Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


alfabet leren?

<<

Anoniem166

Bericht 26 Mrt 2014 23:02

Re: alfabet leren?

Wij hebben een alfabetpuzzel, dat is misschien ook wel een leuke manier om spelenderwijs de letters te leren.
Als ik kijk naar de ontwikkeling van mijn dochter, dan kan ik me haast niet voorstellen dat ze pas op haar zesde letters leert. Die interesse is er nu al een beetje. Als we tekenen, vraagt ze me altijd om hartjes te tekenen, maar soms ook om 'papa', 'mama' of haar naam te 'tekenen'. Ik schrijf dat dan op en ze herkent haar naam ook in geschreven vorm. Papa en mama ook, al haalt ze die ook nog wel eens door elkaar. In boekjes wijst ze de 'a' aan en zegt de letter dan ook. Als zij dat leuk vindt, stimuleer ik dat gewoon.
<<

Anoniem28

Bericht 26 Mrt 2014 23:04

Re: alfabet leren?

meisjesmama: het is ook niet zo dat wat je zegt helemaal nergens op slaat, het verband dat je legt klopt alleen volgens mij niet helemaal. Van letters leren krijgen kinderen volgens dit artikel geen dyslexie, van te vroeg leren lezen, dat is waar kinderen volgens dit artikel dyslexie van kunnen krijgen. Een alfabet op kunnen zeggen heeft weinig met écht kunnen lezen en schrijven te maken. Losse klanken herkennen is ook geen lezen of schrijven. Pas wanneer je klanken kunt verbinden tot een woord kun je lezen/schrijven. Een kind moet eerst aan de leesvoorwaarden voldoen (zoals letters herkennen), voordat het überhaupt kan leren lezen/schrijven. De auteurs van het artikel geven aan dat wanneer er te vroeg gestart wordt met lezen er problemen kunnen ontstaan.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 26 Mrt 2014 23:11

Re: alfabet leren?

Maar als jij een letter leert dan schrijf je dat toch op en gaat een kind toch een letter herkennen als bv de a.
Daar maak je dan papa van en dan lezen ze dat woord.
Ik snap wat je zegt dat een kind dat opnoemen niet weinig met schrijven en lezen te maken heeft. Maar wel als een kind de letter herkend en dus opleest.

Als ik zag hoe snel mijn dochter in groep 3 ging lezen was echt bijzonder en sommige kindjes doen dat al halverwege eind groep 2.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 27 Mrt 2014 11:02

Re: alfabet leren?

Jij bent er bang voor dat een kind dyslectisch wordt als het te vroeg letters leert en leert lezen. Wat zou jouw alternatief dan zijn? Als een kind vraagt welke letter dit is? Ik geef toch echt wel antwoord hoor.

Ik denk dat er weinigen zijn die hele dagen letters erin zitten te stampen bij hun kind. Maar tijdens het maken van een letterpuzzel worden er door het kind toch vragen gesteld.

Mijn dochter vraagt zóveel en weet daardoor inmiddels zóveel, allemaal uit pure interesse en niet omdat er geoefend wordt. Een kind geen antwoord geven doe ik niet.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 27 Mrt 2014 11:10

Re: alfabet leren?

Parisienne schreef:Jij bent er bang voor dat een kind dyslectisch wordt als het te vroeg letters leert en leert lezen. Wat zou jouw alternatief dan zijn? Als een kind vraagt welke letter dit is? Ik geef toch echt wel antwoord hoor.

Ik denk dat er weinigen zijn die hele dagen letters erin zitten te stampen bij hun kind. Maar tijdens het maken van een letterpuzzel worden er door het kind toch vragen gesteld.

Mijn dochter vraagt zóveel en weet daardoor inmiddels zóveel, allemaal uit pure interesse en niet omdat er geoefend wordt. Een kind geen antwoord geven doe ik niet.


Ik sluit me hier volledig bij aan. Als een kind zelf die interesse toont... Het is anders als IK zou besluiten dat het tijd is om het alfabet met haar te oefenen (hoe speels ik dat misschien ook zou doen).
L heeft al tijden veel interesse in letters. Ik geef ook gewoon alle antwoorden op haar vragen. Ze herkent hierdoor ook al bijna alle letters, probeert ze ook na te schrijven, vraagt soms ook aan me om alle letters op te schrijven en dan gaat ze ze na proberen te maken. Als dat haar interesse op dat moment is, denk ik dat het juist goed is daarop aan te sluiten. DAT is haar interessegebied.
Afbeelding

Afbeelding
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 27 Mrt 2014 13:26

Re: alfabet leren?

Parisienne schreef:Jij bent er bang voor dat een kind dyslectisch wordt als het te vroeg letters leert en leert lezen. Wat zou jouw alternatief dan zijn? Als een kind vraagt welke letter dit is? Ik geef toch echt wel antwoord hoor.

Ik denk dat er weinigen zijn die hele dagen letters erin zitten te stampen bij hun kind. Maar tijdens het maken van een letterpuzzel worden er door het kind toch vragen gesteld.

Mijn dochter vraagt zóveel en weet daardoor inmiddels zóveel, allemaal uit pure interesse en niet omdat er geoefend wordt. Een kind geen antwoord geven doe ik niet.


Ik geef alleen aan dat sommige mensen daar niet bij nadenken. Dat er dus wel 'risico's' aan zitten met te vroeg beginnen. Hoe een ieder dat dat doet moet zij/hij weten.
En dat ik er persoonlijk banger voor ben komt omdat een k.t tijd heb gehad vanaf mijn 13 de tot weer bij geleerd was. Geloof mij als jij er dan achter komt dat je bijna 3 jaar achter loopt op woordenschat dan is dan niet tof. En dan druk ik mijn daar nog zachtjes voor uit.
Maar dat terzijde.
<<

Anoniem272

Bericht 27 Mrt 2014 14:19

Re: alfabet leren?

Wat een interessant artikel van die ontwikkelingspsycholoog. Onze zoon zit nu duidelijk in fase 13. Hij kan korte woordjes lezen, maar spiegelt de letters d,b en a nog. Hij is nu halverwege groep 2 en volgens mij sluit zijn niveau aan bij het verwachte niveau, maar ik vraag me af of hij over een half jaar al toe is aan de volgende fase. Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe de school daarmee omgaat, dat ga ik bij het rapportgesprek maar eens vragen.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers