Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


HaakBrei&Borduur Topic

<<

Anoniem260

Bericht 14 Feb 2014 13:31

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Ben nu met 't hoofdje bezig op die manier, zonder toer sluiten. Het kopje hoef ik sowieso geen kleuren te wisselen, dus das geen probleem.
Moet bij de pootjes en het lijfje misschien toch nog maar eens even goed kijken naar zo'n tutorial, want volgens mij doe ik het toch écht goed, maar als jij zegt dat je dan geen naadje hoort te krijgen...

Als je een losse haakt en vervolgens een toer van bijvoorbeeld 10 steken, dan moet je de toer toch sluiten door na de 10e steek een halve vaste in de eerste steek te maken (en niet in die losse voor de hoogte)?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 14 Feb 2014 13:51

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Wat een leuk beertje. Ik sluit ook nooit met een hv, ik maak gewoon gebruik van markeerders en dan hou je de tel ook goed bij. Heb zojuist het wol besteld voor de deken ik heb de eerste rij van granny squares al af met het wol dat ik eerder had besteld voor de kleurbepaling. Ik ga 35 granny squares maken en dan een rand van 4 of 6 toeren.

De ooievaar hoop ik vandaag en anders morgen nog af te maken. En dan moet ik alleen nog de ringen van de stapelslak maken en het in elkaar zetten uiteraard en dan ga ik me eerst volledig richten op de deken.
<<

Anoniem260

Bericht 14 Feb 2014 13:59

Re: HaakBrei&Borduur Topic

wat een projecten Siem!
Heb je die slak en die ooievaar uit een boek?

Ik ben ook begonnen met granny squares, das zo'n project dat ik af en toe weer begin en dan een week of 2 niks mee doe. Heb ondertussen een stuk of 20 squares, weet nog niet wat ik ermee ga doen, dus ook niet hoeveel squares ik nog nodig heb :P
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 14 Feb 2014 14:03

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Ja er is een ware babyboom gaande in mijn omgeving! De patronen komen beide uit babycadeautjes haken. Dit is mijn 3e stapelslak en de eerste ooievaar. Maar het is ook allemaal zo leuk, weet ook al weer wat ik na de deken wil gaan haken :P Maar ik moet ook nog studeren tussendoor dus ik haak niet zo snel de laatste tijd!
<<

Rennebol85

Bericht 14 Feb 2014 19:45

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Wauw Siem, je bent echt met een aantal projecten tegelijk bezig.
Ik ben nu bezig met het Wasabi konijn en hierna heb ik ook alweer zoveel leuke patroontjes liggen die ik wil gaan maken.

Maar nog nooit heb ik een granny square deken gemaakt. Is het haken van die vierkantjes moeilijker dan amigurumi's? Het lijkt me namelijk moeilijker maar misschien moet ik gewoon eens wat tutorials bekijken voordat ik ga beginnen.

Iemand nog tips hoe ik het gemakkelijkst granny's kan haken? Of een makkelijk patroon waarmee ik kan beginnen?
<<

Anoniem260

Bericht 14 Feb 2014 20:38

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Rennebol85 schreef:Wauw Siem, je bent echt met een aantal projecten tegelijk bezig.
Ik ben nu bezig met het Wasabi konijn en hierna heb ik ook alweer zoveel leuke patroontjes liggen die ik wil gaan maken.

Maar nog nooit heb ik een granny square deken gemaakt. Is het haken van die vierkantjes moeilijker dan amigurumi's? Het lijkt me namelijk moeilijker maar misschien moet ik gewoon eens wat tutorials bekijken voordat ik ga beginnen.

Iemand nog tips hoe ik het gemakkelijkst granny's kan haken? Of een makkelijk patroon waarmee ik kan beginnen?


http://www.allesoverhaken.nl/haakpatron ... quare.html

Dit is het patroon dat ik gebruik. Ik vind ze zéker niet moeilijker dan amigurumi's. Je doet eigenlijk telkens hetzelfde. Als ik er in zit, ken ik het patroon zo uit m'n hoofd!
<<

Anoniem260

Bericht 15 Feb 2014 14:05

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Over dat haken en toer sluiten: ik weet nu wat ik moet doen om geen 'naadje' te krijgen, heb 'n duidelijk filmpje op youtube gevonden!
Eerst dacht ik 'hey, wat doet ze nou, ze doet het fout', maar blijkbaar is hetgene wat zij doet juist goed, waardoor ik nou toeren kan sluiten zónder naadje. Alleen heb ik het lijfje van de beer al gemaakt (rond gehaakt, zonder toeren sluiten, dus je ziet de kleurovergang heel goed, maar weet zeker dat de ontvanger dat niet erg vindt :P ). Ga nu de armpjes en de beentjes op de 'nieuwe' manier doen!

Maar om nog even te oefenen, ben ik nu met zpaghettig bezig met een 'meditatiekussen' voor een vriendinnetje :)
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 15 Feb 2014 15:46

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Dat filmpje wil ik dan graag eens zien Jerry :D
05-05-2005 01-05-2011
<<

Anoniem260

Bericht 15 Feb 2014 17:05

Re: HaakBrei&Borduur Topic

http://www.youtube.com/watch?v=wO8nqCTQV78

Af en toe een beetje skippen, maar ze legt 't wel goed uit, ook wanneer ze weer van groen naar blauw gaat nog even checken, dan wordt 't helemaal duidelijk
:thumbup:
<<

Anoniem260

Bericht 16 Feb 2014 10:28

Re: HaakBrei&Borduur Topic

hm.... Toch weer een naadje, niet heel duidelijk, maar wel een naadje... :eyes:
<<

Rennebol85

Bericht 16 Feb 2014 11:34

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Jerry schreef:
Rennebol85 schreef:Wauw Siem, je bent echt met een aantal projecten tegelijk bezig.
Ik ben nu bezig met het Wasabi konijn en hierna heb ik ook alweer zoveel leuke patroontjes liggen die ik wil gaan maken.

Maar nog nooit heb ik een granny square deken gemaakt. Is het haken van die vierkantjes moeilijker dan amigurumi's? Het lijkt me namelijk moeilijker maar misschien moet ik gewoon eens wat tutorials bekijken voordat ik ga beginnen.

Iemand nog tips hoe ik het gemakkelijkst granny's kan haken? Of een makkelijk patroon waarmee ik kan beginnen?


http://www.allesoverhaken.nl/haakpatron ... quare.html

Dit is het patroon dat ik gebruik. Ik vind ze zéker niet moeilijker dan amigurumi's. Je doet eigenlijk telkens hetzelfde. Als ik er in zit, ken ik het patroon zo uit m'n hoofd!


Super, Jerry! Dankjewel! :D
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 17 Feb 2014 11:45

Re: HaakBrei&Borduur Topic

De ooievaar

Afbeelding
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 717

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:37

Bericht 17 Feb 2014 12:18

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Hij is leuk geworden Siem!
<<

Rennebol85

Bericht 17 Feb 2014 19:48

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Leuke ooievaar, Siem!
<<

Anoniem304

Bericht 18 Feb 2014 11:56

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Oh Siem hij is echt leuk!!
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 18 Feb 2014 14:08

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Bedankt! Vind het echt een leuk patroon door de kleine extraatjes zoals dat extra randje bij de hals. En ook de vleugels en staart vind ik leuk afgewerkt.

Ben nu bezig met de granny squares wat ik ook leuk vind maar al die draadjes..
<<

Anoniem260

Bericht 18 Feb 2014 17:11

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Als je de stokjes over die draadjes heenzet, kun je ze heel makkelijk wegwerken!
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 18 Feb 2014 18:05

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Jerry schreef:Als je de stokjes over die draadjes heenzet, kun je ze heel makkelijk wegwerken!


Klopt dat die ik ook. Maar ben het gewoon niet gewend na het alleen maar haken van amigurumi ;-)
<<

Anoniem260

Bericht 19 Feb 2014 10:10

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Weer een vraagje... Ben inmiddels aan de pootjes van het beertje toegekomen, en op het voorbeeld is te zien dat de beentjes kunnen bewegen. Bestaan er ook 'splitpennen' om pootjes aan lijfjes vast te maken, zodat ze kunnen bewegen én zodanig dat een klein kind ze er niet gemakkelijk af kan krijgen..?
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2014 10:18

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Geen idee Jerry. Maar voor de veiligheid zou ik ze zeker extra stevig op de normale manier vastzetten.
<<

Anoniem260

Bericht 19 Feb 2014 10:44

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Maar dan moet ik de beer óf zittend óf staand maken en het leek me leuk om dat te kunnen veranderen (de pootjes zijn erg stug, dus 'bungelen' niet zegmaar...)
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:38

Bericht 19 Feb 2014 12:13

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Jerry, als je de pootjes met alleen kleine steekjes vastzet, en dan de draad door het lijf haalt en het andere pootje op dezelfde manier vastzet kunnen ze bewegen, snap je wat ik bedoel? Klinkt wat ingewikkeld maar werkt heel goed.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2014 12:17

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Ik wil heel graag nog voordat de winter voorbij is een muts met een roos voor Yrsa haken, maar wat ik ook probeer, ze worden steeds te klein, zelfs als ik een volwassen maat haak. Kennelijk haak ik echt te strak, of ik doe iets anders verkeerd. De eerste heb ik opzij gelegd als kraamcadeau, want dat is een prima babymutsje geworden, de tweede heb ik uitgehaald en van de derde dacht ik echt dat ie goed was, dus die had ik al afgehecht en die is nu ook weer te klein. Ik snap echt niet wat ik fout doe.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2014 12:30

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Met welke patroon/steek, naald en garen haak je het mutsje?

Want als je bijv. met garen voor naald 3-4, naald 4 en stokjes haakt, is dit een goed begin.

Haak 9 stokjes in een magic ring
Haak in iedere steek 2 stokjes (18)
Haak in iedere tweede steek 2 stokjes (27)
Haak in iedere derde steek 2 stokjes (36)
Haak in iedere vierde steek 2 stokjes (45)
Haak in iedere vijfde steek 2 stokjes (54)

Bovenstaande ga je mee door totdat je de platte ronde lap groot genoeg vind voor op de kruin en daarna haak je in ieder stokje en stokje, je meerdert dan niet meer, maar je mindert ook niet.

Moeilijk om te bepalen wat er precies mis gaat. Ook als je heel strak haakt zou een mutsenpatroon voor een volwassene toch wel aanzienelijk groter moeten worden dan een babymutsje.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2014 12:50

Re: HaakBrei&Borduur Topic

Ik heb verschillende patronen gebruikt, het laatste patroon kwam neer op wat jij schrijft. Ik gebruik Big Merino wol en haaknaald maat 5. Ze heeft ook geen uitzonderlijk groot hoofd of zo, mutsen uit de winkel passen wel gewoon.

Overigens heb ik ook al een keer babyslofjes gehaakt die ook vrij klein zijn uitgevallen, maar ik heb niet het idee dat ik superstrak haak, en ik volg heel nauwkeurig het patroon, dus ik snap het echt niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers