Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

<<

Anoniem51

Bericht 08 Feb 2014 10:25

Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Hebben jullie recepten?

Ik wil wat bewuster gaan eten, maar heb het maandelijks niet heel breed. Ik merk dat ik het dan toch erg moeilijk vind om een gezonde maaltijd klaar te maken, vooral de groenten schieten er soms wel eens bij in, maar die wil ik nu juist wat meer gaan eten. Ik heb eigenlijk ook niet de tijd (en ook niet de zin :) ) om lang in de keuken te staan.

Wie helpt me het vaste riedeltje aan recepten doorbreken? Mogen eventueel ook dingen als een groenteomelet op brood zijn ofzo, als het maar snel, gezond en goedkoop is.
<<

Anoniem156

Bericht 08 Feb 2014 10:37

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Kook je alleen voor jezelf?
ik woon alleen en ik doe voor tussen de 25euro en 30 euro voor miizelf boodschappen per week. En dat zijn dan juist vooral groenten. Ik haal die nu bij de groenteboer want de spullen zijn daar veel groter en goedkoper.
veel groenten snij ik aan het begin van de week en vries ze dan in.
goedkope gerechten: gevulde paprika met rijst en gehakt
fritatta
pasta met saus (ook handig om in te vriezen)
rijst met saus (wederom handig om in te vriezen)
<<

Anoniem51

Bericht 08 Feb 2014 10:42

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Ik woon samen, maar er zijn dagen dat ik alleen voor mezelf kook. Ik denk dat we over all gezien ongeveer 4-5 dagen samen eten en de overige dagen kook ik voor mezelf.

Dank je voor je tips! Ik dacht altijd dag de groentenboer juist duurder was.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 08 Feb 2014 10:53

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Mijn ervaring is dat soep niet zo duur is en je kunt er allerlei verschillende groenten in kwijt: groentesoep, broccolisoep, erwtensoep, bruine bonensoep, tomatensoep, witte bonensoep, courgettesoep, etc. Stokbroodje erbij en je hebt een maaltijd.

Wat snel, gezond en low-budget is, is een wokmaaltijd met verschillende groenten die je in het begin van de week kunt kopen en in allerlei gerechten kunt verwerken, zoals paprika, courgette, ui, champignon, wortel, etc. Je kunt hier blokjes kip, reepjes rundvlees of ander vlees bij bakken en dan rijst of noodles met een woksausje. Je kunt van deze groenten ook weer een pastasaus maken met gehakt en vulling voor wraps met wat Mexicaanse kruiden.

Ook aardappels, vlees en groenten of stamppot vind ik niet zo duur, vrij snel en vrij gezond, zeker als je een grote zak aardappels van 5 kg koop, groente die in de aanbieding is en vlees/vis uit de aanbieding. Ik koop vaak voordeelverpakkingen vlees en vries daar een deel van in.
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 08 Feb 2014 17:54

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Als aanvulling heb ik nog pasta. Kan je ook veel in afwissele
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 08 Feb 2014 18:19

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Ik heb van de week voor €25 boodschappen gedaan (avondeten) en dan zo gepland dat de groente die over is nog op gaat in een ander gerecht. Voor 4dagen heb ik dit gemaakt;

-zelf gemaakte pizza
-hartige taart
-rauwe witlof
-wraps

voor de pizza had ik paprika, champignons, gerookte kip, kaas en spinazie
In de witlof zat de overige kip, paprika,ui , kaas en appel
In de hartige taart zat spinazie, ui en kaas.
En in de wraps gaat ui, paprika, gehakt, spinazie en champignons.

Ik heb dus 1gerookte kip gebruikt over 2dagen, 2 paprika's, 1zak spinazie, 3uien, 1appel, geraspte kaas en kaas van het stuk (wat we toch hebben als beleg), 1bakje champignons en 1 schaaltje gehakt.

Oh en prei en witlof zijn vrij voordelige groenten. Zeker prei kun je in veel verwerken.
30-04-2017
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 08 Feb 2014 20:07

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Ik probeer ook tussen de 25 a 30 euro per week nu kwijt te zijn aan boodschappen. Ik maak lijstjes met wat ik per dag ga maken, en probeer zoveel mogelijk dingen dubbel te gebruiken. Een van mijn favoriete gerechten is een vegetarische chili. Echt té lekker:

een groene paprika
een ui
knoflook
Chilipoeder
Cayenne peper
blikjes bonen (ik ben fan van de kidney bonen maar dat kan je zelf bepalen)
blikje tomatenblokjes
Bouillonblokje.

Je snijdt de ui en de paprika in kleine stukjes. Dit bak je even aan, samen met de kruiden voor ongeveer drie minuten. De laatste minuut voeg je de knoflook toe.
Ondertussen maak je met het bouillonblokje bouillon.

Je voegt de bonen toe, de tomatenblokjes uit blik en vervolgens de bouillon. Dit laat je pruttelen totdat het is ingekookt (ongeveer 45 minuten) en klaar is kees. Eventueel kan je er nog wat prei bijdoen. Je kan hem ook op het einde wat binden met zoete aardappel die je raspt maar dat hoeft niet.
<<

Anoniem23

Bericht 08 Feb 2014 20:59

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Soep is echt mijn all time favoriet.
Je kunt natuurlijk gewoon groentesoep/tomatensoep/kippensoep oid maken maar ook maaltijdsoepen zoals linzensoep, spaanse kikkererwtensoep, gevulde pompoensoep, erwtensoep etc. Je kunt echt eindeloos variëren!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 08 Feb 2014 21:03

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Hoe maak je spaanse kikkererwtensoep? Ik ben nogal fan van courgettesoep.. zó lekker!
<<

Anoniem23

Bericht 08 Feb 2014 21:19

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Is echt super lekker! Knoflook, rode peper en ui fruiten, allerlei groenten die je lekker vindt, chorizo er bij, gezeefde tomaten, wat water, bouillon, kruiden en kikkererwten! Linzen kun je er ook bij doen, heel lekker.
<<

Anoniem166

Bericht 09 Feb 2014 09:54

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Ik ben ook gek op soep. Wij eten vaak wortelsoep, broccolisoep, kippensoep, bonensoep, tomatensoep, pompoensoep. We kunnen daar altijd meerdere keren van eten. Je kunt op de website van AH ook budget aanvinken, dan krijg je de goedkope gerechten.

Caro, zo'n vegetarische curry, eet je dat met rijst of eet je dat zo op? Ik weet dat nooit zo goed met curry's.
<<

Anoniem51

Bericht 09 Feb 2014 10:20

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Haha, oh, spelbreker hier... Ik hou helemaal niet van soep! Hoewel ik tomatensoep wel erg lekker vind, die gaat dan wel op het lijstje. Bedankt!
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 09 Feb 2014 10:30

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Sanne schreef:
Caro, zo'n vegetarische curry, eet je dat met rijst of eet je dat zo op? Ik weet dat nooit zo goed met curry's.


Het is een vegetarische chili geen curry. Chili eet je zo zonder rijst oid.
30-04-2017
<<

Anoniem186

Bericht 09 Feb 2014 11:23

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Ik had laatst een lekkere kikkererwtensoep gemaakt. Bomvol groente.
http://www.groentenenfruit.nl/veggipedi ... bonen.html

Oh haha, ik lees nu pas je laatste berichtje.
<<

Anoniem273

Bericht 09 Feb 2014 12:33

Re: Snelle, gezonde low-budgetmaaltijden

Jans schreef:Ik had laatst een lekkere kikkererwtensoep gemaakt. Bomvol groente.
http://www.groentenenfruit.nl/veggipedi ... bonen.html

Oh haha, ik lees nu pas je laatste berichtje.


Ik heb 'm opgeslagen voor volgende week!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers