Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Printscreen foto van Oypo

<<

Anoniem38

Bericht 27 Mrt 2014 16:44

Printscreen foto van Oypo

Als je een printscreen maakt van een foto op Oypo (van een foto waar ik op sta) en ik gebruik deze voor mijn website. Mag dat?

Ik vind het niet erg om te betalen voor een foto, maar 15euro vind ik teveel
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 27 Mrt 2014 16:48

Re: Printscreen foto van Oypo

Op zich staat er dan toch heel leuk "Bestel deze foto op..." door de foto?

Ik denk wel dat je sowieso even een bronvermelding moet maken zeg maar.
<<

Anoniem119

Bericht 27 Mrt 2014 16:50

Re: Printscreen foto van Oypo

Dat is niet zo netjes nee. Het staat niet voor niets op Oypo, dat is een website om foto's na te bestellen.

Bovendien vraag ik me af wat je kunt met een screenshotje, dat heeft geen soort van resolutie. Bedenk je dat die fotograaf de moeite heeft genomen die foto van jou te maken, te bewerken en daar op te zetten. Daar staat wel wat geld tegenover.

Hoe dan ook: Ik zou in elk geval de fotograaf mailen of je een low-res screenshot mag gebruiken. Ik ken ook genoeg fotografen die wanneer ze hier achter komen je gerust een factuur van een paar 100 euro sturen voor het gebruiken van hun materiaal.

Dus of kopen, of netjes vragen.
<<

Anoniem122

Bericht 27 Mrt 2014 16:54

Re: Printscreen foto van Oypo

Marin schreef:Dat is niet zo netjes nee. Het staat niet voor niets op Oypo, dat is een website om foto's na te bestellen.

Bovendien vraag ik me af wat je kunt met een screenshotje, dat heeft geen soort van resolutie. Bedenk je dat die fotograaf de moeite heeft genomen die foto van jou te maken, te bewerken en daar op te zetten. Daar staat wel wat geld tegenover.

Hoe dan ook: Ik zou in elk geval de fotograaf mailen of je een low-res screenshot mag gebruiken. Ik ken ook genoeg fotografen die wanneer ze hier achter komen je gerust een factuur van een paar 100 euro sturen voor het gebruiken van hun materiaal.

Dus of kopen, of netjes vragen.


Maar het is toch ook raar dat iemand gewoon zomaar foto's mag maken van je, die op een website zetten en ook nog eens geld er voor vragen?
<<

Anoniem119

Bericht 27 Mrt 2014 17:06

Re: Printscreen foto van Oypo

Ik neem aan dat het van een sportwedstrijd was ofzo, Jip kennende. Dan is dat waarschijnlijk een officiele sportfotograaf die ingeschakeld is door de organisatie ofzo?
<<

Anoniem38

Bericht 27 Mrt 2014 18:57

Re: Printscreen foto van Oypo

Nee, het is een hobby fotograaf. Heb hem gemaild, maar het is toch echt kopen. Het is gewoon jammer. Ik wil er best wel wat voor betalen. Ik stel mijn (sport)foto's gratis ter beschikking overigens. En mijn sport is al heel erg duur, vandaar dat ik zijn bedrag nu ff te hoog vindt.
<<

Zero

Bericht 27 Mrt 2014 21:30

Re: Printscreen foto van Oypo

Sjaaaa... dat is een grijs gebied. Technisch gezien mag hij niet zomaar iemand portretteren en dat verkopen online. Jij hebt je portret rechten en hij mag niet zonder jouw toestemming jouw portret zomaar online gebruiken of zelfs verkopen.
Echter, op straat of op openbare gebieden mag hij wel gewoon fotograferen. Is het echt een portret, dan sta jij alsnog in je recht, maar sta je er totaal op of zijn er meer mensen op de foto te zien, dan zul je het afleggen tegen hem.
Hij mag op straat vrij fotograferen, en portretten worden vallen daar veelal ook onder (tenzij je kunt aantonen dat dit portret jou zodanig nadeelt dat hij dit niet mag publiceren)
En dat is dan allemaal juridisch.

Het is vrij logisch dat hij een vergoeding wil als jij een foto van hem (ongeacht of jij er op staat, de foto rechten blijven altijd bij hem) op je website wil hebben. Dat zou ieder andere prof ook vragen, dus hobbyisten willen zich daar niet voor onder doen.
Maar als ik jou uit mijn hobby had gefotografeerd, zou ik niet zo azijn lopen zeiken. Desnoods met een watermerk aan de onderkant had je hem gehad hoor.
Webgebruik is toch niet high res, en als jouw website echt veel bezoekers trekt dan zou een naamsvermelding alleen maar gunstig zijn.
<<

Anoniem38

Bericht 27 Mrt 2014 22:50

Re: Printscreen foto van Oypo

Ik sta er alleen op. Het zijn echt mooie foto's en ik ben ook echt niet te beroerd om voor mooie foto's te betalen, maar 15€ per foto vind ik erg veel :-(

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers