Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koorts en keelontsteking

<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 17:35

Koorts en keelontsteking

Elena heeft een keelontsteking. Nu hebben we het advies gekregen om pcm te geven, 240 mg. Ze mag 3x pd een zetpil, wat neer komt op 8 uur tussen de doseringen. Nu heeft ze al vanaf 5 uur weer koorts, 6 uur na de eerste zetpil. Ik ben bang voor een koortsstuip vannacht, maar als ik de volgende dosering na 6 uur geeft heeft ze morgenvroeg waarschijnlijk weer de hele ochtend koorts, en ze is er echt goed ziek van. Ik weet dat koorts goed is enzo, maar dit is echt 3x niks.
Dus, wat is wijsheid qua doseren? Mag ze ook 1 of 2 dagen 1 zetpil meer in die 24u, zodat we op 6u tussen 2 doseringen uit komen? Iemand ervaring?
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:50

Bericht 08 Sep 2013 18:10

Re: Koorts en keelontsteking

nee, zou ik niet doen want dan ga je overdoseren en dat is ook niet goed. Gewoon aan de dosering houden die is voorgeschreven door de arts. Het is niet erg als ze koorts heeft. Het is namelijk niet zo dat paracetamol de koorts wegneemt, maar alleen verlaagd.
Koorts heeft echt een functie, maar dat ga ik niet uitleggen want je schrijft dat je dat al weet :)
Afbeelding
<<

Anoniem7

Bericht 08 Sep 2013 18:12

Re: Koorts en keelontsteking

Extra zetpillen werken een koortsstuip toch ook alleen maar in de hand? Hoe meer je de koorts onderdrukt, hoe harder hij op gaat lopen op het moment dat de zetpil uitgewerkt is.
<<

Anoniem75

Bericht 08 Sep 2013 18:27

Re: Koorts en keelontsteking

Hoe oud is ze en hoeveel weegt ze? Het ligt er ook aan of ze 2 jaar is en 11 kilo weegt of 4 jaar is en 17 kilo weegt.

De meeste geneesmiddelen hebben een toedieningsinterval van 6 uur en zetpillen met alleen paracetamol voor kleintjes hebben dat ook. Dus mag haar best weet een zetpil geven hoor. En 1 dag eentje extra kan geen kwaad. Denk er wel aan dat kleine kinderen niet langer dan 3 dagen achter elkaar paracetamol mogen hebben. Maar het ligt dus ook aan haar leeftijd en gewicht.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 18:33

Re: Koorts en keelontsteking

Ze weegt 12,7 kg
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 18:36

Re: Koorts en keelontsteking

Dus dan kan ik beter vannacht om 1u een zetpil geven en dan om 11u morgenvroeg weer? Overdag kan ik haar wel in de gaten houden, de nacht vind ik eng en dan ben ik de koortspiek door het uitwerken vd pcm liever voor. Ze is snachts sowieso warmer door het slapen, dat heeft iedereen.
<<

Anoniem 82

Bericht 08 Sep 2013 18:43

Re: Koorts en keelontsteking

Je zou ook even de hap kunnen bellen voor overleg. Hier mocht ze een tijdje terug tijdelijk een dag lang 4 paracetamolzetpillen per 24 uur ipv 3. Maar dat was op doktersadvies, geen idee welke afwegingen een arts maakt, dus dat zou ik alleen doen na navraag. En anders 's nachts er wat langer tussen laten zitten, kan het overdag weer iets korter op elkaar (maar niet te kort).
<<

Anoniem75

Bericht 08 Sep 2013 18:45

Re: Koorts en keelontsteking

Eigenlijk moet je dan proberen om 8 uur voordat ze gaat slapen een zetpil te geven en als ze naar bed gaat eentje.

Denk je dat ze vannacht wakker wordt? Anders snij je de zetpil door de middel (in de lengte wat het meeste van de paracetamol zit in het puntje) en als ze dan na 6 uur wakker wordt geef je de andere helft of gewoon een hele. 120 mg extra binnen 6 uur kan niet zo veel kwaad ook al weegt ze nog maar 12,7 kilo.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 19:06

Re: Koorts en keelontsteking

Ze heeft er net om 7u eentje gehad, dan wil ik er om 1u eentje geven zodat er 6 uur tussen zit (de minimale tijd) omdat ze vanmiddag na 6 uurtjes ook weer koorts had. Dan zit er tussen die van vannacht om 1u en morgenvroeg om 11u 10 uurtjes, en dan 's avonds om 7 uur weer een voor ze gaat slapen. Mocht ze dan morgen eind vd middag/ begin van de avond weer zo'n hoge koorts krijgen wil ik er om 1u 's nachts weer een geven.

Even duidelijk; overdag een evt koortsstuip vind ik niet zo eng, het gaat me puur om de nacht. Dan wil ik die evt koortsstuip voor zijn door na 6 uur al een nieuwe zetpil te geven. En dat is omdat ze vanmiddag na 6 uurtjes dus weer koorts had.
<<

Anoniem75

Bericht 08 Sep 2013 19:10

Re: Koorts en keelontsteking

Anders zet je haat bedje bij jullie op de kamer. Dan kan je haar toch een beetje in de gaten houden als je je echt zorgen maakt om die koortsstuip. Heeft ze die eigenlijk vaak dan als ze koorts heeft?
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 19:14

Re: Koorts en keelontsteking

Ze slaapt al bij ons, we hebben maar 1 slaapkamer. Dit is de eerste keer dat ze zo'n koorts heeft, en ook echt ziek is. Het is dus gewoon echt bezorgdheid zonder reden ;-) mijn zus hamert er ook erg op omdat ze dat steeds bij haar bij de kinder ehbo zeggen.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 19:16

Re: Koorts en keelontsteking

En ook omdat de koorts onderdrukken met pcm eerder een koortsstuip kan veroorzaken. Maar zonder pcm eet of drinkt ze niks, door de keelpijn.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 08 Sep 2013 19:22

Re: Koorts en keelontsteking

Is ze bekend met koortsstuipen dat je je zorgen maakt?
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 19:29

Re: Koorts en keelontsteking

Nee, gewoon bezorgdheid en doordat mij zus het steeds zegt. Maak ik me dan zorgen om niks?
<<

Anoniem75

Bericht 08 Sep 2013 19:32

Re: Koorts en keelontsteking

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor. Niet alle kinderen krijgen koortsstuipjes als ze koorts hebben.

Mijn zoontje is in Juli 3 geworden en bij hem heb ik ze nog nooit gezien.

Beterschap iig met je dochter!
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 08 Sep 2013 19:34

Re: Koorts en keelontsteking

Om niks kan ik niet zeggen want elke ouder heeft zijn/haar eigen angst.
Mijn jongste heeft koortsstuipen en daar ook speciale medicijnen voor.
Als je echt bang bent voor de nacht zou je ook vannacht 120 kunnen geven en na 3 uur nog een keer. Zo bouw je een rustiger basis op dan 240 in een keer.
Maar wel met max 3 x 240 of 6 x 120 per 24 uur.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 19:51

Re: Koorts en keelontsteking

Oké dan houdt ik haar gewoon een beetje in de gaten vannacht. Mijn vriend moet om 2 uur op dus dan zal ik haar nog ff temperaturen en pcm geven. Ik word toch wel wakker 's nachts van haar.

Meisjesmama dat kan ik indd ook doen. Het gaat om de maximale dosering per 24u toch? Dat ze maximaal 720 mg pcm per 24 uur mag, dan kan ik ook voor de nacht 240 geven en overdag 120.

Pfff ik vind t maar moeilijk, zo'n zieke dochter :-$, ze is nog nooit zo ziek geweest.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 08 Sep 2013 19:57

Re: Koorts en keelontsteking

Het is ook moeilijk vooral als ze voor het eerst zo ziek is. Je kan morgen ook overstappen op 6x120 gram dan bouw je een 'laag' op ipv 240 en dan 6 uur wachten.
En ik weet niet hoe hoog de koorts is en of je al een dokter hebt gezien. Maar meestal na 3/4 dagen richting 40 ga ik.altijd even de de huisarts langs.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 08 Sep 2013 20:12

Re: Koorts en keelontsteking

Ja dat ga ik doen. Ik heb nog 120 liggen, dus dat moet lukken. Ik ben vanmorgen bij de huisartsenpost geweest, ik belde voor overleg maar ze wilde haar toch even zien. Ze heeft "maar" 39 graden koorts, maar dat is voor haar doen wel hoog, het is net een dood vogeltje. Ze heeft ook nog maar 1x 1 dag zo'n hoge koorts gehad, nu verwacht ik het langer omdat ze keelontsteking heeft.

Bedankt in ieder geval voor t meedenken dames!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers