Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

<<

Anoniem75

Bericht 06 Mrt 2014 20:22

Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Pff ik kan er echt niet meer tegen. Ik weet dat een verhuizing en een baby op komst stressvol kan zijn ook voor een peuter maar het begint nu wel echt niet leuk te worden :( Hij is zo druk, heeft een grote mond, zit vol agressie en luistert echt voor geen meter. Zeg ik 6 keer op een rustige toon niet doen want zo maakt je het kapot doet hij het toch, lukt iets niet bald hij zijn vuistjes en gaat schreeuwen of bijt ergens in. Het begint al in de ochtend, hij schreeuwt om een koekje, wil niet aankleden/gel in het haar/schoenen niet aan/wil ander drinken etc. Ik ben echt helemaal op van de zwangerschap en het verhuizen en ik kan gewoon echt niet meer.. Over ruim een week komt de baby en ik voel niks. Aan de ene kant ben ik natuurlijk heel erg blij dat de baby geboren wordt maar aan de andere kant ben ik zo bang naar zijn reactie/gedrag. Hij zal lief zijn voor de baby daar twijfel ik niet aan. Maar de laatste tijd moet hij mij ook hebben want hij is vooral vervelend tegen mij. Mij bijten, tegen me schreeuwen, echt voor geen meter luisteren en hij haalt gewoon rare dingen uit waarvan hij weet dat hij dat niet mag. Ik weet dat ik hier een paar weken terug een soortgelijk topic heb geopend maar het zit me nu zo hoog dat ik het gewoon niet meer weet. Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd? :no:

Ik heb nu ook echt zo'n gevoel dat S. qua karakter en streken precies hetgeen is geworden waarvan ik altijd riep dat zal mijn kind nooit doen of zo gaat mijn kind echt niet tegen mij doen. En ik schaam me nu echt voor zijn gedrag en ik ben 's avonds echt zo blij als hij op bed ligt. Als hij überhaupt wil slapen want dat is de laatste 3 maanden ook drama. Ik ben zo verdrietig en ik denk dat dit de welbekende 'noodkreet' is dus als er iemand advies voor me heeft heel graag.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 06 Mrt 2014 20:53

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Dit advies is er één van de beste stuurlui... want L. is natuurlijk nog niet echt oud genoeg voor dit soort gedrag. Maar als ik er als buitenstaander naar kijkt klinkt het een beetje alsof jullie in een cirkeltje beland zijn. Hij is geïrriteerd, jij bent geïrriteerd en jullie voeden elkaars irritatie ook nog. Jij bent doodop, hij is gespannen en er is een enorme strijd gaande als ik het goed lees.

Wat ik dénk dat goed zou zijn is om dat cirkeltje te doorbreken. Makkelijker gezegd dan gedaan, misschien zou het werken als je stopt met de strijd aan gaan. Natuurlijk ís er een grens. Maar geen gel in zijn haar? Prima? Ander drinken? Pak maar? Niet slapen, prima dan niet slapen. Geen schoenen aan, ok, wat jij wil (zou ik ze wel meenemen ;-)). Ben je boos? Ok, ga maar even heel hard gillen, je mag best even boos zijn. Hier heb je een kussen, stomp daar maar eens hard op.
Zoiets. Eigenlijk: beweeg meer met hem mee en leid hem dan, als dat werkt van daaruit naar wat jij graag zou willen.
Natuurlijk moet je kijken hoever het verantwoord is om dat door te voeren (en of het überhaupt werkt). Maar ik denk dat het al heel erg scheelt dat je dan de angel er een beetje uithaalt en er geen ruziesfeer meer is. Jij bent doodop, dus stoppen met de grote strijd voeren zou voor jou ook minder energie kosten.
<<

Anoniem162

Bericht 06 Mrt 2014 20:59

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Ik vind het advies van pompoen wel 'logisch' klinken. Ik had geen idee wat te reageren behalve het cirkeltje doorbreken, maarja hoe.. dus ik ga mee in de reactie van pompoen.
Meer meegaan in dingen die hij wil, geen strijd maken van alles, er zijn zoveel dingen gebeurt/gebeuren er nu waar hij geen grip op heeft, verhuizen, jij bent op nu, papa die het druk heeft (verhuizen/werk enzovoort), straks een baby erbij. Het enige waar hij over kan beslissen is zijn drinken, de gel in zijn haar en of hij schoenen aan heeft.
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:33

Bericht 06 Mrt 2014 21:06

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Ik ben het eens met Pompoen. Als de oudste in zo'n stemming is probeer ik ook altijd om geen strijd aan te gaan. Dus mag ze zelf kiezen wat ze aan doet, wil ze haar haar niet kammen prima dan niet etc. Uiteraard zijn er bepaalde dingen die echt moeten en dingen die echt niet mogen maar als ze het gevoel heeft dat ze ook wat te zeggen heeft is ze veel gezelliger.
Als we naar de supermarkt gaan vertel ik onderweg wat we gaan kopen en wat ze mag kiezen. Bijv ze mag het fruit kiezen of het brood. Ik zeg er dan ook bij je mag vandaag geen toetje kiezen want dat hebben we niet nodig. Op deze manier is het voor haar heel duidelijk wat er gaat gebeuren en gaat het eigenlijk bijna altijd wel goed. Misschien werkt dit voor je zoon ook wel?
14-01-2011
01-04-2013
<<

Anoniem75

Bericht 06 Mrt 2014 21:07

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Ja dat is misschien ook wel zo maar hij brengt zich ook vaak in gevaar. Door als ik roep kom je naar binnen en hij dus richting de weg rent of aan het balanceren is op de leuning van de bank. En ik denk ook als ik hem nu overal zijn zin in geef. Zoals wel een koekje als ontbijt ipv een boterham dat hij zich zo blijft opstellen. Ik vind het zo moeilijk. Voorheen hielp 3 minuten in de hoek staan goed maar nu zou ik het niet meer weten hoe ik hem iets duidelijk zou moeten maken. Want rustig uitleggen helpt niet en boos worden al helemaal niet. Ik zit nu gewoon in een soort van tweestrijd waar ik niet uitkom. Wel zijn zin geven, niet zijn zin geven.. En stel ik geef hem zijn zin en over 2-3 maanden als de rust is wedergekeerd wat doe ik dan? Laat ik hem zo los of word ik weer de strenge moeder?
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:33

Bericht 06 Mrt 2014 21:28

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Uiteraard moet je hem niet overal zijn zin in geven zoals ik al zei soms moeten dingen en sommige dingen mogen gewoon echt niet. Hier helpt het als ik bijv zeg als je nu lekker een boterham eet gaan we straks thee drinken met een koekje. Of als je nu mij hand vast houd bij het oversteken mag je straks vooruit rennen. Het is vooral dat ze het gevoel heeft gehoord te worden en zelf ook een keuze te hebben.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 06 Mrt 2014 21:30

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Oh zo herkenbaar, ik moet zeggen dat het hier de laatste weken iets beter gaat, maar ik schaamde me soms echt dood voor zijngedrag en hij doet het vooral ook tegen mij. Misschien is het dus ook een beetje de leeftijd. Mijn neefje was op die leeftijd precies zo en dat is nu zo goed als over, hij is nu 4,5.
Ik heb helaas ook geen tips.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem272

Bericht 06 Mrt 2014 22:05

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Razz, wat rot dat je hierdoor minder van je zwangerschap kan genieten. Je verhaal is heel herkenbaar. T. had vreselijke driftbuien toen ik hoogzwanger was. Het werd gewoon gevaarlijk voor mij. We zijn toen bij een kinderpsycholoog geweest om erover te praten en die zei: 'dit moet nu stoppen, want straks is de baby er en ben ik bang wat hij dan gaat doen'. Pff ik heb zitten huilen! We hebben tips van haar gekregen die een beetje hielpen. Maar het bizarre is, vanaf de geboorte van I. zijn de buien gestopt. Sindsdien is hij veel rustiger en gebalanceerder. En gek op zijn zusje :heart: Hopelijk gaat het bij jullie ook gauw beter!
<<

Anoniem75

Bericht 06 Mrt 2014 23:03

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Ik ben wel blij om enigszins herkenning te lezen. Ik hoop dat het ook deels een fase is en als de baby wordt geboren dat hij wat rustiger en liever gaat worden. Ik heb ook heel wat tranen gelaten om hem. Net nog zelfs. Ik mocht hem niet mee naar bed brengen want hij vond mij niet lief. Hij meent dat natuurlijk niet maar zoiets komt nu gewoon echt niet goed aan nu.
<<

Anoniem57

Bericht 06 Mrt 2014 23:23

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Ik denk dat je zoon ook ziet dat jij niks meer kan, en dat hij zich verveelt. Hij wil je aandacht, die kan je hem eigenlijk niet volledig geven, dus dan gaat hij het op een negatieve manier vragen.

Ik denk echt dat een koekje bij het ontbijt geen kwaad kan, leg hem uit dat dat voor deze ene keer goed is, vandaag is het feest, áls hij zijn boterham ook maar opeet.

Ik zou hem zelf zijn gel in zijn haren laten doen desnoods.

Oh en vaak werkt hier omgekeerde psychologie nog, maken we er een spelletje van 'nee je gaat écht je schoenen niet aandoen hoor!' Moet je eens kijken hoe snel hier die schoenen aan zijn!
<<

Anoniem75

Bericht 07 Mrt 2014 10:17

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Ja dat wil hier ook wel eens werken. Van die boterham kan jij echt nooit op! En dan dat gezicht dan haha. Maar dat is ook maar net hoe de wind staat.

Ik zal vandaag eens de methode van Pompoen proberen. Eens kijken hoe hij daarop reageerd.
<<

loesje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:50

Woonplaats: achterhoek

Bericht 07 Mrt 2014 10:27

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

volgens mij is het gewoon een fase hier is mijn oudste ook stront vervelend thuis maar ik hoor van meer ouders die hun kind in dezelfde leeftijd hebben dat het net zo gaat en als ze 4/4,5 zijn dat het veeeel beter met ze gaat dus nog even doorbijten...
Mama van een knappe zoon van 3,5 en een mooi prinsesje van 1,5 jaar
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 07 Mrt 2014 10:56

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Ik zou inderdaad proberen veel meer mee te buigen met hetgeen je zoon wil. Uiteraard met grenzen, deze dan ook duidelijk uitleggen en erbij een alternatief aanbieden. Bijvoorbeeld: "Oh, ik vind het wel hèèl gevaarlijk als je op de leuning van de bank zit. Straks gebeurt er een ongeluk. Hier, leg deze kussens op de grond en ga daar maar lekker op klimmen/springen/rollen." of: "Zo, jij bent even heel boos! We doen elkaar alleen geen pijn. Boos zijn mag, sla maar even heel hard op deze kussens!" Door je stemgebruik kan je laten merken dat je hem snapt, dat je zijn emotie een beetje spiegelt.
<<

No. 3

Bericht 07 Mrt 2014 12:34

Re: Stop daarmee, doe eens rustig, hou je grote mond..

Razz schreef:Ja dat is misschien ook wel zo maar hij brengt zich ook vaak in gevaar. Door als ik roep kom je naar binnen en hij dus richting de weg rent of aan het balanceren is op de leuning van de bank.
Maar denk je niet dat als hij vaker zijn zin krijgt over kleine dingen, hij meer naar je zal luisteren als het gaat om grote dingen? Met die gel in zijn haar denk ik echt: dat is toch helemaal niet belangrijk? Als hij geen gel wil, who cares, dan geen gel. Met dat soort kleine dingen krijgt hij meer het gevoel dat hij ook een mening mag hebben, een persoon mag zijn. Hij is toch ook al best een grote jongen. Als hij wel zelf mag kiezen over zijn haar, denk ik dat ie beter snapt dat hij niet zelf mag kiezen over richtig de weg rennen. Pick your battles, werkt als een tiet bij mensen. :thumbup:

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers