Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 11 Jan 2014 15:11

Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Ik wil vanavond zoete aardappel eten, maar ik heb het nog nooit gegeten en nog nooit klaargemaakt. Wat is een lekkere manier om het te maken?
Ik had in ieder geval bedacht om het in de oven te maken. Maar hoe lang erin? Hoe kun je het lekker kruiden? Wel of niet afschillen?
Ik ben benieuwd naar jullie tips!
<<

Anoniem178

Bericht 11 Jan 2014 15:21

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

In de oven, minuut of 40-50 op 200 graden met een laagje olijfolie eromheen. Zelf vind ik ze zonder kruiden het lekkerst.

Net heb ik er een aantal in een stoofpotje gegooid. Kippenbouten, prei, knolselderij, paprika, uien en kruiden erbij.
<<

Anoniem23

Bericht 11 Jan 2014 15:22

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Ik snij zoete aardappel vaak in frietjes, hussel ze dan met kruiden, olijfolie en zeezout en doe ze 40-50 minuten in de oven op 200 of 220 graden. Lekkerrr!
<<

Anoniem23

Bericht 11 Jan 2014 15:23

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Oh en wat sesamzaad er bij is ook lekker!
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 11 Jan 2014 15:23

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Ik had het tot vorige week (of twee weken terug?) ook nog nooit gemaakt, maar ik heb 1 grote aardappel in blokjes gesneden, op bakpapier gelegd en 25 minuten in de oven gedaan op 200 graden. Nou moet ik wel zeggen dat onze oven vrij hard gaat. Gerechten zijn over het algemeen wat eerder klaar dan in het recept staat.
Ik had er ook wat tomaatjes en champignons bij gelegd en daar een geperst teentje knoflook overheen gedaan en wat olijfolie overheen gedaan. Verder helemaal geen kruiden of peper en zout, maar het smaakte heerlijk.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 11 Jan 2014 15:30

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Harrison schreef:Ik snij zoete aardappel vaak in frietjes, hussel ze dan met kruiden, olijfolie en zeezout en doe ze 40-50 minuten in de oven op 200 of 220 graden. Lekkerrr!


Hmm, klinkt lekker! Maar welke kruiden gebruik je dan?
Sesam heb ik niet in huis en houd ik ook niet zo van.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 11 Jan 2014 15:31

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

En moet ik de aardappels schillen of niet? Als ik 'gewone' aardappels in de oven maak dan schil ik ze nooit, maar hoeft dat bij zoete aardappels ook niet?
<<

Anoniem23

Bericht 11 Jan 2014 15:34

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Ik schil ze wel altijd. Maar hoeft zeker niet!
Kruiden die ik gebruik: knoflook, tijm, oregano, provencaalse kruiden, kan van alles zijn. Net waar ik zin in heb! Koriander kan ook lekker zijn. Soms eet ik ze met wat chilisaus en knoflook. Jammiee.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 11 Jan 2014 15:48

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Ik schil ze niet, vind het wel lekker als er een wat steviger stukje op zit :) Ik was 'm wel even goed, en haal de echt gekke stukjes even weg. En dan met zeezout, olijfolie, en soms wat paprikapoeder/knoflook/ wat we maar hebben… YUM!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem186

Bericht 11 Jan 2014 15:58

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Een stamppotje met zoete aardappel is lekker.

Deze salade doet het hier ook altijd goed:

Zoete aardappel in stukjes snijden en even koken.
(Biologische) hamreepjes bakken met pijnboompitten
Aardappels afgieten en in een pan bakken, blik kikkererwten toevoegen (gedroogde zijn natuurlijk beter). Klein beetje af laten koelen.
(Rucola)sla in een schaal, het aardappel en kikkererwtenmengsel er doorheen husselen en de ham en pijnboompitten erover heen doen.
Garneren met wat verse peterselie.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 11 Jan 2014 17:46

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Bedankt voor de recepten. Jans die van jou klinkt ook lekker, maar dat wordt een ander keertje. Ik wil ze nu echt in de oven bereiden. Erbij maak ik namelijk gegrilde courgette, aubergine en paprika uit de oven, met een tomatensaus en feta erover.
<<

Anoniem186

Bericht 11 Jan 2014 18:59

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Oeps, ik had helemaal niet gelezen dat je het in de oven wilde maken.
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jan 2014 19:54

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Ik vind dit recept echt heel lekker, geroosterd in de oven met o.a. knoflook en parmezaanse kaas:

http://megsrecipebox.blogspot.nl/2012/0 ... atoes.html
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 11 Jan 2014 20:14

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Sesam frietjes uit de oven inderdaad, stampot of er een heerlijk soepje ervan maken. Of poffen en dan met een kwark/pesto sausje :yes:

Eigenlijk net zo veelzijdig als een normale aardappel.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 11 Jan 2014 23:37

Re: Zoete aardappel - hoe lekker bereiden?

Bedankt voor alle tips!

Maar helaas heb ik ze laten aanbranden... :nopompom: En mn tomatensaus ook... Ik snap er niets van want ik heb volgens mij nog nooit wat laten aanbranden en nu beide dingen. Gelukkig heb ik nog aardappels over en had ik de groenten nog niet gesneden en gegrild dus het gerecht gaat vrijdag in de herkansing! Nu zijn we maar ergens een hapje gaan eten.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Silly-One