Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 02 Apr 2014 11:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier tintelt het toeschieten. Ik heb het ook regelmatig als ik niet voed.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem75

Bericht 02 Apr 2014 12:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb net gekeken en zie niks in z'n mondje. Hij drinkt ook altijd rustig dus waarschijnlijk geen spruw. Er is door de laktatiekundige in het ziekenhuis gezegd dat mijn huid heel gevoelig is. Dus ik denk dat het mede daarom in het begin ook pijnlijk is. Misschien trekt het ook snel weer wat weg. Ik blijf iig smeren met een drupje bv en Purelan.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 02 Apr 2014 13:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Trekt de pijn na die 20 seconden wel weer weg? Zijn zijn lipjes mooi naar buiten gekruld tijdens het drinken?
februari 2012
november 2015
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 02 Apr 2014 14:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Even een rare vraag: ik moet bijna bevallen en wil bv geven, maar nu heb ik in 1 borst zeker weten productie. Als ik daar in knijp komt er vaak 1 straaltje vocht uit. Maar de andere borst geeft maar een paar druppels.... komt dit goed na de bevalling?
04-2014
10-2015
<<

Anoniem97

Bericht 02 Apr 2014 14:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja hoor, als je bevallen bent komt er een hormoon vrij dat zorgt voor de productie in samen werking met t aanleggen van de babyq

Ik had beide keren nooit een druppel gelekt voor de bevalling en met 2 dagen stuwing, het zegt helemaal niks.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 02 Apr 2014 14:27

Re: Het grote borstvoedingstopic

Okee dankjewel
04-2014
10-2015
<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:56

Bericht 02 Apr 2014 14:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gaia schreef:Ja hoor, als je bevallen bent komt er een hormoon vrij dat zorgt voor de productie in samen werking met t aanleggen van de babyq

Ik had beide keren nooit een druppel gelekt voor de bevalling en met 2 dagen stuwing, het zegt helemaal niks.


Dit is voor mij wel een geruststelling. Ik heb dus ook nog niet gelekt (alleen wat wittige afscheiding op mijn tepel) en ik maakte me al wat ongerust. Dit hoeft dus niks te zeggen.
Afbeelding
<<

Anoniem75

Bericht 02 Apr 2014 18:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Even een dip hoor. Beide borsten kloppen nu ineens en m'n tepels branden en prikken. Heb T. na mijn bericht hierboven nog 2x aangelegd en ik voel allemaal steken tijdens het voeden dan vooral m'n rechterborst. Ik word er gewoon misselijk van. Wat is dit? Ik denk eraan om over 2 uurtjes een flesje voor hem te kolven want het voelt gewoon echt naar :'( T. is ook al de hele dag huilerig. Ik baal hier van wat het ging net goed..

T. hapt goed aan dat zie ik ook aan z'n lipjes. Normaal trok het na 20 sec wel weg maar het is nu bijna continue aanwezig.
<<

Anoniem28

Bericht 02 Apr 2014 18:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz: ik vind het, net als Pompoen, als spruw klinken. Toenemende, prikkende pijn klinkt echt als spruw. In het mondje hoef je niet eens direct wat te zien. Wat naast witte aanslag op de tong ook tekenen kunnen zijn van spruw, zijn witte vlekjes op de (binnenkant) van de lippen, witte vlekjes in de wangzak, maar soms ook alleen een heel subtiel parelmoerkleurig glansje op de lippen.

Heeft T toevallig luieruitslag? een schimmeltje kan via het darmkanaal ook voor luieruitslag zorgen. Ik denk dat als je nog even afwacht, dat je bovenstaande tekenen over een paar dagen wel gaat zien. Waar je mee zou kunnen beginnen is na iedere voeding een theelepeltje water met azijn (1 deel azijn op 10 delen water) in het mondje van T druppelen en je tepels ermee schoonvegen. In ieder geval niet nadruppelen met moedermelk, want daar zit waarschijnlijk de schimmel in waarmee je het verergert. Schimmels houden niet van een zuur milieu, dus dan breidt het in ieder geval niet uit.

Hier kun je meer vinden over spruw: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Up ... 2_IB_1.pdf
<<

Anoniem75

Bericht 02 Apr 2014 18:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik hoop het niet. Ik wist niet dat dat binnen in de borst het dan ook pijn kon doen. Kan ik daar nu al voor naar de huisarts of moet ik echt wachten tot er iets te zien valt? Het enige wat ik net zag dat m'n tepels beide een parelmoerig glansje hebben maar bij T. zie ik niks. Kan hij er dan nu ook al huilerig van zijn? Hij is namelijk echt uit z'n hum vandaag.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Apr 2014 18:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gaia schreef:Ja hoor, als je bevallen bent komt er een hormoon vrij dat zorgt voor de productie in samen werking met t aanleggen van de babyq

Ik had beide keren nooit een druppel gelekt voor de bevalling en met 2 dagen stuwing, het zegt helemaal niks.


Ik heb ook nooit een druppel gelekt voor de bevalling. Ik beviel met 35 weken en 3 dagen en mijn zoontje lag in de couveuse, toch kwam de productie al heel snel goed op gang. Ik produceerde op dag 3 al meer dan hij drinken kon en uiteindelijk had ik een enorme voorraad melk in de vriezer hierdoor.

Volgens mij is het heel normaal om van te voren niet te lekken.
Overigens lekte ik daarna ook zelden, alleen de eerste week dat ik bij L. in het ziekenhuis sliep en hij ineens veel beter aan de borst ging drinken. Toen spoot het er soms gewoon uit. Maar ik heb daarna dat ene doosje pads nooit opgemaakt, ik lekte gewoon echt zelden tot nooit zelfs niet als ik op ploffen stond en als ik dan lekte was het één druppeltje.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Apr 2014 19:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz schreef:Even een dip hoor. Beide borsten kloppen nu ineens en m'n tepels branden en prikken. Heb T. na mijn bericht hierboven nog 2x aangelegd en ik voel allemaal steken tijdens het voeden dan vooral m'n rechterborst. Ik word er gewoon misselijk van. Wat is dit? Ik denk eraan om over 2 uurtjes een flesje voor hem te kolven want het voelt gewoon echt naar :'( T. is ook al de hele dag huilerig. Ik baal hier van wat het ging net goed..

T. hapt goed aan dat zie ik ook aan z'n lipjes. Normaal trok het na 20 sec wel weg maar het is nu bijna continue aanwezig.


Ja, net als bij jou kan het bij hem pijn doen. Dus het kan best dat hij daardoor huilerig is. Je zou de huisarts even kunnen bellen, maar ze zijn niet zo happig op behandelen. Hier werden we behandel omdat L. duidelijk onrustig dronk en ik veel last er van had. Jij hebt ook veel last er van dus best kans dat ze het wel willen behandelen. Maar houd er rekening mee dat ze dan een middeltje voorschrijven (ben de naam even kwijt) en daarvan vinden dat jij dat ook maar op je tepels moet smeren. Dat zou ik niet doen, het spul plakt als de ziekte. Ik zelf heb toen uiteindelijk gewoon miconazolnitraatcreme gesmeerd en goed schoongemaakt voor het kolven/voeden.

Overigens was het kolven bij mij wel een verademing in vergelijking met het voeden maar de spruw was het begin van het einde van live voeden en daar baal ik nog steeds van. Ik kwam er snel vanaf, maar L. heb ik twee maanden moeten behandelen en toen ging het uiteindelijk over. Het is wel zo dat L. al een achterstand had doordat met 35 weken en 3 dagen geboren werd en hij nooit echt goed aanhapte en erg lui was door de sonde en flesjes en dus gewend was dat het zo zijn mondje in spoot en dat deed het bij mij op een gegeven moment niet meer.

maar ik vind het precies als spruw klinken trouwens. Het voelde alsof iemand messen in mijn borsten stak en dan omdraaide. Het brandde en stak.
<<

Anoniem28

Bericht 02 Apr 2014 19:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz schreef:Ik hoop het niet. Ik wist niet dat dat binnen in de borst het dan ook pijn kon doen. Kan ik daar nu al voor naar de huisarts of moet ik echt wachten tot er iets te zien valt? Het enige wat ik net zag dat m'n tepels beide een parelmoerig glansje hebben maar bij T. zie ik niks. Kan hij er dan nu ook al huilerig van zijn? Hij is namelijk echt uit z'n hum vandaag.


Huisartsen doen vaak best moeilijk met medicatie voorschrijven, zeker als er nog geen witte vlekjes/aanslag te zien is. Mijn ervaring is dat je best op je strepen moet staan. Voor jezelf kun je trouwen bij kruidvat oid crème halen met miconazolnitraat en daarmee je tepels sowieso na iedere voeding insmeren. Dit kun je niet in de mond van T. gebruiken, daarvoor heb je echt een receptje voor nystatine of een miconazolgel nodig.

Baby's kunnen echt veel pijn hebben van spruw, bij jou prikt het in je tepels, bij baby's doet het pijn in de mond. Ik heb ooit een volwassen cliënt gehad met spruw, het deed hem zoveel pijn dat hij een weekend niet fatsoenlijk heeft kunnen eten en drinken.

Zorg trouwens voor een hele goed hygiëne. Alles wat in aanraking komt met jouw tepels of T's mondje op 60 graden wassen of strijken (bh, monddoekjes, hydrofielen, wasbare compressen e.d.). Flesjes en spenen dagelijks uitkoken, dat soort dingen.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 02 Apr 2014 19:45

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb voor de spruwmedicatie gewoon de assistente gebeld, ze wist precies te vertellen dat ik miconazol nodig had en J. kreeg nistatine. Mocht het weer nodig zijn kan ik nu een speciaal nummer bellen en dan kan ik het zo weer halen. Miconazol is vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Hier was het na de kuur helemaal weg.
Het voeden deed bij mij toen ook pijn van binnen.
M:21072011
J :08012014
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 02 Apr 2014 21:32

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat vervelend dat je er zo'n last van hebt Razz! En de kleine ook!

Even een ander vraagje. Tussen 8 en 17 doet L ongeveer 3 à 4 voedingen, dat is gelijk mijn wegbreng en ophaaltijd voor de opvang. Hoeveel geef ik mee? Ik heb 1x 240ml, 1x 180, 1x 140, 3x 120, 1x 60 en 1x 50ml tot nu toe.
L2014 & H2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Apr 2014 21:37

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik zou echt melk in kleinere hoeveelheden gaan invriezen! Dan kun je veel beter doseren en je gastouder kan eventueel ook wat reserve in de vriezer zetten.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 02 Apr 2014 21:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb alleen die Aventbakjes en onze vriezer puilt al gigantisch uit :( P ziet me aankomen :palm:
L2014 & H2017
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 02 Apr 2014 21:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Moedermelkzakjes nemen minder ruimte in beslag, wij hadden op een gegeven moment de hele onderste la van de vriezer vol met zakjes.
Overigens heeft Babywalz nu gratis verzendkosten en de Elanee zakjes daar zijn wel aan te raden.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 03 Apr 2014 02:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kun je die zakjes hergebruiken? En hoeveel zitten er per verpakking? Ik kan alleen niet meer herverpakken dus weet nog niet echt wat ik mee zal geven. Bedankt voor de tips.
L2014 & H2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 03 Apr 2014 06:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik had ook zakjes, die kon je niet hergebruiken maar ze nenen inderdaad wel een stuk minder ruimte in beslag.
<<

Anoniem97

Bericht 03 Apr 2014 07:12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik vond die zakjes echt super onhandig en altijd geklieder.
Ik gebruikte de bakjes van avent, ik vond die wel handig maar ze nemen idd wel wat meer ruimte in.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 03 Apr 2014 07:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat ook een (goedkope) optie is; de glazen potjes van Olvarit (of een ander merk), die kun je namelijk ook prima invriezen.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:50

Bericht 03 Apr 2014 10:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

ik heb op internet gezien dat veel mensen ijsklontzakjes gebruiken. Lijkt me wel makkelijk doseren als je weet hoeveel cc zo'n klontje is
Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 09 Apr 2014 18:44

Re: Het grote borstvoedingstopic

Even een vraag aan de moeders die ook langer dan een jaar borstvoeding geven of gaven.

Onze zoon slaapt de laatste tijd steeds vaker door. Super fijn! Alleen heb ik dus steeds zo'n gigantische stuwing. Zo erg dat het zelfs zeer doet en dat ik er stront chagrijnig van word. Na een paar dagen is de stuwing over en dan is het een lege, slappe hap. Dan gaat zoon opeens weer meer en vaker drinken. Waardoor ik de keer daarna dus weer een paar dagen met stuwing zit. En zo gaat dat steeds af en aan. Echt heel vervelend.
Herkenbaar voor iemand? Of heeft er iemand tips? Het lijkt wel of vraag en aanbod gewoon niet goed afgestemd is, maar dat is een beetje vreemd na ruim een jaar...
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 09 Apr 2014 19:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik kolfde altijd voordat ik zelf naar bed ging Jans, dan ging het prima tot de ochtend

Wat fijn dat E doorslaapt!!
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers