Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nasi zonder zakje/pakje

<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 22 Jan 2014 15:30

Nasi zonder zakje/pakje

Ik probeer steeds meer te koken zonder pakjes en zakjes maar moet nog veel leren... :P
Nu wil ik binnenkort een keer nasi of bami maken zonder zo'n zakje kruiden maar kan nog niet echt het juiste recept vinden. Op Internet staan heel veel verschillende recepten/ kruidenmengsels dus kom maar op met jullie recepten.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Jan 2014 15:36

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Ik maak heel vaak zonder kruiden zakje. Maar vaak wel met saus en doe er sambal en gember door.
2014 2016
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 22 Jan 2014 18:56

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Kijk naar de samenstelling van kruiden op het pakje van de mix die jij lekker vindt!
Smile, it's free!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 22 Jan 2014 19:08

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Ingrediënten

scheutje plantaardige olie
1 grote ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 eetlepel sambal
300 g kipfilet, in reepjes
100 g witte of Chinese kool, in dunne reepjes
1 dunne prei, in dunne plakjes
4 worteltjes, in dunne plakjes
scheutje ketjap manis
3 eieren, losgeklopt met wat zout en peper
400 g gare koude rijst
paar takjes bladselderij, grof gehakt

Bereiden

Zet alle ingrediënten klaar bij het fornuis.

Verhit een scheutje olie in de wok. Fruit de ui, knoflook en sambal kort. Voeg de kip erbij en braad snel rondom bruin.

Doe kool, prei en wortel erbij en wok alles een paar minuten tot de groente zacht begint te worden.
Giet de ketjap erbij.

Schuif de groente een beetje opzij en giet de losgeklopte eieren in de wok. Roer met een pollepel tot het ei begint te stollen.

Voeg de rijst toe en roerbak een paar minuten tot alles goed warm is. Strooi de selderijblaadjes erover.

Lekker met zelfgemaakte pindasaus, kroepoek, atjar, extra ketjap en in de lengte gehalveerde, in wat olie gebakken bananen.
Tips

(1) De rijst moet koud zijn, anders wordt het een plakkerig geheel. Rijst van gisteren of uit de diepvries is ideaal. (2) Zorg dat alles gesneden en wel klaarstaat in bakjes voordat je gaat wokken, dat gaat namelijk razendsnel. (3) Ook lekker: de kip voor de helft vervangen door 150 g gepelde garnalen. (4) Iets exotischer? Maak zelf een snelle boemboe door 1 klontje trassi, 1 theelepel djinten, 1 theelepel ketoembar en 1 theelepel laos mee te fruiten met de ui.


Ik gebruik deze vaak als basis. Qua groenten kijk ik wat er in de aanbieding is. Verder bak ik zelf liever het ei vooraf en doe het daarna door de nasi.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 22 Jan 2014 21:32

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Lavendel schreef:Kijk naar de samenstelling van kruiden op het pakje van de mix die jij lekker vindt!

:good:
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 22 Jan 2014 21:34

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Silly-One schreef:Ingrediënten

scheutje plantaardige olie
1 grote ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 eetlepel sambal
300 g kipfilet, in reepjes
100 g witte of Chinese kool, in dunne reepjes
1 dunne prei, in dunne plakjes
4 worteltjes, in dunne plakjes
scheutje ketjap manis
3 eieren, losgeklopt met wat zout en peper
400 g gare koude rijst
paar takjes bladselderij, grof gehakt

Bereiden

Zet alle ingrediënten klaar bij het fornuis.

Verhit een scheutje olie in de wok. Fruit de ui, knoflook en sambal kort. Voeg de kip erbij en braad snel rondom bruin.

Doe kool, prei en wortel erbij en wok alles een paar minuten tot de groente zacht begint te worden.
Giet de ketjap erbij.

Schuif de groente een beetje opzij en giet de losgeklopte eieren in de wok. Roer met een pollepel tot het ei begint te stollen.

Voeg de rijst toe en roerbak een paar minuten tot alles goed warm is. Strooi de selderijblaadjes erover.

Lekker met zelfgemaakte pindasaus, kroepoek, atjar, extra ketjap en in de lengte gehalveerde, in wat olie gebakken bananen.
Tips

(1) De rijst moet koud zijn, anders wordt het een plakkerig geheel. Rijst van gisteren of uit de diepvries is ideaal. (2) Zorg dat alles gesneden en wel klaarstaat in bakjes voordat je gaat wokken, dat gaat namelijk razendsnel. (3) Ook lekker: de kip voor de helft vervangen door 150 g gepelde garnalen. (4) Iets exotischer? Maak zelf een snelle boemboe door 1 klontje trassi, 1 theelepel djinten, 1 theelepel ketoembar en 1 theelepel laos mee te fruiten met de ui.


Ik gebruik deze vaak als basis. Qua groenten kijk ik wat er in de aanbieding is. Verder bak ik zelf liever het ei vooraf en doe het daarna door de nasi.


ziet er lekker uit! Ga, ik zeker een keer proberen.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 26 Jan 2014 21:59

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Die van Silly One maak ik altijd. Komt uit m'n favoriete kookboek :)
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 26 Jan 2014 22:16

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Ik gebruik meestal gember en koriander.
Oh en een beetje trassi is lekker erdoor.
<<

Anoniem205

Bericht 27 Jan 2014 13:22

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Ik gebruik Boemboe, Ketoembar, Laos, gemberpoeder, zoete en zoute sojasaus, worchestersaus en een klein beetje vissaus.
Eerst bak ik knoflook met ui, daarna gaan er hamblokjes bij. Vervolgens de kruiden en de vissaus. Daarna de sojasauzen. Dat even goed omroeren en dan volgt de rijst. Dat schep ik goed door tot alles mooi egaal van kleur is. Daarna de doperwtjes er doorheen, het ei (wat ik al eerder gebakken heb en in reepjes heb gedaan) en als laatste gaan de garnaaltjes er doorheen.
<<

love_iloverose

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 126

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:24

Bericht 30 Jan 2014 11:21

Re: Nasi zonder zakje/pakje

Ik gebruik altijd klein bakje shoarma vlees .bakken dan gesneden hamblokjes , nasigroenten, een scheut sambal, en ei reepjes daarna als de rijst klaar is alles door elkaar.Meestal heb ik der wel een sausje bij , wederhelft hoeft dat niet alleen pinda saus
Twa famkes 2011-2014 Trotze mem♥

Nov2010*5weken*
Okt 2012*5weken*
Apr 2014*6.6weken*

In mem hâldt it
handtsje fan har bern
in skoftsje fêst, mar
har hert foar ivich.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers