Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

<<

Anoniem13

Bericht 11 Sep 2013 09:17

Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Sorry, kom ik weer aan met mijn topic over het praten van Levi :nerd:. Ik weet dat er hier meerdere kindjes zijn (geweest) die met 2 jaar nog maar minimaal konden praten. Wij zijn sinds vorige week gestart met de logopedie aan huis. Nu zit ik toch nog met wat vragen, om mijn onrust een beetje weg te nemen.

1. Hoeveel woordjes zei jullie kind met 2 jaar?
2. Communiceert jullie kind middels gebaren? Hoe gaan jullie hiermee doen?
3. Probeert hij wel klanken na te bootsen? Levi probeert het wel, maar het zijn voornamelijk klanken door zijn neus (?) met mond gesloten.
4. Vanaf wanneer merkte je vooruitgang in zijn taal? Ging dat geleidelijk aan?
5. Hebben jullie zelf daarin een rol gespeeld? Of een logopediste? Of zijn jullie anders met hem/haar gaan communiceren?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en voornamelijk hoe jullie als ouders ermee omgingen.
<<

Luna

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 127

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:44

Bericht 11 Sep 2013 09:35

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Onze oudste praatte ook heel laat pas. Ik weet niet hoeveel woordjes met 2 jaar, maar denk niet dat het er veel waren. Met 3 ging hij pas korte zinnetjes maken. Ik heb altijd gedacht dat het vanzelf wel zou komen, had niet het idee, dat hij het niet kon, maar dat hij het niet zo nodig vond. Hij kwam met wijzen en die en deze eigenlijk overal. Hij was ook niet snel gefrustreerd als hij niet begrepen werd. En hij kon wel een aantal "moeilijke" woorden zeggen zoals bijv. Tankauto.
Hij begreep ook alles, voerde opdrachtjes goed uit, hij praatte er alleen niet bij. Hij probeerde ook niet na te praten. Dat valt me nu pas echt op, nu de 2e in de papegaaifase zit, die zegt echt alles na.
Het cb en de psz stuurden aan op een VVE groep, maar ik vond 4 ochtenden eigenlijk te veel. Na overleg met een logopedist toen hij bijna 3,5 was, hebben we besloten het niet te doen, omdat hij qua woordenschat en zinnen maken toen net aan binnen de norm viel.
Tussen 3,5 en 4 jaar heeft hij een enorme sprong gemaakt met taal en nu loopt hij weinig tot niets meer achter op leeftijdsgenootjes. Maar hij is nog steeds geen prater, ondanks dat hij het nu wel kan. Volgens mij is hij gewoon meer een denker. Zijn zusje kletst honderduit, hij zegt wat nodig is en verder hoeft het van hem niet zo.
Little feet leave big imprints on our hearts
zoon 02-2009 dochter 06-2011
Afbeelding
<<

Anoniem24

Bericht 11 Sep 2013 09:38

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Wij zijn met J naar een logopedist geweest toen ze ruim 2,5 was omdat ze weinig sprak, alleen losse woorden sprak en veel klanken verkeerd of niet kon uitspreken (de K bijvoorbeeld) en omdat ze soms stotterde.
Ik weet niet meer precies hoeveel woordjes ze toen sprak maar in ieder geval niet heel veel.
Bij de logopedist na een aantal testen erachter gekomen dat J qua taalbegrip op 130% zat (100% is gemiddeld) maar qua spraakvaardigheid maar op 75%. Omdat ze wel zo veel begreep spraken wij haar op een te hoog niveau aan waardoor ze zich niet aan ons kon optrekken en kon leren van hoe wij spraken. Daarbij kwam ook dat J heel erg gefrustreerd raakte door het feit dat het wel in haar koppie zat maar ze zichzelf niet duidelijk kon maken naar ons toe. Die combi zorgde ervoor dat ze stagneerde in haar spraakontwikkeling en daardoor stotterde ze ook.
De belangrijkste tip die we gekregen hebben is om op bepaalde momenten met haar te gaan spelen en dan ons spraakniveau aan te passen aan dat van haar, dus net een stapje boven haar niveau te aan zitten. Als zij met losse woordjes sprak, spraken wij met 2-woord zinnetjes en zo bouwde we het op. We deden dat meestal met het poppenhuis omdat je dan veel kunt uitbeelden en spelen "pop zit" "pop gaat zitten" etc. Toen we dit structureel gingen toepassen, elke dag minstens een uur, ging ze met spongen vooruit en naarmate ze meer woorden leerde werd ze ook zekerder van zichzelf en toen ging het ineens heel hard. Nu zijn we een maand of 4 verder en praat ze super goed, stottert al een hele poos niet meer en de logopedie is al weer 2 maanden afgesloten.

Bij ons heeft het dus heel goed geholpen en ik ben heel blij dat we hulp gevraagd hebben ondanks dat heel veel mensen zeiden dat het nog niet nodig was.
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 10:19

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Heeft hij zijn neusamandelen nog. Ik meen dat bij mijn broer het scheelde, in het nasaal praten door de amandelen weg te halen. En een gehoortest heeft hij vast al gehad denk ik?

En zijn passieve woordenschat was wel 'goed' toch?
<<

Anoniem13

Bericht 11 Sep 2013 10:22

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Printje, ja hij heeft zijn neusamandelen nog. Hij heeft bij het audiologisch centrum een gehoortest gehad en deze was in orde. Qua begrip / begrijpen wat wij zeggen, loopt hij iets achter. Het gemiddelde zit tussen de 85 en 100 en Levi zit op 80. Een kleine achterstand dus.
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 10:29

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Ik zal het strakjes eens aan mijn moeder navragen maar mij hangt er allemaal iets van bij dat toen de amandelen van mijn broer geknipt werden het nasaal praten ook minder was, of helemaal niet meer zelfs.

Idd een kleine achterstand maar idd maar erg klein.

Verder zo geen tips naast wat je denk ik al doet, alles benoemen veel voorlezen, zingen etc.

Je kunt soms beter zingen dan benoemen trouwens. Zingen onthouden ze vaak beter.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 11 Sep 2013 10:32

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Hier heeft de oudste sinds hij 2,5 is logopodie, hij zei toen ook zeer weinig. Spelenderwijs ging hij toen wel meer praten, maar niet voor iedereen verstaanbaar. Na lang getouwtrek met 5 jaar zijn keelamandelen er uit en nu gaat het veel beter. Wel loopt hij nog steeds bij de logopodiste, ook om allert te zijn op dyslexie
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Anoniem 42

Bericht 11 Sep 2013 13:33

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Wat verstaan jullie onder zeer weinig? Echt maar tien woorden of is vijftig woorden bijvoorbeeld op die leeftijd ook zeer weinig?
<<

Anoniem124

Bericht 11 Sep 2013 14:16

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Printje, neusamandelen hebben weinig te maken met de spraakontwikkeling. Er is hier geen sprake van een motorisch of sensorisch probleem op t eerste gezicht, en al was dat wel zo,man nog spelen neusamandelen daar op dit niveau totaal geen rol in.

Je schrijft dat hij qua begrip ietsje achterloopt. Waarschijnlijk ligt de kern daar. Ik ben logopedist, je mag me pm en voor tips of advies.
<<

Anoniem103

Bericht 11 Sep 2013 14:27

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Cheese, zou ik je ook een pm mogen sturen met een vraag over mijn zoontje?
<<

Anoniem16

Bericht 11 Sep 2013 14:38

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Cheese schreef:Printje, neusamandelen hebben weinig te maken met de spraakontwikkeling. Er is hier geen sprake van een motorisch of sensorisch probleem op t eerste gezicht, en al was dat wel zo,man nog spelen neusamandelen daar op dit niveau totaal geen rol in.

Je schrijft dat hij qua begrip ietsje achterloopt. Waarschijnlijk ligt de kern daar. Ik ben logopedist, je mag me pm en voor tips of advies.


Ik had het ook niet over de spraakontwikkeling maar over het nasaal praten.
<<

Anoniem124

Bericht 11 Sep 2013 14:55

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Tania schreef:Cheese, zou ik je ook een pm mogen sturen met een vraag over mijn zoontje?


Tuurlijk!

Sorry printje, dan had ik niet goed gelezen.
<<

Anoniem13

Bericht 11 Sep 2013 15:00

Re: Minimaal praten 2 jaar - vanaf wanneer vooruitgang?

Cheese, ik heb je een pm gestuurd!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers