Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Clean, fit & healthy-topic

<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 29 Nov 2013 10:18

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ik las een leuke manier om boter te vervangen in recepten! 10 gram chaizaad, 90 ml water en dat 10 minuten laten weken. Dan dat geheel (wordt gelei-achtig) gebruiken. Dit is voldoende om 100 gram boter te vervangen!

Verder gaat het hier ook echt slecht. Gister heb ik voor mijn zusje 4 cakes staan bakken. En ook al eet ik ze dan niet, ik heb wel de spatel af staan likken (secret pleasure). En toen ik gister na mn werk nog snel naar de AH moest voor boodschappen kon ik de te proeven stukjes appelflap ook niet weerstaan :(
<<

Anoniem273

Bericht 29 Nov 2013 19:43

Re: Clean, fit & healthy-topic

Hier gaat het niet zo goed maar ik vind het niet erg. We zijn beiden erg druk met ons werk, laat thuis en veel weg. Hopelijk komt de bestelde pizza straks, wel Vegetariana dus met wat groenten :D
<<

Anoniem273

Bericht 12 Dec 2013 20:43

Re: Clean, fit & healthy-topic

Vanavond moest ik na m'n werk, rond etenstijd, nog langs de supermarkt en de viskraam stond er...ruikt altijd zo verleidelijk! Maar ik ben door gelopen naar de supermarkt en heb thuis heerlijk gekookt, haha. Voelt goed.
Ik heb Japanse 'pizza' gemaakt, recept van Amber, echt ZO lekker! Vooral met chilisaus,

Afbeelding

Witte kool, prei, ei en speltmeel roeren en dan bakken in de koekenpan aan beide kanten. Daarna beleggen met bieslook en geroosterd amandelschaafsel. Daarbij heb ik nog pittige broccoli gemaakt met rode peper, cashewnoten, knoflook en sojasaus, ook al zo lekker! Ook een recept van Amber. Ik houd niet zo van broccoli normaal gesproken maar dit was echt lekker. Misschien wel m'n nieuwe lievelingsrecept :)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8475

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 13 Dec 2013 11:18

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ah die wil ik ook nog een keer maken Azi! Het leek me altijd een beetje ingewikkeld, maar het ziet er best makkelijk en lekker uit!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem273

Bericht 13 Dec 2013 18:55

Re: Clean, fit & healthy-topic

Sterre schreef:Ah die wil ik ook nog een keer maken Azi! Het leek me altijd een beetje ingewikkeld, maar het ziet er best makkelijk en lekker uit!


Dat dacht ik ook altijd maar het was binnen 15 min. klaar en super easy :D
<<

Anoniem187

Bericht 29 Dec 2013 23:03

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ik stel de vraag effe hier, jullie weten het vast wel.. Is geitenkaas gezonde kaas? En is er een variant/merk wat jullie aanraden? Ik wil het eens als broodbeleg gaan proberen. In combinatie met honing schijnt het lekker te zijn.. Nog meer gezonde combo's?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 29 Dec 2013 23:27

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ik zou persoonlijk niet weten waarom geitenkaas gezonder is dan kaas van koemelk, maar er zijn er vast die er anders over denken.:)

Hier is het redelijk dramatisch geweest de afgelopen weken, maar over een paar dagen ga ik proberen om helemaal zonder geraffineerde suikers (en ook zonder kunstmatige zoetstoffen) te eten. Dusss, dat wordt vast een aardige uitdaging. Morgen ga ik in ieder geval nog lekker een tompuce eten bij de Hema.:P
<<

Anoniem152

Bericht 29 Dec 2013 23:52

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ook hier was het drama de afgelopen weken. Eerst een week in het buitenland gezeten en aansluitend de Kerstdagen.
Morgen begint het gewone leven weer (ok, Oud en Nieuw nog even dan, maar het enige dat ik dan eet is een appelflap).
Voor morgen heb ik als lunch een salade met gerookte kip en avocado gemaakt.
Ook heb ik een blender gekocht, zodat ik lekker smoothies kan gaan maken.
<<

Anoniem 42

Bericht 30 Dec 2013 00:19

Re: Clean, fit & healthy-topic

@Serendipity: met walnootjes daarbij is ook lekker!
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Jan 2014 22:06

Re: Clean, fit & healthy-topic

Hoe gaat het met iedereen? Verhuisd naar het winterkilootjestopic? :wink:
Eten zonder toegevoegde geraffineerde suiker maakt het wel een stuk 'makkelijker' zeg om gezond te eten, minder twijfel- en zwakke momenten.
<<

Anoniem186

Bericht 09 Jan 2014 22:14

Re: Clean, fit & healthy-topic

Lonely Goatherd schreef:Hoe gaat het met iedereen? Verhuisd naar het winterkilootjestopic? :wink:
Eten zonder toegevoegde geraffineerde suiker maakt het wel een stuk 'makkelijker' zeg om gezond te eten, minder twijfel- en zwakke momenten.


Ja, dat is echt zo. Mijn ervaring was exact hetzelfde.

Hier gaat het niet super goed. Overdag wel, maar 's avonds is het snaaitijd. Zeker nu ik werkloos thuis zit.

Ik ben wel begonnen met hardlopen! Daar ben ik wel echt heel trots op! Nu het snaaien nog even minderen.
En we staan overigens op budget en ik merk dat goed en gezond eten een stuk duurder is. Geld wat we nu gewoon even niet hebben, daar baal ik flink van.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Jan 2014 22:31

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ohja, sporten... heb ik ook een tijdje gedaan. :laughcry: Nu probeer ik maar zoveel mogelijk met de fiets te doen, wat nog aardig inspannend is met een driewieler Babboe en kind van 12 kilo (plus ev. weekboodschappen). Fietste laatst weer eens in m'n eentje op m'n gewone fiets, ik leek ineens wel te vliegen. :P
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jan 2014 13:02

Re: Clean, fit & healthy-topic

Lonely Goatherd schreef:Hoe gaat het met iedereen? Verhuisd naar het winterkilootjestopic? :wink:
Eten zonder toegevoegde geraffineerde suiker maakt het wel een stuk 'makkelijker' zeg om gezond te eten, minder twijfel- en zwakke momenten.


Ik schrijf liever hier, ik wil niet echt afvallen namelijk, gewoon zo gezond mogelijk eten en leven :)

Deze week ging het echt heel goed. Was weer aan het werk na twee weken vakantie en vooral qua lunch is het een uitdaging omdat ik maar 10/15 minuten de tijd heb. Ik heb lekker courgettepannenkoekjes gebakken begin van de week en heb daar drie keer mee kunnen lunchen, ideaal. Van de week eten we de Japanse pizza van Amber en dan bak ik er direct nog wat extra zodat we (man doet ook mee) die als lunch mee kunnen nemen de volgende dagen. Vind het altijd zo fijn om op zaterdag uitgebreid een boodschappen- en eetlijstje te maken :yes:
Verder ben ik begonnen met 30 Day Shred en voel ik me echt weer lekker in m'n vel :) Ook weer wat minder opgeblazen!

Ik ga zo paprika chips kopen bij de biowinkel, ben benieuwd :)

Ik eet eigenlijk al bijna geen geraffineerde suikers, niet heel erg bewust hoor maar gewoon omdat we overwegend puur en gezond eten. Natuurlijk af en toe een keer een pizza halen of patat, maar dat moet kunnen vind ik.
<<

Anoniem186

Bericht 11 Jan 2014 13:07

Re: Clean, fit & healthy-topic

Goed bezig, Azi!

Ik schrijf ook liever hier, maar het was hier zo stil dat ik daarom naar het andere topic ging.

Dus alle clean eters die niet perse willen afvallen, hier melden svp! Gezellig meeschrijven! :)
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jan 2014 13:20

Re: Clean, fit & healthy-topic

Mijn lijstje van deze week qua avondeten:

Za: groente kerrie met bloemkool en sperziebonen
Zo: groenteschotel met spruitjes, kidneybonen, pastinaak en geitenkaas/walnoten crumble
Ma: zelfgemaakte wraps met broccoli/zalm/kruidenkaas/maïs
Di: andere helft van de groenteschotel
Woe: Japanse pizza van speltmeel, prei en witte kool met bieslook/nootjes/chilisaus en daarbij pittige broccoli met cashewnoten
Do: rode linzen/tomatensoep en een visje uit de oven
Vrij: meestal iets makkelijks of ongezonds om het weekend te vieren :)
<<

Anoniem186

Bericht 11 Jan 2014 13:52

Re: Clean, fit & healthy-topic

Azi, hoe maak je die groente kerrie? Klinkt lekker!

Dit is ons lijstje:

Maandag
Risotto met venkel, chorizo, doperwtjes en kaas

Dinsdag
Penne met broccoli en gehaktballetjes in tomatensaus

Woensdag
Witlof-aardappeltaart

Donderdag
Gegrilde zalmfilet met knolselderijpuree en haricot verts

Vrijdag
Lasagne

Zaterdag
Soep, stokbrood, salade

Zondag
Chinese roerbakmix met champignons in sojasaus en cashewnoten

Niet helemaal clean, maar we hebben nog dingen in huis (bijv uit man z'n kerstpakket) die op moeten.
Ik ben sinds 1 januari werkloos en we zijn er in inkomen mega op achteruit gegaan. Dus we staan helaas ook op budget. Gezond eten met een beperkt budget is echt lastig. Ik eet het liefst ook meerdere soorten groentes door elkaar, maar dat tikt best aan.
Ik blijf wel lekker m'n speltbroodjes bakken enzo.
<<

Anoniem29

Bericht 11 Jan 2014 13:57

Re: Clean, fit & healthy-topic

Lekker Azi en Jans!

Ik moet ook weer eens zelf wraps maken. Heerlijk!

Oeeh Jans, die gegrilde zalm met knolselderijpuree lijkt me lekker! Zit nu ook knolselderij brocollisoep te eten. Heerlijk.

Mijn lijstje (heb hem ook in het Winterkilootjes topic staan, maar hij hoort hier eigenlijk meer.)

aterdag:
Ontbijt: 2 roereieren met broccoli en een halve avocado
Lunch: Broccoli, knolselderij soepje met 2 zuurdesem boterhammen met biologische roomboter
Diner: Pastinaak en winterpeen 'frietjes' met kogelbiefstuk en Belgische mayonaise
Tussendoor: Noten en een appel
Sporten: Thuis trainen (squats, buik, borst)

Zondag:
Ontbijt: Quinoa pannenkoekjes (met amandelmelk, honing, noten, cocoanibs, kaneel en macapoeder)
Lunch: Speltdesemboterham met hummus en paprika
Diner: Chili van Jamie Oliver, met runderschenkel, quinoa, tomaat en avocado
Tussendoor: Biologische naturel chips en een appel
Sporten: Rustdag

Maandag:
Ontbijt: Boekweitpap met amandelmelk, cocoanibs, kaneel, chiazaadjes en honing
Lunch: 2 roereieren met een halve avocado
Diner: Pompoenstoofpot (vega)
Tussendoor: Noten met Griekse yoghurt
Sporten: Wii Yoga

Dinsdag:
Ontbijt: Vegan pancakes (amandelmelk, havervlokken, banaan, speltbloem, kaneel, kokosolie, speltsiroop)
Lunch: Speltdesemboterham met 2 gekookte eitjes een een halve avocado
Diner: Speltpasta met tomaat (allerlei kruiden natuurlijk!) en lamsvlees
Tussendoor: Biologische chippies!
Sporten: Rustdag

Woensdag:
Onbijt (moet heel vroeg werken): 2 roereieren met een halve avocado
Lunch: Pompoensoep met kokosmelk en 2 zuurdesemboterhammen met roomboter
Diner: Kalkoenfilet in een jasje van speltvlokken ;) met zoete aardappel uit de oven, broccoli en een halve avocado
Tussendoor: Appel en een bakje Griekse yoghurt
Sporten: Wii Yoga

Donderdag:
Ontbijt: Superfruitsmoothie, met zomerfruit uit een doosje (haha) en Griekse yoghurt (lekker zoet!)
Lunch: Pompoensoep van gisteren met 2 zuurdesemboterhammen met roomboter
Diner: Boekweitpizza's met lekkere verse spulletjes erop.
Tussendoor: Biologische chippies of nog nootjes. Wat er over is.
Sporten: Hardlopen (klein rondje =/- 4km)
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jan 2014 13:58

Re: Clean, fit & healthy-topic

Wat balen van je werk, Jans, hopelijk vind je snel wat nieuws!

De groente kerrie is heel simpel, uit het Amber kookboek.

Voor 2-3 personen:

- 150 gram sperziebonen
- 1 bloemkool
- 50 gram ongebrande en ongezouten cashewnoten
- 250 ml kokosmelk (ik gebruik die van Go-tan want die is clean)
- 1-2 el kerriepoeder
- zeezout
- 1 kleine rode ui
- 1 teentje knoflook
- 125 gram stevige tofu
- platte peterselie, 3 el

Sperziebonen snijden in stukjes van 4 cm, bloemkool in roosjes. Cashewnoten roosteren. De helft van de kokosmelk aan de kook brengen, kerriepoeder en zout erdoor en roeren. Ui en knoflook erbij en minuutje doorroeren. De rest van de kokosmelk erbij en 80 ml water, tofu erbij en paar minuutjes koken. Daarna sperziebonen en bloemkool erin, deksel op de pan en 5 minuten koken. Hierna serveren met de nootjes en peterselie.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 11 Jan 2014 13:59

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ik hoor eigenlijk ook in dit topic, want het gaat mij alleen om gezond eten, niet om afvallen.

Lastig Jans, dat je het nu met een heel stuk lager budget moet doen. Ik vind gezond eten echt heel belangrijk en fijn, alleen het is jammer dat het duurder is dan ongezond of minder gezond eten, zeker biologische producten, noten, verse vis, etc.

Hier gaat het best goed. Ik heb twee dagen met een salade geluncht en de andere dagen met twee speltboterhammen met avocado, gekookt ei, maar ook wel met kaas. Ik kan de kaas op brood niet zo goed missen. Qua drank is het weer voornamelijk groene thee, witte thee, rooibosthee en water. Dat gaat me eigenlijk heel gemakkelijk af. Tussendoortjes zijn vooral fruit en noten. 's Avonds wel vaak een stukje chocolade of een klein koekje, maar dat mag wel van mezelf. Qua avondeten zag het menu er deze week zo uit:

Maandag: pasta van Amber Albarda met zelfgemaakte rode pesto, cherrytomaatjes uit de oven, verse spinazie en feta
Dinsdag: boerenkoolstamppot met een stukje rookworst (ik vind daar echt rookworst bij horen)
Woensdag: spinazietaartjes uit de oven met brie en pijnboompitten
Donderdag: preikerrieovenschotel met aardappelschijfjes en gehakt
Vrijdag: rode curry met kip, prei en tomatenblokjes met basmatirijst

En dan yoghurt met gebroken lijnzaad als nagerecht.
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jan 2014 14:01

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ziet er goed uit Tox!
Ik heb net geluncht met een gebakken eitje met oude kaas erdoor en een kleine salade met avocado, paprika, komkommer en chilisaus en sesamzaadjes. Lekker! Ik wil straks chilisaus kopen bij de biowinkel, even net wat beter :)
<<

Anoniem29

Bericht 11 Jan 2014 14:03

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ik heb net trouwens boodschappen gedaan bij Ekoplaza en het viel mij 100% mee qua prijs!

Ik moest €22,- afrekenen.

€2.72 voor een flink formaat flespompoen
€0.78 voor 2 citroenen
€1.02 voor 2 winterpenen
€4.52 voor 2 zoete aardappelen (wel wat duurder dan bij AH bijvoorbeeld)
€2.74 voor een flinke broccoli
€3.21 voor een tube speltsiroop
€2.64 voor een pak unsweetend amandelmelk
€0.87 voor 3 pastinaken (wel dunnere)
€0.86 voor 2 bananen
€0.99 voor een pot kidneybonen
Groenteboullion blokjes (weet de prijs niet meer.. maar dat was het volgens mij haha). Zit het uit mijn hoofd te doen want heb de bon niet meer.

Verder had ik voor €30,- bij de biologische slager
350 gram runderschenkel, 4 kalfschnitzels, 3 lamsburgertjes, 2 biefstukjes en 10 plakken chorizo

En nog even vlug langs de AH voor wat spul wat ik echt te duur vind bij de bio winkel
Kwark, tomaten in blik, noten, wat fruit wat er voor 35% lag (o.a. 500 gram blauwe bessen, 4 biologische kiwi's, doosje romaatjes). Had wel biologische tomaten in blik gekocht en biologische roomboter.

Nouja, al met al viel het mij zo ontzettend mee qua prijs. Volgende week gaat mijn vriend mee want bij Ekoplaza krijg je als student 10% korting. Hij heeft een studentenkaart, dus dat is mooi meegenomen.
<<

Anoniem186

Bericht 11 Jan 2014 14:07

Re: Clean, fit & healthy-topic

Dank je, Azi! Ziet er heerlijk uit! Die ga ik even opslaan. Ik wil wat meer vegetarisch eten. Want biologisch vlees is duur.

Intoxicated, haha zo cool dat je een heel weekschema kan maken. Ben benieuwd of je dat op die manier ook vol kan houden. Het ziet er in ieder geval heel goed uit!

Zonnetje, heb jij het recept van die spinazietaartjes voor mij?
Ik eet ook gewoon kaas. Ik heb heel lang geen kaas gemogen ivm hypoallergeen dieet. Nu mag ik alles weer eten en kaas vind ik echt lekker. Dus dat blijf ik ook gewoon doen.

Ik heb ontbeten met een roereitje met een glas verse jus (gemaakt door m'n man). Ik lig met griep op bed. Vanavond eten we een soepje. Morgen ga ik een lekkere pasta maken en de saus heel lang laten pruttelen.
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jan 2014 14:09

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ik eet ook gewoon kaas. Ben dol op kaas en zie niet in waarom dat niet zou kunnen ;) Ik houd het gezonde eten in de basis juist vol door ook af en toe gewoon dingen te eten die ik lekker vind of die een gerecht lekker maken.
<<

Anoniem186

Bericht 11 Jan 2014 14:12

Re: Clean, fit & healthy-topic

Dat valt reuze mee, intoxicated. Is zo'n biologisch groente en fruitpakketten niks voor jullie? Ik vond dat altijd wel een succes. En in verhouding net iets voordeliger dan alles los kopen (biologisch dan).
Heb je een idee hoeveel jullie ongeveer per week kwijt zijn aan boodschappen?

Ons budget is momenteel 300 euro per maand. Ik smokkel een klein beetje, want ik bestel regelmatig wat houdbare producten online en dat gaat uit een ander potje.
Maar 300 is best weinig om 4 monden mee te voeden.
<<

Anoniem29

Bericht 11 Jan 2014 14:12

Re: Clean, fit & healthy-topic

Ik lust geen kaas. Eet wel mozarella en wat gesmolten kaas over de pasta o.i.d. Maar geen kaasgerechten of kaas door mij ei, bah haha.

Het enige wat ik moeilijk vind nu wij iets meer vegetarisch wat ik dan als vervangen van vlees moet gebruiken. Afgelopen week hadden we beide zo snel na het avondeten weer honger. We hadden 1x wat cashewnoten en toen viel het mee. Maar wat zijn lekkere alternatieven. Ik had al gekeken naar vega balletjes etc. maar daar zitten weer allemaal voedingsmiddel in die ik niet kan uitspreken en die wil ik dus niet eten.
VorigeVolgende

Terug naar Beauty & mode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers