Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


ADHD en medicatie

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2014 22:23

ADHD en medicatie

Ik ben eigenlijk best benieuwd naar ervaringen van anderen met medicatie. Ik ben een traject in gegaan om me in te stellen op medicatie. Vrijdag heb ik een hele dag allemaal tests gehad. De diagnose had ik al, maar we hadden besloten het allemaal nog een keer grondig te doen zodat we zouden weten waar we mee te maken hebben. Wat er uit kwam was geen verrassing, ADHD, ernstige ADHD maar liefst.

Een van de onderdelen van de dag was een QB-test, een objectieve computergestuurde test die activiteit, concentratie en impulsiviteit meet en vergelijkt met een standaardgroep.
En de uitkomst daar schrok ik toch wel een beetje van want niet alleen scoorde ik slecht op aandacht en impulsiviteit, ik scoorde vooral ook echt heel erg slecht op hyperactiviteit. Ik zat op het 99e percentiel. Dat betekend dat 1 % van de vrouwen van mijn leeftijd drukker is en de 98% van de vrouwen is rustiger. Het drukte me enorm met mijn neus op de feiten hoe slecht ik eigenlijk functioneer, hoewel het uiteraard ook een momentopname is.
Het was overigens een vreselijke test, ik kwam er totaal hyperactief uit, kon niet meer rustig zitten en moest echt blijven staan en bewegen. Voelde me tijdens de test ook net een klein kind want ik kón gewoon niet stil zitten of me concentreren naar mate de test langer duurde.

Daarna heb ik ritalin (methylfenidaat) gekregen en na 1,5 uur nogmaals die test gedaan. De uitkomst was wonderlijk, ik scoorde ineens perfect op aandacht en perfect op impulsiviteit, maar de test gaf ook aan dat ik nog hyperactiever was. En zo voelde ik me ook! Conclusie, ritalin gaat 'm niet worden en het is ook wel duidelijk waar dat vroeger fout is gegaan nu.

Gisteren moest ik terug voor een tweede test, nu met dexamfetamine, de meeste mensen die niet goed op ritalin reageren reageren wel goed op dexamfetamine. Nou ik niet... ik had het thuis ingenomen en toen ik daar binnen kwam stond ik helemaal te shaken. Mijn hartslag was 120 en ik voelde me totaal gejaagd. Ik heb de test niet eens meer gemaakt, heb gewoon gelijk propanolol gekregen om mijn hartslag weer tot bedaren te brengen en me zo wat rustiger te krijgen. Het heeft tot 21.00 uur geduurd voordat ik eindelijk een beetje tot rust kwam.

Kortom, die medicijnen zijn niks voor mij. Nu ga ik een ander middel proberen, wellbutrin genaamd.

Ik ben heel erg benieuwd of er hier meer mensen zijn die ook slecht reageerden op ritalin en dexamfetamine en iets anders slikken wat wel helpt!! Ik ben bang van niet, schijnt niet zo vaak voor te komen dus ik voel me ook een beetje een hopeloos geval. Wat een rampenplan zeg!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Feb 2014 22:27

Re: ADHD en medicatie

Wat naar dat de medicatie die je geprobeerd hebt niet aansloeg, dat had het wel een stuk fijner gemaakt.

Ik herinner me nog dat de arts ruim tien jaar geleden ook desipramine als optie gaf, dat is een antidepressivum. Ik heb dat toen niet geprobeerd, maar blijkbaar was het een gangbaar alternatief voor methylfenidaat. Clonidine had je toen ook nog.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2014 22:43

Re: ADHD en medicatie

Susan schreef:Wat naar dat de medicatie die je geprobeerd hebt niet aansloeg, dat had het wel een stuk fijner gemaakt.

Ik herinner me nog dat de arts ruim tien jaar geleden ook desipramine als optie gaf, dat is een antidepressivum. Ik heb dat toen niet geprobeerd, maar blijkbaar was het een gangbaar alternatief voor methylfenidaat. Clonidine had je toen ook nog.


Nou ja, het sloeg wel aan, haha alleen het werkte nogal averechts. Had ook helemaal geen eetlust! Ontdekte gisteren om 21 uur ook pas dat ik de hele middag en avond alleen maar 1 banaan had gegeten!

Wat ik nu ga slikken is inderdaad ook een antidepressivum.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Feb 2014 22:47

Re: ADHD en medicatie

Ik heb ook minder eetlust als ik methylfenidaat slik, zelfs als ik hele kleine doseringen gebruik (dus 5 mg per keer, twee of drie keer daags). Al wordt dat volgens mij wel minder als je lichaam eraan gewend raakt, dan krijg je je eetlust wel weer terug.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2014 22:53

Re: ADHD en medicatie

Susan schreef:Ik heb ook minder eetlust als ik methylfenidaat slik, zelfs als ik hele kleine doseringen gebruik (dus 5 mg per keer, twee of drie keer daags). Al wordt dat volgens mij wel minder als je lichaam eraan gewend raakt, dan krijg je je eetlust wel weer terug.


Ja, dat begreep ik ook. Maar goed, mijn lijf gaat er sowieso niet aan wennen want het is gewoon uitgesloten dat ik amfetaminen ga gebruiken. Ik ben alleen nu gewoon ontzettend bang dat er niks is wat mij echt goed kan helpen. Ik ben al eerder het hele traject met medicatie in geweest en dat is toen uitgelopen op niks. Maar waarom dat niet werkte allemaal was toen niet helemaal duidelijk. Nu ben ik dus gewoon bang dat ik er straks achter kom dat er niks is wat me écht zodanig goed helpt dat ik normaal kan functioneren. En daar ben ik nou wel eens héél hard aan toe, normaal functioneren.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 23 Feb 2014 22:59

Re: ADHD en medicatie

Ah pompoentje, ook voor jou is er vast iets wat helpt. :hug:
Concerta is dus ook niks? Ik ken al die verschillen niet zo goed.

Toen ik methylfenidaat slikte luste ik alleen nog maar paprikachips trouwens.. :eyes:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Feb 2014 23:03

Re: ADHD en medicatie

Concerta is ook methylfenidaat, maar dan met gefaseerde afgifte, dus dan hoef je maar één pil per dag te slikken.

Pompoen, zou het alleen aan je ADHD liggen dat je je nu zo voelt en dat je nu zo functioneert? Het is allemaal nog zo vers, en hoeveel kans heb je nou helemaal om tot rust te komen? Natuurlijk zou het wel heerlijk zijn om een medicijn te vinden dat je rust geeft zodat je die last even niet of minder met je meedraagt, maar als ik in een stressvolle of verdrietige periode zit heb ik ook veel meer last.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2014 23:10

Re: ADHD en medicatie

Susan schreef:Concerta is ook methylfenidaat, maar dan met gefaseerde afgifte, dus dan hoef je maar één pil per dag te slikken.

Pompoen, zou het alleen aan je ADHD liggen dat je je nu zo voelt en dat je nu zo functioneert? Het is allemaal nog zo vers, en hoeveel kans heb je nou helemaal om tot rust te komen? Natuurlijk zou het wel heerlijk zijn om een medicijn te vinden dat je rust geeft zodat je die last even niet of minder met je meedraagt, maar als ik in een stressvolle of verdrietige periode zit heb ik ook veel meer last.


De uitslag van de onderzoeken is uiteraard niet alleen gebaseerd op hoe ik me nu voel. Die computertest wel. Ik heb er uiteraard meer last van nu, daar hebben we het uitgebreid over gehad. Maar zelfs in mijn allerbeste periodes functioneer ik gewoon heel erg slecht eigenlijk. Ik zou nooit echt aan het werk kunnen op die manier bijvoorbeeld omdat ik altijd en eeuwig mezelf voorbij ren. Alles in mijn leven wijst op een ernstige ADHD, dat is ook de diagnose die ik 9 jaar geleden kreeg trouwens. Niet gewoon ADHD maar ernstige ADHD, alleen ik dacht toen een beetje zo van: ja dat zal wel.
Maar ik ben 29 en ik ben al 3 keer zwaar overspannen geweest en ik heb nog niet eens echt een baan gehad! Wel kortere periodes fulltime gewerkt, maar dan was ik altijd totaal opgebrand na 3 maanden en zag ik wel weer een kans om iets anders te gaan doen (andere studie, reizen, beter betaalde baan etc.).
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Feb 2014 23:14

Re: ADHD en medicatie

Oh, ik wil ook zeker niet in twijfel trekken dat je een zware vorm van ADHD hebt hoor, begrijp me goed, maar ik kan me ook voorstellen dat alles nu extra moeilijk is omdat je zoveel verdriet voor je kiezen krijgt en nauwelijks de kans hebt om te herstellen. Dus dan kan ik me voorstellen dat die ADHD ook nog eens harder aankomt en moeilijker te verdragen is. Maar daarmee wil ik de ADHD zeker niet bagatelliseren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2014 23:18

Re: ADHD en medicatie

Susan schreef:Oh, ik wil ook zeker niet in twijfel trekken dat je een zware vorm van ADHD hebt hoor, begrijp me goed, maar ik kan me ook voorstellen dat alles nu extra moeilijk is omdat je zoveel verdriet voor je kiezen krijgt en nauwelijks de kans hebt om te herstellen. Dus dan kan ik me voorstellen dat die ADHD ook nog eens harder aankomt en moeilijker te verdragen is. Maar daarmee wil ik de ADHD zeker niet bagatelliseren.


Nee zo vatte ik het ook niet op hoor. Je vraag is legitiem! Het klopt, ik heb er echt enorm veel last van op dit moment, het zit me altijd al in de weg, maar in zulke periodes wil ik soms gewoon echt met iemand ruilen die het niet heeft. Rust aan mijn hoofd zou zó fijn zijn!! En het zou me waarschijnlijk ook helpen om hier wat makkelijker door te komen en minder overbelast te zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Feb 2014 23:20

Re: ADHD en medicatie

Dat herken ik wel, het maakt dingen die toch al zwaar zijn inderdaad niet makkelijker.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 25 Feb 2014 21:36

Re: ADHD en medicatie

Oh Pompoen.. wat een bonk herkenning! Zoals ik je eerder al PB'de ben ik ook een 'behoorlijke' ADHD'er. Helaas slaan bij mij de 'reguliere' ADHD medicatie ook niet aan en slik ik nu reeds twee weken wellbutrin.(nouja.. 2 weken.. ik ben geloof ik al 5 dagen vergeten 'n pil te slikken in die periode..) maar het streven is goed :nerd:

Qua werking kan ik nog weinig zeggen. Ik heb dan ook al meerdere keren gedacht te stoppen maar ik weet ook dat deze medicatie na 'n maand aanslaat pas, dus ik hou even vol.

Bijwerkingen weet ik niet zo goed; voel mij al een week niet echt heel fit en blugh, maar dat komt volgens mij ook gewoon omdat ik mezelf aan het voorbij rennen ben (dat is dus ook heel herkenbaar..)

Ben jij nu ook al echt begonnen met de wellbutrin? En wat is jou er over gezegd?

En ik betwijfel of wij ooit 'normaal' gaan functioneren. Maar.. als het er maar een beetje bij in de buurt komt, dan ben ik al heeeeel blij! Wat jij? :)

Mocht je verder willen kletsen, je weet mij te vinden!

Voor nu in elk geval succes ermee. Ik weet hoe hopeloos en onbegrepen je je kunt voelen...
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 25 Feb 2014 22:50

Re: ADHD en medicatie

Oh ja, dat is suf, ik was dat al helemaal vergeten. Of nou ja, ergens heel diep in mijn hoofd zat nog wel iets van, er was toch iemand die ook daar mee bezig was... Vandaar mijn topic.

Hoe reageerde jij op ritalin en dexamfetamine?

Helpt het jou niet om de pillen op de plek neer te zetten waar je ontbijt? Of een alarm te zetten om een tijd dat je in elk geval altijd wakker bent?

Ik ben maandag begonnen met wellbutrin en moet over bijna 2 weken terugkomen. Ik begreep dat als je heel gevoelig bent je na 3 dagen al wat kunt merken maar dat het ook langer kan duren. Ik slik nu 150 en hij achtte de kans groot dat ik op 300 of 450 uit zou komen.

Bij mij is gezegd dat de meeste bijwerkingen na een tijdje minder worden. Behalve als ik oorsuizingen krijg, dan moet ik direct stoppen en bellen (in die volgorde), dat komt maar zelden voor, maar als het voor komt is er ook nog weer een heel klein percentage wat oorsuizingen blijft houden.
Oh en wellbutrin werkt vaak juist opwekkend, daarom moet je het ook 's ochtends slikken.

Mijn nichtje heeft ADHD en slikt wellbutrin. Bij haar deed het op de concentratie etc. niet zo veel maar wel op haar stemming en ze voelt zich minder vermoeid. Maar die reageert wel goed op ritalin dus nu gebruikt ze een combi. Zij kreeg na 2 weken een hogere dosering en eigenlijk begon ze toen pas wat te merken.

En verder hetzelfde als jij, ik ben ook al ontzettend blij als ik gewoon wat beter kan gaan functioneren. Ik voel me knap hopeloos af en toe, echt zo'n zielig hopeloos geval dat leeft van een uitkering. En dat terwijl ik juist zo graag zou willen werken. Maar goed, ik ben dus wel verdrietig dat die amfetaminen dus zo slecht werken en ik hoop écht dat ik wel fatsoenlijk reageer op iets anders.

Als wellbutrin niet werkt krijg ik strattera en als dat niet werkt was er misschien nog een ander middel waar hij aan dacht. En als laatste redmiddel zou ik iets van ritalin kunnen gaan slikken in combinatie met bijvoorbeeld propanolol om de hyperactiviteit onder controle te houden. Dan zou ik dus vooral op aandacht en impulsiviteit vooruit gaan. Alleen een bijwerking van propranolol is vaak vermoeidheid. Hoewel ik het al eerder een tijdje geslikt heb en toen merkte ik daar niks van.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 05 Mrt 2014 11:07

Re: ADHD en medicatie

Nou, die medicatie gaat weer lekker...not. Moet het gewoon even van me afschrijven want ik baal er verschrikkelijk van. Als ik het geslikt heb krijg ik na een uur een veel hogere hartslag (normaal zit ik op 60/65 p/m en dan op 90 p/m) en ik voel me de hele dag opgejaagd en opgefokt, wiebelig en fladderig, mijn stemming wisselt sterk en ik kan 's avonds zonder hulp van een oxazepam niet in slaap komen (en met eigenlijk ook niet zo heel goed). Mijn behandelaar zegt dat het op zich wel bekende bijwerkingen zijn, het is het 'licht stimulerende' effect wat dit veroorzaakt. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik meer adrenaline door mijn lijf heb stromen. Dat zou in de tweede week wel minder moeten worden, ik zit nu op dag 10 en nog steeds blijf ik me er flink ellendig van voelen, ik ben er doodmoe van.
Zaterdag heb ik weer een afspraak en dan evalueren we het en bepalen we of ik door moet gaan of moet stoppen. Ik geloof dat als mijn bijwerkingen deze week niet minder worden dat ik dan moet gaan stoppen. Ik heb mijn behandelaar beloofd nog even mijn tanden op elkaar te zetten tot dan zodat we het echt 100% zeker weten. Ik heb namelijk verder natuurlijk ook niet zo gigantisch veel keuzes meer over dus als dit slechts iets is waar ik doorheen moet en het werkt dan perfect dan heb ik dat er wel voor over. Bluh!
<<

Anoniem122

Bericht 05 Mrt 2014 15:49

Re: ADHD en medicatie

Oh wat balen dat je je zo voelt zeg! Is de dosering niet gewoon te hoog?

Ik had trouwens in het begin ook toen ik iets te snel ophoogde bij dexamfetamine dat ik me voelde alsof ik 10 blikjes redbull op had en kreeg ook last van tics, maar dat heeft maar 3 dagen geduurd. Als ik het goed begrijp heb je het maar 1x ingenomen? Daarna werkte het perfect voor mij.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 05 Mrt 2014 17:16

Re: ADHD en medicatie

Mijn behandelaar vond het niet verantwoord om me nog verder te behandelen met dexamfetamine, mijn hartslag zat op 120 . Dexamfetamine is normaal gesproken ook niet een middel waar je lichaam aan moet wennen volgens mij, hij heeft me uitgelegd hoe het zat. Zowel dexamfetamine als ritalin werkten bij mij goed bij het ene (aandacht) maar averechts op het ander. Ik heb eerder een hele tijd ritalin geslikt en het heeft nooit het juiste effect gehad.
Het middel wat ik nu slik (wellbutrin) is wel een middel wat echt even tijd nodig heeft om in te werken. De dosering van het middel wat ik nu slik is de normale dosering terwijl bij ADHD meestal het dubbele of het driedubbele moet worden voorgeschreven om het beoogde effect te krijgen.
Ik heb echt het volste vertrouwen in mijn behandelaar, het is niet iemand die zo maar wat doet en die heel duidelijk kan uitleggen hoe het precies gaat. Als ik dat vertrouwen niet had dan had ik het bijltje er nu al bij neergegooid...
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Mrt 2014 14:56

Re: ADHD en medicatie

Nou, ik mag goddank stoppen met dit middel. Hij acht de kans dat het echt optimaal gaat werken niet zo groot.
Nu ga ik even twee weken niks slikken en bijkomen en dan ga ik aan de Strattera. Dat schijnt in het begin soms behoorlijk wat bijwerkingen te geven, dat je echt het gevoel krijgt alsof je griep hebt, maar dat gaat vrij snel over en dan zou het moeten gaan werken. Dat wordt dus even doorbijten, maar ik wil het graag proberen.
Nu wel eerst even mijn verzekeraar bellen om te kijken of het vergoed wordt en zo ja hoe. Want ik meende dat het wel vergoed wordt maar ik wil het natuurlijk wel zeker weten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 03 Apr 2014 08:55

Re: ADHD en medicatie

Inmiddels ben ik 1,5 week strattera aan het slikken en ik kan niet zeggen dat ik me echt goed voel. Maar goed dat schijnt er echt bij te horen. Ik heb steeds knallende koppijn, pijn in mijn hele lijf en ik ben doodmoe, ook ben ik steeds misselijk een tijdje nadat ik het heb ingenomen en heb ik het gevoel dat ik angstiger ben. Het is gelukkig allemaal wel een stuk beter te behappen dan die andere medicatie. Als dit niet over gaat dan is het voor mij geen optie, ik ben zo verschrikkelijk moe sinds ik het slik en ik word gek van de hoofdpijn de hele dag. Maar het schijnt echt de eerste weken ruk te zijn om dit spul te slikken en dan beter te worden. Ik heb wel het idee af en toe dat het me ook wat oplevert, ik ben als ik iets doe gefocuster en houd het langer vol en ik maak dingen beter af. Als ik tenminste niet te moe ben om ook maar een poot te verzetten...

Gisteren trouwens het lijstje met mogelijke bijwerkingen bekeken en ze staan er dus allemaal tussen, dus ik ga er maar even vanuit dat het inderdaad bijwerkingen zijn.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers