Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

<<

Anoniem170

Bericht 15 Mrt 2014 22:04

Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Ik heb een tip die ik even met jullie wilde delen :) Net kassa teruggekeken waarin ze dit gingen uitleggen.
Als je buiten de Eurozone gaat pinnen, heb je vaak 2 opties bij de geldautomaat. Vaak zie je links de optie dat je kan pinnen without conversion en rechts with conversion. Dit scherm zie je dan:

Afbeelding

Blijkbaar is dus de rechtste variant vrijwel altijd duurder. In Polen hebben ze bijvoorbeeld een test gedaan en het bleek dat je dan €15 duurder uitbent door die optie te kiezen.

Uitzending kan je hier terugzien
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1404479

Vanaf de 10e minuut van de uitzending wordt er meer uitleg gegeven.

Ik wist dit bijvoorbeeld echt niet, heb volgens mij ook echt vaak de rechter optie gekozen omdat me dat betrouwbaarder leek op de één of andere manier.
Misschien handig voor diegene die weleens buiten de Eurozone komen :)
<<

Anoniem122

Bericht 16 Mrt 2014 00:57

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Klopt inderdaad! Je moet altijd zonder conversion pinnen en je eigen bank dus het laten omrekenen ipv de bank waar je pint.

Overigens is het ook slim om te kijken wat je eigen bank rekent per transactie en wat de bank daar rekent.
Hier in Thailand bijvoorbeeld rekent iedere bank 180 Baht per geld opname (4 euro ongeveer). De ING waar ik zit rekent (Uit mijn hoofd) 1% koersopslag (Heb je alleen het basispakket dam betaal je ook nog eens 2,25 per transactie.) Die koersopslag betekend dat de wisselkoers met 1% wordt verhoogd (Je betaald 1% meer tenopzichte van de wisselkoers). Ik heb expres ook een SNS rekening geopend, omdat zij alleen een vast bedrag per transactie rekenen.

Zoals nu is de wisselkoers in Thailand bijvoorbeeld 1 euro is 44,90 Baht. De koers is dus als ik Bahts wil kopen 1/44,90 =0,0222. Wil ik 1000 Baht kopen is dat normaal dus 1000x0,0222 = 22,2 euro. Met de 1% koersopslag wordt de koers 0,022422. 1000 Baht kopen kost dan dus 22,4222 euro.

Nu is het met kleine bedragen niet zo'n probleem, en is het gunstiger om alleen een koersopslag te betalen in plaats van een vaste prijs per transactie. Omdat ik hier van 25.000 Baht per maand ongeveer leef, en dus grotere bedragen moet pinnen, heb ik een extra rekening geopend waarbij je alleen een vast bedrag betaald, en GEEN koersopslag.
Dit is in mijn geval goedkoper omdat ik in 1x het maximale bedrag pin (Is hier 20.000 Baht).

Voor mij wordt de berekening dus bij de ING anders 20.000 x 0,0222 = 444 euro, 1% koersopslag maakt 20.000x 0,022422 = 448,44 euro voor 20.000 Baht.
Terwijl ik bij de SNS bank ALLEEN een vaste prijs betaal van 2,25 per transactie. Dus wordt iedere opname bij de SNS 444 + 2,25 = 446,25 euro.

(Plus dan nog de kosten die de bank ter plaatse rekent, maar dat zijn dus ook vaste kosten).

Ook wel iets om rekening mee te houden dus. Ik pin altijd het maximale bedrag en verdeel het geld per week wat betreft mijn budget. Maar dat is als je aan het rondreizen bent misschien niet heel handig.
<<

Anoniem74

Bericht 16 Mrt 2014 08:34

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Zag het ook, wel handig om te weten, gezien we over een aantal weken naar de US gaan.
Moet zeggen dat ik deze optie nog nooit eerder heb gezien tijdens vakanties buiten Europa (amerika, egypte, zuid oost azie) . Is het iets nieuws?
<<

Anoniem130

Bericht 16 Mrt 2014 08:44

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Oh, ik heb altijd without conversion gedaan. Geen idee waarom eigenlijk.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 16 Mrt 2014 09:38

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Ik heb die optie nog nooit gezien.

Wat over het algemeen nog goedkoper is om gewoon in de winkel te pinnen in plaats van geld uit het geldautomast halen.
En voor de US is het handig om te kijken wat de bank rekent voor betaling met creditcard, daar kan je namelijk ook in bijna elke winkel mee betalen. Als je je creditcard meteen aflost kost het je geen extra rente.
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mrt 2014 09:44

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Ik heb die optie ook nog nooit gezien. Klinkt nuttig.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 16 Mrt 2014 09:49

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Is dat hetzelfde als with (out) withdrawal?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 16 Mrt 2014 18:29

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

withdrawal betekent naar mijn weten gewoon 'opnemen'. De optie ' with withdrawal' of ' without withdrawal' heb ik nog nooit van gehoord.
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mrt 2014 18:48

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Wat Jorja zegt. :good:
<<

Anoniem287

Bericht 16 Mrt 2014 18:49

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Dat dacht ik dus ook al...
<<

Anoniem152

Bericht 16 Mrt 2014 19:07

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Nu heb ik al heel wat keren in het buitenland gepind, maar deze optie ben ik nog nooit tegengekomen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 16 Mrt 2014 19:24

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Chava schreef:Nu heb ik al heel wat keren in het buitenland gepind, maar deze optie ben ik nog nooit tegengekomen.


Ik kan mij ook niet herinneren dat ik de optie ooit gezien heb en heb ook aardig wat gereisd.
Maar mocht ik de optie hebben gehad, zonder te hebben opgelet, dan zal ik wel voor 'without conversion' hebben gekozen. Vind het namelijk veel makkelijker om geld op te nemen in de valuta van het land dan in euro's, omdat ik in mijn hoofd daar toch al mee aan het rekenen ben (als ik weet dat ik elke dag 5 dollar uitgeef aan iets, is het makkelijker om voor 1 week 35 dollar te pinnen dan om te moeten rekenen hoeveel euro dat is).
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 16 Mrt 2014 21:30

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Ik heb het toevallig inderdaad in London gezien bij een bank en toen ook voor ponden gekozen in plaats van euro's. Bleek achteraf 8 euro bespaard te hebben op een bedrag van 100 euro!!!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 17 Mrt 2014 13:28

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Hmm ik ben het weleens tegengekomen, maar ik vind het eerlijk gezegd ook best logisch. Nog nooit de verkeerde gekozen dus. Gewoon geld wisselen kost ook altijd wat extra's en dat is dus ook zo hier.
<<

Anoniem122

Bericht 17 Mrt 2014 13:50

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Jorja schreef:
Chava schreef:Nu heb ik al heel wat keren in het buitenland gepind, maar deze optie ben ik nog nooit tegengekomen.


Ik kan mij ook niet herinneren dat ik de optie ooit gezien heb en heb ook aardig wat gereisd.
Maar mocht ik de optie hebben gehad, zonder te hebben opgelet, dan zal ik wel voor 'without conversion' hebben gekozen. Vind het namelijk veel makkelijker om geld op te nemen in de valuta van het land dan in euro's, omdat ik in mijn hoofd daar toch al mee aan het rekenen ben (als ik weet dat ik elke dag 5 dollar uitgeef aan iets, is het makkelijker om voor 1 week 35 dollar te pinnen dan om te moeten rekenen hoeveel euro dat is).


Maar die optie krijg je op het einde pas, dus nadat je al in hebt getoetst hoeveel Dollars (bijv.) je wilt pinnen. Dus je neemt sowieso geld op in de valuta van het land. Je krijgt alleen dus op het einde de keus om het gelijk om te rekenen naar euro's zodat je ziet wat je kwijt bent.
<<

Anoniem119

Bericht 17 Mrt 2014 15:54

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Ik ga er de volgende keer in het buitenland dan wel op letten, maar ik kan me ook echt niet heugen dat ik dit ooit heb gezien, en ik heb in sommige non-euro landen gewoond en praktisch dagelijks gepind.
<<

Anoniem130

Bericht 17 Mrt 2014 17:12

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Misschien dat het van je bank afhangt?

Ik had het meermaals: in polen, kroatie, zuid afrika dat ik het me zeker weet te herinneren en volgens mij wel in meer landen.
<<

Anoniem119

Bericht 17 Mrt 2014 17:27

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Ja dat zou kunnen inderdaad! Ik ga er de volgende keer eens op letten.
<<

Anoniem122

Bericht 18 Mrt 2014 01:15

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Volgnes mij is het wel redelijk nieuw en hangt het dus af van de bank waar je pint en niet je eigen bank.
Ik heb het hier in Thailand iig bij 3 verschillende pinautomaten gezien met zowel mijn ING als SNS pas.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 18 Mrt 2014 18:18

Re: Tip om geld te besparen bij pinnen buiten Eurozone

Volgens mij is het niet echt nieuw hoor! Ik ken het al jaren. Maar het is niet bij alle banken idd.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers