weet hoeveel cc zo'n klontje is


Die ijsklontzakjes vond ik juist weer horror. Niet goed uit het zakje te drukken omdat de melk wat vet en plakkerig is waardoor ze door de keuken vlogen, plastic dat er aan bleef plakken waardoor je speen verstopt zit met voeden. Ik heb denk ik 3 lades uit de vriezer zo weggekieperd omdat ik helemaal klaar was met dat gedoe.

Ik deed een diepvrieszakje in een beker en deed daar 120cc. Zodra het bevroren was legde ik de zak los in de vriezer. Neemt weinig ruimte in en het plastic is wat dikker.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Apr 2014 23:27

Re: Het grote borstvoedingstopic

Maar zit daar geen BPA (?) in?

Ik heb altijd ingevroren in porties van 150-180cc. Hij heeft ook altijd zoveel gedronken, vond het wel handig. Voornamelijk in de Avent bakjes maar ook in Medela zakjes.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem97

Bericht 10 Apr 2014 07:30

Re: Het grote borstvoedingstopic

@Jans, zou je de nacht niet kunnen afbouwen door te kolven? Zodat je langzaam afbouwt en daardoor de rest van de productie niet keldert en je geen stuwing hebt?

Mijn dochter is nu 2 en drinkt nog 's nachts dus ik heb daar geen ervaring mee. Maar wel kan ik rustig een dagje geen voeding geven zonder stuwing te krijgen en zonder dat de productie keldert, dat is al zeker een jaar zo, dus ik geloof daar ook wel in.
<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 15 Apr 2014 09:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Een vraagje. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Onze dochter is nu een week oud. De borstvoeding is goed op gang. Misschien wel te goed. V is een natuurtalebt. Ze hapt goed asn en drinkt goed. Ze zat gisteren alweer 150gr boven geboortegewicht.
Nu mijn 'probleem' vanaf dag 4 stuwing. Het wordt wel beter, maar na elke voeding blijven mijn borsten hard. V krijgt ze niet leeg. Ik heb een sterkte toeschietreflex en V kan er soms niet tegen drinken. Spugen doet ze maar af en toe. Een mondje vol geeft ze wel terug.
Dit is ook iets wat dagelijks ingesprek met de vk terug komt. Tot nu hebben we afgesprokrn dat we afwachten tot er een natuurlijk evenwicht komt in vraag en aanbod. Langzaam maar zeker wordt de stuwing ook minder.maar ik ben zo bang dat ik overproductie heb. Vanaf wanneer kun je hier van spreken? Graag ervaringen of adviezen. Ik voel me hier wat onzeker over.
Afbeelding
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 15 Apr 2014 09:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het is echt heel normaal, hoor,in het begin. Ik geloof dat bij mij na een tweetal weekjes het perfect op elkaar was afgestemd. Als ze moeite heeft met aanhappen kan je wel voor een voeding alvast een beetje afkolven zodat je borsten zachter zijn.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem97

Bericht 15 Apr 2014 09:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dat is idd normaal, het duurt even voor het goed is afgestemd. Wat je kan doen nu is je dochter aanleggen tot je t voelt toeschieten, dat in een doek laten wegstromen en dan opnieuw aanleggen.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 15 Apr 2014 09:29

Re: Het grote borstvoedingstopic

Niet in een doek laten weglopen! Houd er een schoon flesje/ bakje onder! Bij mij liep er zo 50cc weg uit 1 borst! Lekker in de vriezer stoppen om alvast een kleine voorraad aan te leggen!
Als je echt overproductie hebt kun je gaan blokvoeden. Zou beginnen met blokken van 3u maar doe dit in overleg met een lactatiekundige!

Jans: Filmpje hoe je met de hand moet kolven: https://www.youtube.com/watch?v=gi-7FddKHjo
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 15 Apr 2014 10:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja met de hand kolven deed ik ook wel eens. Ik vond het eigenlijk best prettig om niet altijd maar aan die machine vast te zitten. Ik gebruikte een maatbeker.
Als je geen zin hebt om de melk op te vangen omdat je er toch niks mee doet kun je met de hand kolven onder de douche, door het warme water stroomt het er makkelijk uit en je kunt het al douchegel gebruiken ;-).
<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 16 Apr 2014 10:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben nu wel weer gerustgesteld. In de loop van gisteren is de stuwing afgenomen.
Dat van onder de douche herken ik wel!
Afbeelding
<<

Anoniem75

Bericht 18 Apr 2014 08:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik ben sinds 1,5 week gestopt met bv en ik kolf nu al bijna een week niet meer. Ik heb geen stuwing/volle borsten maar toch sinds 2 dagen lek ik weer en druppelt het er ook soms echt uit. Wanneer stopt dit? Want ik neem aan dat het nu niet meer slim is om te kolven toch?
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:07

Bericht 18 Apr 2014 12:39

Re: Het grote borstvoedingstopic

Een vraag aan de ervaren borstvoedingsmama's:

Sinds 1 wk heeft mijn zoon groene i.p.v. gele ontlasting. Verder veel winderigheid, meer krampjes en onrustig drinken.
Op verschillende sites vond ik dat dit te maken kon hebben met overproductie/een verkeerde verhouding voor- en achtermelk.

De laatste dagen probeer ik om d.m.v. blokvoeden (blokken van 3 uur) te kijken of ik het weer goed geregeld kan krijgen, maar er zit eigenlijk geen verbetering in.

Mijn borsten voelen wel wat gestuwd aan, maar de rest van de symptomen (grote melklekkage etc) herken ik niet echt eigenlijk.

Als ik kolf (1x/2 dagen enkelzijdig terwijl zoon de fles krijgt om te oefenen) kolf ik binnen 10 minuten 140 cc.

Forummers die dit herkennen? Hebben jullie nog tips of dingen die ik uit kan proberen? Of toch de lactatiekundige inschakelen? Zoon lijkt verder (meer dan) goed te groeien.
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: MissBitchy