Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

<<

Anoniem16

Bericht 30 Jan 2014 21:25

Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Zoals bekend is de cito voor kleuters niet meer verplicht. Je moet een manier hebben om je kinderen te 'toetsen' maar dit hoeft niet meer perse de Cito te zijn.

Hoe gaan jullie scholen hier nu mee om? Blijven jullie toch toetsen, waarom wel /niet?

Bij ons op school gaan we het er binnenkort over hebben. Ik ben fel tegen de cito ( vooral bij groep 1) en ben benieuwd op welke manieren we het anders kunnen gaan vormgeven.

Hoe pakken jullie het nu aan?
<<

Anoniem273

Bericht 31 Jan 2014 23:14

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Wij nemen maar 1 Cito toets af bij de kleuters. Alleen Rekenen in groep 2 (midden en eind). Dit is het minimale wat eerst moest en ik heb 'm gewoon afgenomen. Is echt precies naar verwachting gemaakt door de kinderen. Mijn groep 2 juicht echt als ze een Cito toets mogen maken, vinden ze super leuk :)
Verder 'toets' ik het hele jaar door in groep 1 en 2, of de kinderen de minimale leerdoelen halen. Hier heb ik zelf een map bij gemaakt vol toetsmateriaal en checklisten, de inspectie vond het prima. Deze gegevens gaan trouwens ook in hun rapport.
<<

Anoniem16

Bericht 31 Jan 2014 23:15

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Bedankt voor je uitleg. Heb jij misschien iets digitaal wat ik zou mogen bekijken hierover?
<<

Anoniem273

Bericht 31 Jan 2014 23:19

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Nee helaas niet, maar het zijn de leerlijnen en concrete doelen die erbij horen. Bijvoorbeeld eerste helft groep 1: kent 4 kleuren, kan tellen tot 5, kan een puzzel van 6 stukjes maken, kan eigen naam herkennen, etc. etc.
<<

Anoniem16

Bericht 31 Jan 2014 23:22

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

aha oke. Klinkt een beetje zoals onze Pravoo dan. Maar zoals ik begrepen heb is Pravoo alleen niet voldoende.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Feb 2014 23:01

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Helaas.. wij moeten cito'en.
Van begin groep 1, tot eind groep 2, alleeeee toetsen :palm: :face:
<<

Anoniem16

Bericht 02 Feb 2014 23:24

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Mogen jullie hier zelf ook iets over zeggen lejow? Wij gaan hier een gezamenlijke beslissing over maken, alleen de juffen samen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Feb 2014 23:31

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Nope. Opgelegd vanuit de stichting.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 03 Feb 2014 11:22

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Wij toetsen alle kleuters van M1 tot E2. Ze moeten het zelfs van mij als intern begeleider. Wij hebben geen strakke manier van leerlingen volgen, geen concreet kleutervolgsysteem. Wel een systeem dat ooit zelf is gemaakt, dit is echter zodanig gevoelig voor wie het invult dat het niet objectief is. Daarnaast is het niet iets dat continu de ontwikkeling volgt en afhankelijk van de persoon die het gebruikt hoe en wanneer het ingevuld is. Op dit moment liggen we onder de loep van de inspectie en heb ik iets nodig om mee te laten zien dat we het niveau van de kinderen goed volgen, ondertussen zijn we bezig met de invoering van een nieuw kleutervolgsysteem en wellicht dat we volgend jaar de toetsen van groep 1 weer kunnen laten vallen. Overigens vind ik het toetsen op zich niet slecht als je jezelf maar blijft afvragen wat/waarom je toetst en wat je doet met de signalen, een kleuter die de toets niet kan uitzitten om wat voor reden dan ook geeft ook een belangrijk signaal af. De registratie van dergelijke observaties verloopt ook heel strak, naast de registratie van de toetsen zelf.
<<

Anoniem16

Bericht 03 Feb 2014 21:10

Re: Kleuterjuffen, wat doen jullie met cito?

Pleun; klinkt vervelend zeg dat je onder toezicht van de inspectie zit.

Ik vind toetsen helemaal niets omdat het geen recht doet aan een kleuter en zijn ontwikkeling. Een kleuter ontwikkelt zich in sprongetjes en niet lineair zoals je dat in de hogere groepen ziet. Kinderen scoren niet echt anders dan wat ik zelf inschat maar het is een momentopname en over de vragen van cito kun je een hoop kritische noten plaatsen.

Wij werken nu ook met oa Pravoo maar ook dat is redelijk subjectief.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers