Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uitwisselingssemester

<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 28 Feb 2014 00:31

Uitwisselingssemester

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Ik mag volgend semester in Zweden studeren!! Hoera! :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: :banaan:

Nou, ja dat. Ik ben nu stuiter de stuiter, super blij. Maar vertel, zijn er mensen met ervaringen? Do's en don'ts? Hoe haal ik het beste uit mijn tijd daar? En hoe ga je heimwee tegen?
<<

Anoniem119

Bericht 28 Feb 2014 00:37

Re: Uitwisselingssemester

Zo leuk voor je! Goed gedaan man!
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 28 Feb 2014 00:43

Re: Uitwisselingssemester

:D Dank je!
<<

Anoniem40

Bericht 28 Feb 2014 00:44

Re: Uitwisselingssemester

Gefeliciteerd! Ik heb wel wat tips, zal morgen reageren want op mijn telefoon typt niet zo makkelijk.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2826

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 28 Feb 2014 08:13

Re: Uitwisselingssemester

Mijn tip ga vooral om te genieten en trips te ondernemen, minder om te studeren. Ik heb een jaar in het buitenland gestudeerd en uiteindelijk alleen mij vrije vakken keuze met vakken van die buitenlandse uni kunnen opvullen, veel minder dus dan wat er voor 1 jaar staat. Heb dus wel wat studievertraging opgelopen, maar geen seconde spijt van gehad. Overigens was alles in de taal van het land wat het al zwaarder maakte. Heb wel veel excursies ondernomen. Via een erasmusvereniging is het makkelijk om met andere studenten in aanraking te komen en wordt vaak vanalles georganiseerd.
<<

Anoniem111

Bericht 28 Feb 2014 08:29

Re: Uitwisselingssemester

Ik ben mijn buitendlandperiode begonnen met een taalcursus van drie weken, ideaal om de taal te leren kennen en andere buitenlandse studenten te ontmoeten en vanuit die taalcursus werden in het weekend leuke uitstapjes georganiseerd. Goed begin dus! En verder wat Luisa zegt: ga vooral veel uitstapjes maken, het land leren kennen, daar heb ik de beste herinneringen aan overgehouden. Geweldige tijd gehad daar, ondanks dat ik er enorm tegen opzag en ik eigenlijk een enorme huismus ben en ik mijn vriend voor een half jaar moest achterlaten terwijl we thuis net in een kutsituatie zaten (ons huis was afgefikt en toen overleed de huurbaas ook nog eens, waardoor we uiteindelijk bijna een jaar later alsnog niet terug konden omdat de erfgenamen met rare dreigbrieven via een advocaat kwamen, we zijn uiteindelijk maar iets anders gaan huren).
<<

Anoniem40

Bericht 28 Feb 2014 11:00

Re: Uitwisselingssemester

Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken of je vooral Zweedse studenten wilt leren kennen of vooral internationale studenten. Het is vaak moeilijk om het allebei te doen, omdat de internationale studenten een eigen groepje vormen. Ik zou je aanraden om de taal een beetje te leren, dan leg je veel meer contact, ook met niet-studenten. Dat moet je wel zelf opzoeken.

De beste tip die mijn vriend had gekregen voor zijn uitwisselingssemester was 'zeg in het begin nooit nee'. Doe overal aan mee, want als je 3 keer nee zegt vragen ze je de volgende keer niet meer mee.
Qua activiteiten kan ik je aanraden om veel te reizen en wat van het land (en evt. andere landen) te zien. In Zweden zijn er een paar goedkope busmaatschappijen en je kunt bijvoorbeeld couchsurfen. Voor 70 euro heb je al een retourtje Oslo. Ook ESN is erg actief in Zweden en organiseert goede trips.

Je kunt ook proberen zoveel mogelijk proberen in het dagelijkse leven mee te draaien. Als je een bepaalde sport leuk vindt, zou je een sportclub kunnen vinden. Probeer eens iets typisch Zweeds te eten, op zondag te doen wat de Zweden doen, etc. Dan krijg je echt een goed idee van het land en de cultuur.

Qua studie zou ik je niet te druk maken. Dat komt eigenlijk altijd wel goed en naar mijn idee, ik heb 6 semesters internationale studenten meegemaakt en maar 2 hebben er een vak niet gehaald.

Denk je trouwens dat je last gaat krijgen van heimwee? Ik heb daar echt helemaal geen probleem mee gehad, maar als je snel last van heimwee hebt kun je geld voor een vlucht naar huis achterhouden. Dan zou je een keer naar huis kunnen.
<<

Anoniem100

Bericht 28 Feb 2014 13:28

Re: Uitwisselingssemester

Hier geen ervaringen maar wil je wel alvast heel veel plezier en succes wensen! Goed gedaan! :)
<<

Anoniem285

Bericht 28 Feb 2014 23:49

Re: Uitwisselingssemester

Geweldig nieuws Grover!!! Woohoooooo!! Ben blij voor je! :D

Heimwee zou ik me niet druk om maken, daar heb je straks helemaal geen tijd voor. Die tijd vliegt voorbij, en als het goed is inderdaad voornamelijk met leuke dingen. De tip van in het begin overal aan meedoen is inderdaad een goede, en probeer zoveel mogelijk van het land te zien, ga op reis in de weekenden als het even kan etc.
Geniet ervan, dit wordt de tijd van je leven!
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 01 Mrt 2014 18:13

Re: Uitwisselingssemester

Bedankt allemaal!! :D :banaan:

Zeg in het begin nooit nee is inderdaad een hele goede tip! Ik wil inderdaad ook de taal leren, het liefst op zo'n niveau dat ik me echt in het dagelijks leven, in de dagelijkse gesprekken in het Zweeds kan redden. Dat is best een hoge eis, dat niveau heb ik in 7 jaar Franse les niet gehaald :P Maar ik ben gemotiveerd en ik zit nu al op het eerste niveau (eenvoudige zinnen produceren en begrijpen als er langzaam en duidelijk wordt gesproken). Ik wil hier in Nederland al verder oefenen, zodat ik op het tweede niveau kan instromen daar (ik wil aan de universiteit een vak Zweedse taal gaan doen).

Ik zou echt heel graag contact willen leggen met zowel Zweden als andere internationals. Ik wil toch een manier zien te vinden om dat te combineren. Waarschijnlijk kom ik in een internationaal studentenhuis en in vakken op de uni met andere internationals, dus dat moet haast wel lukken. Om in contact te komen met de locals wil ik graag bij de Nations, en nou ja, hopelijk kom ik via mijn huidige Zweedse vrienden verder in contact met andere Zweden.

Ik ben stiekem wel bang voor heimwee. Ik ga nu elke twee weken terug naar mijn familie, ondanks dat ik al bijna 3 jaar op kamers woon. Maar goed, het is maar een semester, en er bestaat Skype, dus dat scheelt. En het kost 100 euro om op en neer te gaan, dus mocht ik echt heimwee krijgen, kan ik makkelijk even een paar dagen terug naar huis. Goed om te horen dat je een goede tijd hebt gehad, Pitufo, ondanks dat je een huismus bent :)
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 01 Mrt 2014 18:27

Re: Uitwisselingssemester

Wat gaaf zeg!!!
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2826

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 01 Mrt 2014 22:16

Re: Uitwisselingssemester

Ik had contact met zowel de locals als de int. studenten, ging eigenlijk heel makkelijk. Locals via mijn huisgenoot (regel dan zelf je huisvesting, niet via Erasmus) en ook op de uni. Ik volgde veel vakken die andere internationale studenten niet volgden omdat ze eigenlijk te 'nationaal' waren zeg maar. Zo raakte ik wel in contact met mensen van daar. Int. studenten leer je sowieso wel kennen via taalcursus en verenigingen bijvoorbeeld. Veel plezier.
<<

Lara

Kletskop

Berichten: 560

Geregistreerd: 29 Dec 2013 13:45

Bericht 01 Mrt 2014 23:20

Re: Uitwisselingssemester

Wat superleuk voor je !! :D
Goede tip om vooral aan zoveel dingen mee te gaan doen. En als je gewoon jezelf blijft gaat het vast lukken. (Ik heb je maar even gezien op de meeting, maar volgens mij ben je echt een hele sociale & leuke chick!)
Het lijkt me erg grappig om Zweeds te leren omdat je vast heel veel Nederlandse woorden tegenkomt. Dat heb ik in ieder geval als ik Zweden met elkaar hoor praten.

Is je Zweedse lover ook helemaal blij?
<<

Anoniem285

Bericht 03 Mrt 2014 14:51

Re: Uitwisselingssemester

De taal leren is absoluut mogelijk, niet 100% vloeiend, maar wel gewoon conversationeel. Je hebt al een basis en als je gevoel voor taal hebt en daar zoveel mogelijk je best doet om er dagelijks mee bezig te zijn, dan gaat dat helemaal goedkomen. De talen die ik op die manier heb geleerd sprak ik binnen 3 maanden op B1 niveau, en na een half jaar op B2 niveau waarbij ik 95% versta. Daarnaast is Zweeds ook nog een verwante taal EN ben je gemotiveerd om het te leren, leuke uitdaging zou ik zeggen!

En qua heimwee; je kunt inderdaad altijd terug naar huis mocht het nodig zijn, maar ik denk dat je niet eens de tijd gaat hebben om heimwee te krijgen. Als je straks weer terug in Nederland bent heb je waarschijnlijk eerder heimwee naar Zweden :)
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 03 Mrt 2014 18:01

Re: Uitwisselingssemester

Wat SUPER leuk en goed dat het toch doorgaat! Ben heel blij voor je! Buiten heel veel genieten geen tips :)
<<

Anoniem40

Bericht 03 Mrt 2014 18:11

Re: Uitwisselingssemester

Zweeds leren gaat je wel lukken! Plak gewoon overal 'jätte' voor en spreek het een beetje zingend uit ;)
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 04 Mrt 2014 00:12

Re: Uitwisselingssemester

:D Bedankt voor alle reacties, meiden!

Internationals ontmoeten lijkt me inderdaad niet heel moeilijk. Dus dan maar wat extra moeite steken in die Zweedse contacten (zeker sommige Zweedse contacten uiteraard :angel: ).

Lara, dank je wel voor het compliment! :) Zweeds lijkt inderdaad best wel op Nederlands, en ook op Fries, dus wat dat betreft is de basis prima. Mijn Zweedse lover heeft in zijn hoofd mijn koffer al ingepakt, haha. Letterlijk, hij kwam donderdagavond gelijk met dingen als 'vergeet je telefoonoplader niet' :lol:

Polly, ik heb wel enigszins gevoel voor taal inderdaad. Maar wow, binnen een half jaar B2 vind ik knap hoor! Ik wil dat ook!! Ik ga in de zomer alvast Zweeds oefenen, zodat ik hopelijk op een niveau hoger kan beginnen met mijn cursus, dan is dat misschien wel haalbaar. Heimwee naar Zweden zal ik vast wel krijgen inderdaad, dat heb ik al als ik er een week geweest ben. Hopelijk valt het inderdaad mee :)

Whoop, haha, ik zal het onthouden. Ik weet ik elk geval al veel woorden die ik in elk geval NIET moet zeggen. Mijn eerste Zweedse zinnen waren "ik ben mijn mobiele telefoon verloren in mijn achterwerk", "ik heb een fetisj, ik word opgewonden van panda's" en "je zus is een koe". Leren vloeken, seksueel getinte termen en andere onzin is natuurlijk het eerste dat je wordt geleerd :laughcry:
<<

Anoniem285

Bericht 08 Mrt 2014 07:06

Re: Uitwisselingssemester

Die Zweedse contacten zitten volgens mij wel goed bij jou :P
Ik had wel iets van een basis voordat ik ging hoor, het ging dus niet van 0 naar B2. Ik heb geen officiele taaltest of iets dergelijks gedaan, maar ik werk veel met het inschatten van taalvaardigheid dus ik vermoed dat het een B2 zou zijn.
Van tevoren oefenen en op een hoger niveau beginnen is absoluut de moeite waard en scheelt een boel, en veel tv kijken, kranten lezen en met locals praten is de beste manier om super snel te leren.
Moet trouwens lachen om de nuttige opmerkingen die je al kunt maken :D

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers