Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Anoniem75

Bericht 25 Feb 2014 14:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gaia ook de borst die nog niet lekt? En de baby komt rond de 13e. Zou ik dan op tijd zijn als ik de 4e begin met kolven? Ik kan nu iig nog niet beginnen want m'n kolf zit ergens in de verhuisdoos :nerd: en die komt rond de 4e pas er weer uit.
<<

Anoniem186

Bericht 25 Feb 2014 14:36

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat leuk beschreven, mzcharlotte!

Razz, hier ook nooit gelekt.
<<

Anoniem180

Bericht 25 Feb 2014 14:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz: Het wordt door lactatiekundigen aan geraden om pas na 37 weken te starten met prenataal kolven. Het kan namelijk weeën opwekken. Ook is het beter om niet met een kolf te kolven, maar gewoon met je hand (Google 'handmatig kolven' voor instructiefilmpjes). Het advies is 2-3 x per dag 5 a 10 minuten. Je kunt het opvangen in een schaaltje en dan opzuigen in een spuitje. Deze dan bewaren in de vriezer, voorzien van etiketje (naam, datum, hoeveelheid). Het wordt ook aangeraden om je vk/gyn wel in te lichten over dat je dit van plan bent.

Ik ga zelf starten met 38 weken :).
<<

Anoniem97

Bericht 25 Feb 2014 15:32

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nou wat Robin zegt dus :)
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 25 Feb 2014 16:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb tijdens de laatste weken van de zwangerschap van J. met een handkolf gekolfd. Met de hand kreeg ik er niks uit, met de kolf 2ml, later 5ml. Ik heb dit gedaan tot ik 20ml bij.elkaar had, genoeg voor 2 voedingen de eerste dag. Ook had ik een vriendin gevraagd of ik wat melk van haar mocht als t nodig zou zijn. Gelukkig was t allemaal niet nodig maar was wel blij dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem75

Bericht 25 Feb 2014 16:17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik moet vrijdag weer naar de gyn en dan zal ik het er eens over hebben. Bedankt voor de antwoorden!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Feb 2014 16:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik had helemaal geen besef dat je voor de bevalling ook kon produceren :nerd: Ik heb geen prenatale productie gehad en borstvoeding gaat toch prima.

Wat fijn dat het nog steeds goed gaat Exo! En dat jullie nog maar aan 5-6 voedingen zitten! Dat geeft mij wat meer vertrouwen voor wanneer Liam naar het gastgezin gaat!
L2014 & H2017
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 25 Feb 2014 16:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Tijdens de zwangerschap van T. had ik vanaf 23w dat ik snachts een heel klein beetje lekte, bij J. heb ik dit niet gehad.

Als de baby geboren is zoveel mogelijk huid op huid contact en zoveel mogelijk en snel mogelijk aanleggen voor de aanmaak van oxytocine. Geen bijvoeding geven (kv of op eenander moment gekolfde melk,water, enz) tenzij uiterst noodzakelijk.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem272

Bericht 25 Feb 2014 16:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mzcharlotte, volgens mij ben jij echt een lieverd! En een bikkel. Ik vind de reacties van Rejoy en Pompoen trouwens ook altijd heel lief en bruikbaar. Sowieso goed dat dit topic er is.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 25 Feb 2014 17:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik ben ook blij met dit topic!

En voor de bevalling heb ik ook nog nooit gelekt, pas op dag 3 na de bevalling kwam de borstvoeding echt op gang.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Feb 2014 17:56

Re: Het grote borstvoedingstopic

Filoria schreef:Mzcharlotte, volgens mij ben jij echt een lieverd! En een bikkel. Ik vind de reacties van Rejoy en Pompoen trouwens ook altijd heel lief en bruikbaar. Sowieso goed dat dit topic er is.


Wat lief! En je hebt ook helemaal gelijk. Ik wilde het allemaal even oppennen, omdat zoveel gevoelens niet besproken worden. Ik wist van te vorendat het 'even' zou duren voordat je over de pijnlijkheid heen zou komen. Maar dat het zo ontiegelijk vermoeiend zou zijn, had ik echt geen beeld bij. Trouwens niet alleen voor mij, maar ook voor de kleine. Maar het wordt écht beter, ik vind alleen echt dat vrouwen niet over hun grenzen heen moeten gaan en die grenzen zijn voor iedereen anders.

Ik heb voor mezelf ook heel veel moeten herhalen dat hij echt echt echt dingen niet doet om mij te pesten of uit te proberen. Het heeft mij geholpen om dat voor ogen te houden.
L2014 & H2017
<<

Anoniem272

Bericht 25 Feb 2014 18:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz, wat goed dat je je zo wilt inzetten voor de borstvoeding. Hier dezelfde ervaring als Suus. De eerste dagen had ik heel weinig productie. I. heeft sondevoeding gehad (in verband met haar toestand na de bevalling) en ik heb tussen de keizersnede en dat I. naar huis mocht elke drie uur gekolfd. De eerste dagen kwam er nooit meer dan een paar cc uit. Pas na een volle week kwam de borstvoeding echt goed op gang. Ik vind het jammer dat I. hierdoor vrijwel geen bv heeft gehad de eerste week, maarzo is het nu eenmaal gegaan. Het is daarna nog helemaal goedgekomen met de borstvoeding. Wat een toewijding van jou dat je nu al wil gaan kolven!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 25 Feb 2014 18:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik had sowieso niet bedacht dat je daar voor de bevalling me kon beginnen. Was wel handig geweest in het ziekenhuis, aangezien ik volgens hun normen niet genoeg melk produceerde...

Ik heb vandaag trouwens 'last' van het tegenovergestelde van een productiedip. De melk spuit uit mijn borsten, ik was zelfs weer doorgelekt en voelde ook harde plekken in mijn borst. Is dit normaal?
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem75

Bericht 25 Feb 2014 19:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat lief dat je dat zegt Filoria :) Ik wil er ook echt m'n best voor gaan doen omdat het bij S. maar 3 dagen mocht duren omdat ik medicijnen moest gebruiken voor m'n aanhoudende migraine na de bevalling. Ik moest toen echt voor mezelf kiezen want S. had gewoon niks aan mij toen. Ik ga straks een week voor de ks gewoon proberen met kolven. Eerst proberen met de hand (heb net filmpjes zitten bekijken) en daarna met een kolf. Ik hoop zo dat het op gang komt en ik de baby het eerste uur gelijk kan voeden. En dan zien we wel hoe het gaat met de bv. Ik er veel voor over maar als het op de een of andere manier niet lukt en ik heb m'n best gedaan heb ik er ook wel vrede mee. Maar ik ga me iig goed voorbereiden!
<<

Anoniem166

Bericht 25 Feb 2014 19:15

Re: Het grote borstvoedingstopic

Suus, dat kan hoor. Heeft je dochter de afgelopen dagen misschien extra gedronken? Rond 4 maanden hebben sommige kinderen regeldagen en krikken ze de productie op door extra te drinken. Dan heb je daarna kans dat je ineens voller zit. Gewoon je dochter aanleggen en laten drinken. Ik zou de harde plekken even in de gaten houden, eventueel wegmasseren onder de douche om te voorkomen dat je een borstontsteking krijgt.
<<

Anoniem166

Bericht 28 Feb 2014 20:42

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb ook een vraag. Ik geef nu nog één keer per dag borstvoeding, alleen 's avonds. Ik denk dat ik daar over niet al te lange tijd mee zal moeten stoppen. Moet je voor die ene keer dan nog afbouwen, steeds iets korter laten drinken? Of zou je gewoon kunnen stoppen en wordt die laatste melk dan wel afgebroken? Het stoppen met de nachtvoedingen heeft mijn productie 's nachts echt in rap tempo doen slinken. De eerste nacht zat ik overvol, maar de tweede nacht al niet meer en sinds ik overdag ook nog maar één voeding geef, merk ik overdag niets meer (vol).
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 28 Feb 2014 21:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kan je haar niet voor het drinken bij jou nog iets anders geven zodat ze al wat vol zit en zo minder drinkt en het zelf afbouwt?
R. 2013
D. 2016
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 28 Feb 2014 21:28

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sanne, toen ik op 1 voeding zat heb ik dat 2 weken gedaan, toen een dag niet gegeven en de dag erna wel. of er toen nog iets kwam weet ik niet meer maar toen was het op.
M:21072011
J :08012014
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 28 Feb 2014 22:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz: Wat goed dat je wil prenataal wil kolven! Wil je even een hart onder de riem steken :)
Ik had bij L best af en toe lekkende borsten tijdens mijn zwangerschap, nu totaal niet. Ik kan er met mijn handen net een druppel uitdrukken dit keer. Ik wil ook heel graag dat de borstvoeding lukt en las over prenataal kolven, het is even wat moeite, maar goed, ik heb het er voor over. Al het praktische is al genoemd geloof ik (handkolven, vanaf 37weken). Ik ben daar ook mee begonnen, eerst maar een paar ml. Ik heb toen mijn handkolf gezocht, gewoon om te proberen. Werkt bij mij super goed! Je kan natuurlijk bij de handkolf heel direct bedienen, je voelt per keer wat goed voelt aan je borsten, elektrische kolf lijkt me daarom echt niet fijn... Bij mij gaat het super goed en ik heb al aardig wat ml in de vriezer liggen (ik gok ml of 80), ondanks dat ik met mijn handen echt nauwelijks wat eruit krijg en totaal niet lek!

Succes!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 28 Feb 2014 22:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

Met kolven ben ik heel langzaam gaan afbouwen tot 1 kolfbeurt maar toen ik op die ene kolfbeurt zat ben ik gewoon gestopt. Volgens mij heb ik toen nog één keer gekolfd omdat ik toch een vol gevoel kreeg een paar dagen later maar toen was het gewoon klaar. Ik kon toen nog wel een tijd lang melk uit mijn tepels knijpen maar op een gegeven moment was dat ook klaar.
<<

Anoniem75

Bericht 28 Feb 2014 22:26

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat goed Snoezel. Ik heb ook al een handkolf liggen die ik wil gaan gebruiken. Maar kan je er trouwens al stuwing van krijgen? En hoevaak per dag zou je voor het bevallen kunnen kolven?

En hoelang kan je het bewaren in de vriezer? En dan gewoon in diepvrieszakjes?

Het lekken is trouwens na 2 dagen gestopt en ik krijg er ook geen druppel meer uit. Dus is denk dat ik gelijk maar met de kolf ga beginnen volgende week.
<<

Anoniem28

Bericht 28 Feb 2014 22:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz: je productie écht op gang krijgen als je (nog) niet bevallen bent is best wel moeilijk. Tijdens een bevalling en o.a. door het verliezen van de placenta maak je hormonen aan die ook de melkproductie op gang brengt. Voor die tijd is er natuurlijk al wel wat voorbereidend werk waardoor je wellicht kleine beetjes zou kunnen kolven, maar ik geloof niet dat je bang hoeft te zijn voor stuwing of dat soort dingen.

Sanne: daar nog geen ervaring mee, maar als je zou willen stoppen, zou je dan niet nog een voeding kunnen aanbieden (of even de druk eraf kolven) na een paar dagen als je merkt dat je stuwing krijgt? Dus niet de duur van de voeding afbouwen, maar de frequentie. De duur heeft denk ik niet zoveel zin, aangezien je productie vooral in stand blijft door het toeschieten toch?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 28 Feb 2014 22:37

Re: Het grote borstvoedingstopic

Razz, je kan het het beste invriezen in spuitjes die je bij de apotheek kan krijgen. Voor die kleine hoeveelheden zijn zakjes niet handig, van de 20cc blijft er dan een kwart in het zakje kleven en dat is zonde.
R. 2013
D. 2016
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 28 Feb 2014 23:53

Re: Het grote borstvoedingstopic

Oh en MzCharlotte en Filoria! Wat lief! Fijn om te lezen!
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 01 Mrt 2014 11:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Rejoy schreef:Razz: je productie écht op gang krijgen als je (nog) niet bevallen bent is best wel moeilijk. Tijdens een bevalling en o.a. door het verliezen van de placenta maak je hormonen aan die ook de melkproductie op gang brengt. Voor die tijd is er natuurlijk al wel wat voorbereidend werk waardoor je wellicht kleine beetjes zou kunnen kolven, maar ik geloof niet dat je bang hoeft te zijn voor stuwing of dat soort dingen.


Dit wilde ik dus ook nog zeggen. Het is niet zo dat je je productie op gang krijgt. Je hebt nog niet die hormonen, dus je blijft bij die eerste melk hangen. Je hoeft daarom ook niet bang te zijn dat je de goede eerste melk (dus de colostrum) die zo belangrijk is voor een pasgeborene, dus al afkolft en dat de baby die, als ie geboren is, niet meer krijgt. Het prenataal kolven is dan ook niet bedoeld om je productie op gang te helpen, maar meer om eigen melk achter de hand te hebben als je zelf niet in staat bent te voeden na de bevalling of als je kindje bijgevoed moet worden na de bevalling en om dus te voorkomen dat het kindje dan kunstvoeding krijgt.
Om na de bevalling de productie te stimuleren zoveel mogelijk kolven/aanleggen. Verder zou je bv borstvoedingsthee of zoiets kunnen proberen.

Ik kolf niet heel veel. Ik las ergens 3 keer per dag, ik denk dat ik het 4 keer per week doe, gewoon op een avond. De eerste paar keer wel wat frequenter, omdat ik het toen wilde "oefenen" en het mezelf aan wilde leren. Eerst lekker douchen, wat masseren, en dan lekker relaxed en warm voor de tv met de kolf. Ik bewaar het ook in speciale spuitjes. Ik moet zeggen dat ik gewone spuitjes heb besteld en deze in een zakje in een bakje in de diepvries bewaar. Heb 2 spuitjes (met afdekdopje) bij het Kruidvat gekocht. Maar die vond ik vrij prijzig (en daar gaat meteen 10ml in, wat ik nu per keer kolf, maar de eerste keren echt bij lange na niet, zeker niet met mijn handen). Ik heb echt nog heeelll veel gewone spuitjes liggen, als je het prettig vindt om te proberen, wil ik er best een paar opsturen (ik heb 2ml en 5ml spuitjes), ze wegen niks... Ik heb alleen dus geen afdekdopjes.
Afbeelding

Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers