Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oekraine

<<

Anoniem40

Bericht 03 Mrt 2014 18:17

Oekraine

Volgen jullie het nieuws over Oekraine? Of vind je het allemaal te ingewikkeld? En maak je je zorgen of kan Oost-Europa je niet zo veel schelen?

Ik merk wel dat ik me zorgen maak en ik probeer het nieuws goed bij te houden, maar ik vind het een lastige kwestie. Niet wat betreft Rusland-Oekraine, maar meer wat betreft de westerse landen nu moeten doen. Ik ben dus ook heel benieuwd hoe het de komende nacht verder gaat en wie de eerste stappen durft te ondernemen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 03 Mrt 2014 18:31

Re: Oekraine

Ik hoor om me heen berichten en zie het voorbij komen op het nieuws, maar heb me er nog niet genoeg in verdiept om te kunnen zeggen dat ik het al volledig begrijp.
#teammaple🍁
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 03 Mrt 2014 18:32

Re: Oekraine

Kk probeer het te volgen. Maar vind het allemaal ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat er binnen dit en 10 jaar een wo3 komt, door allerlei onenigheden in allerlei verschillende werelddelen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mrt 2014 18:38

Re: Oekraine

Ik lees hier en hoor hier en daar wel wat, en probeer op de hoogte te blijven, maar helemaal erin verdiepen heb ik niet gedaan. Om de 'basis' van het conflict te begrijpen heb ik wel een beetje teruggelezen op een gegeven moment. Maar het is zo'n chaos nu dat het er niet duidelijker op wordt allemaal.
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mrt 2014 18:54

Re: Oekraine

Ik vind het ook moeilijk te begrijpen, het is ook eigenlijk niet te begrijpen. De hele achtergrond van zo'n conflict is zo complex en gaat zo ver terug, dat je het niet red met een paar uurtjes nieuwspagina's lezen. Wel verontrust het me sterk wat er nu gebeurt en kan het me wel degelijk heel veel schelen, ik heb het vermoeden dat dit wel eens het begin kan zijn van veel onrust en oorlog. Ukraine ligt hier bij wijze van spreke in de achtertuin, dus het zou dom zijn als het ons hier niks zou kunnen schelen.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 03 Mrt 2014 19:43

Re: Oekraine

Ik vind het ook lastig om te begrijpen ivm de lange geschiedenis die er aan voor af is gegaan en waar ik te weinig van weet. Ik vind het wel beangstigend en heel snel gaan. Je hebt bv 2 dagen het nieuws niet goed gevolgd, je kijkt even en we zitten bijna op de rand van een oorlog.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem318

Bericht 03 Mrt 2014 20:16

Re: Oekraine

Ik volg het ook al vanaf het begin, vind het erg aangrijpend. Ik weet ook niet goed wat de EU en de VS het beste zouden kunnen doen. We praten er vrij veel over thuis en op 't werk, dus ja, het houdt me wel bezig. Net als Rapa Nui vind ik het zo moeilijk te bevatten hoe snel het allemaal is gegaan, van vreedzame demonstraties tegen het niet tekenen van het associatieakkoord met de EU tot bruut geweld tegen demonstranten en uiteindelijk een nieuwe interimregering, ineens Russisch afgeschaft als taal en nu het belegeren van de Krim in...pakweg 2.5 maand?
<<

Anoniem315

Bericht 03 Mrt 2014 20:35

Re: Oekraine

Ik ben er best wel mee bezig en vind het erg spannend en beangstigend. De afgelopen maanden viel me op dat Rusland erg agressief is en dat 't steeds erger lijkt te worden. Ik was ook bang voor Sotsji, dat er aanslagen zouden worden gepleegd tijdens de Spelen.

Ook ik ben erg benieuwd wat de rest van Europa nu gaat doen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Mrt 2014 20:57

Re: Oekraine

ik probeer het een beetje te volgen
Afbeelding
<<

ZoZo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 120

Geregistreerd: 09 Sep 2013 11:51

Bericht 03 Mrt 2014 21:35

Re: Oekraine

Ik probeer het ook te volgen maar ik heb me er nog niet dusdanig in verdiept dat ik het begrijp. Misschien is er hier iemand die het kort (en in Jip en Janneke taal aub) kan toelichten? Vannacht moet er toch echt iets gebeuren heb ik begrepen, als de Oekrainiers (of hoe zeg je dat?) niet weggaan voor 04.00 u vannacht dan gaan de Russen in de aanval.
<<

Anoniem318

Bericht 04 Mrt 2014 00:06

Re: Oekraine

Dit is wat ik ervan weet:
• De Krim hoorde eerst bij Rusland en werd in de jaren 50 aan de Oekraine geschonken door Chroesjtsjov, die na Stalin de Sovjet Unie leidde.
• Oekraine behoorde tot de Sovjet Unie, totdat deze uiteen viel in 1991.
• Op de Krim wonen zowel etnisch Russen (pro-Russisch) als etnische Turken (Tataren), die in WWII door de Russen gedeporteerd werden, maar waarvan sommigen na ’t uiteenvallen van de Sovjet Unie in de jaren 90 weer terug op de Krim zijn gaan wonen. Die zijn niet pro-Russisch (maar ik weet eigenlijk niet of ze pro-Westers / pro-Oekraine zijn).
• Oekraine heeft Rusland nodig voor ’t gas, maar Rusland heeft de Oekraine ook nodig omdat Russische gasleidingen naar Europa door de Oekraine lopen. Daarbij wil Rusland zoveel mogelijk invloed behouden in landen die ooit bij de Sovjet Unie hoorden.
• Met de opstanden onlangs en het installeren van de nieuwe interim regering, vreest Rusland zijn grip op de Oekraine te verliezen. Daarbij heeft onlangs het parlement in alle tumult een taalwet goedgekeurd, waarbij ’t Russisch niet meer als officiele taal in de Oekraine erkend wordt (terwijl er heel veel mensen in de Oekraine dat als eerste taal hebben).
• De Krim is ook een heel belangrijke militaire lokatie voor Rusland, ze hebben daar een permanente marinebasis, die strategisch heel belangrijk is. Dit wil Rusland graag behouden.
• VS en EU willen nooit meer terug naar een communistische Sovjet Unie, dus zijn voorstanders van het verzelfstandigen van voormalige Sovjet Unie landen (zoals de Oekraine) om de invloed (macht) van Rusland in te perken.
<<

Anoniem36

Bericht 04 Mrt 2014 00:26

Re: Oekraine

Ik houd het zeker bij en wacht vol spanning af wat er gaat gebeuren. Er is nu een ultimatum gesteld door Rusland begreep ik. Geef je voor 05.00 over, anders vallen we aan.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 04 Mrt 2014 10:11

Re: Oekraine

Urban Naked schreef:Ik hoor om me heen berichten en zie het voorbij komen op het nieuws, maar heb me er nog niet genoeg in verdiept om te kunnen zeggen dat ik het al volledig begrijp.

Maar nu wel een stuk beter. Veel gelezen.
#teammaple🍁
<<

Anoniem199

Bericht 04 Mrt 2014 10:28

Re: Oekraine

Ik begreep ook niet echt wat er aan de hand was en wist ook niet dat het al zo erg was, maar hoorde vanmorgen bij Giel op de radio een goede uitleg. Samen met de uitleg van Madame Butterfly is het nu een stuk duidelijker. Ga ook proberen het wat meer te volgen.
<<

No. 3

Bericht 04 Mrt 2014 11:31

Re: Oekraine

Ik ben er wel mee bezig. Minder dan vroeger, maar toen was ik bijna bezeten als dit soort dingen gebeurden, hehe. Kon me vanochtend alleen niet bedwingen om bij het wakker worden als eerste naar de NOS-app te gaan.
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 04 Mrt 2014 13:17

Re: Oekraine

Ik hou mij er ook wel veel mee bezig en probeer er veel over mee te krijgen. Dit ook van beide kanten gezien.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich voortzet en wat er gaat gebeuren de komende tijd.
<<

Anoniem321

Bericht 04 Mrt 2014 17:03

Re: Oekraine

Ik maak me niet direct zorgen, maar volg de ontwikkelingen wel en probeer zo veel mogelijk nieuwsberichten te lezen om tot een beter begrip te komen.
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 05 Mrt 2014 10:25

Re: Oekraine

Ik maak me wel zorgen, wij hebben namelijk een familiebedrijf in Oekraïne. Normaal gesproken gaat mijn broer iedere maand wel even naar Oekraïne maar nu maar even niet. Hij was gisteren trouwens nog vrij relaxed dus neem aan dat alles nog vrij rustig is daar. Maar spannend vind ik het wel.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Anoniem315

Bericht 05 Mrt 2014 11:36

Re: Oekraine

Dan komt het wel erg dichtbij, Pandora. Hopelijk loopt het niet verder uit de hand.
<<

Anoniem40

Bericht 06 Mrt 2014 17:41

Re: Oekraine

Vervelend Pandora. Ik begin me nu toch echt wel zorgen te maken. Niet alleen om Putin, maar ook om de sfeer in de Krim. Als je ziet hoe de Russen daar omgaan met de Oekraïners/Tartaren. Niet zo fijn. En ik heb veel buitenlanders op Facebook en die zijn ook aardig aan het discussiëren. Vervelend om te zien hoe het voor hen nog allemaal zo vers is, al die conflicten daar.
Ik hoop echt dat ze er uit gaan komen...

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers