Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Anoniem16

Bericht 09 Jan 2014 22:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

aha oke. Nee sorry dan weet ik het niet.

Wij hebben ook wel een soort lijstjes waarbij we bij kinderen kunnen kijken waar ze staan rondom wel/ niet door naar groep 3.

Heb je al een idee waar je zelf naar neigt?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 09 Jan 2014 22:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nee, geen idee, qua taal zou ze wel door kunnen naar groep 3 denk ik, maar wat de rest betreft heb ik geen idee. Ook sociaal-emotioneel weet ik het niet, ze is nog best jong in haar spel. Gelukkig hebben we nog een half jaar om te kijken wat het best is voor Y.
<<

Anoniem16

Bericht 09 Jan 2014 22:23

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja dat is waar. En in een half jaar kunnen ze nog erg veel groeien. Ben wel benieuwd wat je gaat doen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 25 Jan 2014 20:23

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik ben zo trots op mijn dochter. Ze heeft bij de weekopening deze week helemaal alleen op het podium gestaan en een liedje gezonden voor de hele school. Ze vertelde heel trots dat ze zelf de microfoon had vast gehouden en dat het heel leuk was :-)
Ze heeft een liedje over een ruimteraket gezonden, dat hadden ze in de klas geleerd (ze zijn bezig met thema ruimte op school).
Ik had dat vroeger doodeng gevonden en echt niet gedurfd, ik vind het zo stoer van haar dat zij het wel durft en nog leuk vindt ook.
<<

Anoniem16

Bericht 25 Jan 2014 21:42

Re: Schoolgaande kinderen topic

Heee wat goed zeg Liadan! Wat knap van haar.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 26 Jan 2014 10:42

Re: Schoolgaande kinderen topic

Oh Liadan, wat knap van haar!
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem135

Bericht 26 Jan 2014 10:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Knap van haar Liadan!

Hier gaat het ook goed op school,vorige en deze week heeft ze een toets gehad om te kijken of ze klaar zou zijn voor groep 3 of nog een extra jaartje in groep 2 beter zou zijn..
Nou er is geen twijfel over mogelijk dat ze naar groep 3 gaat. Ze geeft steeds al aan bij de juf dat ze zich zo verveelt,dus ze krijgt al regelmatig werkjes van groep 3. Merk dat ze thuis ook die extra begeleiding/uitdaging nodig heeft anders is het echt een chagrijnig ongeduldig meisje....
<<

Anoniem272

Bericht 26 Jan 2014 11:01

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mamzelle, wat leuk dat je een tweede verwacht! Gefeliciteerd!! Mag ik vragen hoe bij jullie het grote leeftijdsverschil is ontstaan? Bij ons doordat we eerst geen geschikte woning hadden en daarna duurde het nog 2 jaar voordat ik zwanger was (en bleef).

En wat groeien ze hard he, dat groep 3 al in zicht is. T. krijgt vrijdag zijn rapport en de week erna hebben we rapportgesprekken, dus dan ga ik vragen wat de juf denkt. Ik heb het idee dat T. heel gemiddeld gaat met alles. Voor zijn Citotoetsen heeft hij drie keer een C gehaald en één keer een B. En als ik naar zijn klasgenootjes kijk zie ik dat sommigen wat meer kunnen dan hij (bijvoorbeeld moeilijke sommen maken) en sommigen minder dan hij (bijvoorbeeld een minder grote woordenschat dan T. hebben).

Liadan, wat leuk van je dochter zeg. Mooi dat ze zo trots op zichzelf is ook.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Jan 2014 11:28

Re: Schoolgaande kinderen topic

Filoria, wat willen jullie zelf, dat T. naar groep 3 gaat of in groep 2 blijft?
Ik ben benieuwd wat de juffen tegen ons zeggen daarover. Y. gaf van de week aan bij mij dat ze haar planblad niet altijd leuk vindt en liever speelt. Maar de werkjes die ze met de groep 2 klas maken vindt ze wel leuk. Ze gaat heel graag naar leesfeest (daar doen ze spelletjes met letters en is 2 keer in de week een half uur voor alle groep 2 kinderen). Ik weet niet of ze er sociaal-emotioneel gezien al aan toe is om naar groep 3 te gaan, hoe is dat bij T.?
Cito uitslagen heb ik geen idee van, ik weet ook niet of ze die nu al afgenomen hebben.

Mamzelle, fijn dat bij jullie al duidelijk is dat ze naar groep 3 gaat en ook dat ze dat eigenlijk zelf zo duidelijk aan geeft. Bij Y. nemen ze ook een test af om te kijken of ze klaar is voor groep 3, daarna krijgen we een gesprek met de juffen hierover.
<<

Anoniem135

Bericht 26 Jan 2014 12:52

Re: Schoolgaande kinderen topic

Filoria,dank je wel! Het grote leeftijdsverschil komt omdat ik de eerste paar jaar alleen voor dochter heb gezorgd. Toen leerde ik vriend kennen en ben ik geheel onverwacht zwanger geraakt,dacht dat ik door ziekte moeilijk tot niet zwanger kon raken. Zijn al een hele tijd samen hoor,niet pas een paar maanden haha,het staat er zo stom als ik het terug Lees.Moet zeggen dat ik toch wel erg blij ben met dit leeftijdsverschil,dochter is zo zelfstandig.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Jan 2014 20:20

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik ga er even hier op door printje, vervuilen we het topic van parisienne niet;-)

Ik ben benieuwd hoe jouw school het ziet als kinderen in januari naar groep 3 zouden doorstromen. Dan missen ze toch de hele start met leren lezen bijv. En doen ze dan groep 3 in een half jaar?
<<

Anoniem16

Bericht 26 Jan 2014 20:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan, sommige scholen starten dan in januari dus met een kleine groep 3. Deze kinderen krijgen op dat moment dus de letters aangeboden, ik weet niet precies wanneer deze kinderen dan weer doorstromen naar groep 4 moet ik zeggen. Ik weet er helaas het fijne niet van omdat wij het dus nog niet hebben.

Ik ben ook erg benieuwd of er scholen zijn die dit doen en hoe zij dit dan vorm geven.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Jan 2014 20:44

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ok, klinkt wel interessant, lijkt me wel lastig om in de praktijk te realiseren.
<<

Anoniem16

Bericht 26 Jan 2014 20:55

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan, dat denk ik ook. Ik weet dat enkele scholen dit wel doen maar weet helaas niet hoe ze dat georganiseerd hebben. Het is volgens mij wel echt voor de kinderen die ook echt verder zijn en toe zijn aan groep 3.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Jan 2014 20:59

Re: Schoolgaande kinderen topic

Is het dan niet zo dat ze een extra groep 3 klas hebben en dan daarna nog een heel jaar groep 3 doen? (dus 1,5 jaar kleuteren en 1,5 jaar groep 3)? Dat lijkt me al makkelijker georganiseerd te krijgen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Jan 2014 21:00

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, dat lijkt me dan ook, dat ze dan daarna nog een heel jaar 'gewoon' groep 3 doen. Een half jaar groep 3 en daarna doorstromen naar groep 4 lijkt me veel pittiger dan een paar maanden voor je zesde verjaardag doorstromen naar groep 3.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem272

Bericht 26 Jan 2014 21:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan, waar merk je aan dat je dochter er nog niet aan toe is? Ik weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten beoordelen. T. is erg open en spontaan, ligt goed in de groep en hij is qua concentratie wel zo ver dat hij een halfuur met een taak bezig kan zijn. Ik zie hem wel in groep 3 eigenlijk. Hij heeft ook baat bij uitdaging, anders wordt hij vervelend. Maar misschien heb ik geen goed beeld van hoe het eraan toe gaat in groep 3 en hoe T. zich in de klas gedraagt, en is het toch nog te vroeg. Kom hier wel weer een update plaatsen als we 6 februari het rapportgesprek hebben gehad.
<<

Anoniem16

Bericht 26 Jan 2014 21:13

Re: Schoolgaande kinderen topic

Een kind is vaak, al kan dat bij een kleuter zo snel anders zijn, nog niet toe aan groep 3 wanneer er nog geen interesse is in 'echte; werkjes/ taakjes. Zoals dus een rijmspelletje maken en niet alleen maar spelen in een hoek of met de constructiematerialen bijv.
Ze moeten langere tijd geconcentreerd kunnen werken en ook wat dingetjes zelfstandig(er) kunnen oplossen. Wanneer er nog totaal geen interesse is in woordjes/letters/ cijfertjes is dat ook vaak een indicatie dat een kind er niet aan toe is. Ook sociaal emotioneel is erg belangrijk. kan een kind zich al een beetje redden alleen? Durft het wat voor zichzelf op te komen?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Jan 2014 21:15

Re: Schoolgaande kinderen topic

Filoria, ik weet niet of ze er niet aan toe is of juist wel. Geen idee! Ik vind haar nog wel vrij jong, ze is snel afgeleid, een half uur ergens geconcentreerd mee bezig zijn is erg lastig voor haar (thuis kan ze dat ook niet). Haar werktempo is laag omdat ze snel afgeleid is en zich dan met andere kinderen bezig gaat houden.
Ze ligt ook goed in de groep, houdt ervan op dingen te regelen en te delegeren;-). Ze doet heel enthousiast mee met activiteiten en vieringen. Ze is heel veel bezig met letters en kan al wat lezen en met schrijven is ze ook steeds meer bezig. Met rekenen is ze helemaal niet bezig.
Maar als het goed is hebben wij binnenkort ook weer een oudergesprek dus dan zal ik ook updaten.
<<

Anoniem16

Bericht 26 Jan 2014 21:19

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan; denk je dat een jaar extra kleuteren helpt bij bijv het minder snel afgeleid zijn? of herken je dat van jezelf of je man? Dat zijn dingen die je mee kunt nemen in je uiteindelijke overweging.

As ze nu al met lezen en schrijven bezig is is dat wel 'vroeg' als je kijkt naar een groep 1 kindje. Maar wanneer je ook weer zegt dat er nog niet veel interesse is voor rekenen kan ze misschien daar nog wel verder in groeien wanneer je haar in groep 2 zou laten.

Het is altijd lastig hoor, ze kunnen zo'n ontwikkelingssprong maken.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Jan 2014 21:23

Re: Schoolgaande kinderen topic

Snel afgeleid zijn zit in haar, heeft ze altijd al gehad, ik weet niet of ze zich volgend jaar langer op iets zal kunnen concentreren, misschien wel omdat ze dan ouder is. Ik ben zelf ook wel snel afgeleid.
Rekenen doet ze op school trouwens wel gewoon mee, thuis zijn het altijd letters, optellen en aftrekken kan ze al wel een beetje maar ze rekent nog vooral op haar vingers (ik weet niet of dat normaal is in groep 2). En tellen kan ze wel tot 100, maar ze vindt rekenen gewoon niet zo interessant als lezen :wink: .
<<

Anoniem16

Bericht 26 Jan 2014 21:29

Re: Schoolgaande kinderen topic

Voor mij is altijd de afweging of een jaar extra kleuteren ook echt iets gaat bijdragen. Soms is het heel duidelijk en heeft een kind gewoon nog veel behoefte aan lekker spelen, dan is er geen twijfel over mogelijk. En rekenen op de vingers mag uiteraard nog.. het is dan zelfs al knap dat het haar lukt want vaak beginnen ze nog verkeerd.

Wanneer ze bijv 1+2 doen tellen ze vanaf de eerste die er al ligt zeg maar en leggen er nog maar 1 bij. Snap je wat ik bedoel..

Weet je wat je eens moet proberen als je wilt. Heb ik net weer opnieuwd 'geleerd' bij ons rekentraject. Laat haar eens tellen vanaf een punt dat jij aangeeft. Dus niet vanaf 1 maar vanaf, ik noem maar wat, 8. Als ze dit al kan heeft ze echt inzicht in de getallenlijn. Ook terugtellen bijv vanaf verschillende punten.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Jan 2014 21:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

Verder tellen vanaf verschillende punten kan ze, terugtellen weet ik niet, ik zal eens kijken of ze daar een keer zin in heeft.
<<

Lilypie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 251

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 27 Jan 2014 19:59

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hoe is het hier met de kindjes?
Wij hebben vandaag ook oudergesprek gehad.
Ze zit vanaf half september nu op de basisschool en scoorde op taal en rekenen onvoldoende.
Sommige dingen gaan wel goed, maar andere dingen totaal niet of snapt ze niet.
Dus heel misschien zal ze groep 1 over moeten.

Ze heeft ook moeite met rijmen en woorden en zinnen hakken in aantal stukjes, maar dat gaan we thuis ook oefenen dus kijken of ze dan een beetje vooruit gaat.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 27 Jan 2014 20:40

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik wist niet dat ze al moeten kunnen hakken en rijmen in groep 1 lilypie. In een paar maanden kunnen ze flinke sprongen maken dus misschien heeft ze het dan wel opeens door. Zijn groep 1 en 2 apart bij haar op school of zitten ze samen in 1 klas?

Mijn dochter heeft vandaag een invaljuf gehad omdat haar juf naar een begrafenis moest. Ze vond het wel een leuke juf geloof ik.
En volgens mij is de schoolarts op school deze week want Y. zei dat er kinderen naar de dokter moesten op school en dan allemaal dingen moesten doen. Uit haar klas niet zei ze. Zijn er hier al kinderen naar de schoolarts geweest en hebben jullie hier van tevoren een brief over gehad?
Ik wil namelijk niet dat ze hier zonder mij naartoe gaat (ze krijgen eerst een screening van een verpleegkundige en ik wil daarbij zijn) en dat ze haar zomaar uit de klas plukken.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers