Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Berlijn

<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 07 Sep 2013 17:45

Berlijn

Dinsdag ga ik! Ik moet me nog helemaal in de stad verdiepen.

Wat mag ik niet missen? Gekke winkeltjes, leuke restaurantjes? Alles is welkom!
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 08 Sep 2013 12:21

Re: Berlijn

Leuk, ik ga morgen! Hoe lang ga je?
Ik heb een heel lijstje gemaakt met wat ik graag wil zien. Maar dat gaat niet allemaal lukken ben ik bang.
Ik ga iig de hoogtepunten in het centrum bekijken (Brandenburger Tot, Holocaust monument, Fernsehnturm, Unter der Linden, Checkpoint Charlie enz). Ik heb het boekje 100% Berlijn gekocht en er staat een wandeling in, die langs alle bovengenoemde punten komt.
Verder wil graag naar het Stasimuseum en de Stasigevangening, Unterwelten (ondergrondse bunkers uit WOII)staat op mijn lijstje, East Side Gallery (een stukje echte muur, dan bespoten is met graffiti), Bernauer strasse, DDR museum lijkt me leuk, misschien nog Treptowpark (tip vanuit het Berlijn topic van het oude forum). En verder een flinke aantal stukken wandelen.

Er is meer dan genoeg te zien, daar ben ik wel achter gekomen. Het wordt voor mij de 1ste keer dat ik naar Berlijn ga.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 08 Sep 2013 16:07

Re: Berlijn

Leuk dat je ook gaat! Het wordt ook mijn eerste keer Berlijn, dus ik ben heel benieuwd. Ik ga vier dagen.
Ik wil uiteraard alle highlights zien, maar vind het juist ook leuk om het échte Berlijn te ontdekken. Ik ga in mijn eentje dus kan wel doen waar ik zelf zin in heb.

Die bunkers klinken interessant. Eigenlijk alles wel. Ik denk dat vier dagen echt veel te kort is! haha.

Hoe lang ga jij?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Sep 2013 16:21

Re: Berlijn

Ik zou iig 1 keer een dagkaart kopen voor het ov. Lekker een beetje de hele dag rondtouren met bus, u-bahn en s-bahn. Dan zie je ook veel van de stad op een leuke manier.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:54

Bericht 10 Sep 2013 08:23

Re: Berlijn

Ik ben er 3 jaar geleden geweest met mijn man, prachtige stad! Der Unterwelt kan ik je echt aanraden, gaat over het ondergronds Berlijn. Super interessant! En natuurlijk de bekendste bezienswaardigheden. Veel plezier
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Anoniem17

Bericht 11 Sep 2013 08:52

Re: Berlijn

Ohhh Berlijn :heart:
Ik ben echt gek op die stad, ben er al heel vaak geweest. Vroeger, toen mijn zus en ik nog klein waren, reed mijn stiefvader 2 x per week naar Berlijn (vrachtwagenchauffeur). Elke Hemelvaart gingen we dan met het hele gezin in de vrachtwagen mee. Zo leuk!
Alle punten die Fayabella noemt zijn heel leuk om te bekijken. Probeer vooraf te reserveren bij het restaurant bovenin de Fernsehnturn, dan zit je in een soort ronddraaiend restaurant en heb je uitzicht over bijna de hele stad. Ik vond het Joodse museum ook heel interessant. Bij Checkpoint Charlie is ook een museum maar dat vond ik wat minder, was heel rommelig en klein en duur!

En qua winkelen, sowieso even naar de kurfürstendamm (KaDeWe) en naar de friedrichstrasse. Dat zijn de bekendste winkelstraten. En ik vind die marktjes waar ze al dat antieke spul enzo verkopen ook altijd heel leuk om over te struinen. Ik weet even niet meer in welke straat die staan, maar volgens mij is er sowieso vaak één bij de Brandenburgertor in de buurt.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 11 Sep 2013 19:27

Re: Berlijn

Carra, ik ga 5 dagen. Ik vind het tot nu toe heel erg leuk. Het weer is helaas wat minder.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 11 Sep 2013 21:15

Re: Berlijn

Ik heb me vandaag helemaal sufgelopen. Nee hoor ik hoef niet met ov. Het is maar 700 meter lopen volgens het bordje. En zo ging het de hele dag.

Ik vind het hier erg leuk so far! Dat Holocaust monument vind ik wel heel bijzonder.
<<

Belle

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 58

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:28

Bericht 11 Sep 2013 23:04

Re: Berlijn

Ik ben een paar jaar geleden met mijn ouders en broertje naar Berlijn geweest, maar ik vond het toen erg tegenvallen. Het was koud en grauw toen, weinig indrukwekkende dingen gezien. Maar als ik dit zo lees moet ik misschien toch eens terug gaan :yes: Weet niet wat er toen fout is gegaan maar volgens mij is er toch veel te zien :P
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 14 Sep 2013 13:11

Re: Berlijn

Haha, Carra, die bordjes kloppen voor geen meter. Daar zijn wij ook achter gekomen. We zeiden later tegen elkaar, nog 300 meter tot het volgende bordje :)

@ Belle, je moet wel houden van de geschiedenis van WOII en de DDR tijd/koude oorlog. Anders is er idd weinig aan denk ik. Ik vond het in het begin ook een grauwe stad, maar heb ook hele mooie stukjes gezien.
<<

Anoniem178

Bericht 15 Sep 2013 08:14

Re: Berlijn

Eten in Kreuzberg! Het kost daar allemaal niks, dus je kunt daar best uitgebreid eten. De leukste vonden we zelf het retaurant bij het Ostel (niet in Kreuzberg, wel appartement gehuurd via Ostel), maar dat lag meer aan de Italiaanse ober. Schoof bij ons aan, bietste sigaretten in ruil voor drank en tussendoor stond hij te bekvechten met zijn vrouw in de keuken.

Verder natuurlijk de standaard dingen; TV-toren, Brandenburger Tor, Unter den Linden en Checkpoint Charlie.
<<

loura

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 658

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:00

Bericht 15 Sep 2013 08:48

Re: Berlijn

Stoer dat je alleen bent gegaan! Ik ben er wel eens geweest met school maar toen heb ik een hoop gemist. Ik zou ook nog wel een keer willen gaan.
<<

Anoniem13

Bericht 22 Jan 2014 07:59

Re: Berlijn

Even een upje van dit topic!

Samen met mijn man ga ik 7 februari een weekendje naar Berlijn. Hebben jullie nog tips / aanraders? We zitten met ons hotel in de wijk Friedrichshain - Kreuzberg. Ik heb er echt zin in!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 22 Jan 2014 14:54

Re: Berlijn

De tips van Fayebella zijn al erg goed. Die zou ik zeker meenemen tijdens je bezoek.
Ik vond de graffiti op de Berlijnse Muur heel indrukwekkend om te zien, verder Checkpoint Charlie ook.
Wij zijn in de Fernsehnturn geweest, maar dat vond ik eigenlijk een grote aanfluiting. Heb vele mooiere uitzichten gezien. Tegenover de toren heb je een hotel, Park Plaza volgens mij, en daar kun je gratis naar een Panoramaterras als het goed is op de 43e verdieping. Ik zou dat dan eerder aanraden! Eventueel eten op die hoogte, zoals Elliot aangeeft, zou ik dan wel weer naar kijken. Geen idee hoe duur dat is, maar dat lijkt me dan wel leuker! Wel goed reserveren van te voren.

Verder vond ik het prachtig om gewoon rond te lopen daar. Wij zijn met de kerst geweest, dus er waren ook nog veel kerstmarkten en gezellige versiering.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 22 Jan 2014 15:26

Re: Berlijn

Wat leuk!! Friedrichshain is echt een leuk wijkje ook. Ik ben afgelopen herfst naar Berlijn geweest. Acht jaar geleden was ik er met mijn moeder, dus ik heb nu sommige standaard bezienswaardigheden overgeslagen. Maar tips:

- Het Joods Museum. Een heel indrukwekkend museum in een bijzonder ontworpen gebouw.
- Het wijkje Prenzlauer Berg. Relaxt sfeertje, allemaal leuke tweedehands winkeltjes, veel gezellige goedkope eettentjes
- Winkelen bij de Hackesche Hofe, allemaal kleine knusse hofjes met toffe boetiekjes
- Russisch restaurant Datcha in Friedrichshain. Echt een gezellige Russische huiskamer waar je heek lekker kunt eten. Op zondag is er op het plein in die straat een leuke, beetje alternatieve markt
- Eten bij Vietnamees monsieur Vuong, super lekker en een hip concept. http://www.monsieurvuong.de/
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 22 Jan 2014 15:27

Re: Berlijn

Ik ben dol op Berlijn! Heerlijke stad. Het is zo relaxt en het heeft eigenlijk gewoon alles!
Ik huur in Berlijn altijd een fiets. Gewoon lekker die stad door crossen, alles zien en overal kunnen stoppen. perfect vervoersmiddel en zoveel sneller dan het OV.
Hangt vanzelfsprekend wel van het weer af, ik heb tot nu toe mazzel gehad! :)
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 22 Jan 2014 15:29

Re: Berlijn

Ik vond het openbaar vervoer, de tram die ik dan gebruikte tijdens mijn verblijf in Berlijn, juist erg vriendelijk. Je hoefde nooit langer dan 5 minuten te wachten of er reed er al 1.
Wij kregen vanuit het hotel gratis OV kaarten (voor alle vervoersmiddelen gratis). En dat was soms wel erg lekker om daar gebruik van te maken.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 22 Jan 2014 22:23

Re: Berlijn

Leuk Berlijn, ik heb uiteindelijk alles gezien wat op mijn lijstje stond. Het Stasi museum vond ik tegenvallen, veel leeswerk en weinig "te zien".
Wij hebben nog een boottocht gemaakt door Berlijn, dat was ook er leuk. Dan zie je Berlijn vanaf het water.
De wandeltocht uit 100% Berlijn zou ik je echt aanraden, het is ongeveer 11 km, wij hebben daar bijvoorbeeld de hele dag over gelopen, maar wel overal uitgebreid gekeken en foto's gemaakt.
Je komt ook bijna voorbij de Rittersport winkel, daar kun je je eigen Rittersport laten maken. Was leuk om te doen.
Als je naar de Bernauer Strasse bent geweest, dan kun je het stukje informatie over de muur bij Checkpoint Charlie best overslaan.
Topografie des terrors vond ik ook wel interessant. Kost wel veel tijd om dit helemaal te bezichtigen.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:33

Bericht 23 Jan 2014 11:35

Re: Berlijn

Ik ben afgelopen november naar Berlijn geweest en vond het echt een heerlijke stad. Was er maar 2 hele dagen dus voornamelijk de grote bezienswaardigheden gedaan. Topografie des terrors heeft ook op mijn veel indruk gemaakt.
<<

Anoniem13

Bericht 23 Jan 2014 11:50

Re: Berlijn

Thanks voor jullie reacties! Ik wil ook een bezoek brengen aan Sachsenhausen. Is iemand daar ook geweest?
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 23 Jan 2014 22:38

Re: Berlijn

Ik ben wel in Dachau geweest. Heel indrukwekkend vond ik dat, daarna ook niet zoveel zin om nog iets anders "toeristisch" te gaan doen. Ik denk dat je daar best een dag voor mag uittrekken.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers