Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Engels verbeteren.

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 08 Mrt 2014 23:37

Engels verbeteren.

Hoi.
Ik wil graag mijn Engels verbeteren. Ik wil dat al heel lang en ben begonnen in Engelse boeken maar dat schiet niet echt op. Films en series kan ik redelijk volgen maar ik wil eigenlijk gewoon iets waar ik echt uit kan leren. Heeft iemand tips? Ik heb stiekem bij de pabo een paar colleges gevolgd maar dat vond ik echt te moeilijk haha, ik heb vmbo-kader gedaan en al 8 jaar geen Engels gehad op school..
<<

Anoniem40

Bericht 09 Mrt 2014 00:36

Re: Engels verbeteren.

Hoi.
Wat wil je precies verbeteren? Je woordenschat vergroten, grammatica verbeteren of gewoon beter een gesprek in de kroeg kunnen aangaan?
En op welk niveau kun je nu Engels? Kun je boeken moeiteloos lezen? Kun je een film zonder ondertiteling volgen?
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 09 Mrt 2014 00:42

Re: Engels verbeteren.

Ik wil moeiteloos gesprekken kunnen voeren in het Engels. Niet alleen random kroeggesprekken maar ook bijvoorbeeld zakelijk of vakspecifiek (al zijn dat vooral bepaalde termen die ik moet leren) een boek lezen in het Engels vind ik lastig; al moet ik eerlijk zeggen dat ik bij het vorige boek na een paar bladzijdes ben afgehaakt, dus echt een serieuze poging heb ik nog niet gedaan. Een film of serie kan ik volgen maar niet moeiteloos, ik begrijp sommige stukjes niet maar het is dan alweer voorbij voordat ik erover na kan denken.
Ik heb sinds kort een Engelse collega en alle meetings e.d. op m'n stage gaan dus voortaan in het Engels. Ik kan het prima volgen maar ik kom zelf in de knoop als ik iets moet vertellen. Ook als ik met haar in gesprek ben verloopt het niet zo soepel als ik zou willen.
Ohja en ook niet geheel ongebelangrijk; ik ga waarschijnlijk deze zomer voor 2 maanden werken in het buitenland dus de tijd begint wel een beetje te dringen :clown:
<<

Anoniem40

Bericht 09 Mrt 2014 00:49

Re: Engels verbeteren.

Wat ik heb gedaan om mijn Noors te verbeteren was elke dag een krantenartikel uitkiezen en dat lezen. Alle onbekende woorden opzoeken in het woordenboek en proberen om die woorden ook zelf te gebruiken. Naast de serieuzere krantenartikelen las ik ook veel andere artikelen, een tijdschrift, de Donald Duck, etc. Dat motiveert iets meer dan een heel boek, omdat je binnen een uur wel klaar bent met het artikel.
Ik keek ook veel tv en dan proberen om het te verstaan zonder ondertiteling, maar wel met de ondertiteling aan. Als je het dan niet verstaat kun je kijken wat er gezegd werd.
Vakspecifiek kan je inderdaad gewoon woorden opzoeken en die leren. Of een boek uit je vakgebied in het Engels lezen.
<<

Anoniem122

Bericht 09 Mrt 2014 01:30

Re: Engels verbeteren.

Ik zou toch sowieso Engelse boeken gaan lezen. Desnoods beginnen met kinder/tienerboeken als Harry Potter ofzo. En niet na paar pagina's opgeven. Vaak moet je er even doorheen. Ik heb dat thuis ook altijd en nu in Thailand ben en dus constant Engels praat gaat het lezen van Engelse boeken moeiteloos. En bij films de ondertiteling op Engels zetten ipv NL.

Misschien een Engelse PenPal zoeken?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 09 Mrt 2014 01:44

Re: Engels verbeteren.

Ik zou idd beginnen met het regelmatig (dagelijks) lezen van artikelen uit kranten of tijdschriften. Misschien kun je dan beginnen met iets wat bij een hobby aansluit, of bij je werk/opleiding. Als je er dan lekker inkomt kun je steeds moeilijkere teksten of onderwerpen kiezen. En inderdaad goed om onbekende woorden opte zoeken om je woordenschat te vergroten. Zeker als het gaat om vakjargon. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om een soort schriftje bij te houden waar je de meest nuttige/belangrijke woorden kunt noteren. Ik zou persoonlijk liever eerst voor kranten/tijdschriften kiezen ipv boeken. Dat is wat minder groot in 1 keer, je kunt er dan eerst even inkomen zeg maar. Alsdat lekker gaat kun je daarna (ook) boeken gaan lezen. Begin dan eerst met simpelere boeken, chicklits ofzo, net waar je van houdt.
Verder veel Engelse tv kijken, uiteraard zonder Nederlandse ondertiteling. Engelse ondertiteling is wel heel goed, je hoort de woordendan niet alleen maar ziet ze ook, en kunt ze dan beter onthouden (meestal). Kijk dan ook eens ietsanders dan de standaard films/series die he normaal kijkt, daag jezelf daarin uit. Misschien kun je bijvoorbeeld wel een leuk programma vinden wat aansluit bij je vakgebied?
En verdder, veel oefenen met spreken. Blijven oefenen met je collega. Misschien heeft zij nog tips voor je? Ken je anndere Engelstalige mensen om mee te oefenen?
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 09 Mrt 2014 09:38

Re: Engels verbeteren.

Veel BBC kijken! Dat is echt goed voor het begrijpen. Eventueel de Engelse ondertiteling aan zodat je mee kunt lezen.

En ga naar plekken waar veel Engelsen zijn. Een Ierse pub of zo. Op een dag dat er een leuke premier league wedstrijd is, zitten daar veel Engelsen. Dan kun je lekker oefenen. :-)
<<

Anoniem119

Bericht 09 Mrt 2014 09:40

Re: Engels verbeteren.

Ik zou kijken of je een redelijk goedkoop 'Maatje' (Buddy) kunt vinden met wie je Engels kunt converseren.
Zoiets als dit, maar ik weet niet waar jij woont: http://www.conversationexchange.com/s_m ... =Amsterdam

Dan leer je het beste converseren, en diegene kan je nog wat achterstallig grammatica bij leren ook. Wie weet kan je een dealtje met diegene sluiten dat jij hem/haar Nederlands leert.

En zelf actief elke dag de BBC nieuwspagina doorlezen op internet ipv NU.nl (ja ok, NU.nl voor het Nederlandse nieuws), maar lees bijvoorbeeld een aantal interessante artikelen over dingen die jij leuk vindt (vind je politiek geen hol aan, ga dat dan niet lezen, maar bijvoorbeeld de tech afdeling, of de gossip pagina).

Engelse ondertiteling inderdaad aanzetten, dat helpt enorm bij de woordvorming (dan zie je het ook geschreven staan en neem je het veel sneller op).
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 09 Mrt 2014 09:47

Re: Engels verbeteren.

Ohja natuurlijk, zoek een Engelstalig forum over iets dat je leuk vindt.
Zo ben ik op mijn 14e op een voetbalforum terecht gekomen en kon ik op een gegeven moment echt heel goed Engels lezen en schrijven. Met een paar ben ik nog steeds bevriend. Superleuk!
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:38

Bericht 11 Mrt 2014 08:21

Re: Engels verbeteren.

Ik heb de app duolingo gedownload, waarin je echt begint met de basis zeg maar en spelenderwijs je Engels oefent
<<

Anoniem 52

Bericht 11 Mrt 2014 08:43

Re: Engels verbeteren.

Een stom advies misschien; gewoon doen. Leg het uit aan vrienden en ga Engels spreken voor een paar middagen. Films en series zonder ondertiteling kijken, Engelse boeken lezen (begin met boeken die je ook in het Nederlands hebt gelezen) en blijven oefenen. Voor mij moet er gewoon een knop omgaan. Als ik nu vanuit het Engels moet spreken, gaat het even stroef maar daarna klikt het weer. Maar goed, ik lees al jaren voornamelijk Engels.. (met als gevolg dat mijn Nederlands er op achteruit gaat :laughcry: )
<<

Anoniem285

Bericht 14 Mrt 2014 06:20

Re: Engels verbeteren.

Hoi.
Ik denk dat er al veel goede tips voorbij zijn gekomen, het belangrijkste is denk ik aan de taal 'wennen' en er dagelijks mee bezig zijn, zowel door het kijken van films (met Engelse ondertiteling), lezen van boeken/tijdschriften/internet en vooral: maak buitenlandse vrienden!
<<

Anoniem119

Bericht 14 Mrt 2014 09:56

Re: Engels verbeteren.

Nog even als aanvulling op Bazinga en Polly waar ik het helemaal mee eens ben:
Ik denk inderdaad dat je het gewoon moet doen en er mee bezig moet zijn. En dan met name spreekvaardigheid. Natuurlijk is grammatica belangrijk en kan je alle regels uit je hoofd leren, maar als ik het zo lees heb jij er meer aan als je een soort drempeltje over gaat. Ook met niet volledig correcte zinnen kan je namelijk prima communiceren. Ik ben altijd groot voorstander van liever succesvol communiceren met een paar fouten, dan dichtklappen omdat je de perfect geconstrueerde zin wilt maken. Dat werkt in de praktijk ook veel beter.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 14 Mrt 2014 10:12

Re: Engels verbeteren.

Zo bedankt voor alle tips meisjes!

Carra, gaan wij een keer samen voetbal kijken dan? ;)

Marin, daar heb je gelijk in.. En het mooie is: op vakantie zeg ik dat altijd tegen mijn vriendinnen haha, omdat ik dan juist de enige ben die Engels 'durft' te praten. Nu op het werk merk ik inderdaad dat ik een grote drempel over moet, vooral als ik andere collega's met mijn buitenlandse collega's wel een vloeiend gesprek hoor hebben. Zo stom.

Polly, dat is inderdaad ook een goede ja, ik moet erg meer mee bezig zijn. Want ik kan wel roepen dat ik het wil verbeteren maar daar win ik niks mee. Ik heb woensdag in ieder geval een film in het Engels gekeken. Het was goed te doen maar soms zijn er dan wel kleine stukjes die ik niet volg of grapjes die ik niet snap. De Engelse ondertiteling aanzetten is ook een goede tip, dat zei mijn huisgenoot ook al. Thanks!
<<

Anoniem119

Bericht 14 Mrt 2014 10:16

Re: Engels verbeteren.

Ik kijk ALTIJD met Engelse ondertiteling en ik leef de hele dag in het Engels. Het is zo veel makkelijker joh. En je leert er nog meer van ook. Want als je dan dus even iets niet hoort.. Dan lees je het alsnog. Hoppa, win win.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Mrt 2014 11:46

Re: Engels verbeteren.

Ik heb op school nooit Engels gehad. pas later op het MBO en toen moest alles in het Engels. En haalde een goed niveau.
Wat mij helpt is series/films kijken zonder ondertiteling. Soms snap ik het niet helemaal.

Toen wij in Londen waren heb ik meerdere gesprekken in het Engels gevoerd. Ok ik praat niet zo snel terug en soms even zoeken naar de woorden maar het lukte me aardig.
Hopelijk lukt het me ooit perfect.

Vind het echt mooi dat Marin zo goed Engels kan. Zou ik ook graag willen haha
Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 14 Mrt 2014 11:53

Re: Engels verbeteren.

sarah1985 schreef:Vind het echt mooi dat Marin zo goed Engels kan. Zou ik ook graag willen haha


Moet je er heen verhuizen :razz:
<<

Anoniem285

Bericht 14 Mrt 2014 15:56

Re: Engels verbeteren.

Het is echt een kwestie van gewenning inderdaad, ik weet bijvoorbeeld niet eens hoe ik ondertiteling aan moet zetten bij een film of een serie, al vind ik het soms wel handig als het er wel is (als ik chips eet bijvoorbeeld, haha). En gewoon spreken is de enige manier om het te leren. Ik spreek eigenlijk liever Engels tegenwoordig, dat had ik een jaar of 10 geleden ook echt niet gedacht.
<<

Anoniem185

Bericht 14 Mrt 2014 16:41

Re: Engels verbeteren.

Ik heb gemerkt dat ik beter Engels leer als ik inderdaad series in het Engels kijk. Via Netflix keek ik naar de Engelse dingen met Engelse ondertiteling, maar op een gegeven moment ben ik overgestapt naar Megashare waar geen ondertiteling is. Omdat ik eerst een tijd met ondertiteling heb gedaan merk ik dat het nu wel beter gaat ook zonder. Overigens lees ik wel veel in het Engels, wel voornamelijk 'jeugd' boeken (gericht op 15-20). En voor mijn opleiding lees ik veel artikelen, omdat je gewoon veel meer goede bronnen kan vinden in het Engels.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marin