Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Mrt 2014 13:29

Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik twijfel of dit topic in de juiste pijler staat, als het verplaatst moet worden dan kan dat!


Mijn schoonmoeder zit al een tijd op Facebook. Ze doet er zo goed als niks mee, maar heeft een account aangemaakt omdat er op verjaardagen enzo vaak gezegd werd: 'ja, dat zag ik al op Facebook'. Ze wilde min of meer haar kinderen en andere familieleden "in de gaten houden" (haar eigen woorden).

Nu hebben mijn vriend en ik een bepaalde insteek mbt het plaatsen van foto's van onze dochter op Facebook, welke veel mensen overdreven zullen vinden. Ik plaats af en toe een foto, maar die is zo ingesteld dat maar een select groepje van mijn facebookvrienden die kan zien. Geen enkele foto van haar staat bij mij openbaar.

Tijdens mijn zwangerschap hebben we onze insteek eens besproken met schoonouders. Privacy van baby staat voorop. We willen zo min mogelijk online knallen zonder dat zij hier zelf iets over kan zeggen. Schoonvader zei direct dat ie dat goed kon begrijpen en dat wel verstandig vond. Schoonmoeder zei het ook te begrijpen etc.

Omdat onze families niet in de buurt wonen heb ik voor hun een speciale (afgeschermde) blog gemaakt waar we foto's en nieuwtjes plaatsen. Mailen had ook gekund maar schoonmoeder heeft tijdens zwangerschap al laten blijken dat ze onze wensen omtrent foto's etc. niet te respecteren. Zo heeft ze de echofoto's het hele bedrijf (waar schoonvader en zwager, en de helft van het dorp,ook werken) doorgemaild, terwijl wij duidelijk aangegeven hebben dat we die foto's alleen met ouders en broers wilden delen. Dit stond notabene onder aan de mail!

Nu doet ze dit dus ook op Facebook. 2 jaar lang heeft ze geen profielfoto op Facebook en nu ineens een foto van onze dochter. Éen waar ze heel duidelijk op staat en niet zoals de foto's die ik plaats (waar ze niet heel herkenbaar of in z'n geheel op staat).
Ze heeft zelfs een foto album aangemaakt met haar beide namen als titel. Hier staat tot nu toe alleen de profielfoto in, maar voorspelt natuurlijk dat hier heel wat foto's in komen.

Ik ben hier best wel boos en geïrriteerd om. Mijn vriend denkt hier hetzelfde over en gaat dit wel met z'n moeder bespreken.

Ik snap dat veel mensen er heel anders in staan dan wij, en dat is ieders goed recht en ik snap dat ze trots is op haar kleindochter maar ik vind dit toch best wel respectloos. We zijn hier vanaf dag 1 heel duidelijk in geweest maar ze lijkt zich er totaal niks van aan te trekken. Erg jammer, want ik merk dat ik m'n schoonmoeder een beetje zat begin te worden, terwijl ik de afgelopen jaren goed met haar op kon schieten. Sinds m'n zwangerschap bemoeit ze zich overal mee, moet alles op haar manier en respecteert ze ons niet tot amper...

Ik weet niet wat ik nou precies met dit topic wil, maar moest het even van me af schrijven.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Mrt 2014 13:33

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik snap jou heel goed. Ik heb zelf geen kinderen, maar wel neefjes en een nichtje. Ik zet van hun ook niks op FB qua foto's. Ik vind dat aan mijn zussen om te bepalen wat ze online zetten. Jullie zijn hier heel duidelijk in geweest en ik vind ook wel dat andere dan horen te respecteren.

Hopelijk kan jou vriend dat in een goed gesprek met zijn moeder bespreken. En zal ze jullie keuze daarin echt respecteren.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Mrt 2014 13:39

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik begon gisteravond echt wel aan mezelf te twijfelen; is het dan zó overdreven?
Maar vanmorgen dacht ik nee, alles wat er online gezet wordt blijft er staan en zeker openbare foto's... Je weet nooit welke gek ze er af plukt en wat ze er mee gaan doen. Ik wil dat gewoon écht niet.

Hoop echt dat mijn vriend tot haar door kan dringen. Anders denk ik dat er binnenkort een bommetje ontploft bij mij.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem304

Bericht 26 Mrt 2014 13:46

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik ben het helemaal met jullie eens Ooh La La. Als je vriend toch met zijn moeder gaat praten moet hij haar de gevaren van (foto`s op) internet nog maar eens goed duidelijk maken.

Daarnaast vind ik het sowieso asociaal dat ze zoiets zonder jullie toestemming doet. Al zou jij wel 'alle' foto`s van je kind op Facebook zetten, dat wil dan toch niet zeggen dat zij (of iemand anders) dat ook zomaar mag.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mrt 2014 13:47

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik vind jou niet overdreven.
<<

Anoniem124

Bericht 26 Mrt 2014 13:48

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik zou kwaad zijn! En m'n man ook! Ik weet zeker dat m'n man z'n moeder meteen zou opbellen met het verzoek alles weg te halen.
<<

Burgemeester Bo

Bericht 26 Mrt 2014 13:49

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik heb het even in Persoonlijk geplaatst, omdat het een algemeen probleem is en niet alleen samenhangt met je dochter.

Succes, hopelijk krijg je goed advies!
<<

Anoniem97

Bericht 26 Mrt 2014 13:52

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik vind het behoorlijk respectloos van je schoonmoeder om zo met jullie wensen om te gaan.
Hopelijk luistert ze nu wel naar je vriend.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Mrt 2014 13:54

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik zou dit grotendeels aan mijn man overlaten, de kans is anders groot dat jij de zeurderige schoondochter bent.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 26 Mrt 2014 13:56

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Gaia schreef:Ik vind het behoorlijk respectloos van je schoonmoeder om zo met jullie wensen om te gaan.
Hopelijk luistert ze nu wel naar je vriend.


Vind ik ook. Wij doen het ook niet, vooral ook vanwege het werk van mijn vriend, en ik zou het heel vervelend vinden als anderen dan wel foto's van onze zoon zouden plaatsen. Gelukkig doen ze dat ook niet. Het is één keer per ongeluk gebeurd, maar zij heeft het meteen verwijderd omdat ze er gewoon even niet bij stil gestaan had dat wij dat niet willen.
Ik zou je schoonmoeder er zeker op aanspreken (of beter: je man laten doen)
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 26 Mrt 2014 13:56

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik vind het echt niet overdreven hoor. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar wat je soms hoort over dat mensen fotos gebruiken voor andere doeleinden, nee, dan vind ik het wel te begrijpen dat je er voorzichtig mee omgaat! Zelf heb ik wel een of 2 foto's van een achterneefje op m'n facebook staan, maar ik vraag dit dan eerst van tevoren en mijn nichtje zet zelf ook veel foto's van haar zoontje op haar facebook. Maar als iemand aan zou geven dit niet te willen, zou ik het niet zomaar plaatsen. (ik heb het dan over baby foto's en foto's van jonge kinderen, als het om een volwassene gaat vraag ik het soms zelfs ook wel, maar die kunnen eventueel makkelijk zelf aangeven geen foto's op internet te willen van zichzelf, een kind kan dit niet zomaar)
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Mrt 2014 13:57

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ben blij dat jullie er net zo over denken.
Blijkbaar snapt schoonmoeder niet hoe het online werkt..

M'n vriend is morgen weer thuis en belt dan met z'n moeder.
Het liefst zou ik het nu direct doen, maar denk dat ik daar te boos voor ben.
En het is idd beter dat hij dit doet.

Het gaat mij ook echt om het feit dat N. niet zelf kan zeggen of ze wel of niet op internet wil staan.
Zolang ze zelf nog niet oud genoeg is om zelf te bepalen wat de gevaren zijn gaat het volgens onze regels en wensen. En daar moet mn schoonmoeder maar respect voor hebben.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 26 Mrt 2014 14:00

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik sta er helemaal hetzelfde in als jou. Je wil ook zelf in de hand hebben waar de foto's allemaal verschijnen en vooral waar niet.
Echt heel spijtig dat ze jullie wensen niet respecteert.
Ik zou je man maar eens heel goed met haar laten praten.

Ik zou zelf echt nooit de foto van iemand anders zijn/haar kind op internet zetten.

Wat ik trouwens ook heel vervelend vind, is dat mensen sowieso foto's van andere mensen op internet zetten. Dat je bij een etentje of borrel na iedere foto moet zeggen 'graag niet op facebook aub' ( bij wijze van ).
Maar goed, dat is weer wat anders ;).

Succes!
Afbeelding
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 26 Mrt 2014 14:15

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ah bah wat een vervelende situatie. Echt irritant dat zij niet gewoon fatsoenlijk met jullie wensen om kan gaan. Ik zou hier heel duidelijk in zijn naar je schoonmoeder. Leg ook (nogmaals) goed uit waarom je het niet wil. Er zit een ontzettende digitale kloof tussen 'onze' generatie en die van onze ouders (er zijn uiteraard uitzonderingen). Mijn moeder begrijpt ook niet dat ik selectief ben in wat ik online wil hebben en ik merk dat bij veel meer mensen uit haar generatie. Zij gaan heel anders met sociale media om.
<<

anoniem213

Bericht 26 Mrt 2014 14:23

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Wat vervelend zeg. Ik snap je echt helemaal. Misschien is het goed om haar uit te leggen dat dingen die op internet staan, daar niet meer zomaar verdwijnen, maar nog heel lang opgeslagen blijven. Heb je er trouwens wel op gelet of ze haar profiel goed af heeft geschermd? Kan iedereen haar profielfoto in het groot bekijken bijvoorbeeld?

Ik zou proberen of je vriend haar misschien rustig uit kan leggen waarom het verstandig is om voorzichtig om te gaan met social media.
<<

Shy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:29

Bericht 26 Mrt 2014 14:24

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik vind jouw niet overdreven, en haar heel respectloos!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Mrt 2014 14:36

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

June, haar profiel is helemaal openbaar, inclusief dus haar profielfoto.

Ik denk ook echt dat ze zich van geen kwaad bewust is wat betreft de gevaren van internet.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

anoniem213

Bericht 26 Mrt 2014 14:40

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Oké, dan denk ik dat jullie gewoon moeten starten met een stuk bewustwording. Waarschijnlijk zal ze ook beter opletten als het privacykwartje valt.
<<

anoniem213

Bericht 26 Mrt 2014 14:43

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

Ik vind dit trouwens wel een leuk artikel over privacy:
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 26 Mrt 2014 15:38

Re: Je kind & social media - Schoonmoederfrustratie

jemig dat zou ik ook echt niet pikken. En vooral als alles ook nog openbaar is. Vind je reactie zeker niet overdreven
Afbeelding

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers