Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Basisschool- welke keuze

<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 12 Sep 2013 20:05

Basisschool- welke keuze

Ik ben benieuwd- waar hebben jullie jullie keuze voor een school op gebaseerd? Puur gekeken of het in de buurt zat, of naar manier van lesgeven?

Bv: En als je zelf geen geloof hebt, hoe ervaar je het als je kind wel op een gelovige school zit? Is dit niet verwarrend voor een kind?

En wat denken jullie over gemengde groepen. Dus bijvoorbeeld groep 4 en 5 samen in 1 klas? Wat is jullie ervaring?
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem8

Bericht 12 Sep 2013 20:12

Re: Basisschool- welke keuze

Ik had wel voorkeuren:
-het liefst openbaar
-geen gemengde klassen
-aanwezigheid van BSO

Wat ik verder goed vond aan de school die we hebben uitgekozen:
-hele goede uitstroomprofielen
-hele goede beoordeling van de inspectie
-Engels vanaf de kleuterklas
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 12 Sep 2013 20:12

Re: Basisschool- welke keuze

Hier gaan ze straks naar een vrijgemaakte school. Wij gaan zelf ook naar de vrijgemaakte kerk en de school en kerk werken samen met kerst en Pasen ect en in de kerk word elke zondag de psalm gezongen die de kinderen op school hebben geleerd die week.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 20:14

Re: Basisschool- welke keuze

Hier montessorischool, bewust voor gekozen. Is een christelijke school en dat is prima al zijn we niet kerkelijk.

Ik vind het juist een voordeel dat ze met 3 klassen door elkaar zitten. Het was totaal niet in de buurt, maar ik vond afstand niet echt relevant, we zijn wel inmiddels dichterbij school gaan wonen, zitten nu op loopafstand.
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 20:15

Re: Basisschool- welke keuze

Kwak schreef:Hier gaan ze straks naar een vrijgemaakte school. Wij gaan zelf ook naar de vrijgemaakte kerk en de school en kerk werken samen met kerst en Pasen ect en in de kerk word elke zondag de psalm gezongen die de kinderen op school hebben geleerd die week.

Ik heb daar zulke ontzettend slechte herinneringen aan, heb op een vrijgemaakte school gezeten, zowel middelbaar als basis, mijn jeugd was zoveel beter geweest zonder dat.
<<

Anoniem272

Bericht 12 Sep 2013 20:18

Re: Basisschool- welke keuze

Wij zijn niet gelovig en onze zoon zit op een protestants christelijke school. Gisteren hoorde ik hem zingen op zijn kamer 'God neemt al je verdriet weg en maakt je blij' :P We vinden het wel grappig eigenlijk. We weten dat er ook begrip en aandacht is voor andere religies en dat ze gewoon de evolutietheorie leren. Dan is het wat mij betreft oke. Ik zou T niet op een school willen hebben waar de bijbel als enige waarheid wordt gezien o.i.d.
<<

Anoniem16

Bericht 12 Sep 2013 20:25

Re: Basisschool- welke keuze

Ik ben hier natuurlijk erg gekleurd in hahaha maar ik zou zeker weten voor heterogene groepen gaan, geen twijfel over mogelijk. Ik zou ook kijken naar de manier van lesgeven en al helemaal omdat je aangaf dat je dochter een ontwikkelingsvoorsprong lijkt te hebben.

Je moet eigenlijk gewoon eens de scholen binnenstappen en de sfeer proeven.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 12 Sep 2013 20:28

Re: Basisschool- welke keuze

We wonen zelf in een dorp, dus heeelll veel keus hebben we niet. Ik ben van originele christelijk opgevoed, mijn man zou ik atheist willen noemen. We hebben de keuze uit een Protestant Christelijke, een katholieke en een openbare basisschool. We hebben nu vooral de discussie gehad over het geloof. Mijn man heeft echt middeleeuwse beelden van gelovige scholen in zijn hoofd zitten. Was bijvoorbeeld verbaasd over dat ze naar de efteling op schoolreisje waren geweest. Ik weet dat er heus ook verschillen tussen gelovige scholen onderling zitten...

Ik ga woensdag naar een open ochtend bij de katholieke school. Het schoolplan trekt me erg aan, ze hebben een aantal gemengde klassen, maar daar zie ik eigenlijk vooral positieve dingen in. Bijvoorbeeld gemengd 1/2, maar wel in tweevoud. Kijken naar het niveau van de kinderen. Ik zie daar wel het voordeel van bij ons pientere meisje.
Bovendien geven ze bv engels vanaf groep 1.
Maar ja, katholiek. Dus mijn man is bang dat ze als enige niet-gelovige het zwarte schaap zal worden. Ik denk zelf dat ze heus niet de enige niet-gelovige zal zijn... En ik hoop ook dat ze bv wel aan de evolutietheorie aandacht besteden... Ik ga dat overigens ook gewoon vragen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 12 Sep 2013 20:29

Re: Basisschool- welke keuze

Febe schreef:
Kwak schreef:Hier gaan ze straks naar een vrijgemaakte school. Wij gaan zelf ook naar de vrijgemaakte kerk en de school en kerk werken samen met kerst en Pasen ect en in de kerk word elke zondag de psalm gezongen die de kinderen op school hebben geleerd die week.

Ik heb daar zulke ontzettend slechte herinneringen aan, heb op een vrijgemaakte school gezeten, zowel middelbaar als basis, mijn jeugd was zoveel beter geweest zonder dat.


Waarom als ik vragen mag?

Ik heb ook op een vrijgemaakte middelbare school gezeten en ik kijk naar beide positief op terug.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 20:30

Re: Basisschool- welke keuze

Zo dacht mijn vriend dat ze op de christelijke school alleen bijbelse liedjes zingen. Overal voor bidden en danken, en alleen maar uit de bijbel lezen. Gelukkig is er nog zoveel meer dan dat. Een kijkje nemen in de school werkte heel verhelderend.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 12 Sep 2013 20:33

Re: Basisschool- welke keuze

Printje schreef:Ik ben hier natuurlijk erg gekleurd in hahaha maar ik zou zeker weten voor heterogene groepen gaan, geen twijfel over mogelijk. Ik zou ook kijken naar de manier van lesgeven en al helemaal omdat je aangaf dat je dochter een ontwikkelingsvoorsprong lijkt te hebben.

Je moet eigenlijk gewoon eens de scholen binnenstappen en de sfeer proeven.


Haha, bevooroordeeld is niet altijd slecht :) Het zijn jouw ervaringen... Ervaringen zijn nuttig, ik kan alleen theoretisch dingen bekijken :)
Maar heb ik inderdaad ook naar gekeken. Ze hebben 1 juf die zich bezighoudt met "plusleerlingen" en heeft daar ook extra materialen voor. Ga ik ook nog navragen. Ben sowieso van plan alle drie de scholen hier in het dorp te bezoeken.

Verder hebben ze wel wat groepen samen. Zo hebben ze momenteel (vraag is natuurlijk of dat over 4 jaar nog zo is) een 4/5 groep EN een 5/6 groep. Ik zie daar misschien ook nog wel voordelen in voor L. Zo kan ze ook een beetje meeliften op de wat oudere kindjes...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 20:36

Re: Basisschool- welke keuze

Kwak schreef:
Febe schreef:
Kwak schreef:Hier gaan ze straks naar een vrijgemaakte school. Wij gaan zelf ook naar de vrijgemaakte kerk en de school en kerk werken samen met kerst en Pasen ect en in de kerk word elke zondag de psalm gezongen die de kinderen op school hebben geleerd die week.

Ik heb daar zulke ontzettend slechte herinneringen aan, heb op een vrijgemaakte school gezeten, zowel middelbaar als basis, mijn jeugd was zoveel beter geweest zonder dat.


Waarom als ik vragen mag?

Ik heb ook op een vrijgemaakte middelbare school gezeten en ik kijk naar beide positief op terug.

Ik was te kritisch, mijn ouders niet christelijk genoeg ofzo (niet betrokken bij alle activiteiten en gewoon geen echt lid van de club zeg maar, al gingen we gewoon wekelijks naar de kerk), er werd ongelofelijk gepest, de leraren waren beroerd, maar werden aangenomen op basis van geloof ipv op basis van kwaliteit. Ik heb nergens zoveel ellende meegemaakt met leraren die een kind sloegen, vriendjespolitiek, seksueel misbruik en dergelijke als daar. Ook nogal wat tienerzwangerschappen trouwens op de middelbare school.

Catechismussen uit je hoofd leren, wekelijks een psalm moeten kunnen opzeggen vraag en antwoord (naam en feit heette dat) over bijbelse dingen, geen ruimte voor kritische vragen/anders denken, je hele sociale leven diende te draaien om de kerk, was dat niet het geval dan lag je eruit.

Stiekem gedrag onderling, de meest christelijk overkomende mensen waren het meest achterbaks. Maar ja, ga maar eens melden dat de dochter van de ouderling een enorme pestkop is, zeker als de directeur van de school ook in de kerkeraad zit bijvoorbeeld.

Enzovoorts, enzovoorts. Maar vooral het geen enkele ruimte hebben om op je eigen manier te denken, het ergens mee oneens te zijn en het totale verbod op ook maar iets uit de toon vallen....

Mijn ouders hebben er achteraf zo'n spijt van.
<<

Anoniem272

Bericht 12 Sep 2013 20:37

Re: Basisschool- welke keuze

Goed dat je gaat kijken en vragen gaat stellen! Je kunt gewoon vragen hoeveel er met geloof wordt gedaan en hoe de school er tegenaan kijkt als je niet naar de kerk gaat. Op de school van T is dat totaaaal geen issue. Denk dat 80% niet gelovig is. En ja ze zingen wat liedjes over God en ze bidden voor het eten, maar daar zie ik niks verkeerds in.
<<

Artemis

Bericht 12 Sep 2013 20:42

Re: Basisschool- welke keuze

Filoria schreef:Goed dat je gaat kijken en vragen gaat stellen! Je kunt gewoon vragen hoeveel er met geloof wordt gedaan en hoe de school er tegenaan kijkt als je niet naar de kerk gaat. Op de school van T is dat totaaaal geen issue. Denk dat 80% niet gelovig is. En ja ze zingen wat liedjes over God en ze bidden voor het eten, maar daar zie ik niks verkeerds in.

Dat is hier ook. Af en toe een bijbelverhaal, christelijk liedje, maar ook andere religies en er zit van alles door elkaar, van christelijk tot katholiek, moslim en helemaal niets

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron