Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 23 Mrt 2014 11:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

@razz, j. Dronk de eerste 2 weken ook maar 1 borst per keer en liet er na de kraam week rustig 4 uur tussen. Inmiddels ben ik het gewend. Kolven deed ik alleen als het mega zeer deed.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem75

Bericht 23 Mrt 2014 12:15

Re: Het grote borstvoedingstopic

HD kolfde je dan alleen de druk eraf of kolfde je de borst leeg?

Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat het goed is om minimaal 1x per dag je borsten leeg te laten drinken/kolven om een borstontsteking te voorkomen.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 23 Mrt 2014 12:58

Re: Het grote borstvoedingstopic

Door te kolven verhoog je je productie inderdaad nog meer. Je bent eigenlijk nog maar nét bevallen, je productie is nog volop bezig zich af te stemmen op de hoeveelheid die T. vraagt. Veel vrouwen zitten de eerste weken ruim in hun melk. Door tussendoor te kolven breng je het vraag en aanbod als het ware in de war.
Om de pijn van stuwing te verlichten kun je je borsten wat koelen (juist warm maken voor T drinkt, dan kan hij je borst gemakkelijker leeg drinken).
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 23 Mrt 2014 13:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz schreef:HD kolfde je dan alleen de druk eraf of kolfde je de borst leeg?

Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat het goed is om minimaal 1x per dag je borsten leeg te laten drinken/kolven om een borstontsteking te voorkomen.


Razz, dat is alleen bij echte overproductie. Wat je dan doet is eerst beide borsten helemaal leegkolven en daarna je kindje bij je laten drinken. Vervolgens kun je dan gaan blokvoeden (de dag verdelen in blokken van bijvoorbeeld drie uur, en gedurende die drie uur telkens als je kindje honger heeft dezelfde borst geven. Na drie uur wissel je van borst, enz.). Op die manier bouw je je productie als het ware een beetje af. Maar dat is niet iets dat je preventief hoeft te doen om een bo te voorkomen.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem166

Bericht 23 Mrt 2014 21:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb vanavond mijn laatste voeding gegeven en hoewel ik weet dat het mooi is dat ze al zo lang borstvoeding heeft gehad, heb ik het er toch een beetje moeilijk mee dat het stoppen zo gedwongen moet en ik er niet helemaal achter sta. Het waren van die fijne momentjes steeds.
<<

Bimbam

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 15 Sep 2013 12:10

Bericht 23 Mrt 2014 21:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sanne, :hug:

Hopelijk doet het wat het moet doen en kun je over een poosje genieten van bv geven aan een broertje of zusje van H!
19-12-2012
04-07-2015
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 23 Mrt 2014 21:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Even een ego-berichtje, voel me nog steeds niet helemaal fit namelijk:


Ik ben net bij de huisartsenpost geweest, ik was sinds gisteren behoorlijk benauwd, niet kunnen slapen ervan en vandaag werd het steeds erger. Ik was van plan om morgenvroeg gelijk mijn huisarts te bellen, maar ik hield het na het eten echt niet meer vol, was uitgeput. De arts hoefde niet eens te luisteren: astma. Na een paar pufjes kan ik nu in elk geval weer wat ademhalen, heerlijk! Maar ik moet ook een kuur prednisolon van vijf dagen nemen. De arts raadde aan om vijf dagen te kolven en de melk weg te gooien. Bij de apotheek zeiden ze dat het middel wel in de melk komt, maar dat dit waarschijnlijk weinig kwaad kan voor de baby, maar dat hier nog te weinig over bekend is om het met zekerheid te zeggen. Ook zij adviseren dus om niet te voeden gedurende deze vijf dagen. Op borstvoeding.com staat dit medicijn echter bij de veilige medicijnen. Wat zouden jullie doen in dit geval?
Ik overweeg om haar avondvoedingen te blijven geven, daarna dan het pilletje te nemen en gedurende de dag wel te kolven en de melk weg te gooien. Ik heb waarschijnlijk net genoeg melk in de vriezer om dit op te vangen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 23 Mrt 2014 21:34

Re: Het grote borstvoedingstopic

@razz, gewoon leeg. Ik had van de week eens half gekolfd, deed na een uur het weer pijn door stuwing.

@Sanne :hug: Wat fijn dat H. 2 jaar gehad heeft, heb je al eens eens menstuatie gehad?

@Suus, ik weet dat je ergens tegen betaling bij een stichting/lactatieiemand een consult kan doen, dit kost wel geld. Misschien weet wat ik bedoel.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem166

Bericht 23 Mrt 2014 21:40

Re: Het grote borstvoedingstopic

Suus, ik denk dat ik jouw oplossing zou doen, de avondvoeding geven en daarna de medicatie innemen.
Het is wel fijn dat je genoeg voorraad in de vriezer hebt. Beterschap!

HD, ik heb nog geen menstruatie gehad helaas.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 23 Mrt 2014 21:42

Re: Het grote borstvoedingstopic

Suus, je kunt ook even bellen/mailen naar LLL. Daar hebben ze de info ook en dan kost het je niets. Zou zonde zijn als je melk weggooit terwijl het niet nodig is.

Sanne, ik kan me je gevoel goed voorstellen. Hopelijk komt je cyclus nu snel op gang en mag er snel een brusje voor H in je buik groeien.
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 23 Mrt 2014 21:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ook even wat delen; ik heb het idee dat de bv hier bijna voorbij is. Prima ook natuurlijk, maar het gaat wel ineens sneller dan ik had verwacht. Ik weet dat toen ze 2 werd ze nog meerdere keren per dag dronk, ook tussendoor gewoon vaak even een slokje. Nu, nog geen twee maanden later zitten we op 1 a 2 voedingen per etmaal. Ze drinkt alleen nog maar savonds voor het slapen gaan, slaapt sinds ze geen middagdutje meer doet opeens vrijwel door, en als ze wakker wordt dan wil ze geen borst maar water. Kleine meisjes worden groot :)
februari 2012
november 2015
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 23 Mrt 2014 21:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt allemaal! Ik bel morgenochtend gelijk even naar LLL :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 23 Mrt 2014 22:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sanne, ik kan me het gevoel zo goed voorstellen. :hug:
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 23 Mrt 2014 22:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

@choco, dan heeft ze het zelf mooi afgebouwd.
Had je van te voren besloten dat je lang bv wilde geven?
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem166

Bericht 23 Mrt 2014 22:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat fijn dat ze het zelf zo goed aangeeft, Choco. Dat maakt het stoppen uiteindelijk makkelijker denk ik.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 23 Mrt 2014 22:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nee, ik ben begonnen met het geven van bv met de gedachte dat ik wel zou zien hoe het zou gaan. Het begin ging niet gemakkelijk, toen stelde ik mezelf de grens 3 maanden te voeden en dan te kijken hoe verder. Met 3m voelde het niet goed om te stoppen en stelde ik de grens naar 6m. Toen liep het wel redelijk en ging ik weer terug naar 'ik zie wel hoe het loopt'. Ben blij dat het gegaan is zoals het is gegaan, en ik vind het mooi te zien hoe een kindje blijkbaar zelf heel goed aan weet te geven dat het (bijna) klaar is. Gek ook wel, het voelt echt als een nieuwe fase. Zo wilde ze eerder altijd even bij me drinken als ze zich bezeerd had ofzo, nu komt ze bij het kleinste beetje zeer naar me toe omdat er een kusje op moet. En ipv avonden in het teken van dochter die dan echt even mama wilde tanken gaat ze nu rond 19u naar bed, drinkt dan kort, en slaapt vervolgens binnen een paar minuten. Dat voelt trouwens echt (onwennig) heerlijk, het weer hebben van avonden.
februari 2012
november 2015
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 23 Mrt 2014 22:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Choco: Wat een omschakeling is dat dan ineens hè. Wel heel fijn dat ze het zo zelf heeft afgebouwd. En geweldig dat je zo lang BV hebt gegeven.

Sanne: Ah wat moeilijk, ik voel je teleurstelling. Ook al zegt je verstand dat het goed is zo, je gevoel is nog even anders. Hopelijk komt je cyclus snel op gang. En je hebt het allemaal super gedaan.

Razz: Ik zou ook zeggen, niet kolven, daarmee stimuleer je het alleen maar meer. Nu ik dit lees, voel ik meteen weer hoe erg die stuwing af en toe was. Bij mij was het soms zo gespannen, dat de kinderen er bijna niet uit konden drinken. Dan haalde ik de ergste druk er even af boven de wasbak. Misschien zou je dat kunnen doen om de ergste druk eraf te halen?
Afbeelding
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 24 Mrt 2014 18:28

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb besloten om toch te stoppen. Heb het bijna 8 maanden volgehouden.
De bijtincidenten herhalen zich nu met elke voeding. Het leuke gezellige is er helemaal af. Ik zit hier nu ook met tranen in mijn ogen. Ik wou tot een jaar maar helaas....:(
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 24 Mrt 2014 18:39

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat sneu voor je Silver!

Ik begrijp L niet meer. Hij moet vanmiddag steeds huilen, zopas echt onbedaarlijk. Ik heb hem toen links geprobeerd aan te leggen, maar hij bleef huilen. Toen rechts en die nam hij wel. Net wilde ik links doen, begon hij te huilen. Het lijkt wel een beetje of hij een afkeer voor me heeft. De speen neemt hij soms wel, soms niet. Het is in principe nog geen bedtijd, maar hij lijkt even niet bij ons te willen. Het staat er een beetje warrig, maar zo voelt het ook.

Ik weet nu niet of hij een regeldag heeft, krampen, groeistuip of gewoon even 'alleen' wilt zijn. Of gewoon moe is.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 24 Mrt 2014 19:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Net weer, links weigert hij met veel gehuil. Gisteren kwam er bij het kolven weinig uit. Ik eet en drink goed, kan de productie toch gestopt zijn?
L2014 & H2017
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 24 Mrt 2014 19:42

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het zou wel kunnen dat de productie wat minder is. Dat hoeft geen probleem te zijn, veel vrouwen kunnen ook prima voeden met 1 borst (alleen krijgen ze dan vaak wel een cupmaatverschil). Je kunt ook proberen de productie weer wat op te krikken, door vaker aan die kant te laten drinken of als hij dat niet wil te kolven. Drinkt hij rechts wel goed? En heb je zelf klachten bij je linkerborst, pijn ofzo?

Schreef ik gisteren nog dat ik het idee had dat het bijna klaar is hier, werd dat net nog eens bevestigd. Ze heeft niet gedronken voor het slapen gaan en is in slaap gevallen zonder borst..
februari 2012
november 2015
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 24 Mrt 2014 20:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Schiet mij maar lek, hij wilde net wel links! Nee, ik merkte niks aan links. Dat was het rare... En ik laat hem om en om drinken, dus in principe zou er niks mis moeten zijn met de productie. Gewoon even een kronkel ofzo. Ik hoop dat het huilen niet iets standaards wordt, wat breekt mijn hart zeg!

Ah, het lijkt me ook raar om die periode af te sluiten Choco!
L2014 & H2017
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:50

Bericht 24 Mrt 2014 22:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat verdrietig silver!

Choco: dat lijkt me best gek als je zo lang gevoed hebt!

Charlotte: dat is ook gek zeg!

All: ik heb hier eindelijk de oorzaak gevonden voor alle sores van drinken, tot aan huilen tot aan slaapproblemen tot aan reflux enz. Lieke heeft het KISS syndroom :snik: Gelukkig zijn we er vroeg bij. Vandaag de eerste behandeling gehad bij een manueel therapeut. Hopelijk gaat het allemaal goed helpen en houdt ze er niks aan over. Ik baal er flink van, maar aan de andere kant is het zoo fijn om herkenning te vinden en een juiste behandeling in te kunnen zetten en een oplossing te vinden.
Afbeelding
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 24 Mrt 2014 22:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ach, Stokstaartje :hug: wel fijn dat jullie nu weten wat er is met haar. Hopelijk gaat het nu snel beter.

Charlotte, fijn dat het later vandaag weer beter ging! Soms weet je toch niet wat er speelt.
februari 2012
november 2015
<<

Nathalie

Noob

Berichten: 233

Geregistreerd: 03 Sep 2013 07:50

Bericht 25 Mrt 2014 08:56

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wanneer begonnen jullie met bijvoeden?

Mijn zoontje slaapt na 12 weken doorslapen opeens niet meer door. Hij is om de 1,5/2 uur wakker.

Het cb adviseerd me een fles met rijstebloem rond 22 uur te geven. Hij was afgelopen donderdag 16 weken.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers