Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De politiek?

<<

Anoniem50

Bericht 25 Mrt 2014 20:16

De politiek?

De laatste jaren lees ik alleen maar wanklanken over het kabinet op Facebook. Daardoor ben ik me gaan afvragen wat mensen zouden willen veranderen aan Nederland. Ik stem niet op mijn eigen situatie, maar ik stem op de partij die overeenkomt met mijn overtuigingen. Dus ik stem altijd ten nadelen van mezelf.

Stem jij op de partij vanuit je eigen situatie? Of stem jij op basis van je eigen overtuigingen ook al kunnen deze nadelig voor jou zijn?
Als er nu een partij zou worden opgericht of jij mag hem oprichten, welke punten zou de partij dan op de agenda moeten hebben?
Het huidige kabinet; Vind je het huidige kabinet goed? Of juist niet? En waarom wel/niet?

Ik ben gewoon nieuwsgierig...
<<

Anoniem40

Bericht 25 Mrt 2014 20:27

Re: De politiek?

Ik heb de laatste keer niet gestemd, om 2 redenen: het is een beetje omslachtig om vanuit het buitenland te stemmen en de uitslag is al bekend voordat de buitenlandse stemmen geteld zijn. Die paar buitenlandse stemmen worden als laatste geteld en ze hebben niet genoeg invloed om de uitslag nog te kunnen veranderen. Ik zie het daarom een beetje als nutteloos om te stemmen, ondanks dat ik wel geïnteresseerd ben in politiek.

Ik stem op de partij waarvan de meeste standpunten overeen komen met die van mij. Dat is niet altijd voordelig voor mijn eigen situatie, soms wel.
Ik vind het moeilijk om te zeggen wat voor standpunten ik in een partij zou hebben. Dat zijn er een heleboel, ik zou veel willen veranderen. Dan moet ik heel lang de tijd nemen om een post te typen en daar heb ik nu niet zo'n zin in :P

Ik heb geen hele stellige mening over het huidige kabinet. Er is niks wat mij direct beïnvloed, omdat ik niet in NL woon. Maar zolang de PVV een groot aantal zetels heeft, zal ik niet terug naar NL verhuizen, omdat er dan blijkbaar te veel mensen zijn waarmee ik niet in 1 land wil wonen.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 25 Mrt 2014 20:42

Re: De politiek?

Ik stem voor het grotere plaatje en dus niet perse voor mijn eigen voordeel. Uiteraard komen mijn persoonlijke standpunten wel voort uit hoe ik ben opgegroeid, wat voor situaties ik ken of gezien heb, gewoon levenservaringen. Omdat ik nog studeer vind ik onderwijs heel erg belangrijk, daar zit ik immers nog midden in. Wel kijk ik verder dan mijn neus lang is, denk ik wel na over pensioenen (niet voor mezelf, maar meer het hele stelsel). Ook de verdeling tussen arm en rijk vind ik een enorm lastig onderwerp, maar wel heel belangrijk en interessant. De verwachting is dat ik boven modaal ga verdienen, dus ik denk er over na hoe ik het vind als ik dan meer geld moet inleveren zodat andere mensen (bijstand etc) het ruimer hebben. Hierin heb ik vrij sociale opvattingen, ik wil prima inleveren voor een ander of voor het grotere geheel. Liever niet te veel korten op mensen die het niet hebben of ooit gaan krijgen.

Nou ja, zoiets dus. Ik stem dus niet perse in het voordeel van mijzelf.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 25 Mrt 2014 21:42

Re: De politiek?

De laatste jaren heb ik wel meer gestemd voor mezelf. Ik ben alleen en ik werk in de kinderopvang/gehandicaptenzorg. Dus heel veel heb ik niet alleen te besteden, dus daar kijk ik wel naar met stemmen. VVD past dan niet bij mijn eigen situatie. Maar de partij waar ik de afgelopen keren op gestemd heb (SP), past verder ook wel bij mijn overtuigingen.

Ik interesseer me wel in de politiek, ik vind de PvdA de afgelopen jaren niet meer de partij voor de arbeiders zoals ze vroeger waren, waarmee ik ben opgevoed (vader actief lid, opa van moeders kant ook). Ze hebben veel aan zichzelf gedacht in hun eigen situatie naar mijn idee. Ze zijn rechtser geworden.
Veder vind ik dat de PVV best wel goede standpunten heeft over zorg en onderwijs, maar of dat dit te realiseren valt, vraag ik me af. Ik zal nooit op hun stemmen, zolang zij zo hun standpunt vasthouden naar buitenlanders toe. Dat past niet bij mij. Maar qua zorg/onderwijs hebben ze behoorlijk linkse ideeën.

En jouw antwoorden op je eigen vragen Marley?
<<

Anoniem28

Bericht 25 Mrt 2014 21:46

Re: De politiek?

Ik stem wel redelijk voor mezelf, maar er zijn wel een aantal punten waarin ik een sterke overtuiging heb. Helaas is een ideale combi tussen deze twee niet mogelijk en dan neig ik toch wel meer naar het stemmen voor onze eigen situatie.
<<

Anoniem50

Bericht 25 Mrt 2014 22:10

Re: De politiek?

Ik ben opgegroeid met het idee dat je eerst voor jezelf stemt en dan voor anderen. Mijn ouders zijn arbeiders en hebben tot ik volwassen werd altijd voor de PVDA gekozen. Zelf ben ik het nooit echt eens geweest met hun agendapunten. Ik ben geen Jan Modaal en zal het waarschijnlijk ook niet worden, maar ik ben er wel van overtuigd dat de keuzes die je in het verleden hebt gemaakt (m.b.t. o.a. scholing) hebben bijgedragen in waar je nu staat. Verdien je Modaal of zelfs boven modaal, dan heb je daar zelf voor gewerkt en het zou niet zo moeten zijn dat je moet werken om mensen in de bijstand een beter inkomen te geven. Dat vind ik gewoon heel erg krom. Ik stem dan ook zelf VVD.

Als ik een eigen partij zou mogen oprichten of als er een partij is die voor de zorg is, dan zou ik overwegen om op hun te stemmen. Heeft wederom niets met mijn eigen situatie te maken of in ieder geval niet op langere termijn, maar ik vind de zorg bedroefd. De hoge eigen bijdrage zorgt ervoor dat mensen niet de juiste hulp krijgen of aannemen en daardoor verder in de problemen komen. Daarnaast vind ik het inkomen van een chronisch ziekte, dus iemand die absoluut niet kan werken. bedroevend. Deze mensen hebben er niet voor gekozen om thuis te zitten, willen graag hun steentje bijdragen en doen in veel gevallen vrijwilligerswerk, maar worden wel het hardste getroffen. Als iemand het zorgstelsel zou kunnen verbeteren, dan zou ik kijken of ik daar op wil stemmen.

Ik heb geen last van het huidige kabinet en ik vind niet dat ik mag klagen. Ik krijg geld dat ervoor zorgt dat ik elke maand in mijn huis kan wonen, eten kan betalen en zo nu en dan iets extra's kan doen. Wil ik een beter leven, dan moet ik werken. Heel krom om het zo op te schrijven, want ik geloof het echt... Maar ik ben zo geestelijk ziek als de pest. Toch zou ik graag willen dat ik zoiets ook echt zou kunnen verkondigen, want het is wel iets waar ik echt achtersta.
<<

Anoniem166

Bericht 25 Mrt 2014 22:28

Re: De politiek?

Ik stem voor mezelf. Met geen enkele partij komen mijn standpunten geheel overeen, maar met de ene partij heb ik wel veel meer gemeen dan met de andere partij. En daarin volg ik mijn eigen keuze. Ik denk daarbij minder aan andere bevolkingsgroepen, omdat zij ook mogen stemmen en zij weer de keuze zullen maken voor die andere partij, dat hoef ik niet te doen. Ik ga ervan uit dat er op die manier een evenwichtige mix komt tussen de verschillende partijen en hun standpunten.

Als iedereen zou stemmen op bijvoorbeeld de SP, de één omdat dat voor zijn eigen belangen goed uitkomt en de ander omdat hij meeleeft met bepaalde groepen in de maatschappij, dan raakt een heel ander deel van de bevolking ondervertegenwoordigd en komt niemand meer voor hun (gerechtvaardigde) belangen op. Dat is voor mij de reden om mijn eigen belang tot uitgangspunt te nemen en dat ik op de tweede plaats kijk naar wat ik wenselijk acht voor de gehele samenleving.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15959

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 26 Mrt 2014 10:01

Re: De politiek?

Goed omschreven Marley, je laatste post. Eigenlijk kan ik me daar heel goed bij aansluiten, behalve dan stukje over geestesziek. :smile: Ik heb ook VVD gestemd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 26 Mrt 2014 10:37

Re: De politiek?

Ik stem uit overtuiging, niet voor mijn eigen situatie. Ik heb altijd links gestemd. Dat kwam waarschijnlijk ook altijd wel goed uit voor mijn eigen situatie maar ik heb me voorgenomen altijd links te blijven stemmen. Dus ook als we een bovengemiddeld inkomen hebben.

Voor mij voelt links stemmen als sociaal: ik hoop dat mensen die niet de mogelijkheid hebben te kunnen werken of op andere manieren niet mee kunnen komen in de (harde) maatschappij toch een menswaardig bestaan kunnen opbouwen. Dat kan alleen door als samenleving sociaal te zijn en de zwakkeren te steunen. Daar draag ik graag aan bij.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jip, Thunder