Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2014 20:57

Re: Fotografie Topic

Jip83 schreef:Met een 50mm lens moet je toch best dicht op iemand staan voor een portret foto?


Als je geen full-frame camera hebt dan is het volgens mij effectief een 75mm lens, dus dat valt wel mee.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 19 Feb 2014 21:00

Re: Fotografie Topic

koekiemonzter schreef:Hoi allemaal, zie nu dit topic pas, leuk :-). Heb meteen ook even een vraagje. Ik heb een Sony spiegelreflex (a55) en nu wil ik een tweede lens erbij. Liefst een lens die ik tijdens mijn vakantie continu kan gebruiken zodat ik niet hoef te wisselen.

Nu heeft iemand mij de 18-250mm aangeraden, maar die krengen zijn duur zeg! Ons is juist verteld dat de lenzen in verhouding minder duur zijn omdat de stabilisator al in de camera zelf zit. De 18-250mm lenzen zijn echter voor elk merk even duur van wat ik tot nu toe gevonden heb. Weten jullie hoe dit kan? Of hebben jullie nog advies of suggesties? :-)



Ja, dat is typisch Sony :P niet om je camera af te kraken hoor, maar even de uitleg waarom dat zo is -
Stabilisatie in je body is zinloos. Je kunt het ten eerste niet zien want het zit achter de spiegel en ten tweede kan je body onmogelijk van stabilisatie veranderen wanneer jij lenzen verwisselt. Een telelens vraagt om een compleet andere stabilisatie dan een groothoek. Daarom moet de stabilisatie (ook) in de lens zitten.
Sony is hier koppig in geweest (onder het mom van : we stoppen het in de body, dan hoeven klanten niet elke keer te betalen voor stabilisatie) maar het is dus een zinloos concept, want zoals je al merkt, goede lenzen moeten alsnog gestabiliseerd worden en kosten dus alsnog aardig wat.

Kwalitatief is je camera prima, maar trap aub niet in de 'wij hebben stabilisatie in de body en niet in de lens' crap.
Helemaal lenzen die een enorm zoom bereik hebben, zijn lastig te stabiliseren en kosten daarom ook veel geld.
<<

Zero

Bericht 19 Feb 2014 21:03

Re: Fotografie Topic

Susan schreef:
Jip83 schreef:Met een 50mm lens moet je toch best dicht op iemand staan voor een portret foto?


Als je geen full-frame camera hebt dan is het volgens mij effectief een 75mm lens, dus dat valt wel mee.


Klopt, 75 voor Nikon, 80 voor Canon. Mooie afstand :ja:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2014 21:05

Re: Fotografie Topic

Ik wil nog steeds heel graag een 50mm lens, maar ik wil de f/1.4 en niet de f/1.8 en daar dan nog de duurdere variant van met AF, want dat zit bij mij niet in de body. Als ik mijn cursus heb afgerond en ik heb mijn diploma daarvan dan ga ik 'm in elk geval kopen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 19 Feb 2014 21:05

Re: Fotografie Topic

Ellusss schreef:Vraagje.. Welke snelheid hebben jullie geheugenkaartjes? :)


Klasse 10, 60 MB per seconden.
Kan sneller, maar ik doe geen sport of film dus ik heb geen zin om daar voor te dokken :P
<<

Anoniem38

Bericht 19 Feb 2014 21:09

Re: Fotografie Topic

Zero schreef:
Susan schreef:
Jip83 schreef:Met een 50mm lens moet je toch best dicht op iemand staan voor een portret foto?


Als je geen full-frame camera hebt dan is het volgens mij effectief een 75mm lens, dus dat valt wel mee.


Klopt, 75 voor Nikon, 80 voor Canon. Mooie afstand :ja:


Dus dat is 7,5 cm? Ik heb een Nikon F/1.4 :-)
<<

koekiemonzter

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 22 Sep 2013 14:07

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 19 Feb 2014 22:03

Re: Fotografie Topic

Nog bedankt voor je reactie Zero! Klinkt aannemelijk inderdaad, wel balen want wij hebben juist een camera gekocht die 100-200 euro duurder was dan andere in de hoop dat een extra lens erbij goedkoper zou zijn :-s. Maargoed, het moet dan maar..

Iemand vroeg ook nog naar een SD-kaart; wij hebben kaartjes met een snelheid van 90 600x/MB/s (class 10). Heb je daar iets aan? (Het zegt me niks, ik weet alleen dat het volgens mij wel geschikte zijn voor spiegelreflex camera's :smile: ).
<<

Anoniem205

Bericht 19 Feb 2014 22:23

Re: Fotografie Topic

Zero, nee hier plaatsen zullen de dames niet accepteren...
Ik ga het idd wel op fb en mijn site zetten, maar heb nu even prio bij earlybirds. Overigens heb ik de meiden per facebook pb al wel een preview gegeven.
<<

Zero

Bericht 19 Feb 2014 22:36

Re: Fotografie Topic

Dacht ik ook al, ik zet eigenlijk nooit mensen / portretten hier online.
De meeste dames hier heb ik ook op FB - mijn eigen site is nog steeds onder constructie maar daar ga ik er een paar van plaatsen.

Ben ook benieuwd naar de rest van je foto's! Ik heb alleen geen idee hoeveel beelden ik in de preview / pdf moet zetten. Ik heb er echt nog te veel...
<<

Anoniem119

Bericht 22 Feb 2014 11:35

Re: Fotografie Topic

Ik ben 2137 foto's verder! Wat een fantastische fotogenieke reis. Heb elke avond al flink foto's uitgezocht, overigens, dus het aantal kliks was wel meer. Heb ontzettend geen zin in de 15 uur vliegen, maar wel heel erg zin in het foto's uitzoeken, bewerken en laten zien! Ik ga de computer tijdelijk in de woonkamer zetten, zodat m'n vriend (op laptop) en ik (op pc) gezellig naast elkaar foto's kunnen bewerken. Realiseerde me net dat ik (hoogstwaarschijnlijk) zonet de laatste foto van de vakantie heb gemaakt, gek idee!
<<

Anoniem119

Bericht 25 Feb 2014 13:58

Re: Fotografie Topic

Pffff wat is goud een rot kleur om te bewerken! Ik dacht dat rood erg was.. Maar goud is wel echt vreselijk, zo reflecterend en lichtgevoelig. Kleur stuitert van m'n scherm af. En al die pagode's zijn, juist... zo goud als 't maar zijn kan.
<<

Zero

Bericht 25 Feb 2014 15:28

Re: Fotografie Topic

Probeer het maar eens te printen :laughcry: dat is echt gewoon drama
<<

Anoniem119

Bericht 25 Feb 2014 18:24

Re: Fotografie Topic

Hahaha.. :laughcry:

Ik vind m'n foto's ook echt waardeloos enzo.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Feb 2014 18:29

Re: Fotografie Topic

Jammer Marin! Kan je op YouTube geen tutorials vinden van hoe je goud moet bewerken in foto's?

Ik heb mijn 50mm f/1.4 lens! Ik ben er heel blij mee, het is nog wel wennen. Heb nog niet veel gelegenheid gehad om ermee te spelen. Binnenkort ga ik nog een kind fotograferen voor mijn cursus, dan kan ik 'm mooi uitproberen. Vandaag foto's laten afdrukken van de andere kinderen, die hoop ik morgen op de ouderavond te kunnen verspreiden met de cd-roms waar de hele serie opstaat. Van een paar kinderen had ik bij nader inzien liever andere foto's gekozen als afdruk, dus morgen last-minute nog wat afdrukken maken en dan hoop ik snel aan de website te kunnen beginnen. Ik ben al druk aan het oriënteren, sites van anderen bekijken om een idee te krijgen van wat ik wel en niet wil.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem119

Bericht 26 Feb 2014 12:28

Re: Fotografie Topic

Die foto's waren mooi Susan! Ben benieuwd naar je ervaring met die lens.
<<

Anoniem152

Bericht 26 Feb 2014 19:30

Re: Fotografie Topic

Ik ga dit topic ook een beetje proberen te volgen.
Sinds twee weken heb ik een nieuwe camera: de Panasonic Lumix FZ 200.
Nog niet heel veel foto's mee gemaakt, maar komend weekend vertrek ik naar Istanbul. Daar ga ik eens even een beetje vogelen met mijn nieuwe speeltje.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 26 Feb 2014 19:56

Re: Fotografie Topic

Ik heb voor de verandering eens geen foto’s bewerkt. Ook best leuk een keer. En mijn fotoboek is bijna af! Jeej!
<<

Anoniem119

Bericht 26 Feb 2014 20:00

Re: Fotografie Topic

Hoe bewerk je ze normaal dan Tabbie? En waarom heb je er nu voor gekozen om ze dan maar helemaal niet te bewerken?

Ik bewerk ze nu ook amper hoor, maar ik moet toch sowieso wel extra scherpstellen, noise reductie er over heen gooien, licht bij werken (black, white, highlights & shadows), en de kleurstellingen beetje recht trekken. Al met al toch telkens een minuutje werk per foto ofzo.

Oh en waar heb je foto's van gemaakt? Ben benieuwd!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 26 Feb 2014 20:24

Re: Fotografie Topic

Op reis door Z-A met een simpele compact camera. Normaal bewerk ik qua kleur, licht, glam (groot fan van haha) en ook graag veel naar black en white.

Nu in eerste plaats omdat ik minder tijd heb, lekker een amateur ben en omdat ik hoe ik het nu zie de foto’s niet in een galerij hoven komen, meer vakantiekiekjes zeg maar en ik ben op de een of andere manier gecharmeerd door de kleuren op de foto’s, soms de mooie blauwe lucht en andere keer de grauwheid van het weer. Echt sommige foto’s zijn zo tot uitdrukking gekomen dat ik het liefst ze zo zou bewerken als ze nog niet zo waren.
<<

Anoniem119

Bericht 26 Feb 2014 20:27

Re: Fotografie Topic

Ah gaaf, ZA! Zal vast ook fotogeniek zijn! Zin om hier wat foto's te delen? Maakt niet uit dat ze met een compact geschoten zijn!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 26 Feb 2014 21:00

Re: Fotografie Topic

Even een mini mini selectie gemaakt haha, nog best veel :yes: Sorry!

*weg*
Laatst gewijzigd door Tabbie op 27 Feb 2014 08:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Feb 2014 22:32

Re: Fotografie Topic

Marin, dank je wel!

Tabbie, mooie foto's.

Chava, ik heb die Panasonic ook, heerlijke camera, ik ben er heel blij mee. Ik denk dat je er zeker veel plezier van zult hebben.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem119

Bericht 27 Feb 2014 04:46

Re: Fotografie Topic

Wow die fel gekleurde foto's vind ik echt heel mooi! Lijkt me ook mooi zeg! Ik realiseer me nu ook dat je zuid Amerika bedoelde denk ik met ZA toch? Ik dacht zuid Afrika ;-) maar even goed heel mooi, die kleuren!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 27 Feb 2014 08:31

Re: Fotografie Topic

Haha, Afrika lijkt me ook super hoor! :dance:

Ja die kleuren vind ik ook geweldig, daarom dat ik denk.. waarom bewerken dit? Haha Kost enkel tijd en ik vind ze al geweldig. Ben blij met mijn compact camera-tje :smile:
<<

Anoniem119

Bericht 27 Feb 2014 17:46

Re: Fotografie Topic

Nou ja, het scheelt dat je in JPEG schiet. Als je in RAW zou schieten, zou je wel moeten bewerken ;)
Ik zie bij sommige foto's wel waar ik de belichting iets anders zou doen, maar ik vind je kleuren inderdaad wel heel mooi knallen.

Ik vind het nu ook lastig hoor, met mijn foto's, want ik wil het ook zo natuurgetrouw maken, maar toch moet er altijd wel wát gebeuren.

Het is nu donderdag en ik ben ongeveer op de helft van m'n foto's. Zaterdag ga ik naar m'n moeder. Hoop ZO dat ik het red. Maar ik lig telkens om 21.00 al in bed omdat ik zo moe ben van m'n werk (04.30 op staan en weer wennen aan werken), dus het schiet niet op! Maar het moet! Wil persé de selectie aan m'n moeder laten zien want anders zie ik haar pas weer in april!
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers