12 Feb 2014 15:35 door Silly-One
Laat je niet van de waps brengen door eventueel dyslexie. Er is mee te leven en heel goed zelfs. Bij mij is het pas in de brugklas onderzocht, terwijl mijn ouders het al vanaf groep 2 hebben geroepen ( ik kan totaal niet rijmen, nooit gekund en ik zal het nooit leren). Ieder kind ontwikkeld zich op haar eigen manier en door jullie thuis situatie is het heel logische dat bepaalde ontwikkelingen minder gaan of dat ze een stapje terug doet. Maar vergeet niet dat er een hoop is gebeurd bij jullie. Er zijn voor haar een hoop veranderingen geweest die echt wel een rol spelen.
Ik denk dat het voor jullie nu veel belangrijk is alles in kleine stappen te zien. Geen grote sprongen verwachten, maar vooral haar sociale ontwikkeling in de gaten te houden.
Op de site van steunpunt dyslexie staat het volgende, misschien dat je nog wat dingen kan afstrepen van het lijstje. Ik hoop het voor je, alhoewel een eventuele diagnose wel meer rust kan geven.
Signalen op kleuterleeftijd
Op de kleuterleetijd (groep 1 en 2) is dyslexie nog niet vast te stellen. Wel kunnen er een aantal signalen zijn die aanleiding geven om het kind extra in de gaten te houden. Bijvoorbeeld wanneer het kind:
een algemeen zwak taalniveau heeft
slecht versjes kan onthouden en slecht kan rijmen
moeite heeft met het aanleren van willekeurige afspraken, zoals de begrippen 'links' en 'rechts' en de namen van kleuren.
Niet alle kinderen met deze problemen ontwikkelen echter dyslexie. Een vertraagde spraak-/taalontwikkeling en dyslexie in de familie heeft wel een zekere voorspellende waarde.
Signalen onderbouw basisonderwijs
Signalen voor dyslexie in groep 3 kunnen zijn:
lang spellend lezen of vroeg radend lezen
moeite met aandacht voor verbale informatie
moeite om het verschil te horen tussen klanken als m en n, t en k, ba en da, met ritme, klemtoon en de betekenis van woorden
moeite om verschil te zien tussen bijvoorbeeld p en q, b en d, en met volgorde in woorden (zodat omkeringen en weglatingen het gevolg zijn)
moeite met het inprenten van reeksen (bijv. tafels), met het onthouden van woordcombinaties, uitdrukkingen en gezegdes
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus