Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het hardlooptopic

<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 19 Jan 2014 14:19

Re: Het hardlooptopic

Ik wil met een wedstrijd een keer mee gaan doen ben ik over uit haha. Maar ik heb in mijn hoofd dat ik dan een van de langzaamste ben en dat wil ik ook niet haha. Plus ik moet nog even door gaan naar de 5 km ;)
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 19 Jan 2014 14:56

Re: Het hardlooptopic

Leuk Ibbel! Wedstrijden motiveren enorm het trainen en het lopen gaat vaak veel beter op een wedstrijd. Zoek een leuke uit waar veel publiek is, dan loop je wolken! Sowieso moet natuurlijk iemand de laatste zijn maar dat wilt natuurlijk niemand. Begin achteraan daar starten de langzamere lopers, zo heb je gelijk mensen om je aan op te trekken.
30-04-2017
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 19 Jan 2014 14:59

Re: Het hardlooptopic

Meiden, wat zijn jullie allemaal goed bezig!!!
Al het begin is moeilijk!
Ik wilde in het begin ook alleen maar meer en sneller...
Toen heb ik dat maar uit mijn hoofd gezet en ben ik gaan denken 'Alles wat ik überhaupt aan het (hard)lopen ben, is goed!'
Vooral niet opgeven! En als je een lesje een keertje extra moet doen, so what :) Je bent er in ieder geval mee bezig!

Ik heb net heerlijk 55 minuten gelopen. Had 9,5km op de planning staan, deze is ook gelukt!
Volgende week zondag 11 km en dan de week erna 10 km in Schoorl. Voor het eerst sinds 8 maanden weer een wedstrijd, heb er zin in!
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 19 Jan 2014 15:00

Re: Het hardlooptopic

Wat leuk Ibbel dat je een keer met een wedstrijd mee wilt gaan doen! In april heb je in Eindhoven de Grote beekloop, daar kun je ook 4 kilometer lopen en daar doen ook veel vrouwen aan mee die echt voor de fun lopen en niet super snel zijn, dus dat lijkt me wel wat voor jou. Maar er zijn nog veel meer wedstrijden. En maak je echt geen zorgen dat je de laatste bent. Dat moet inderdaad toch iemand zijn. Ik vind het super stoer als je mee doet!

En het is echt heel leuk om mee te doen aan een wedstrijd. Al die mensen langs de kant en het saamhorigheidsgevoel dat er zoveel mensen ook hardlopen. Ik vind het altijd heel leuk!
<<

Anoniem38

Bericht 19 Jan 2014 15:16

Re: Het hardlooptopic

Op zich heb je niet zoveel aan op hartslag lopen als je niet weet wat je zones zijn. Die zones worden bepaald bij een inspanningstest en zijn bij iedereen, ook al ben je even oud, verschillend.

Uitbouwen kun je doen door 1', 1'30", 2' etc. Of vaker herhalen, dus 5x, 6x, etc. Succes! En anders kun je op internet nog wel schema's vinden.

De cross was mega zwaar. Heeeel veel blubber en helaas na de start een (hopelijk kleine) spierblessure opgelopen. Mijn schoenen waren aan het eind een kilo zwaarder denk ik. Crossen is niks voor mij, maar het was wel leuk en een goede training. Volgende week een 10km loop.
<<

Anoniem38

Bericht 19 Jan 2014 16:12

Re: Het hardlooptopic

Zo vies was het weer ;-)

Afbeelding
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 19 Jan 2014 16:14

Re: Het hardlooptopic

Zonnetje schreef:Wat leuk Ibbel dat je een keer met een wedstrijd mee wilt gaan doen! In april heb je in Eindhoven de Grote beekloop, daar kun je ook 4 kilometer lopen en daar doen ook veel vrouwen aan mee die echt voor de fun lopen en niet super snel zijn, dus dat lijkt me wel wat voor jou. Maar er zijn nog veel meer wedstrijden. En maak je echt geen zorgen dat je de laatste bent. Dat moet inderdaad toch iemand zijn. Ik vind het super stoer als je mee doet!

En het is echt heel leuk om mee te doen aan een wedstrijd. Al die mensen langs de kant en het saamhorigheidsgevoel dat er zoveel mensen ook hardlopen. Ik vind het altijd heel leuk!



Oja die Beekloop! Dat heb je mij eerder verteld....dat is een goede!! Ik merk nu al als ik mensen zie of langsren dan ren ik iets harder haha. Gaat automatisch. En ja het kriebelt momenteel heel erg om er voor te gaan trainen. 4 km moet te doen zijn denk ik, daar zit ik bijna. Ik ga mij in die grote Beekloop eens verdiepen. Dank je!
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 19 Jan 2014 16:39

Re: Het hardlooptopic

Jip83 schreef:Op zich heb je niet zoveel aan op hartslag lopen als je niet weet wat je zones zijn. Die zones worden bepaald bij een inspanningstest en zijn bij iedereen, ook al ben je even oud, verschillend.

Uitbouwen kun je doen door 1', 1'30", 2' etc. Of vaker herhalen, dus 5x, 6x, etc. Succes! En anders kun je op internet nog wel schema's vinden.

De cross was mega zwaar. Heeeel veel blubber en helaas na de start een (hopelijk kleine) spierblessure opgelopen. Mijn schoenen waren aan het eind een kilo zwaarder denk ik. Crossen is niks voor mij, maar het was wel leuk en een goede training. Volgende week een 10km loop.



Dat klinkt wel goed idd...ik ga eens even kijken hoe en wat. Dank je voor de tips.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11209

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 19 Jan 2014 18:01

Re: Het hardlooptopic

Ik heb vanochtend les 9 gelopen van Evy. Tot nu toe was de max 3 minuten achter elkaar, maar in deze les moest ik oa 2 x 4 en 1x 5 minuten. Maar ik heb het gehaald!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 19 Jan 2014 18:02

Re: Het hardlooptopic

Jeej goed gedaan Suus!
<<

Anoniem186

Bericht 20 Jan 2014 08:57

Re: Het hardlooptopic

Wat goed, suus!
Ik moet morgen les 7 lopen en die geeft al 4 minuten aan. Verschilt de app dan zo met de mp3 versie?

Jip, jeetje wat een bagger! Dapper hoor!

Ibbel, leuk hè zo'n loop. Ik ga mee doen met de ladiesrun, dat is m'n streven.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 20 Jan 2014 11:55

Re: Het hardlooptopic

Jans: je zult zien dat je die 4 minuten echt volhoud! Je kan meer dan je denkt hoor :).

Ibbel: Ja hoor, die programma's van 5 naar 10 kilometer kan ook gewoon als je 4 km achter elkaar kan rennen. Tenminste, ik heb die ouderwetse podcasts voor op mijn MP3 speler, en die meten geen afstand natuurlijk. De eerste les moet je 30 minuten rennen (geen probleem, kan je al!), les 2 35 minuten, en les 3 intervallen. Het maakt echt niet uit of je in die 30 minuten 4 of 5 km aflegt. Ik denk namelijk dat veel vrouwen na de eerste Start to Run niet in 30 minuten 5 km kunnen rennen hoor. Ik loop zelf ook "maar" 8 km/u.

Ik wil ook meedoen met een wedstrijd, op 8 februari. 5 kilometer.. Ik ben bijna klaar met Start to Run dus op zich zou het moeten kunnen.
<<

Anoniem260

Bericht 20 Jan 2014 12:46

Re: Het hardlooptopic

Ik lees/praat graag mee!

Ga meelopen in de midwinter begin februari! Heb rond de kerst i.v.m. ziek zijn niet getraind en daarna is het een beetje versloft, maar ben sinds vorige week weer lekker aan het rennen!

Jip83 schreef:Op zich heb je niet zoveel aan op hartslag lopen als je niet weet wat je zones zijn. Die zones worden bepaald bij een inspanningstest en zijn bij iedereen, ook al ben je even oud, verschillend.

Uitbouwen kun je doen door 1', 1'30", 2' etc. Of vaker herhalen, dus 5x, 6x, etc. Succes! En anders kun je op internet nog wel schema's vinden.

De cross was mega zwaar. Heeeel veel blubber en helaas na de start een (hopelijk kleine) spierblessure opgelopen. Mijn schoenen waren aan het eind een kilo zwaarder denk ik. Crossen is niks voor mij, maar het was wel leuk en een goede training. Volgende week een 10km loop.


Ik heb ooit een maximaaltest gedaan en weet m'n HFrust, dus zou ik min of meer moeten kunnen berekenen in welke zones ik moet trainen, maar ik heb een hele hoge hartslag... Als ik de deur uitstap om 'n hardlooprondje te starten, zit ik zo boven de 100. Ik hou een hartslag van rond de 180 een half uur goed vol (vorig jaar zelfs een hardloopwedstrijd 10 km gelopen, met een gemiddelde hartslag van 180, een uur lang dus...)

Ik ben er mee naar de dokter geweest, gezegd dat ik een hoge hartslag heb, terwijl ik niet een bereslechte conditie heb en regelmatig train. Hartfilmpje laten maken en daar was niks mis mee, vervolgens kreeg ik het advies om meer te trainen :palm:
<<

No. 3

Bericht 20 Jan 2014 14:24

Re: Het hardlooptopic

Nou, ik heb twee weken rust gehouden i.v.m. m'n shin splints, en dat heeft geholpen! Zojuist ben ik weer héél rustig wezen rennen: 6 x 1 min. rennen, 6 x 1 min. wandelen. Goed opgewarmd van tevoren, en ik liep pijnvrij, yes!

Op internet lees ik dat je elke keer 10% mag toevoegen van wat je rende voordat je geblesseerd raakte. Ik heb nu iets minder dan een kilometer gerend en iets minder dan een kilometer gewandeld.
Wat zouden jullie doen? Deze afstand even volhouden en 'm proberen 'dicht' te rennen, dus met steeds minder wandelmomenten? Of zouden jullie de afstand opbouwen, maar nog steeds de wandelminuten volhouden, dus dat je opbouwt met 7x1, 8x1, 9x1 enz.?

En ik had nog een vraag: hoe koelen jullie af? Opwarmen lukt me wel goed geloof ik, maar ik weet niet precies wat ik moet doen om goed af te koelen.
<<

Anoniem260

Bericht 20 Jan 2014 14:44

Re: Het hardlooptopic

No. 3, geen advies voor wat betreft opbouwen, misschien kan je fysiotherapeut daar meer over zeggen?
Ik heb tijdens mijn opleiding scheenbeenvliesontsteking gehad en dat was héél hardnekkig. Nu geen last meer van, maar m'n botvlies blijft gevoelig (6 jaar na dato...)!

Afkoelen doe ik meestal gewoon door eerder te stoppen dan wanneer ik thuis ben en uit te wandelen en thuis niet meteen onder de douche springen: bezwete kleding uit om het niet koud te krijgen en eerst een half uurtje binnen zitten voor ik ga douchen.
<<

Anoniem186

Bericht 20 Jan 2014 23:08

Re: Het hardlooptopic

M'n loopje van morgen gaat niet door... :(
Ik ben vannacht gevallen, m'n knie en voet zijn blauw en dik. Ik durf het niet aan om ermee te gaan lopen. Klote zooi... :thumbdown:
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11209

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 21 Jan 2014 13:15

Re: Het hardlooptopic

Aah, balen Jans! Wat heb je vannacht gedaan dat je gevallen bent?

Ik doe trouwens de oude Evy, misschien verklaart dat het verschil met de app? En vaker dan twee keer per week lukt me helaas niet. Donderdagmiddag kan ik weer, dan past mijn moeder op.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem186

Bericht 21 Jan 2014 16:11

Re: Het hardlooptopic

Ik had zoon uit z'n bed gehaald nadat hij wakker was geworden. Ik wilde hem bij ons in bed voeden en toen ik ons bed opstapte toen ging het mis. Er staat een co-sleeper aan mijn kant, dus ik moet aan het voeteneinde m'n bed op. Ik gleed met m'n been langs het bed en kon zoon nog net op de co-sleeper gooien. Heel onhandig (en pijnlijk).
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 21 Jan 2014 17:34

Re: Het hardlooptopic

No. 3 schreef:Nou, ik heb twee weken rust gehouden i.v.m. m'n shin splints, en dat heeft geholpen! Zojuist ben ik weer héél rustig wezen rennen: 6 x 1 min. rennen, 6 x 1 min. wandelen. Goed opgewarmd van tevoren, en ik liep pijnvrij, yes!

Op internet lees ik dat je elke keer 10% mag toevoegen van wat je rende voordat je geblesseerd raakte. Ik heb nu iets minder dan een kilometer gerend en iets minder dan een kilometer gewandeld.
Wat zouden jullie doen? Deze afstand even volhouden en 'm proberen 'dicht' te rennen, dus met steeds minder wandelmomenten? Of zouden jullie de afstand opbouwen, maar nog steeds de wandelminuten volhouden, dus dat je opbouwt met 7x1, 8x1, 9x1 enz.?

En ik had nog een vraag: hoe koelen jullie af? Opwarmen lukt me wel goed geloof ik, maar ik weet niet precies wat ik moet doen om goed af te koelen.


Ik zou weer langere stukjes gaan rennen. Dus 5x2 min en tussendoor 1 minuut wandelen.
En langzaam opbouwen en nu niet vaker dan 2 dagen per week gaan, met steeds minimaal 2 dagen rust.

Afkoelen doe ik door een extra stukje uit te wandelen, maar met deze kou vind ik dat lastiger dan in de zomer. Dan wandel ik een extra blokje ter afkoeling, maar nu vind ik het daar echt te koud voor. Thuis doe ik vaak nog wat rek en strek oefeningen (10-15 sec per been per oefening).
<<

Anoniem38

Bericht 21 Jan 2014 17:38

Re: Het hardlooptopic

Idd kun je opbouwen zoals Jules zegt. Anders kun je wel beginnersschema's vinden op internet.

Afkoelen, ik loop meestal zo'n 10min uit in zone0-1 qua hartslag. Rekoefeningen doe ik nooit aan. En dan douchen en als het een zware/lange training is geweest neem ik een eiwitshake.
<<

Anoniem186

Bericht 22 Jan 2014 20:16

Re: Het hardlooptopic

Ik heb steeds de eerste paar minuten als ik begin met lopen last van m'n enkels/voeten. Herkennen jullie dat? Daarna is het stukken minder.

Vandaag toch wel weer geweest, ondanks het vallen van van de week. Rondje ging goed! Ik heb geprobeerd om m'n energie te verdelen, dat ging best aardig. Ik heb wel nog een les opnieuw gedaan, omdat ik het niet zag zitten om 4 minuten te lopen. Dat ga ik vrijdag wel doen. Ben benieuwd...
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 22 Jan 2014 20:24

Re: Het hardlooptopic

Jules schreef:Jans: je zult zien dat je die 4 minuten echt volhoud! Je kan meer dan je denkt hoor :).

Ibbel: Ja hoor, die programma's van 5 naar 10 kilometer kan ook gewoon als je 4 km achter elkaar kan rennen. Tenminste, ik heb die ouderwetse podcasts voor op mijn MP3 speler, en die meten geen afstand natuurlijk. De eerste les moet je 30 minuten rennen (geen probleem, kan je al!), les 2 35 minuten, en les 3 intervallen. Het maakt echt niet uit of je in die 30 minuten 4 of 5 km aflegt. Ik denk namelijk dat veel vrouwen na de eerste Start to Run niet in 30 minuten 5 km kunnen rennen hoor. Ik loop zelf ook "maar" 8 km/u.

Ik wil ook meedoen met een wedstrijd, op 8 februari. 5 kilometer.. Ik ben bijna klaar met Start to Run dus op zich zou het moeten kunnen.



Oh dan ga ik die eens opzoeken.
Helaas is mijn mp3 ineens dood toen ik wilde gaan vandaag. Toen maar even mijn telefoon gebruikt voor wat muziek. Ik kan niet rennen zonder muziek haha.
Mijn vader had waarschijnlijk nog 1 mp3 speler liggen. Dat ga ik vrijdag denk ik even bekijken. Morgen kan ik toch niet rennen.

Jans> ja ik heb zin in een run haha. De 1e ooit van mij :D Over die last van je voeten/enkels herken ik niet.
Fijn dat je rondje goed ging. Ik wilde vandaag rennen, maar heb echt bagger geslapen, moest werken en heb vanmiddag 45 min gewandeld waarvan paar keer stukjes gerend. Maar niet volledig gerend dus. Maar wel lekker er even op uit. Deze week anders weinig tijd voor.

N0.3 > rek strek doe ik eigenlijk hetzelfde als Jules.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 23 Jan 2014 09:54

Re: Het hardlooptopic

Ik heb de potcasts op mijn telefoon gezet. Dan zet endomondo aan en als muziek de 5-10km. Moet je wel een afspeelijst maken anders zoek je je suf.

Maar ik heb dus potcasts én afstand heel fijn!
30-04-2017
<<

Anoniem122

Bericht 23 Jan 2014 10:32

Re: Het hardlooptopic

Ik heb niet echt het topic doorgelezen, maar zijn er hier meiden die ervaring hebben met beginnen met hardlopen in combinatie met overgewicht?
Ik wil gaan proberen te sporten straks in Thailand, er is een kleine fitnessruimte waar ik mijn studio huur, en het idee is om 's morgens voordat ik begin op mijn stage, om te gaan sporten voor bijvoorbeeld een half uurtje ofzo.
Ik wil dan gaan beginnen met Evy en heb echt 0,0 conditie :P Is het haalbaar of kan ik het beter bij fietsen houden bijvoorbeeld?
<<

Anoniem321

Bericht 23 Jan 2014 15:39

Re: Het hardlooptopic

Vandaag ben ik weer even gegaan. Ik zit al een aantal weken met een blessure in mijn rechter bovenbeen.
Toen ik mijn been begon te voelen, ben ik meteen gaan wandelen. Het goede nieuws is dat ik weer een stukje langer heb kunnen hardlopen dan de vorige keer. Het slechte nieuws is dat het nog steeds niet over is dus!
Dat wordt in het weekend weer wandelen. Ik mis het hardlopen heel erg. Ik heb op 2e kerstdag voor het laatst serieus gelopen. En geduld is niet mijn sterkste punt, maar ik heb nu geen keus, haha.
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers