Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meerdere gezinsleden met AD(H)D

<<

Anoniem130

Bericht 17 Jan 2014 21:59

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Dat is ook niet heel vreemd. Het is best typisch om kalm te worden van ritalin, omdat het dus sterk lijkt op amfetamine (denk aan speed). Mensen die geen adhd hebben, worden er in principe meestal juist niet rustiger en georganiseerder van. Ik ken ook studenten die het in tentamenperiodes stiekem gebruik, juist vanwege dat effect.

In een van mijn eerste reacties hier heb ik ook gezegd dat juist het feit dat ik destijds op mijn 14/15e rustiger werd van ritalin en concerta ook erg sterk suggereert dat die diagnose destijds wel juist was.

Overigens is dit een heel normaal iets in de geneeskunde, dit: als de aanpak werkt, zul je de aandoening waarschijnlijk ook wel hebben (bijv. bij astma ook).
<<

Anoniem122

Bericht 17 Jan 2014 22:03

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Whatever schreef:
TukTuk schreef:
Pompoen schreef:Wat een apart om zo zonder diagnose maar eens even ritalin te gaan proberen. Vind dat eigenlijk wel een beetje een vreemde gang van zaken. Ik bedoel, ik wéét dat het zo wel vaker gaat met artsen onderling etc. maar ik zou er wel een beetje mee uitkijken. Heeft die psychiater het voorgeschreven?
Wel goed dát je het niet negeert.

Ik ga als het goed is ergens komende maand naar ADHD Centraal, ik moest eerst bij mijn huidige behandelaar regelen dat ik daar onder een andere DBC kwam te staan anders zou het niet vergoed worden. Dat was even lastig want ik wilde niet zo maar een diagnose en mijn behandelaars wilden geen diagnose geven die niet klopte. Maar we hebben inmiddels een oude diagnose opgeduikeld en gecheckt. Die is het niet geworden maar wel een mildere variant er op en daar stonden we allebei achter. Dus als zij het heeft aangepast in het systeem kan ik me bij ADHD centraal gaan aanmelden. Ik heb daar al contact mee gehad, mijn oude behandelaar is daarheen verhuisd en ik heb uitgebreid met hem gesproken.
Voor alle duidelijkheid ga ik nogmaals een ADHD-test maken, ik moet daar een hele dag heen, ik moet vragenlijsten invullen, ze gaan mijn beweeglijkheid meten en ik krijg een test die ik eerst moet maken zonder ritalin en daarna met om te kijken in hoeverre het aan slaat.
Ik vind het wel fijn, zo'n grondige aanpak.



Mijn huisarts schreef ook Ritalin voor toen ik bij hem kwam voor een doorverwijzing voor het testen op ADD. Onder het mom van "Dan kan je dat iig al proberen, omdat de wachtlijsten vaak wel lang zijn"


Het kan inderdaad geen kwaad en ik vind het wel prettig dat ik het gewoon gelijk kan proberen. Overigens is dit op basis van mijn hele verhaal wat ik hier eerder al verteld heb (10 jaar geleden al diagnose en destijds ritalin en concerta gebruikt, maar verder nooit goed mee bezig geweest omdat mijn depressie toen op de voorgrond stond). Vind je reactie daarom een beetje simpel judgemental Pompoen!

Wat dat betreft hoef ik dus ook niet zo nodig een grondige aanpak, stiekem heb ik daar op het moment ook helemaal geen tijd voor met lange dagen bijna helemaal vol met verplicht onderwijs. Voor nu wil ik dit gewoon proberen met belangrijkste reden om te zien of medicatie me zou kunnen helpen. Niet zo zeer om nou weer helemaal te checken of die diagnose destijds wel goed was en of ik het wel of niet heb en Add of adhd (vrij obvious al, heb nauwelijks kenmerken van de h en had dat als kind wel, vermoedelijk als kind dus adhd en die diagnose geloof ik ook wel en nu als volwassene add, komt wel vaker voor met de leeftijd). Dat geloof ik allemaal, ik wil nu gewoon kijken of dingen (plannen, huishouden, concentreren, huiswerk, chaos, drukte in mijn hoofd) beter gaan met medicatie. En ja, ik heb mazzel dat ik daar niet voor naar een huisarts of psychiater hoef (meer!!), maar ik zie hier niets doms of onverstandigs in.


Ik denk alleen wel dat het misschien een beetje naïef is om te denken dat je met alleen medicatie al geholpen bent.. Ik merk juist dat de combinatie begeleiding en medicatie hier erg zinvol.

Overigs wat je zei over dat je nu weinig merkt van de hyperactiviteit.. Ik liet me ook testen met het idee dat het ADD kon zijn, omdat ik vooral de concentratie problemen had en minder het hypere, maar schijnbaar zwakt dat bij veel volwassenen juist af en gaat het bij de diagnose er om dat je als kind zijnde wel de hyperactiviteit gehad moet hebben en dat had ik ook. Daarom kreeg ik de diagnose ADHD.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 17 Jan 2014 22:48

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ach ik ben moe dus inderdaad wat kort door de bocht, sorry. Ik heb ooit ritalin voorgeschreven gekregen en omdat ik daar niet echt heel erg op reageerde werd toen geconcludeerd dat ik géén ADHD had. Jaren later stortte ik wéér in en bleek ik wel degelijk ADHD te hebben. Ik had er waarschijnlijk wel baat bij gehad om die diagnose wat eerder gehad te hebben.
Ik heb het dus niet zo op dat geëxperimenteer met medicatie zonder tests en een duidelijke diagnose. Maar dat komt dus (indirect) door mijn ervaring.
Ik bedoelde helemaal niet dat artsen elkaar geen dingen mogen voorschrijven (ehh, ja dus, kan ook niet anders maar ik bedoel zonder daadwerkelijk consult) of iets dergelijks. Ik bedoel dus gewoon dat ik me afvraag of het verstandig is om 'maar gewoon ritalin te gaan slikken.' en niet ook daadwerkelijk naar een psychiater te gaan voor een diagnose.
In mijn ogen voelt het een beetje als omgekeerde wereld, helemaal omdat mijn eigen ervaring is dat ritalin helemaal niet persé hoeft te helpen.
Maar ik was even vergeten wat je hier eerder had geschreven moet ik eerlijk zeggen, want dat maakt inderdaad in het hele beeld wel uit.
<<

Anoniem130

Bericht 17 Jan 2014 22:52

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Maar die diagnose heb ik dus ooit al gehad, ván een psychiater. ;) Dat is voor mij wel een grote factor in de beslissing dat hele traject nu even over te slaan.

Maakt ook niet uit, ik snap je initiële reactie wel en zeker als je niet echt meer mijn eerdere reacties voor de geest had (is ook al even geleden). Maar ik vind het in mijn geval geen gekke situatie/beslissing, maar das ook logisch want anders zou ik het niet doen. :) En iemand anders in mijn situatie mag het lekker anders doen. :p

En ik hoop nu dus stiekem gewoon dat ritalin net als vroeger wel helpt en dat ik daarna aanvullend kan kijken of ik nog psychologisch steun/hulp kan gebruiken. Psychoeducatie is voor mij niet echt nodig en psychotherapie is niet echt zinvol voor adhd, dus zou dan puur om medicatie/psycholoog gaan. :) Ik wil voor nu met het eerste beginnen iig.
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 17 Jan 2014 22:58, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem122

Bericht 17 Jan 2014 22:54

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Pompoen schreef:Ach ik ben moe dus inderdaad wat kort door de bocht, sorry. Ik heb ooit ritalin voorgeschreven gekregen en omdat ik daar niet echt heel erg op reageerde werd toen geconcludeerd dat ik géén ADHD had. Jaren later stortte ik wéér in en bleek ik wel degelijk ADHD te hebben.
Ik heb het dus niet zo op dat geëxperimenteer met medicatie zonder tests en een duidelijke diagnose. Maar dat komt dus indirect van mijn ervaring.
Ik bedoelde helemaal niet dat artsen elkaar geen dingen mogen voorschrijven (ehh, ja dus, kan ook niet anders maar ik bedoel zonder daadwerkelijk consult) of iets dergelijks. Ik bedoel dus gewoon dat ik me afvraag of het verstandig is om 'maar gewoon ritalin te gaan slikken.' en niet ook daadwerkelijk naar een psychiater te gaan voor een diagnose.
In mijn ogen voelt het een beetje als omgekeerde wereld.


Ja daar heb je ook wel een punt hoor! Daarom zou ik als ik Whatever was er ook betere begeleiding bij zoeken, blijkt de ritalin te helpen (En zei ik ook, mocht de Ritalin niet helpen, kan je altijd Dexamfetamine proberen.)
Het is idd wel slecht als er gelijk geconcludeerd wordt dat je geen ADHD hebt als je niet reageert op Ritalin :thumbdown:
Dat is gewoon te kort door de bocht.

In mijn geval was het puur om de tijd te overbruggen van de doorverwijzing tot de uiteindelijke intake. Zo van "Je kan hier iig alvast mee starten, blijkt het te helpen is het mooi mee genomen". Toen het niet werkte werd er gelukkig ook niet gelijk gezegd bij die intake "oh dan zal je geen ADHD hebben".
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 17 Jan 2014 22:56

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Whatever schreef:Maar die diagnose heb ik dus ooit al gehad, ván een psychiater. ;) Dat is voor mij wel een grote factor in de beslissing dat hele traject nu even over te slaan.


Ja, ja ik snap het. Sorry hoor, ik ben echt volkomen vaag, vergeetachtig en doodmoe. Ik moet me hier maar niet in mengen geloof ik want ik vergeet de helft van de details en dat maakt nogal veel uit als je iets wil 'beoordelen'.
Ik snap het nu dus wél en denk er dus ook anders over dan ik in het begin schreef.
Ik had echt zo'n beeld van:

Whatever spreekt psychiater die haar 'les' gaf:
"hee, ik dacht dat ik misschien wel eens ADHD zou kunnen hebben, kan dat kloppen?"

Psychiater:
"waar heb je last van?"

Whatever:
"Nou ik ben erg druk in mijn hoofd, kan moeilijk plannen etc. etc."

Psychiater:
"Klinkt wel als ADHD, ik zou lekker aan de ritalin gaan, daar zou je veel aan kunnen hebben, hier heb je een receptje."

Whatever:
"Oh thanx, ga ik dat proberen."

Snap je? :laughcry:
<<

Anoniem130

Bericht 17 Jan 2014 22:59

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Haha, oh ja, dat je dat beeld had was me al vrij duidelijk al zonder je mooie rollenspel haha! :D ;)

Zou je niet lekker gaan slapen nu dan trouwens? :)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 17 Jan 2014 23:07

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Whatever schreef:Haha, oh ja, dat je dat beeld had was me al vrij duidelijk al zonder je mooie rollenspel haha! :D ;)

Zou je niet lekker gaan slapen nu dan trouwens? :)


Nou ja, haha wilde het even illustreren.
En eh slapen? Hmmm, oh ja. Best een idee. :laughcry:
<<

Anoniem66

Bericht 22 Jan 2014 08:05

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Whatever schreef:Dat is ook niet heel vreemd. Het is best typisch om kalm te worden van ritalin, omdat het dus sterk lijkt op amfetamine (denk aan speed). Mensen die geen adhd hebben, worden er in principe meestal juist niet rustiger en georganiseerder van. Ik ken ook studenten die het in tentamenperiodes stiekem gebruik, juist vanwege dat effect.

In een van mijn eerste reacties hier heb ik ook gezegd dat juist het feit dat ik destijds op mijn 14/15e rustiger werd van ritalin en concerta ook erg sterk suggereert dat die diagnose destijds wel juist was.

Overigens is dit een heel normaal iets in de geneeskunde, dit: als de aanpak werkt, zul je de aandoening waarschijnlijk ook wel hebben (bijv. bij astma ook).


Weet je wel zeker dat het zo werkt? Ritalin wordt niet voor niks een studeerdrug genoemd.. Het filtert en focust, ook bij mensen zonder ADHD. Ik dacht ook altijd, als het werkt dan heb je het. Mijn psychiater hielp me uit de droom. Het schijnt heel kort door de bocht te zijn.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers