Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Anoniem331

Bericht 11 Sep 2013 20:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij ons op school hebben ze gewoon groep 1 werkjes en groep 2 werkjes. En een heel groot papier met de naam van je kind, plus haar eigen sticker en de groep waarin ze zit. Daar kan ze aan zien welk werkje voor groep 1 is, en welke voor groep 2. Maar als ze bijvoorbeeld haar werkje van groep 1 gedaan heeft, mag ze ook best die van groep 2 doen. Het is hier best heel gemengd, en vrijblijvend dus.
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 20:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb het eigenlijk nooit over 'groep 1' werkje of groep 2. Dat varieert dus per activiteit eigenlijk. Alle kinderen hebben daarnaast ook dezelfde kleur op hun stoeltjes, dezelfde foto kaart zeg maar omdat er dus zoveel variatie is.

Waarom zou ik jouw kind bijv eerst een groep 1 werkje laten doen, wat ze allang beheerst? Als er voor het kind zo geen uitdaging meer in zit mogen ze bij mij meteen meedoen met groep 2. Kindafhankelijk natuurlijk, als het zelfvertrouwen van een kind groeit door eerst een makkelijker werkje prima, maar niet omdat dat dan maar lekker makkelijk is zeg maar. Ik kijk steeds per kind wat het aankan en welk werkje daarbij past.


Maar goed, das ook Jenaplan natuurlijk, dat werkt toch anders.
<<

Anoniem331

Bericht 11 Sep 2013 20:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nou dat 'moet' in mijn ogen omdat je een kind eerst moet leren kennen voor je datzelfde kind werkjes laat doen die wellicht nog te hoog gegrepen zijn? Omdat je moet weten wat een kind wel en niet kan? Omdat je moet weten waar de vaardigheden van het desbetreffende kind liggen?

Oh en hier zit er wel verschil in stoelen. Maar dat lijkt me een praktische zaak, een kind dat net in groep 0/1 zit heeft niet de lengte van een kind dat al bijna 6 word.

Ik denk dat het me een beetje stoort dat je dan zegt 'ik kijk per kind wat het kan, en daar pas ik alles op aan, want dat is het Jenaplan'
Maar op onze school werkt het net zo. Wil mijn kind wat uit de groep 2 kast, dan pakt ze wat uit de groep 2 kast. Kan ze dat handelen, dan is het prima, lukt het niet, staat mijn dochter wel haar mannetje, en zorgt ze dat het af komt. Maar dat kan toch ook niet elk kind? Dus is zo'n groep 1 kast en groep 2 kast heel handig, weet elk kind waar hij aan toe is. Want ook al hebben we maar 18 kleuters in de klas, de juf kan niet per individueel kind bekijken aan welke puzzel hij of zij toe is.

Oh en de kinderen bij ons hebben dus niet een eigen stoel hoor, misschien dat je dat zo begreep? Ze heeft haar eigen plaatje op haar kapstok, op een magneetje om een werkje/spel te kiezen, en op een groot papier waar de juf op af kan vinken welke werkjes zijn gedaan. Zo is het voor iedereen overzichtelijk,
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 21:00

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb er maar 3 nieuwe kindjes bij, misschien is dat ook wel het verschil. Ik weet wat mijn kinderen wel/niet beheersen en probeer daar zoveel mogelijk op aan te passen. Ik heb dan ook geen groep 1/groep 2 kast maar een taalkast, rekenkast etc.

Ik bedoelde met het is Jenaplan meer, dat wij gewoon sowieso anders werken, meer naar het kind dan naar de groep waarin ze zitten. Ik wil ook niet zeggen dat ze dat bij jullie niet doen maar de insteek is denk ik anders. het is ook niet beter/ slechter het een of het ander maar een andere manier van werken.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 11 Sep 2013 21:04

Re: Schoolgaande kinderen topic

Printje, fijn zeg, nog maar 19 kinderen. Hier zijn het er nu 23 en groeit tot 29 kinderen aan het eind van het jaar. Ik vind het ook wel heel fijn dat het nu nog best rustig is in de klas van Y.
Hier zijn wel activiteiten waar vooral groep 2 kinderen aan meedoen (bepaalde activiteiten die bijv. met letters/lezen te maken hebben), maar veel is ook gemengd of wordt vrijblijvend ook aangeboden aan groep 1 kinderen. De klas is in groepjes verdeeld (kleuren) en dat is ook groep 1 en 2 door elkaar. De juf doet dan ook regelmatig iets met alleen dat groepje.
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 21:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Het is ook zo heerlijk werkbaar, je hebt alle kinderen in je vizier. Eigenlijk is dit voor een kleuterklas ideaal. Alle kinderen krijgen de zorg en aandacht die ze nodig hebben en het is heerlijk rustig nog. '

Bij mij moeten de kindjes uit groep 2 ook bij bepaalde activiteiten in de kring zitten, bijv in een kleine kring maar als ik van een kind weet dat het echt totaal boven zijn pet is laat ik hem eruit en pak ik hem alleen of met een nog kleiner groepje. Kleuren in de klas is ook een goed idee en erg duidelijk naar de kinderen toe.
<<

Anoniem331

Bericht 11 Sep 2013 21:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Gelukkig hebben wij een heel open school. Open deuren beleid ook. Dus groep 2 die wat uitgekeken is, mag gerust ook een uurtje door naar groep 3. Niet a la minute uiteraard, maar dat kan wel. Ik heb niet het gevoel dat mijn kind daar niet als individu behandeld word. Erg prettig. Ze weten dat ze heel erg van knutselen houd, goed is in de fijne motoriek, en omdat ze gek is op loco maar op de bambino uit gekeken was, schaffen ze daarom dus de mini-loco aan. Dus wat de insteek ook is, ik denk dat er juist best wat overeenkomsten zijn. Zonder dat er een naam verder aanhangt bij ons.

Hier hebben ze trouwens nu een digibord. Dat is ook wel bijzonder leuk voor de kinderen! Ze hebben nu thema Frysk (jawel :) ) en zetten ze alles op het bord om in het Fries. Echt heel leuk!
<<

Anoniem331

Bericht 11 Sep 2013 21:07

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier zijn nu 18 kleuters, en daar komen tot eind December maar 2 kinderen bij. Heerlijk!
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 21:08

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat is ook gaaf, een open deuren beleid.

Een digibord is zeker enorm gaaf, de mogelijkheden zijn eindeloos.. ik heb nu 3? jaar een bord in de klas en het is echt heel fijn. Werken ze daar met Gynzy?

En een tip wat ook thuis op de Ipad kan http://www.schoolbordportaal.nl
maar als je gaat googlen vind je 1001 dingen tegenwoordig. Alles kan op het bord. Je kunt ook zoeken op yurls mocht je dat leuk vinden om thuis ook iets mee te doen.
<<

Anoniem331

Bericht 11 Sep 2013 21:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wij hebben geen Ipad :(

Geen idee waar ze mee werken op het bord, zal morgen eens kijken!
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 21:12

Re: Schoolgaande kinderen topic

Gynzy is oranje met blauw meen ik, ik heb het iedere dag aanstaan omdat het bij ons gekoppeld is aan ons leerlingvolgsysteem Parnassys. In de ochtend komen alle foto's vd kinderen op het bord en ze kunnen dan zichzelf aanmelden zeg maar, et is dus ook meteen een absentielijst. Enorm handig.

Ik weet niet of je dochter op je laptop mag maar anders kan ze ook met die spelletjes werken, alleen iets minder handig.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 11 Sep 2013 21:50

Re: Schoolgaande kinderen topic

Vanmorgen zei hij: Zo mam, ik hoef niet naar school hoor, ik ben al genoeg naar school geweest :laughcry:! Maar goed, hij moest toch. Wederom huilen, het is een volhouder. Maar ik weet, zodra ik uit zicht ben is het over. Hij komt elke keer vol verhalen uit school en zegt het wel leuk te vinden.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem115

Bericht 12 Sep 2013 06:39

Re: Schoolgaande kinderen topic

Printje schreef:In welke groep zit hij Randall.


Groep 1, hij is in juli net 4 geworden
<<

Anoniem115

Bericht 12 Sep 2013 06:45

Re: Schoolgaande kinderen topic

Printje schreef:Randall wat vind jij van dat kruisjes systeem? Sta je daar achter?


Aan de ene kant begrijp ik de juffen wel. Het is allemaal groep 1 en ze moeten wel iets om de rust te bewaren.
Maar aan de andere kant sta ik er totaal niet achter, en dan met name de consequentie.
Als een kindje 3 kruizen heeft mag het niet mee naar buiten om te spelen.
Terwijl sommige kinderen die kruizen dus krijgen omdat ze te druk zijn. Dus dan moeten ze juist naar buiten volgens mij.
R. heeft er wel snel van geleerd, na die 2 keer een kruis was het al over. Hij vond het verschrikkelijk dat hij een kruis kreeg
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2013 07:58

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou het denk ik niet prettig vinden dat het zo werkt. Kruizen geven om de rust te bewaren. Ik denk wel dat je van een juf mag verwachten dat die er ook andere manieren op kan bedenken om de rust te bewaren. En ik denk dan ook nog, welke rust, het zijn kleuters! En al helemaal bij een kleuter die net begint. Ik zou liever een vertrouwensband opbouwen in plaats van kruizen geven!
<<

Anoniem272

Bericht 12 Sep 2013 08:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Kinderen die druk doen voor straf niet buiten laten spelen is wel heel dom zeg.
<<

Anoniem115

Bericht 12 Sep 2013 08:40

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik wil ook een mail naar de MR of de OR hierover gaan sturen.
Want ik vind het ook gek dat je een druk kind juist binnenhoudt terwijl hij rustiger zou zijn als hij zijn energie kwijt kan
<<

Anoniem32

Bericht 12 Sep 2013 09:12

Re: Schoolgaande kinderen topic

Randall wat raar dat kruisjes systeem. Op zich snap ik de gedachten gang erachter wel maar om dat toe te passen bij kleuters die net beginnen vind ik wat overdreven.
Mogen ze ook even wennen aan de nieuwe situatie? Ik vind het sneu voor R dat hij al 2 kruisjes heeft gekregen ongeacht of hij daar nu van geleerd heeft of niet.
Ik zou me daar echt niet in kunnen vinden. En de "straf" die eraan vast hangt al helemaal niet.

Arme S als ze dat systeem bij hem op school zouden toepassen. Ik denk dat hij dan vaker binnen zit dan buiten.
<<

Anoniem115

Bericht 12 Sep 2013 09:35

Re: Schoolgaande kinderen topic

.
Laatst gewijzigd door Anoniem115 op 26 Jul 2015 11:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Luna

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 127

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 12 Sep 2013 11:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier geen Jenaplan school, maar wel een gemengde klas 1 en 2 en wat ik steeds hoor en merk, wordt ook bij ons steeds gekeken wat het kind aankan en waar ze mee mee kunnen doen. Ook geen aparte kasten, alles staat door elkaar en ze mogen pakken wat ze leuk vinden. Zag pas dat S. een heel leuk spel met letters aan het doen was. Bij navraag bleek het eigenlijk voor groep 2 te zijn. De juf had hem eerst gewoon lekker laten rommelen en toen ze doorhad dat hij meer wilde, heet ze de bedoeling uitgelegd. Vond ik erg leuk om te zien en horen.
Little feet leave big imprints on our hearts
zoon 02-2009 dochter 06-2011
Afbeelding
<<

Luna

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 127

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 12 Sep 2013 11:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Randall zo'n systeem zou ik ook niet blij van worden. Natuurlijk zijn er in een klas regels nodig, maar het zijn nog maar van die ukkies en om die nu het buitenspelen te ontzeggen, omdat ze druk zijn vind ik een slechte zaak.
Little feet leave big imprints on our hearts
zoon 02-2009 dochter 06-2011
Afbeelding
<<

Anoniem 48

Bericht 12 Sep 2013 11:31

Re: Schoolgaande kinderen topic

Randall schreef:Elke maandag beginnen de kinderen dan wel weer met een schone lei.
Dus hij heeft 2 achtereenvolgende weken elke week 1 kruis gehad.


:o het gaat ook nog eens per week. Toen ik het las verwachtte ik het per dagdeel. Dus als ik het goed begrijp mag een kind per week maar 3 kruisjes hebben. En is het dan 1 keer niet naar buiten of de rest van de week niet meer. Belachelijke methode trouwens. Een keer straf is niet erg maar zo'n systeem.
<<

Anoniem115

Bericht 12 Sep 2013 13:12

Re: Schoolgaande kinderen topic

.
Laatst gewijzigd door Anoniem115 op 26 Jul 2015 11:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Sep 2013 13:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nou ja wat een stom systeem zeg. Belachelijk die kruizen en dan de consequentie die eraan hangt... En helemaal bij kinderen die net naar school gaan ga je toch geen kruizen uitdelen. Ik zou daar zeker iets van zeggen en om opheldering vragen.
<<

Anoniem16

Bericht 12 Sep 2013 19:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Randall schreef:
Printje schreef:Randall wat vind jij van dat kruisjes systeem? Sta je daar achter?


Aan de ene kant begrijp ik de juffen wel. Het is allemaal groep 1 en ze moeten wel iets om de rust te bewaren.
Maar aan de andere kant sta ik er totaal niet achter, en dan met name de consequentie.
Als een kindje 3 kruizen heeft mag het niet mee naar buiten om te spelen.
Terwijl sommige kinderen die kruizen dus krijgen omdat ze te druk zijn. Dus dan moeten ze juist naar buiten volgens mij.
R. heeft er wel snel van geleerd, na die 2 keer een kruis was het al over. Hij vond het verschrikkelijk dat hij een kruis kreeg



Ik vind het eerlijk gezegd een hele vreemde manier van werken. Als je als juf op deze manier de rust moet bewaren... mag je als juf wel eens naar jezelf kijken. Vooral in groep 1 en dan ook nog eens bij nieuwe kindjes. Dan ga je geen kruizen geven maar zorg je voor veiligheid en bied je het kind wel grenzen aan maar wel met in je achterhoofd dat het nieuwe kinderen zijn.

Ik wil niets afkraken maar ik denk dat als er een juf bij ons op school zo zou werken de directie haar allang op gesprek gehad had.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron