03 Feb 2014 11:22 door Pleun
Wij toetsen alle kleuters van M1 tot E2. Ze moeten het zelfs van mij als intern begeleider. Wij hebben geen strakke manier van leerlingen volgen, geen concreet kleutervolgsysteem. Wel een systeem dat ooit zelf is gemaakt, dit is echter zodanig gevoelig voor wie het invult dat het niet objectief is. Daarnaast is het niet iets dat continu de ontwikkeling volgt en afhankelijk van de persoon die het gebruikt hoe en wanneer het ingevuld is. Op dit moment liggen we onder de loep van de inspectie en heb ik iets nodig om mee te laten zien dat we het niveau van de kinderen goed volgen, ondertussen zijn we bezig met de invoering van een nieuw kleutervolgsysteem en wellicht dat we volgend jaar de toetsen van groep 1 weer kunnen laten vallen. Overigens vind ik het toetsen op zich niet slecht als je jezelf maar blijft afvragen wat/waarom je toetst en wat je doet met de signalen, een kleuter die de toets niet kan uitzitten om wat voor reden dan ook geeft ook een belangrijk signaal af. De registratie van dergelijke observaties verloopt ook heel strak, naast de registratie van de toetsen zelf.