Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


N.ieuwe T.ieten

<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Okt 2013 15:04

Re: N.ieuwe T.ieten

Alles is al zo enorm onzeker en moeilijk en dan heb je mijn inziens niets aan iemand die het bagatelliseert. Het bekijken met een dosis realiteitszin is volgens mij heel goed, maar je kunt er ook te ver in gaan. Zeker als het niet gaat om jouw borsten/eierstokken/leven.

Tangerine, hoe bedoel je dat ze overal zo'n vertrouwen in heeft? In de artsen?
Laatst gewijzigd door Bisq op 18 Okt 2013 12:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem331

Bericht 10 Okt 2013 15:21

Re: N.ieuwe T.ieten

Nou nee, meer dat het eind resultaat wel mooi zal zijn. Ik bedoel, als je 9 maanden lang met zulke verminkte, want zo zag het er uit, borsten rond loopt, kan ik me voorstellen dat je je ernstig af vraagt waar je aan begonnen bent. Ze heeft tussen de 2 operaties in wel steeds het vertrouwen dat het uiteindelijk mooi word.
Het eindresultaat was trouwens ook mooi, vond ik!
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Okt 2013 16:32

Re: N.ieuwe T.ieten

Ah ok, dat bedoel je. Dat herken ik wel heel erg. Je moet toch het vertrouwen houden, hoe moeilijk dat ook is. Ze heeft natuurlijk ook niet zomaar een arts uitgezocht.
Laatst gewijzigd door Bisq op 18 Okt 2013 12:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 10 Okt 2013 19:07

Re: N.ieuwe T.ieten

Zoethout schreef:Ik zit nu ongeveer een kwartier te kijken en vind het eerste deel best apart. Aan de ene kant snap ik haar twijfels, maar aan de andere kant denk ik: 'Hallo-oh! Heb je een bord voor je kop?'


Nou ja, bord voor je kop lijkt me een beetje overtrokken. Ik snap dat het moeilijk te begrijpen is omdat haar moeder jong is overleden maar het is echt geen beslissing die 1,2,3 gemaakt is. Daarbij twijfelde de documentairemaakster volgens mij vooral over wat voor soort operatie ze wou. Als je de kans hebt ga je op zoek naar de beste arts, je wilt het mooiste resultaat. En ook psychisch ga je door een heel proces heen.

Er zijn ook een heleboel vrouwen met het brca gen die niet voor een preventieve operatie kiezen.
Sommige vrouwen hebben geen grote familiegeschiedenis met allerlei gevallen van borstkanker, andere families wel maar b.v. niet voor het 40ste levensjaar. Dit zou hun keuze kunnen beïnvloeden. Daarnaast was er in de tijd van de moeder van de documentairemaakster helemaal geen preventieve screening mogelijk, brca-1 is bijvoorbeeld pas ontdekt in 1994.
Tegenwoordig staan gendraagsters onder controle door middel van mri onderzoeken en borstcontroles om zo eventuele borstkanker in een vroeg stadium te ontdekken. Ook dit geeft je ergens het gevoel langer over je keuze na te kunnen denken. En hoewel er nog meer onderzoek nodig is waardoor de cijfers 'nog' niet aangepast zijn blijkt uit onderzoek van een arts uit het antoni van leeuwenhoek dat de procentuele kans om borstkanker te krijgen veel lager is dan nu gedacht wordt (niks officieel helaas, maar zo zijn er de afgelopen 20 jaar allerlei dingen ontdekt) En zo zullen er over een x aantal jaar weer heel veel meer nieuwe mogelijkheden enz zijn..
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 10 Okt 2013 19:14

Re: N.ieuwe T.ieten

Nou, ik vind het eigenlijk een soort Russisch roulette.
Ik snap dat je een psychologisch proces door moet en dat het allemaal niet over één nacht ijs gaat.
Desniettemin zou ik er niet lang over hoeven twijfelen of ik wel of niet geopereerd zou willen worden.
Leven en laten leven
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 10 Okt 2013 19:36

Re: N.ieuwe T.ieten

Volgens mij heeft zij ook niet getwijfeld of ze wel of niet geopereerd wou worden, eerder wanneer en welke operatie.
En ook al had ze wel getwijfeld had ze nog steeds geen 'bord voor haar kop' (Een bord voor je kop hebben: als van iemand wordt gezegd dat hij een bord voor zijn kop heeft, betekent dit dat hij onbeschaamd zijn eigen gang gaat, kortzichtig is en niet gevoelig is voor signalen van anderen), ze heeft uiteindelijk een, voor haar, weloverwogen beslissing genomen.
Kortzichtigheid zie ik eerder terug in jouw eerste reactie.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 10 Okt 2013 19:45

Re: N.ieuwe T.ieten

Mochi schreef:Volgens mij heeft zij ook niet getwijfeld of ze wel of niet geopereerd wou worden, eerder wanneer en welke operatie.
En ook al had ze wel getwijfeld had ze nog steeds geen 'bord voor haar kop' (Een bord voor je kop hebben: als van iemand wordt gezegd dat hij een bord voor zijn kop heeft, betekent dit dat hij onbeschaamd zijn eigen gang gaat, kortzichtig is en niet gevoelig is voor signalen van anderen), ze heeft uiteindelijk een, voor haar, weloverwogen beslissing genomen.
Kortzichtigheid zie ik eerder terug in jouw eerste reactie.


Het eerste kwartier van de docu ging het over het feit óf ze zich wel wilde laten opereren. Daarna waar ze zich zal laten opereren.
En chapeau voor je uitleg over het hebben van een bord voor je kop. Ik vind het namelijk aardig dom dat ze zich schijnbaar jaren lang niets aangetrokken heeft dat ze het gen bij zich draagt en geopereerd zou moeten worden.
Kortzichtig vind ik jouw reactie op mij, zo veroordelend. Erg raar. Er over nagedacht dat mijn uitspraken zouden kunnen komen vanwege wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt?
Jij vindt A ik vind B, maar om mij nou meteen kortzichtig te noemen?
Leven en laten leven
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 10 Okt 2013 20:30

Re: N.ieuwe T.ieten

Zoethout schreef:
Mochi schreef:Volgens mij heeft zij ook niet getwijfeld of ze wel of niet geopereerd wou worden, eerder wanneer en welke operatie.
En ook al had ze wel getwijfeld had ze nog steeds geen 'bord voor haar kop' (Een bord voor je kop hebben: als van iemand wordt gezegd dat hij een bord voor zijn kop heeft, betekent dit dat hij onbeschaamd zijn eigen gang gaat, kortzichtig is en niet gevoelig is voor signalen van anderen), ze heeft uiteindelijk een, voor haar, weloverwogen beslissing genomen.
Kortzichtigheid zie ik eerder terug in jouw eerste reactie.


Het eerste kwartier van de docu ging het over het feit óf ze zich wel wilde laten opereren. Daarna waar ze zich zal laten opereren.
En chapeau voor je uitleg over het hebben van een bord voor je kop. Ik vind het namelijk aardig dom dat ze zich schijnbaar jaren lang niets aangetrokken heeft dat ze het gen bij zich draagt en geopereerd zou moeten worden.
Kortzichtig vind ik jouw reactie op mij, zo veroordelend. Erg raar. Er over nagedacht dat mijn uitspraken zouden kunnen komen vanwege wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt?
Jij vindt A ik vind B, maar om mij nou meteen kortzichtig te noemen?


Euh, sorry? Heel naar als je iets vervelends hebt meegemaakt maar volgens mij begin jij met de documentairemaakster te veroordelen door middel van een reactie die veroordelend is en insinueert dat ze kortzichtig is. Ook niet erg aardig. Want jij denkt A en zij dacht B..
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 10 Okt 2013 20:48

Re: N.ieuwe T.ieten

Wie insinueert hier nou iets?

Jij hebt je punt gemaakt, ik heb mijn punt gemaakt. Ik ben er klaar mee. Doei.
Leven en laten leven
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Okt 2013 20:56

Re: N.ieuwe T.ieten

Zoethout, ik wou dat het voor iedereen allemaal zo makkelijk was als dat jij nu insinueert. Ik denk dat de woordkeus 'bord voor je kop' ook niet helemaal gepast is.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem331

Bericht 10 Okt 2013 21:51

Re: N.ieuwe T.ieten

Ik vond het juist wel bijzonder om te zien dat ze overal goed en veel over na dacht. niet zich door de eerste de beste arts zich heeft laten behandelen, en alles goed doordacht heeft. Wellicht had ze dat niet gekund op haar 19e.
<<

Sjaantje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:48

Bericht 11 Okt 2013 00:10

Re: N.ieuwe T.ieten

Ik heb natuurlijk makkelijk praten omdat ik niet in dezelfde situatie zit als zij en juist omdat ze op dit moment nog niet ziek is en er een kans is dat ze het ook nooit zal worden, kan ik me haar twijfel voorstellen. Het is ook niet niks om in je lijf te laten snijden! Mijn eigen situatie is totaal anders (reuma) maar ook ik had er moeite mee dat een deel van mijn lijf verwijderd moest worden om vervangen te worden door een prothese (heupen, knieën en elleboog) maar mijn gewrichten waren op dat moment al zó slecht dat het alleen maar beter kon worden. Dus in dat opzicht kon ik me deels toch wel in haar verplaatsen.
Ik snap echter niet dat ze zo lang gewacht heeft voordat ze zich überhaupt begon af te vragen of ze wel of niet geopereerd wilde worden en zo ja waar/door wie dan maar ik neem aan dat voor haar de tijd nog niet rijp geweest zal zijn en zo'n beslissing kun je toch niet forceren.

Haar vriend vond ik echter op bepaalde momenten een behoorlijke hork. Zoals hij bijvoorbeeld de mogelijkheid tot abortus omschreef... brrrrrr de rillingen liepen over mijn lijf. Ik zat steeds te denken: 'Ik hoop dat hij alleen zo stoer/bot/onverschillig doet omdat de camera draait' maar ik vrees dat dat niet zo was. Ik had trouwens ook verwacht dat hun relatie geen stand zou houden en het zou me ook niet verbazen als het over een tijd alsnog uitgaat tussen hen.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 11 Okt 2013 09:36

Re: N.ieuwe T.ieten

Heftig Sjaantje, dat je ook delen van je lichaam hebt moeten vervangen. Gaat het daardoor beter met je?

Artsen zetten er voor mijn gevoel ook niet echt vaart achter om geopereerd te worden. Je krijgt echt het gevoel dat je het zelf moet beslissen en dat er niet echt haast is. De kans van overleven is immers hetzelfde, roepen steeds alle artsen. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar ik wist al vrij snel dat ik nooit maar dan ook nooit meer chemo wil. Als je dat niet hebt gehad kan ik me voorstellen dat je ergens nog grote twijfel hebt. Want stel je voor dat je helemaal niet ziek wordt.
Laatst gewijzigd door Bisq op 18 Okt 2013 12:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem32

Bericht 11 Okt 2013 10:26

Re: N.ieuwe T.ieten

Bisq jemig wat heftig allemaal ik heb dat gedeelte volgens mij helemaal gemist. Hoe gaat het nu met je?Ik begreep dat je zelf pas ook geopereerd bent?

Mede door dit topic ben ik de docu gaan kijken en vond het enorm interessant. Het lijkt me verdomd moeilijk om zo'n keuze te moeten maken.
Wbt haar vriend, hij was idd niet altijd even geniaal met zijn opmerkingen, maar ik denk dat mannen daar een hele andere gedachtegang bij hebben. Hij voelt tenslotte niet wat zij moet ondergaan.
Maar beetje meer medeleven was ook niet geheel verkeerd.
<<

Sjaantje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:48

Bericht 11 Okt 2013 11:31

Re: N.ieuwe T.ieten

Ja het gaat gelukkig veel beter met me! Vooral na mijn knie-operaties, nu bijna twee jaar geleden. Daarvoor kon ik nauwelijks nog lopen en zat ik zo ongeveer fulltime in mijn rolstoel. Nu kan ik weer lopen en zelfs fietsen (wat ik 20 jaar niet heb gekund) en gebruik ik mijn rolstoel bijna nooit meer!

Dat geeft ook gelijk het grote verschil aan tussen mij en Sacha Polak: bijna direct na de operatie had ik al een heel groot voordeel ten opzichte van daarvoor: ik kon mijn knieën weer bewegen en opnieuw leren lopen. Dat was bij haar niet zo. Ten eerste waren haar borsten op het moment van de operatie (nog) niet ziek of verminkt door eerdere operaties. Het was ook niet 100% zeker dát ze ooit ziek zouden worden. En daarnaast, mijn benen maken voor mij het directe verschil tussen wel of niet kunnen lopen maar je borsten hebben die functie niet dus als je je borsten moet missen geeft dat een heel ander soort belemmering.
Overigens heb ik ook een borstoperatie gehad, ik heb ook laten snijden in een gezonde borst maar dat kwam omdat ik een ruime cupmaat verschil had tussen links en rechts. Ik mocht kiezen: links laten vergroten of rechts laten verkleinen. Ik heb voor het laatste gekozen. Ook weer een totaal andere situatie dan die van Sacha maar op dat moment had ik ook wel de vraag: 'Laat ik snijden in een gezond lichaamsdeel terwijl ik al zoveel andere operaties heb aan lichaamsdelen die níet gezond zijn?' Ik ben heel blij dat ik het wél heb laten doen want het heeft mijn zelfvertrouwen een boost gegeven. Van wijde verhullende truien ben ik geswitcht naar strakkere kleding en mijn zwarte badpak heb ik toen direct ingewisseld voor een knalgroene bikini!

Maar lieve Bisq, hoe gaat het nu met jou? Je operatie is inmiddels een paar dagen geleden dus je zal je vast nog niet op-en-top voelen maar gaat je herstel wel goed? Er zal vast nog een lange weg te gaan zijn maar ik hoop dat je de toekomst vol vertrouwen tegemoet kan zien. Ik weet niet je hele verhaal, maar heb je hiermee je kanker nu helemaal overwonnen?
<<

Patsy

Bericht 11 Okt 2013 12:23

Re: N.ieuwe T.ieten

Bisq schreef:
Ben heel benieuwd naar meningen over de docu. Wat vonden jullie bijvoorbeeld het meest indrukwekkend? En wat vonden jullie van haar vriend?


Ik vind de hele situatie waar zij (en met haar zoveel vrouwen) in zit zo vreselijk. Ik vind het erg knap van haar dat ze deze film gemaakt heeft, zo open en eerlijk. Ze komt heel sterk over. Haar vriend kwam op mij over als een botte, lompe man. Maar voor hem is deze hele situatie natuurlijk ook heel erg moeilijk.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 13 Okt 2013 16:47

Re: N.ieuwe T.ieten

Sow heftig zeg Sjaantje, dat je na 20 jaar weer zoveel meer kunt. En inderdaad ik begrijp helemaal wat je bedoelt, als je direct gemak hebt van een operatie is het heel anders dan in gezond vlees snijden. Zelfs met de tumor had ik er heel veel moeite mee, want je bent ook niet direct ziek daarvan. Het voelt ook dan alsof je iets gezonds weg laat halen, in je hoofd weet je natuurlijk wel dat het weg moét, maar het is niet zo dat je na de operatie direct ervaart dat het beter voor je is.
Kun jij door alle operaties die je gehad hebt nu een leven hebben zoals je die graag wilt of ondervind je nog veel hinder?
Laatst gewijzigd door Bisq op 18 Okt 2013 12:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Sjaantje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:48

Bericht 13 Okt 2013 19:07

Re: N.ieuwe T.ieten

Wat fijn te horen (nou ja, lezen) dat het de goede kant op gaat met je! Drains verwijderen is inderdaad allesbehalve prettig maar als ze weg zijn is dat wel een stuk prettiger, ja! En heerlijk te lezen dat je je leven langzaamaan weer aan het oppakken bent, en dat het vermoeiend is om met mensen af te spreken dat geloof ik zeker na zo'n intensieve periode. Gun jezelf dan ook de rust naderhand, dan zal je zien dat het je steeds makkelijker af gaat.
Een dikke duim omhoog voor jou!!
Afbeelding

Voor mij is er inderdaad veel positief veranderd, al zal ik altijd beperkingen hebben. Maar als je jarenlang heel slecht hebt gelopen en nog geen 20 meter kon afleggen, is 200 meter nu kunnen lopen dan een beperking? Of juist een verrijking? Vergeleken bij een gezond persoon zal ik altijd veel minder kunnen maar ik red me volledig zelfstandig, heb nergens thuiszorg ofzo voor nodig, alleen krijg ik een persoonsgebonden budget voor huishoudelijke hulp omdat dat wel te zwaar is om allemaal zelf te doen. Dus ik heb mijn zusje in dienst die me een hoop uit handen neemt!
Verder ben ik ook volledig arbeidsongeschikt maar doe wel vrijwilligerswerk omdat ik er nou eenmaal geen persoon naar ben om op mijn achterste te blijven zitten. Dus zo maak ik me tóch nuttig voor de maatschappij, alleen dan op een ander level dan iemand anders!
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 18 Okt 2013 12:18

Re: N.ieuwe T.ieten

Ik dacht dat ik al op je bericht gereageerd had Sjaantje, maar zie nu dat dit niet zo is.

Ik heb enorme bewondering voor je dat je het zo positief kunt bekijken. Het is niet niks om altijd beperkt te zijn, zo knap dat je het om kunt draaien naar een verrijking.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Sjaantje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:48

Bericht 18 Okt 2013 14:59

Re: N.ieuwe T.ieten

Ik probeer inderdaad overal het positieve van in te zien, maar het scheelt denk ik enorm dat ik niet weet hoe het is om een 'gezond' lijf te hebben. Feitelijk weet ik niet wat ik mis, en ik geloof echt dat het daardoor makkelijk is om met beperkingen om te gaan.

Hoe is het met jou nu inmiddels?
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 480

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 13 Jan 2014 20:53

Re: N.ieuwe T.ieten

Weer even een update.. Morgen krijg ik te horen of mam het BRCA gen had en of ik dus ook potentieel draagster ben. Ben eigenlijk vooral benieuwd wat eruit komt. Nog één nachtje slapen dus!


Edit: geeeeen afwijking gevonden! :thumbup:
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3851

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 19 Jan 2014 21:18

Re: N.ieuwe T.ieten

Wat fijn Eluss!
Vorige

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers