Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Polen

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 25 Jan 2014 13:14

Polen

Ik wil deze zomer een rondreis van ca. 3 weken maken door Polen. Het is de bedoeling om vooral naar het Noorden en midden te gaan: ik denk er nu over om een rondje te maken via Gdansk en dan naar het oosten (nationaal Park) en via Warschau weer terug. Ik heb al veel te veel dingen op mijn programma staan en moet nog kijken hoe ik dat allemaal kan combineren en wat echt de moeite waard is.

Dingen waar ik nu aan zit te denken: Wolfschanze in Ketrzyn, Szymbark (op zijn kop staan huis/openlucht museum), Red Bull Air Race in Gdynia, scheve bos in Gryfino, boottocht op het Elbing-Osterode kanaal, het Slaven en Vikingen festival in Wolin, op het eind van de vakantie het vuurwerkfestival in Szczecin.

Ik wil Gdansk dus bekijken en Warschau: hoeveel dagen heb ik daar per stad voor nodig?

Ik ben 2 jaar geleden al in Krakau en Wroclaw geweest dus sla dit nu over.

Iemand nog tips? wat moet ik echt zien? wat viel tegen?
<<

Anoniem205

Bericht 25 Jan 2014 16:32

Re: Polen

Wat wil je in Warschau zien?
Ik denk dat je aan twee, max 3 dagen genoeg hebt voor de stad: palac kultury, Stare Miasto, het park van Chopin (ik weet wel hoe het heet, maar ik kan het niet schrijven), winkelen en een taartje eten bij Blikler. Maar ik kom al bijna mijn hele leven in Warschau en ik weet niet hoe je daar toeristisch kunt rondlopen :-)
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 25 Jan 2014 19:29

Re: Polen

Ik wil in elk geval het Paleis van Cultuur en Wetenschappen zien (hou wel van dat soort architectuur, vond dat in Moskou ook speciaal), inderdaad Stare Miastro en dat Lazienki-park (ik denk dat je dit bedoeld met het park van, ik heb de reisgids voor me liggen) lees ik ook wel op diverse plekken dat dat de moeite waard moet zijn. Ik zit te denken aan het Museum van de opstand van Warschau. Hangt ook van het weer af. ik hou er best wel van om museums te bezoeken maar in de zomer doe ik dat toch minder. Ik lees inderdaad dat je in 2 dagen al heel wat kunt zien, misschien moet ik dat maar doen, afgelopen jaar had ik alles net wat te ruim ingepland zodat je op sommige plekken net te lang was en dat was ook weer jammer.

Buiten Warschau zit ik er aan te denken om Treblinka te bezoeken, ik hoor dat er op zich niet veel te bekijken is maar dat het monument wel erg indrukwekkend moet zijn.

Iemand wel eens in het oerbos van Bialowieza geweest? Is dat de moeite waard als je wel een wandeling wilt maken maar niet uren/dag lang?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 25 Jan 2014 20:15

Re: Polen

Warsaw zou ik niet te lang doen, vond ik zelf niet een superleuke stad. Wel leuk om geweest te zijn, maar niet heel bijzonder.
Ik zou in Gdansk zeker 3 dagen doen, maar liever 4. Gdansk :heart: . Ik ben er al 3 keer geweest! Als je er namelijk wat langer bent dan kun je ook naar Sopot en naar Malbork. Ik zou ook zeker naar Oliwa gaan. Ik zou niet naar het schiereiland Hel gaan, dat doet zijn naam eer aan! :laughcry: Hoewel de boottocht wel leuk is, aangezien je dan langs de Stozcnia (scheepswerf) komt. Elblag is daar ook nog in de buurt, maar daar ben ik nog nooit geweest. Mocht je meer/uitgebreidere tips willen over Gdansk, let me know!
Dat oerbos ben ik nog nooit geweest. Dat deel van Polen staat zeker nog op mijn verlanglijst!
Wat wel echt aan te raden is (maar ligt denk ik niet echt op je route) is Lublin. Hele leuke en gezellige stad, maar het ligt wel in een uithoek. Daar kun je bijvoorbeeld ook een dagtocht maken naar Zamosc, werkelijk een prachtig stadje. Ook Chelm is leuk in die hoek (zijn beide wel verre dagtochten voor Nederlandse begrippen als je met de trein gaat). En je kunt concentratiekamp Majdanek bezoeken.
Verder is Torun ook nog erg leuk, heel mooi stadje waar Copernicus vandaan komt. Dat ligt misschien meer op je route. Verder is Poznan ook leuk. Is niet superveel te doen of te zien, maar mocht het op je route liggen misschien de moeite waard om een dagje mee te pikken.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 25 Jan 2014 21:03

Re: Polen

Bedankt voor jullie reacties: Zamosc en Lublin staan eigenlijk ook wel op mijn lijstje maar omdat ik inderdaad begreep dat je in Gdansk best wel veel dagen kunt doorbrengen (en inderdaad staat Malbork ook op mijn lijstje) weet ik niet of ik dat allemaal binnen die 3 weken red. We gaan zelf met de auto. Zamosc en Lublin leken me wel speciaal en ik had nog een paar dingen in die hoek gezien/die dan op de route lagen. Ik dacht dat dit misschien ook weer een iets andere sfeer had/wat landelijker/meer platteland omdat het zo ver in het oosten ligt/gebied tegen de Ukraïne aan. Is dat ook zo? Het moet alleen geen propvakantie worden maar vorig jaar had ik alles net te ruim ingepland en dat was ook niets voor ons, ik moet gewoon elke dag wat doen/genoeg dingen te zien en te doen hebben. Hoeveel tijd zou je adviseren voor deze steden? Het moet ook niet allemaal stad worden, moet wel afwisselend worden met cultuur, natuur, platteland en stad.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 25 Jan 2014 21:30

Re: Polen

Ja, ik vond het daar wel heel anders dan in de regio Gdansk. Sowieso een heel ander landschap natuurlijk. Maar ook een andere sfeer, moeilijk te omschrijven.
Toen wij in Lublin waren zijn we 5 dagen geweest. Maar toen zijn we dus ook een dag naar Zamosc, een dag naar Chelm en een middag naar Majdanek geweest. Dus die tijd hadden we ook echt wel nodig.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 18 Feb 2014 13:48

Re: Polen

Mizz-S en evt. ook anderen: gisteren noemde een collega van me dat hij de mensen in het noorden van Polen toch wel heel anders vond dan de mensen in het zuiden. Hij vond dat je in het noorden veel meer moest oppassen, voelde zich er minder veilig. Uiteraard vind ik zelf dat je mensen niet over 1 kam kunt scheren en dat er overal vriendelijke en minder vriendelijke mensen zijn. Maar hebben jullie verschil gemerkt? Voelden jullie je over al veilig?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 18 Feb 2014 20:56

Re: Polen

Tsja, misschien dat ze wel wat anders zijn, maar zo gek is dat niet in zo'n groot land. In Nederland vind ik Friezen bijvoorbeeld ook totaal anders dan Brabanders (over het algemeen). Het is mij in ieder geval niet erg opgevallen, en ik heb me echt nog nooit ergens onveilig gevoeld. Ja, er zijn vast wijken die je beter kunt mijden, maar die heb je overal wel.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 18 Feb 2014 21:01

Re: Polen

Bedankt voor je reactie. Dat idee had ik zelf ook wel maar ik was toch wel benieuwd naar jouw ervaring. Hij noemde dat er in het noorden echt tuig rondliep maar is misschien ook maar wat hij er gedaan heeft en wanneer (misschien iets te veel drank in het uitgaansleven en grote mond over en weer). Ik heb zelf ook inderdaad het idee dat je geen gekke buurten moet opzoeken (net als overal ter wereld) en dat het toch wel net als in andere landen is met de verschillen in mensen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marin