Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 26 Mrt 2014 16:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sanne schreef:Hoe is het vandaag gegaan, Choco? Wilde T. nog drinken?


Gisteravond heeft ze wel weer gedronken, afgelopen nacht en vandaag weer helemaal niet. Ze zal wel langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn denk ik. Heb ook het idee dat ik niet veel melk meer heb.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem75

Bericht 26 Mrt 2014 17:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Poepen jullie kindjes ook zoveel? T. poept echt zo'n 7-8 keer per dag. Het is dan van die gele elastische kauwgom poep. En hoelang duurt dat? Ik dat namelijk dat ze bij bv veel minder poepen als bij fv maar niet dus ;)
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 26 Mrt 2014 17:36

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat zijn nu echt de tips&trics om de borstvoeding te laten slagen? De andere 2 hebben vanwege omstandigheden geen bv gehad, en nu wil ik heel graag dat het gaat lukken. Maar ik ben bang dat ik straks toch snel de handdoek in de ring ga gooien omdat ik weet hoe makkelijk fv is. Ik ben bang dat ik er gewoon te weinig tijd voor heb met de oudste 2 er nog bij, die ook gewoon naar school/de peuterspeelzaal moeten etc. Mijn man zal de eerste 2/3 weken na de bevalling thuis zijn maar beide kinderen hangen best aan mij en ik ben bang dat ik handen tekort ga komen. Wat zijn nu de ultieme tips? Purelan heb ik al in huis omdat ik bij dochter na een dag al kloven had... Ik wil het zo graag!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 26 Mrt 2014 17:42

Re: Het grote borstvoedingstopic

-Voeden op verzoek kan ook op jouw verzoek. Dus vlak voor je naar school gaat zodat hij onderweg geen honger krijgt
-Het begin is vaak lastig, maar het wordt alleen maar makkelijker
-Draai je klokken weg, doe je horloge af en vertrouw op je kind
-Denk aan alle kilo's die je afvalt door de bv ;)
R. 2013
D. 2016
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 26 Mrt 2014 17:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Goed inlezen van tevoren, ik had bijv. het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes. Je moet het niet als een bijbel zien, maar er staan zeker nuttige suggesties in en als je even een vraag hebt is het een handig naslagwerk. Verder zou ik alvast een lactatiekundige in de buurt uitzoeken, zodat je meteen weet wie je kan bellen mochten er problemen zijn. Als je man en familie vierkant achter keuze voor borstvoeding staan helpt dat ook enorm.

Succes alvast, bij ons ging het in het begin ook zeer moeizaam, maar ben heel blij dat ik heb doorgezet!

Edit: plus alle tips van Carool;)
<<

Anoniem97

Bericht 26 Mrt 2014 17:45

Re: Het grote borstvoedingstopic

En mocht er iets niet helemaal lekker lopen dan meteen een lk inschakelen en niet door blijven klooien.
Er op instellen dat de eerste weken gewoon pittig zijn en je aan elkaar moet wennen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 26 Mrt 2014 17:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Haha Carool dat van die kilo's is een goede, dat is wel nodig straks!

Lactatiekundige is een goede!

Mijn man steunt mij in wat ik ook kies, dus dat komt goed. Qua familie zal de steun zeker minder zijn, zowel aan mijn kant als aan mans kant heeft niemand borstvoeding gegeven. Ik heb wel 2 goede vriendinnen die borstvoeding hebben gegeven dus die staan er zeker achter.

Wat moet ik me precies voorstellen bij de eerste pittige weken? Veeeel voeden, dat weet ik, het kost veel tijd, maar verder?

Ik ga eens kijken naar dat boek!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 26 Mrt 2014 17:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Clusteren is best zwaar als je er geen zin in hebt. R wilde 's avonds graag een uur of 2/3 aan de borst . Als je dan 100 andere dingen wil doen is dat best lastig, maar als je het zo weet te rekken dat het is als de andere twee op bed liggen dan kan je heerlijk op de bank gaan liggen met een hapje, drankje en de afstandsbediening en is het eigenlijk best gezellig.

En in het begin kán het pijn doen. Dat is natuurlijk ook pittig. Maar pijn betekend dat er iets mis gaat, het is vrijwel altijd op te lossen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem97

Bericht 26 Mrt 2014 18:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Je moet een nieuw ritme vinden, je bent net bevallen, en je doet de voedingen zelf, dat kan best pittig zijn. Probeer te rusten wanneer t mogelijk is en als je kindje wil clusteren maak het jezelf idd gemakkelijk zoals carool zegt.
Maar het helpt als je je er aan toe geeft en je erop instelt. :)
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 26 Mrt 2014 18:48

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz schreef:Poepen jullie kindjes ook zoveel? T. poept echt zo'n 7-8 keer per dag. Het is dan van die gele elastische kauwgom poep. En hoelang duurt dat? Ik dat namelijk dat ze bij bv veel minder poepen als bij fv maar niet dus ;)


ha ha nee bv kindjes poepen heul veel!!!! En dat is heel erg goed! Dus.... totdat je met bijvoeding begint heb je veel poepluiers :banaan:
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 26 Mrt 2014 21:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz schreef:Poepen jullie kindjes ook zoveel? T. poept echt zo'n 7-8 keer per dag. Het is dan van die gele elastische kauwgom poep. En hoelang duurt dat? Ik dat namelijk dat ze bij bv veel minder poepen als bij fv maar niet dus ;)


Er is wat betreft ontlasting véél normaal voor borstgevoede baby's :razz: In het begin is zes keer op een dag of vaker ontlasting gebruikelijk. Op het moment dat je melkproductie goed is aangepast op de vraag van je baby, kan het ook zo zijn dat hij nog maar nauwelijks poept. Dat komt omdat moedermelk zo goed opneembaar is en er maar weinig afvalstoffen weg te werken zijn.
Met een beetje 'pech' hou je een flinke productie met eigenlijk meer aanbod dan zijn vraag en blijven er veel poepluiers komen :smile:
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 26 Mrt 2014 21:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Knillis schreef:Wat zijn nu echt de tips&trics om de borstvoeding te laten slagen? De andere 2 hebben vanwege omstandigheden geen bv gehad, en nu wil ik heel graag dat het gaat lukken. Maar ik ben bang dat ik straks toch snel de handdoek in de ring ga gooien omdat ik weet hoe makkelijk fv is. Ik ben bang dat ik er gewoon te weinig tijd voor heb met de oudste 2 er nog bij, die ook gewoon naar school/de peuterspeelzaal moeten etc. Mijn man zal de eerste 2/3 weken na de bevalling thuis zijn maar beide kinderen hangen best aan mij en ik ben bang dat ik handen tekort ga komen. Wat zijn nu de ultieme tips? Purelan heb ik al in huis omdat ik bij dochter na een dag al kloven had... Ik wil het zo graag!


Is er de mogelijkheid om een borstvoedingscursus te volgen in je omgeving? Dan zou ik dat aanraden. In zo'n cursus komen een hoop tips & tricks aan de orde en het helpt een reëel beeld te scheppen van hoe de eerste weken eruit (kunnen) zien. Ook komen er vaak de veel voorkomende problemen aan de orde met de bijbehorende oplossingen. Bovendien heb je dan, mocht je problemen tegenkomen tijdens je borstvoedingsperiode, al een lijntje met mogelijke hulppersonen gelegd wat het laagdrempeliger kan maken hulp in te schakelen.
februari 2012
november 2015
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 26 Mrt 2014 22:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hier maar eens in de 2 a 3 dagen een poepluier. Maar soms dan 2 op die dag.
Het kan dus erg verschillen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mrt 2014 23:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

N. had tot vorige week nog dagelijks 2 poepluiers (vlak achter elkaar, binnen een uur). Sinds deze week poept ze ineens nog maar om de dag. In de eerste weken had ze ook wel een stuk of 6 poepluiers op een dag. Inmiddels is het ook niet geel meer.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mrt 2014 23:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Borstvoedingstips.. Uhm. Ik had me er vooraf totaal niet in verdiept, maar had me stellig voorgenomen het te gaan geven. Moeder natuur regelt veel, denk ik altijd maar. En inderdaad. Dat deed ze.
Ik had wel heel veel aan de kraamhulp. Zij heeft me de eerste dagen goed aangemoedigd en er doorheen geholpen (oh, man, wat een stuwing! Ik haalde met een spuit-hulsje de ergste druk er af, anders kon N. niet aanhappen, zo strak stond het). Het is mijns inziens een kwestie van doorzetten (tenzij je ernstige tepelkloven krijgt of dat de productie niet binnen 3 dagen op gang komt. Dan zou ik me zelf niet gaan martelen).
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 26 Mrt 2014 23:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb nog steeds vaak zoveel stuwing dat het lijkt alsof er stenen in zitten. Kolven is dan echt zo'n opluchting.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mrt 2014 23:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja, hier ook nog regelmatig stuwing. Maar niet meer zo erg als in de eerste paar dagen, thank god..
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 26 Mrt 2014 23:52

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nee dat was echt wel heel naar.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mrt 2014 23:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb vaak aan de zijkanten van m'n borsten dikke kluiten zitten, zowat onder m'n oksels. Maar gelukkig drinkt N. die er wel goed uit. En als ik moet kolven, masseer ik ze goed. Je kunt nog steeds borstontsteking krijgen toch, ook na een aantal maanden?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Mrt 2014 00:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja volgens mij wel, daarom kolf ik ook altijd wel bij stuwing (R drinkt niet zo vaak meer).
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem 82

Bericht 27 Mrt 2014 15:47

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb gek genoeg geen last van stuwing gehad tot op heden! Mede daardoor was ik ook onzeker over de BV, en ben ik dat nog steeds. Ik heb geloof ik gewoon echt niet zoveel productie, gelukkig inmiddels we, genoeg om R goed op te laten groeien. Ik hoop dat dit zo blijft!

Wat ik trouwens echt gek vind, is dat ik nog steeds maar weinig kolf als ik eens kolf. Gisteren sliep hij zo lang, dat ik in plaats van hem te voeden ging kolven en het daarna met de fles ging geven. Kolfde ik maar 50cc in totaal, terwijl hij er met drinken echt veel meer uit kan krijgen (weet ik omdat ik hem eerst constant moest wegen), ik geloof dat kolven gewoon niet zo mijn ding is. Hopelijk wordt het vanzelf beter en kan ik ook eens wat kolven voor een klein voorraadje, ik zal binnenkort een paar keer weg zijn terwijl hij gevoed moet worden en wil dan toch het liefst BV op voorraad hebben.

Nog even een vraagje, wat voor zoogcompressen gebruiken jullie? Ik nu wegwerp van Natusan, en die zijn wel ok. Maar zit erover te denken om voor wasbare te kijken, dus ben wel benieuwd of iemand hier wasbare heeft, waarvan en of ze goed bevallen. Want ondanks dat ik geen megaproductie heb, lek ik soms wel kleine beetjes en heb dus wel compressie nodig.
<<

Anoniem75

Bericht 27 Mrt 2014 16:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Roze ik gebruik gewoon zoogcompressen van Trekpleister eigen merk. Bevalt prima en heb met wasbare geen ervaring maar dat lijkt me opzich wel fijn. Het is de ergste stuwing achter de rug gelukkig.

Vanaf wanneer kan ik eigenlijk voorraadjes gaan kolven?

En hoe gaat een regeldag bij jullie?

Vandaag is iemand van het consultatiebureau geweest en heeft T. gewogen. Ze vroeg of ik hem niet stiekem slagroom gaf want hij was zo goed aangekomen :smile:
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 27 Mrt 2014 16:12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat fijn Razz. Ik zet nu af en toe wat in de vriezer, maar dan vraag ik me af of ik niet al te laat ben.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 27 Mrt 2014 20:26

Re: Het grote borstvoedingstopic

L ligt nu al te slapen! :wtf:

Ik vraag me af of ik hem rond 10 wakker zal maken voor een voeding zodat hij vannacht later komt. Ik ben bang dat het zo niet werkt haha!
L2014 & H2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Mrt 2014 21:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

mzcharlotte schreef:L ligt nu al te slapen! :wtf:

Ik vraag me af of ik hem rond 10 wakker zal maken voor een voeding zodat hij vannacht later komt. Ik ben bang dat het zo niet werkt haha!


Kwestie van uitproberen. Hier werkte het in elk geval meestal voor geen meter. Ik kon de momenten dat L. wakker werd nooit sturen met voedingen. Jammer genoeg...maar goed, L. is ook wel echt een eigenwijsje. Ik heb de wintertijd er ook nooit doorgekregen. Vanaf dat moment werd hij gewoon een uur vroeger wakker en dat is nooit meer over gegaan. Hopelijk werkt het met de zomertijd ook zo :wink: .
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot]

cron