Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriendin ziek (psychisch)

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 14 Feb 2014 19:41

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Dat meisje waar ik het hier boven over heb die was als de dood om mij kwijt te raken, want ik was haar enige vriendin. Dus wat deed ze...als ik een tijdje wat afstand nam dan kreeg ze altijd een crisis. Dan ging ze boven een snelweg hangen of ging het 'ineens' slecht met haar. Dat was haar manier om me weer naar zich toe te trekken en ik heb het altijd laten gebeuren. Ze deed het niet expres en ik zag het niet zo helder hoor. Maar als ik terugkijk ging het altijd zo. Ze verzwikte zelfs haar enkel als ze een keer te weinig aandacht kreeg.
Door daar in mee te gaan heb ik haar niet geholpen maar misschien juist geholpen haar ziekte in stand te houden. Niet dat dat mijn schuld was, maar wat goed léék omdat het dan tijdelijk weer beter ging was niet het beste voor haar op lange termijn.

Ik snap wat je zegt, dat je haar wil steunen. Maar haar steunen en helpen als vriendin kan soms ook juist door even afstand te nemen. Misschien help je haar daar uiteindelijk alleen maar meer mee. Want nu steunt ze op jou, maar jij kunt haar niet helpen, de enige die haar kan helpen is zijzelf. Ik denk dat ze zich daar op moet concentreren en niet op haar rol als slachtoffer naar jou toe.

Bedenk ook dat haar achterdocht en het zullen denken dat je haar in de steek laat waarschijnlijk onderdeel van haar ziektebeeld/problemen is. Dat is iets waar ze juist ook aan moet werken.
<<

Anoniem38

Bericht 14 Feb 2014 19:44

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Wat goed verwoord Pompoen!
<<

Lara

Kletskop

Berichten: 560

Geregistreerd: 29 Dec 2013 12:45

Bericht 14 Feb 2014 19:54

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Poeh, wat moeilijk. Ik heb ook een vriendin die aan deze ziekte leed (of lijdt, want je komt er nooit vanaf denk ik).
Ik las dat je zelf ook een eetstoornis hebt gehad. Daarom kun je haar waarschijnlijk te goed begrijpen, en dat weet zij vast ook.
Ik denk dat je het gevoel aan haar moet geven dat je haar niet in de steek laat, maar ondertussen zorgen dat je er afstand van neemt, net wat Pompoen zegt. Met mijn vriendin heb ik een aantal wensen van haar bedacht, zoals een vakantie, waarvoor ze wel moest aankomen. Dat gaat vast niet meteen lukken maar dan heeft ze wel iets anders waar ze zich op kan focussen.

Blijf vooral van je af typen hier hoor!
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 14 Feb 2014 20:15

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Dankjullie :)

Pompoen, het klinkt allemaal heel logisch en helpend wat je schrijft. Ik denk ook dat er goed aan zal doen, ik weet alleen hoe mijn gevoel mij daarin gaat helpen :laughcry: Ik ga het komend weekend even laten bezinken, ik heb dit weekend toch geen tijd om haar te steunen (en dan lukt het wel om wat meer afstand te nemen). Ik denk dat ik daar wel mee aan de slag moet.

Maar... Zou het niet zo kunnen zijn dat ze juist wel wat heeft aan mijn ondersteuning op dit moment? Dat het nog slechter gaat als ik haar loslaat? Of gedeeltelijk loslaat? Ik denk er enerzijds wel hetzelfde over als jullie (al kunnen jullie het beter verwoorden), anderzijds lijkt het vaak wel alsof ze er op de één of andere manier wel steun aan heeft. Ik bedoel, ze accepteert geen hulp, maar zou het niet kunnen dat ze toch iets aan mijn woorden (op wat voor manier dan ook) heeft? En dan ze dat echt mist in haar proces als ik dat niet meer doe? Mij kost het minder. Ja, ik word er (letterlijk en figuurlijk) moe van en het doet me pijn, maar ik heb mezelf nog wel in de hand. Mijn gezondheid/situatie valt of staat niet met wat vermoeidheid, pijn of een tegenslag. Die van haar wel. Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel?

Lara, bedankt voor je tip wat betreft uitzichten. Dat is echter wel iets wat heel erg lastig is bij haar. Ze is allang ziek en het is heel erg op en af gegaan met haar. Zo slecht als nu is het echter nog nooit geweest. En de situatie is nu ook anders, omdat ik eerder ook nog ziek was (en dus meer met mezelf bezig was dan met haar problemen). Maar nu ik beter ben ben ik daar wel mee bezig en voelt dat ook als een verplichting. Anyway, waar ik naartoe wil, omdat ze al zolang in dit proces zit, weet ze het meeste zelf al zo ontzettend goed. Als ik dan bijvoorbeeld zeg: Doe het voor een leuke zomervakantie, net zoals twee jaar geleden!, dan zegt ze dat ze daar heus al wel over na heeft gedacht maar dat ze dat niet kan. Of dat ze daar toch geen zin in heeft. Of dat ik makkelijk praten heb. En ik weet dat ik dat heb, maar aan de andere kant weet ik ook hoe het is om die gedachten te hebben die zij nu heeft.
<<

Anoniem38

Bericht 14 Feb 2014 20:21

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Is het niet zo dat jij graag wil dat ze iets aan jou heeft?
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 14 Feb 2014 20:25

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Jip83 schreef:Is het niet zo dat jij graag wil dat ze iets aan jou heeft?


Natuurlijk wil ik dat!

Maar het is ook helemaal prima als ze niks aan mij heeft hoor, ze zegt echter zelf dat ik de enige ben die haar begrijpt en vertrouwt, dat ze ernaar uitkijkt als ik weer langskom, dat ze een paar uurtjes heeft genoten als ik ben geweest. Ze zegt dat ze veel aan me heeft.
<<

Anoniem38

Bericht 14 Feb 2014 20:32

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Uiteraard wil je dat ze graag iets aan je heeft. Zo bedoel ik het niet. Hoe leg ik dat nou uit... Zij stelt zich hulpeloos op en jij helpt haar. Dat geeft jou ook een goed gevoel, omdat je iets voor haar kunt doen en dus je verantwoordelijk voor haar voelt. Terwijl jij niet verantwoordelijk voor haar bent. Snap je een beetje wat ik bedoel?
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 14 Feb 2014 20:34

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Ik denk het wel. En het geeft mij inderdaad een goed gevoel als ik haar ergens mee kan helpen. En haar blijkbaar ook, al zijn het maar hele kleine dingen. Dus waarom zou ik het dan laten? Even heel zwart-wit gedacht dan. En het helpt dus niet voldoende, dat weet ik, maar dan denk ik: alles wat enigszins een kleine glimlach op haar gezicht kan tonen is voor mij meegenomen. Ook al werkt het uiteindelijk toch niet en loopt het (nog) op niks uit.
<<

Anoniem38

Bericht 14 Feb 2014 20:41

Re: Vriendin ziek (psychisch)

En aar is ook niks mis mee, maar wel als het jouw energie opvreet en je zelf er aan onderdoor gaat. Dan mag je best een grens trekken.

Misschien kun je afspreken dat je 1x in de twee drie (?) weken bij haar langs gaat. En dat jullie daartussen weinig contact hebben, tenzij er echt iets is. Dus dat je in de buurt blijft voor haar, maar dat je niet 'aan je rokken laat hangen'.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 14 Feb 2014 20:45

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Dat kan ik inderdaad wel eens overwegen. Dankje voor het meedenken in ieder geval.

Ik kom hier nog op terug :)
<<

Anoniem38

Bericht 14 Feb 2014 20:52

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Graag gedaan! Sterkte er mee. PM mag ook altijd om te brainstormen :)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 15 Feb 2014 09:06

Re: Vriendin ziek (psychisch)

Oh Koko, ik snap het heel goed hoor! Ik zou het ook ontzettend ingewikkeld vinden, zelfs al zeg ik nu dat ik zoiets nooit mee laat gebeuren als wat ik heb meegemaakt, het zou zo maar nog een keer kunnen gebeuren. Iemand die een vriendin van je is laat je niet zo maar stikken. Maar ik heb ook wel geleerd dat je eerder om je eigen grenzen moet denken en dat hulp soms ook antihulp is omdat mensen zich daar afhankelijk van maken en dan eigenlijk niet verder kunnen. Ze zeggen eigenlijk: zonder jou kan ik het niet, je moet me helpen. Jij doet dat omdat je haar vriendin bent, omdat je het gevoel hebt dát het ook helpt. Maar feitelijk komt ze er uiteindelijk niet verder door omdat ze juist moet leren het zónder jouw hulp te doen want uiteindelijk is iedereen in deze wereld op zichzelf aangewezen. Op jezelf moet je kunnen bouwen en vertrouwen en als je altijd anderen daar voor nodig hebben zal je ook altijd weer struikelen omdat je op anderen niet kunt bouwen. Je kunt er niet vanuit gaan dat die ander er áltijd voor je zal zijn, dat die ander niet af en toe gewoon eens geen tijd heeft.
Waar je dus voor moet waken is dat jij die rots wordt waar ze op bouwt. Want zo lang jij doodstil blijft staan als de rots die zij wil zal haar huisje blijven staan. Maar als jij niet meer kunt, als jij zelf instort, niet meer wil of iets anders en in beweging komt, zelfs al is het maar omdat je zelf ook een leven hebt, dan stort haar huisje weer in en dan moet jij weer gauw komen om haar helpen haar huisje op te bouwen. Ze maakt zichzelf op die manier afhankelijk en ze moet het juist zelf doen.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers