Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het hardlooptopic

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 08 Apr 2014 11:07

Re: Het hardlooptopic

Jip83 schreef:Hardloopschoenen gaan ongeveer 1000km mee

Ik heb het even opgezocht op runkeeper en ik zit op 597 km totaal :)
#teammaple🍁
<<

Anoniem38

Bericht 08 Apr 2014 16:36

Re: Het hardlooptopic

Misschien hebben jullie hier iets aan?
http://stoerevrouwensporten.nl/training ... in-ik-nou/
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 08 Apr 2014 18:33

Re: Het hardlooptopic

Zo, ik heb net heerlijk 5km hardgelopen.
Er stond wel een flinke wind, maar daardoor voelde ik me extra voldaan toen ik thuis kwam :).
Mn vriend fietste gezellig mee en kon me af en toe uit de wind houden.
Nu lekker een avondje bankhangen.

Wie heeft er nog meer lekker gelopen vandaag?
<<

Anoniem38

Bericht 08 Apr 2014 18:34

Re: Het hardlooptopic

Yep, ik heb een uur gelopen. Mijn vriend fietste ook mee :-) maar hield me expres niet uit de wind!
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 08 Apr 2014 18:37

Re: Het hardlooptopic

Haha, dat kan natuurlijk ook een goede training zijn ;).
Ik had echt last van de wind, maar heb mijn km-tijden allemaal onder de 6min kunnen houden.
<<

Anoniem38

Bericht 08 Apr 2014 19:00

Re: Het hardlooptopic

Ik heb met een gemiddelde hartslag van 127 gelopen.. Geen idee van snelheid.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 08 Apr 2014 19:19

Re: Het hardlooptopic

Lekker hoor :).
Train je altijd op tijd, Jip?
Want een triathlon is toch een bepaalde afstand die je moet lopen (een marathon?).
Of heb je altijd wel een idee hoeveel km je hebt gelopen?
<<

Anoniem38

Bericht 08 Apr 2014 19:23

Re: Het hardlooptopic

Ik train altijd op hartslag icm tijd. Ik moet inderdaad een marathon lopen, maar dat train je nooit in een training. Het gaat ook vooral om de loopster die je maakt per week op een gegeven moment. Als ik 6/7uur loop in de week, waarvan een duurloop van Max drie uur, dan is dat echt genoeg. Hoewel ik er langer over doe.

Edit: ik neem heel soms mijn route op en ik kan wel ongeveer inschatten hoe hard ik loop. Zaterdag heb ik tussen de 18/20km gelopen in 2 uur. Ongeveer..

Edit2: het lijkt mij juist heel frustrerend om perse <6' km te lopen. Als je een zwaar weekend hebt gehad, het is ineens warm of je bent gewoon moe...dan loop je misschien op een veel te hoge hartslag en boven je kunnen, omdat je perse die tijd wil halen.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 08 Apr 2014 19:33

Re: Het hardlooptopic

Wow, 6/7 uur per week, superknap.
Mijn vriend heeft dat de laatste weken ook gedaan, ben beneiwd of hij in een gat valt na zondag, haha.

Ik snap wel wat je bedoeld met die 'tijdsdruk'. Ik liep op een gegeven moment even 6:17 en toen was ik echt pissed. Maar toen zei mn vriend ook 'je hebt een hele dag gewerkt, bent moe, flinke tegenwind'. Dus dat was wel even fijn, zo'n relativering.
Ik vind het voor mezelf moeilijk kiezen, lopen op afstand of lopen op tijd.
Ik loop ook eigenlijk altijd een standaard 3 of 5 km rondje en dan vind ik het leuk als het af en toe eens in een snellere tokd gaat. Mijn hartslag is eigenlijk ook altijd hetzelfde, rondom de 177.

Uiteindelijk zeg ik altijd tegen mezelf dat het goed is als ik weer ben geweest :)
<<

Anoniem38

Bericht 08 Apr 2014 19:40

Re: Het hardlooptopic

Wow 177! Dat haal ik in een wedstrijd niet eens ;-)
Als je gewoon drie keer per week , relatief kortere stukken, loopt is die hartslag misschien ook niet zo belangrijk.

Heeft hij een streeftijd?
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 08 Apr 2014 19:46

Re: Het hardlooptopic

Ja, hij wil graag rond de 3:15/3:20 lopen.
Volgens mij loopt hij dan op een tijd van 4:45 per kilometer.

Vorig jaar tijdens zijn debuut heeft hij 3:31 gelopen.

Ik geloof inderdaad ook niet dat mijn hartslag heel belangrijk is.
Misschien wel als ik meer ga lopen of als ik echt een specifiek doel heb (afvallen ofzo).
Want het is toch zo dat je bij een lagere hartslag juist weer wat 'anders' traint dan bij een hogere hartslag (en meestal dus ook een hogere snelheid)?
<<

Anoniem38

Bericht 08 Apr 2014 19:49

Re: Het hardlooptopic

Ja en nee. Mijn vriend kon ooit alleen maar 'langzame' duurlopen doen ivm een blessure en dat jaar won hij een 15km loop. Dus van langzaam lopen word je ook sneller en van intervallen ook. Bij lage hartslag lopen train je je lichaam meer vet als brandstof te gebruiken en bij hoge hartslag gebruik je je glycogeen voorraad en die is sneller leeg.
<<

Anoniem38

Bericht 08 Apr 2014 19:52

Re: Het hardlooptopic

Voor 3:15 moet hij 4'37 lopen per km.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 08 Apr 2014 19:53

Re: Het hardlooptopic

Ok!
Misschien mezelf dan toch maar eens 'dwingen' om af en toe wat langzamer te lopen :).

Hmmm, dan is 3:20 misschien toch meer haalbaar...
Ik wacht hem bij de finish op en dan hoor ik het wel.
En pf het nou 3:15 of 3:30 wordt, knap vind ik het in ieder geval :).
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 08 Apr 2014 20:46

Re: Het hardlooptopic

Leuk artikel Jip! Ik twijfel nog steeds over zo'n horloge. Hoor wel vaker dat zo'n sportarts veel goede tips kan geven en inderdaad die hartslagzones berekenen. Maar het voelt een beetje "overdreven". Beetje bang dat ik daar als amateur niets te zoeken heb.

Ik ben tijdens het lopen teveel bezig met tijden. Ik heb het nu ook uitgezet en probeer gewoon lekker rustig te lopen. Zonder focus op tijd/eindtijd. Laatste keren ook zonder muziek gelopen, geprobeerd om meer op ademhaling en houding te letten. En dat bevalt goed, al moet ik wel even wennen.
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Anoniem287

Bericht 08 Apr 2014 21:03

Re: Het hardlooptopic

Ik las van de week in het nieuws dat te veel en te lang hardlopen de levensverwachting verkort. Tussen de 1 en 2,5 is goed voor je, daarna wordt het ongezond.

http://www.nu.nl/wetenschap/3745459/te-veel-hardlopen-slecht-gezondheid.html
<<

Anoniem38

Bericht 09 Apr 2014 05:29

Re: Het hardlooptopic

Er zijn ook onderzoeken die dat tegenspreken. En dan leeg ik liever korter, terwijl ik nu plezier heb..zoveel korter zal het niet zijn.
<<

Anoniem62

Bericht 09 Apr 2014 12:47

Re: Het hardlooptopic

Snirp: Goed bezig geweest! Lief ook dat je vriend met je mee fietstte.
Jip: Wauw, 6 tot 7 uur in de week hardlopen. Ren je iedere dag dan?
Audrey: Lastig he om je niet te focussen op tijd. Voelt toch een beetje onnatuurlijk omdat je steeds jezelf wilt verbeteren.

Ik heb vanmorgen ook weer gelopen. Heb geprobeerd om wat constanter te lopen ipv in het begin heel snel om vervolgens steeds langzamer te gaan. Misschien iets minder ver als normaal, maar het voelde wel goed en had het gevoel nog wel even door te kunnen gaan. Heb nu 5.5 km in 35 minuten gelopen.
<<

Anoniem38

Bericht 09 Apr 2014 17:49

Re: Het hardlooptopic

Nu loop ik nog niet zo veel. Ook is die week van 6 uur maar een of tweemalig. Deze week loop ik van zaterdag tot zaterdag gerekend 4uur. In de zomer een duurloop van 3uur of 3u30. En dan nog een keer 1u30 en nog twee keer kort...dan kom ik er wel aan.

Goed dat je rustiger gelopen hebt!
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 10 Apr 2014 20:12

Re: Het hardlooptopic

Rustig hier vandaag!

Kater: Dat vind ik best goed eigenlijk! En het is inderdaad lekker om een beetje een constante snelheid te hebben.

Audrey: Dat is toch ook prima? Gewoon lekker verstand op nul en lopen, zonder frustraties.

Jip: Ik vind het toch wel lange stukken hoor, die je dan loopt. Heb je dan niet dat de verveling toeslaat op een bepaald moment of blijf je in een soort flow?

Vandaag weer hardgelopen na een hele week niet wegens allerlei omstandigheden. En dat terwijl de run waaraan ik mee wil doen a.s. zaterdag is dus baalde wel dat het deze week verder niet kon. Dit was dan ook de 1e keer dat ik de route heb gelopen en de eerste keer dat ik echt 5 km heb gedaan. Heb er 38 minuten over gedaan, en dat is inclusief 2 x een minuut wandelen. Maar oh, wat zie ik er tegenop! Ik heb echt faalangst, ben bang om als laatste te eindigen. Wat ook niet meehielp is dat we aan het eind van de route een stel pubers inhaalden die riepen: "OMG dat ziet er ook niet uit, een en al blubber.. etc.." ze gingen een hele tijd door en lachten ons echt uit. Oké, mijn vriendin en ik zijn lang niet strak, maar hebben beide kinderen (en maat 40/42) en ja.. nu ga ik me ook nog verontschuldigen. Het zijn pubers, maar ik trek het me toch aan omdat ik erg onzeker ben.
<<

Anoniem38

Bericht 11 Apr 2014 05:55

Re: Het hardlooptopic

Wat stom Lookie!! Niks van aantrekken. Ik kreeg zulke opmerkingen ook weleens van pubers. Een keer stak ik mijn middelvinger op naar achteren, ik was zo zat van alles waar ik voor uitgemaakt werd. Kwam die hele groep achter mij aan gerend...oeps.. Ik ben toen wel stoïcijns en doof mijn eigen tempo blijven lopen. Gelukkig haakten ze af na een minuut. Moe denk ik...geen conditie van het niks doen buiten.

In de lange looptrainingen zitten vaak opdrachten met afwisselen van tempo. En ik kies dan wel mooie rondes uit. Ik heb het nog niet saai gehad! Bij mijn langste loop heb ik zelfs muziek uitgezet, omdat ik daar knettergek van werd.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Apr 2014 07:53

Re: Het hardlooptopic

Echt belachelijk die reactie van die pubers, Lookie! Niks van aantrekken, ook al valt dat niet mee.

Ik ga vandaag voor de eerste keer weer 12 km lopen. Dat is al bijna een half jaar geleden, dus ik doe het rustig aan.
<<

Anoniem62

Bericht 11 Apr 2014 09:35

Re: Het hardlooptopic

Lookie: Jeetje wat een stomme opmerking van die pubers! Gewoon niks van aantrekken, jij en je vriendin mogen trots op jullie zelf zijn.
Wat voor run ga je zaterdag doen, hoeveel km?

Jip: Irritant dat je ook wel eens van die vervelende pubers hebt gehad en dat ze je dan ook nog eens achterna kwamen. Ik moet er eigenlijk wel om lachen dat ze dachten zo'n sportief iemand even in te kunnen halen :wink:
Gelukkig is dat hier niet zo. Misschien omdat ik in een dorp woon, is dat toch wel wat gemoedelijker.

Zonnetje: Succes vandaag!

Hier schijnt heerlijk de zon, dus heb zin om vandaag ook even te gaan hardlopen. Ik heb nu ook de hartslagmeter te leen, dus kan ik die meteen uittesten.
Ik heb ook even op internet zitten kijken en over een maand is hier ook gewoon een loop. Je kan verschillende afstanden doen en ik zat er aan te denken om dan de 6,6 km te doen. Moet met een beetje oefening toch lukken om dat over een maand te kunnen.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 11 Apr 2014 12:14

Re: Het hardlooptopic

Jip: Ja, dat scheelt denk ik wel, als je je tempo en routes wat afwisselt. Gelukkig maar dat je het nog niet saai hebt gevonden. Jeetje, en dat verhaal van die pubers die achter je aan kwamen.. niet leuk en tegelijk wel lachwekkend dat je ze op afstand kon houden. Inderdaad: grote bek maar totaal geen conditie!

Zonnetje: Succes, dat is een heel eind! Maar het is wel lekker hardloopweer.

Kater: Dat lijkt me ook wel wat, zo'n hardslagmeter. En wat goed van je dat je die 6,6 kilometer gaat doen. Lekker oefenen deze maand dan gaat dat vast lukken.

De run morgen is 5 km. Ik ben enorm zenuwachtig maar we zien het wel.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:33

Bericht 11 Apr 2014 12:28

Re: Het hardlooptopic

Succes morgen Lookie! Ik was heel erg nerveus voor mijn eerste hardloopwedstrijd, maar het is juist erg leuk om mee te doen. Ik was ook bang om als laatste te eindigen of dat ik zou verdwalen, maar van beide gelukkig geen sprake. En al zou je als laatste eindigen, je doet het maar wel mooi!

Ik heb een slechte loopweek achter de rug. Alleen woensdag geweest. Denk ook niet dat ik komend weekend tijd heb om te gaan rennen. Wel wil ik zondag extra naar yoga gaan dus dan kom ik gelukkig wel op 3 keer sporten deze week uit. Volgende week maar weer 3 keer in de week hardlopen.
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers