Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 13 Mrt 2014 10:17

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Marin schreef:
minoessepoes schreef:Ik ben allergisch voor honing en dat levert ook nog weleens lastige situaties op. Ik merk bij mijn vriendinnen wel dat ze er wel begrip voor hebben, maar het ook snel weer vergeten of er niet bij stil staan. De optie is dan vaak dat ik sla zonder dressing eet bijvoorbeeld, niet erg maar ook niet heel smakelijk, terwijl een beetje olijfolie een salade al veel lekkerder maakt!


Die snap ik niet helemaal.. Als je allergisch bent voor honing, dan kan je toch alsnog wat olijfolie over je sla doen als je bij anderen bent? Stel ze hebben zelfgemaakte honing-mosterd dressing, dan hebben ze waarschijnlijk wel olijfolie in huis dat je gewoon los over je sla kunt doen.. Of als ze honing-mosterd dressing uit een flesje hebben, dan hebben ze toch óók vast wel olijfolie thuis staan? Dat is iets wat de meeste mensen tegenwoordig wel hebben volgens mij. ok, misschien geen extra vierge, maar vast wel iets om over je sla te druppelen dan toch?


Ja daar vraag ik soms ook wel om, maar dat vind ik vaak vervelend omdat ze al rekening met me gehouden hebben door een apart bakje te maken. Mijn vriendinnen zijn stuk voor stuk niet echt keukenprinsessen en bedenken serieus niet om een beetje olijfolie over mijn salade te gooien!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem119

Bericht 13 Mrt 2014 10:19

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Haha ja dat is dan wel lastig! Maar dan zou ik het gewoon vragen. Anders zit je echt droge sla te eten. Olijfolie hebben ze vast wel in huis!
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 13 Mrt 2014 10:21

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Saga schreef:Ik had vandaag iemand in het restaurant zitten voor ons proeverij menu die van te voren door had gegeven dat ze onder andere geen lactose mocht hebben. Wij hebben dus verschillende dingen apart voor haar gemaakt, maar toen ze zag dat er risotto op het menu stond wilde ze dat toch wel graag eten. Met de mascarpone en parmezaanse kaas er in, dat mocht dan toch wel een keer.. Dat is dan toch best jammer..


Oh dat is echt heel erg ja. Dat vind ik ook altijd zo frustrerend. Doe je allemaal extra moeite, en dan dit!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 13 Mrt 2014 10:25

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Marin schreef:Haha ja dat is dan wel lastig! Maar dan zou ik het gewoon vragen. Anders zit je echt droge sla te eten. Olijfolie hebben ze vast wel in huis!


Ja bij de ene vriendin vraag ik het makkelijker dan bij de andere, maar ik vind het altijd zo sneu als ze vol trots zeggen dat ze speciaal aan me gedacht hebben en een los bakje salade serveren.

Serieus laatst in een restaurant, was een standaard menu, heel basic en niet duur, gepaneerde kabeljauw, frietjes en een salade en die salade was dus met honing/mosterd dressing. Mijn man ging terug met de salade en gaf aan dat er iemand met een allergie voor honig was, geen probleem, we kregen gewoon een droge salade terug hahah.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem286

Bericht 13 Mrt 2014 11:20

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Allergieën houdt ik rekening mee, speciaal dieet als glutenvrij o.i.d. ook wel maar als iemand een bepaald iets niet lekker vind en dat stond net op het programma, dan maak ik er bijv. nog een extra groente bij. Maar dat heb ik ook weleens gedaan en toen vond diegene de andere groente ook niet zo lekker, nou ja dan heb je pech.
Als ik iets niet lust (dat is gelukkig niet veel), eet ik meestal uit 'netheid' gewoon een beetje en neem dan meer van iets anders, ik zou daar nooit om 'zeuren'.

Ik heb om mee heen overigens niet veel mensen die echt speciale diëten volgen, dus ik heb het ook wat makkelijker. 1 vriendin is allergisch voor melk, ei, soja en noten. Daar ben ik dan wel echt mee bezig om voor haar iets 'eetbaars' en lekkers te maken. Maar 4 verschillende diëten lijken me dan wel lastig.
Ik vind het ook wel een verschil of het een dieet is op vrije keuze of eentje op medisch advies.
Laatst gewijzigd door Anoniem286 op 13 Mrt 2014 11:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Mrt 2014 11:30

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Saga schreef:Ik had vandaag iemand in het restaurant zitten voor ons proeverij menu die van te voren door had gegeven dat ze onder andere geen lactose mocht hebben. Wij hebben dus verschillende dingen apart voor haar gemaakt, maar toen ze zag dat er risotto op het menu stond wilde ze dat toch wel graag eten. Met de mascarpone en parmezaanse kaas er in, dat mocht dan toch wel een keer.. Dat is dan toch best jammer..


Dat vind ik dan wel stom inderdaad. Dat komt op mij over alsof ze die klachten best op de koop toe kan nemen, maar dat ze dat alleen wil voor gerechten die ze echt heel lekker vindt. Niet zo beleefd om mensen dan zoveel moeite te laten doen. Dan had ik die risotto toch echt ook laten staan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem135

Bericht 13 Mrt 2014 12:18

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Hier word rekeningen gehouden met allergieën,ook omdat ik zelf coeliakie heb. Ik merk inderdaad bij andere mensen/restaurants dat mensen het lastig vinden en niet goed weten hoe of wat,ze bedoelen het goed als ze het proberen dat vind ik sowieso al lief,inderdaad 1 broodkruimeltje oid is al funest en gegarandeerd vreselijke buikpijn.
Hier in huis is ook alles gescheiden,ik heb mijn eigen brood messen en snijplanken,boter,brood etc,mijn eigen lade met glutenvrij eten,en in de koelkast een eigen plank lactosevrij. Heel klinisch maar je went er vanzelf aan.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 13 Mrt 2014 13:48

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Huppekee schreef:
Lookie schreef: ze willen ook altijd het vlees er wel uit zoeken als het zo uitkomt. Maar dat kan natuurlijk ook omdat ze er niet ziek van worden als ze het wel eten.


Ik zou dit dus echt nooit doen..

Maar dit heeft natuurlijk niks met het topic te maken :P


Het is ook niet dat ze dit moeten van mij hoor, ze bieden dat soms zelf aan omdat ze niet willen dat ik er extra werk van heb. Maar ook al is het vlees eruit gehaald, helemaal vegetarisch is het gerecht dan al niet meer door de vleessappen, dat snap ik. Als ik weet dat ze komen zorg ik altijd wel dat ik ook een vegetarische optie heb (waarbij ik dan uiteraard de bereiding ook apart doe van de vleesoptie), bovenstaand verhaal is misschien een enkele keer voorgekomen en ik wilde er ook vooral mee illustreren dat ze helemaal niet moeilijk doen of verwachten dat iedereen rekening houdt met hun eetwensen.
<<

Anoniem162

Bericht 13 Mrt 2014 14:18

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Ik ben blij dat wij geen etentjes hebben met vrienden, lijkt me lastig om met iedereen rekening te moeten houden die een dieetwens heeft.
Ik vind het elke dag opnieuw al ingewikkeld genoeg om te koken voor mijn kind zodat hij geen lactose binnen krijgt.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 13 Mrt 2014 20:49

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Afbeelding

Ik moest even aan dit topic denken :wink:
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem123

Bericht 14 Mrt 2014 07:22

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Mirthe schreef:Ik ben blij dat wij geen etentjes hebben met vrienden, lijkt me lastig om met iedereen rekening te moeten houden die een dieetwens heeft.
Ik vind het elke dag opnieuw al ingewikkeld genoeg om te koken voor mijn kind zodat hij geen lactose binnen krijgt.

Is lastig maar de gezelligheid overheerst. Ik zou het niet willen missen, vind het altijd erg leuk om voor anderen te koken e n gezellig als er eters zijn.
<<

Gizmo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 557

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:36

Bericht 14 Mrt 2014 08:44

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Susan schreef:
Saga schreef:Ik had vandaag iemand in het restaurant zitten voor ons proeverij menu die van te voren door had gegeven dat ze onder andere geen lactose mocht hebben. Wij hebben dus verschillende dingen apart voor haar gemaakt, maar toen ze zag dat er risotto op het menu stond wilde ze dat toch wel graag eten. Met de mascarpone en parmezaanse kaas er in, dat mocht dan toch wel een keer.. Dat is dan toch best jammer..


Dat vind ik dan wel stom inderdaad. Dat komt op mij over alsof ze die klachten best op de koop toe kan nemen, maar dat ze dat alleen wil voor gerechten die ze echt heel lekker vindt. Niet zo beleefd om mensen dan zoveel moeite te laten doen. Dan had ik die risotto toch echt ook laten staan.


Mijn zus is ook lactose intolerant, en kan een pilletje (geen idee welke) slikken als ze toch iets wil eten waar lactose in zit. Dan krijgt ze dus geen klachten. Dit doet ze wel maar heel af en toe. Dus wellicht dat die mevrouw dat ook kon.
Maar dat van die mevrouw is wel echt heel onbeleefd!
Grote broer september 2014
Kleine zus maart 2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Mrt 2014 09:07

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Dan had ze dat pilletje toch sowieso kunnen slikken en niet pas als er iets op het menu staat wat ze erg lekker vindt en nadat ze die mensen van het restaurant eerst allerlei lactosevrije dingen heeft laten maken?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Gizmo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 557

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:36

Bericht 14 Mrt 2014 09:46

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Susan schreef:Dan had ze dat pilletje toch sowieso kunnen slikken en niet pas als er iets op het menu staat wat ze erg lekker vindt en nadat ze die mensen van het restaurant eerst allerlei lactosevrije dingen heeft laten maken?

Dat ben ik ook helemaal met je eens Susan, daarom schrijf ik ook dat ik het onbeleefd vind.
Ik schrijf over dat pilletje om gaan te geven dat die mevrouw er dus niet eens perse klachten aan hoeft over te houden. Wat het dus extra lullig maakt dat ze van te voren belt om het door te geven.
Grote broer september 2014
Kleine zus maart 2018
<<

Anoniem51

Bericht 14 Mrt 2014 09:50

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Gizmo schreef:
Susan schreef:
Saga schreef:Ik had vandaag iemand in het restaurant zitten voor ons proeverij menu die van te voren door had gegeven dat ze onder andere geen lactose mocht hebben. Wij hebben dus verschillende dingen apart voor haar gemaakt, maar toen ze zag dat er risotto op het menu stond wilde ze dat toch wel graag eten. Met de mascarpone en parmezaanse kaas er in, dat mocht dan toch wel een keer.. Dat is dan toch best jammer..


Dat vind ik dan wel stom inderdaad. Dat komt op mij over alsof ze die klachten best op de koop toe kan nemen, maar dat ze dat alleen wil voor gerechten die ze echt heel lekker vindt. Niet zo beleefd om mensen dan zoveel moeite te laten doen. Dan had ik die risotto toch echt ook laten staan.


Mijn zus is ook lactose intolerant, en kan een pilletje (geen idee welke) slikken als ze toch iets wil eten waar lactose in zit. Dan krijgt ze dus geen klachten. Dit doet ze wel maar heel af en toe. Dus wellicht dat die mevrouw dat ook kon.
Maar dat van die mevrouw is wel echt heel onbeleefd!

Maar, bij een proeverij is het toch zo dat je meerdere dingen 'proeft'? Als ze naast de risotto een hoop van jouw speciaal bereide dingen heeft gegeten, wat is dan het probleem?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Mrt 2014 09:56

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Die dingen hoorden oorspronkelijk niet bij de proeverij maar zijn speciaal bereid omdat zij anders de gerechten niet zou mogen. Ik vind het dan wel onbeleefd om toch doodleuk iets met lactose te gaan eten omdat je dat toevallig zo lekker vindt. Of je kiest ervoor om voor een keer lactose te eten, al dan niet met een pilletje, of je houdt je aan je beslissing om het niet te doen, als je anderen speciale moeite voor je hebt laten doen, en laat die risotto ook staan. Ik vind dat een kwestie van fatsoen. Je hebt mensen extra moeite laten doen en als er dan iets is wat jij erg lekker vindt kun je opeens toch wel een keer lactose eten. Ik vind dat je dat niet kan maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem51

Bericht 14 Mrt 2014 10:01

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Maar er zit natuurlijk wel verschil in de klachten die ze kan hebben van de risotto met daarnaast de speciaal bereide gerechten, of de klachten die ze krijgt van helemaal geen speciaal bereide gerechten en dus álles met lactose eten. Ik snap wel dat het niet zo netjes is maar ik vind dat die mevrouw nu wel als heel onbeschoft wordt afgestempeld. Zo erg zou ik het persoonlijk niet vinden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Mrt 2014 10:06

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Dat is misschien wel zo, maar uit fatsoen had ik dan toch die risotto ook niet gegeten, ik vind dat erg raar overkomen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Nicole

Kwebbel

Berichten: 257

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:41

Bericht 17 Mrt 2014 15:29

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Ik ben zelf lactose intolerant en ik vind het altijd erg moeilijk om van mensen te verwachten om lactosevrij te koken. Ik meld het meestal wel even, maar als het niet lukt, tja dan lukt het niet. Meestal houden familie en vrienden er wel rekening mee maar soms ook niet.. Dit vind ik dan jammer maar dan heb ik er wel een keer de klachten voor over zeg maar.

Ook eet ik op advies van de allergoloog / dietiste suikervrij sinds een tijdje. Dit geef ik nooit door aan familie en vrienden. Lijkt me te lastig om ook daar nog eens rekening mee te houden. Ik vind eigenlijk ook dat wanneer het niet om gezondheidsredenen is (maar meer soort van hype) dat de gasten dan weleens een uitzondering kunnen maken..

Ik zou als ik jou was ook een buffetje ofzo maken of gewoon voorstellen dat iedereen wat lekkers meeneemt. Ik vind het altijd verrassend omdat er dan veel verschillende dingen gemaakt worden. Plus dan kun jij nog steeds lekker je ding doen en eventueel ook nog proberen rekening te houden met de gasten maar dan is het niet perse een must.
Het is wel jammer om te lezen dat hierdoor de fun in het koken verdwijnt, overigens begrijp ik dat wel heel goed!
Een blog over gezond eten en drinken zonder E-nummers, geraffineerde suikers en ingrediënten die jij niet kent, check: http://blog.nicoles-choice.nl/
<<

Nicole

Kwebbel

Berichten: 257

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:41

Bericht 17 Mrt 2014 15:33

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Dundas schreef:Maar er zit natuurlijk wel verschil in de klachten die ze kan hebben van de risotto met daarnaast de speciaal bereide gerechten, of de klachten die ze krijgt van helemaal geen speciaal bereide gerechten en dus álles met lactose eten. Ik snap wel dat het niet zo netjes is maar ik vind dat die mevrouw nu wel als heel onbeschoft wordt afgestempeld. Zo erg zou ik het persoonlijk niet vinden.


Dit vind ik ook. Ik heb het ook weleens dat ik uiteten ga en gemeld heb dat ik graag lactosevrij eet en dan toch "stiekem" een hapje pak van het dessert van mijn vriend. Vooral omdat dat zoveel malen lekkerder is als altijd maar vers fruit of sorbetijs ofzo.

uiteraard is het misschien niet helemaal netjes maar ik begrijp die mevrouw ergens ook wel. Alhoewel ik dan niet zou vragen om een heel gerecht te maken..
Een blog over gezond eten en drinken zonder E-nummers, geraffineerde suikers en ingrediënten die jij niet kent, check: http://blog.nicoles-choice.nl/
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Mrt 2014 15:45

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Ik probeer rekening te houden met eters. Zo heb een iemand in de vriendengroep die slecht tegen Italiaans kan. Dus als we koken proberen we iets te vinden waar geen Italiaanse kruiden o.i.d. in zitten. Hebben we wel zo een gerecht dan maken we iets anders voor haar.
Mijn neefje heeft een lactose intolerantie. Als mijn zus komt met de mannen dan maak ik vaak iets van cake met sojamelk zodat hij er gewoon van kan genieten. Ook met het avond eten zorgen we dat we iets op tafel hebben zonder melk erin. Het toetje is vaak iets van minus L wat hij wel mag hebben.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem313

Bericht 17 Mrt 2014 15:48

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Silly-One schreef:Ik probeer rekening te houden met eters. Zo heb een iemand in de vriendengroep die slecht tegen Italiaans kan. Dus als we koken proberen we iets te vinden waar geen Italiaanse kruiden o.i.d. in zitten. Hebben we wel zo een gerecht dan maken we iets anders voor haar.


He, die snap ik niet. Waar kan ze dan niet tegen? Basilicum, oregano, tomaat, mozzerella? Dat zijn toch ingredienten die in heel veel andere gerechten ook terugkomen, en niet specifiek in Italiaans eten? Er is toch ook niet 1 ingredient dat standaard in alle Italiaanse gerechten zit?
<<

No. 3

Bericht 17 Mrt 2014 15:51

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Waarschijnlijk vindt ze Berlusconi een zakkenwasser en mijdt ze nu alles wat met hem te maken kan hebben. Op zich wel begrijpelijk.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Mrt 2014 15:52

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Met dergelijke politieke intoleranties zou ik dan wel weer 100% rekening houden, geloof ik.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Mrt 2014 16:04

Re: Hoever ga je mee in de dieetwensen van je gasten?

Caulfield schreef:
Silly-One schreef:Ik probeer rekening te houden met eters. Zo heb een iemand in de vriendengroep die slecht tegen Italiaans kan. Dus als we koken proberen we iets te vinden waar geen Italiaanse kruiden o.i.d. in zitten. Hebben we wel zo een gerecht dan maken we iets anders voor haar.


He, die snap ik niet. Waar kan ze dan niet tegen? Basilicum, oregano, tomaat, mozzerella? Dat zijn toch ingredienten die in heel veel andere gerechten ook terugkomen, en niet specifiek in Italiaans eten? Er is toch ook niet 1 ingredient dat standaard in alle Italiaanse gerechten zit?


Het zijn inderdaad de kruiden waar ze niet goed van wordt. Ook verwarmde tomaten is iets waar ze niet tegen kan. Dus die kruiden vermijden we dan. Deze kruiden vind je vaak in Italiaanse gerechten, vandaar dat wij het ondertussen zo noemen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers