Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 15:05

Re: Schoolgaande kinderen topic

Eerder starten dan de vierde verjaardag heeft idd met verzekeringskwesties te maken. Hier mogen kinderen ook starten na de zomervakantie al worden ze bijv. eind augustus 4.
<<

Anoniem115

Bericht 07 Sep 2013 21:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn zoontje mocht voor de grote vakantie nog 10 ochtenden wennen en is na de vakantie volledig begonnen.
Het enige jammere is dat de juf waarbij hij ging wennen niet zijn juf van nu is
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 08 Sep 2013 01:00

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik hoorde vandaag nog van verschillende mensen dat een vierjarige wel degelijk een soort van leerplicht heeft? Dus dat een vierjarige gewoon geacht wordt fulltime naar school te gaan en dat je alleen af en toe een middagdeel mag skippen omdat het bijvoorbeeld nog wat te vermoeiend of overweldigend is. Maar dat schoolgang voor een vierjarige zeker niet vrijblijvend is.

Weet iemand daar iets meer over?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem272

Bericht 08 Sep 2013 07:01

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wettelijk gezien heeft een 4-jarige geen leerplicht, maar het wordt voor een leerkracht heel rommelig als de jongste kleuters allemaal op andere tijden opgehaald worden en/of niet elke dag komen. Daarom dringt de school er op aan dat je ook je 4-jarige kind gewoon elke dag brengt. Snap ik wel.
<<

LindaK

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:53

Bericht 08 Sep 2013 07:52

Re: Schoolgaande kinderen topic

En niet alleen voor de leerkracht denk ik...
Als ik kijk naar D.aan, hij vindt het heerlijk om een vast ritme te hebben en duidelijk te weten hoe de dag/week in elkaar zit. As ik hem per week zou vertellen wanneer hij wel en niet zou gaan, zou dat onduidelijk voor hem worden. Ook omdat ze op school visueel maken op welke dagen ze naar school gaan en hoeveel keer.
<<

Anoniem16

Bericht 08 Sep 2013 07:58

Re: Schoolgaande kinderen topic

Filoria schreef:Wettelijk gezien heeft een 4-jarige geen leerplicht, maar het wordt voor een leerkracht heel rommelig als de jongste kleuters allemaal op andere tijden opgehaald worden en/of niet elke dag komen. Daarom dringt de school er op aan dat je ook je 4-jarige kind gewoon elke dag brengt. Snap ik wel.


Ook dat maar daarnaast ook voor de ontwikkeling en structuur voor een kind zelf. Wanneer een ouder zijn/haar kind iedere keer maar thuis houdt zonder echte goede reden ga ik wel een gesprek aan met deze ouder. Het is voor een kind dan erg lastig om een band met andere kinderen te krijgen, te wennen aan school etc etc.
Het is nog nooit voorgekomen bij mij in de klas, alle kinderen van 4 jaar komen gewoon normaal naar school. Met vakanties kan het wel handig zijn om tijdens de school op vakantie te gaan maar ouders vragen dan wel eigenlijk altijd eerst wat ik daarvan vind.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Sep 2013 08:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Het is meestal de school die dan de 'regel' heeft dat ze van een vierjarige verwachten dat hij/zij gewoon naar school komt. Maar het is ook niet voor niks dat 4-jarigen nog niet leerplichtig zijn, ze kunnen dat eerste jaar gewoon rustig op hun eigen tempo beginnen. Ik heb mijn dochter ook een paar keer een middag thuisgehouden omdat ze te moe was om naar school te gaan. Dat is echt geen probleem hoor.
Maar het lijkt mij ook wel logisch dat je je kind niet zonder reden thuis gaat houden als hij al naar school gaat.
<<

Anoniem16

Bericht 08 Sep 2013 08:04

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan; dat klopt. Maar ik geef idd wel aan dat wanneer het kind enorm moe is het best een middag om 12 uur opgehaald mag worden. En het klopt dat ze op eigen tempo mogen ontwikkelen maar wanneer je kind bijv in september 4 jaar wordt zit hij/ zij al meteen in groep 1 ( met de daarbij horende eisen) het jaar daarna gaan ze ook meteen naar groep 2. Een jaar rustig in eigen tempo is er dus niet bij.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Sep 2013 08:07

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nou ik heb het daar niet van af laten hangen om Y. snel te laten starten met school, met 2,5 jaar kleuteren is ook niks mis. Ik heb naar haar gekeken, ze heeft niet eerst geoefend maar is begonnen met 2 weken halve dagen. Daarna wilde ze zelf hele dagen dus ze was wel snel gewend (met dus af en toe een halve dag thuisgebleven omdat ze zo moe was).
<<

Anoniem16

Bericht 08 Sep 2013 08:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Nou ik heb het daar niet van af laten hangen om Y. snel te laten starten met school, met 2,5 jaar kleuteren is ook niks mis. Ik heb naar haar gekeken, ze heeft niet eerst geoefend maar is begonnen met 2 weken halve dagen. Daarna wilde ze zelf hele dagen dus ze was wel snel gewend (met dus af en toe een halve dag thuisgebleven omdat ze zo moe was).


Klopt maar 2.5 jaar kleuteren kunnen lang niet alle kinderen. Kinderen uit augustus t/m dec!!! mogen/ moeten officieel in groep 1 zitten en het schooljaar daarna in groep 2. Stel je kind is dus uit december dan zou het officieel maar 1.5 jaar gekleuterd hebben, te idioot en ik laat een kind uit nov/dec echt vrijwel nooit door naar de volgende groep.

Je kunt het beste in jan/febr/maart geboren worden dan mag je het langste kleuteren. En dat is zoooo belangrijk voor de ontwikkeling. Maar goed das mijn mening.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Sep 2013 08:13

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik weet er alles van, Y. is van 27 dec., hier gaan wel vaak kinderen door naar groep 3 na 1,5 jaar kleuteren. In mei wordt gekeken of Y. door kan gaan naar groep 3 of niet.
<<

Anoniem16

Bericht 08 Sep 2013 08:39

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Ik weet er alles van, Y. is van 27 dec., hier gaan wel vaak kinderen door naar groep 3 na 1,5 jaar kleuteren. In mei wordt gekeken of Y. door kan gaan naar groep 3 of niet.


Oke dat wist ik niet. Ik vind dat het gros vd kinderen er niet aan toe is om dan naar de volgende groep te gaan. Het probleem bij scholen is vaak dat ze bang zijn afgerekend te worden op het feit dat deze kleuters dan 'officieel' volgens de inspectie een kleuterverlenging hebben gekregen. Wanneer je dit goed kunt verantwoorden is er niets aan de hand. Wil niet zeggen dat dat bij jullie ook zo is hoor maar dat hoor ik wel van vriendinnen terug die ook een kleuterklas hebben.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Sep 2013 09:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik denk dat bij Y. de helft doorgaat naar groep 3 en de andere helft niet. En ouders hebben hier zelf ook inspraak in (dus dat een kind toch in groep 2 blijft).
<<

Anoniem16

Bericht 08 Sep 2013 09:34

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Ik denk dat bij Y. de helft doorgaat naar groep 3 en de andere helft niet. En ouders hebben hier zelf ook inspraak in (dus dat een kind toch in groep 2 blijft).


Hier ook idd inspraak vd ouders maar de uiteindelijke beslissing maakt de juf. Al komt het vrijwel nooit voor dat we er anders over denken.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 08 Sep 2013 12:17

Re: Schoolgaande kinderen topic

Even voor de duidelijkheid, wij zijn niet van plan hem te pas en te onpas thuis te houden. Ook wij vinden dat hij structuur en regelmaat nodig heeft. De andere kant is dat hij geen school of kdv (wel gastouder) gewend is en dat vijf dagen ons dan wel gelijk heel veel lijkt. Wij willen in ieder geval graag dat hij voor zijn vierde gaat proefdraaien en vanaf zijn vierde zo snel mogelijk gaat toewerken naar een normaal schoolritme. We hebben het daarover echter niet alleen voor het zeggen natuurlijk en worden vanaf de andere kant behoorlijk tegengewerkt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem66

Bericht 08 Sep 2013 14:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Vinden jullie het ook zo'n gerace en gesjees doordeweeks? Dacht dat het rustiger zou worden met 1 kind op school, maar ik vind het alleen maar drukker..
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Sep 2013 15:01

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja dat vind ik ook wel Luce, vooral op donderdag als ik 4 keer op en neer moet (mijn man doet dat op maandag en dinsdag). En als ze dan ook nog ergens gaat spelen kan ik nog een 5e keer op en neer. Maar ik merk wel dat ik er aan gewend ben en vind het niet meer zo 'erg' als in het begin, toen vond ik het ook drukker dan toen ze allebei thuis waren, dat vind ik nu niet meer.
<<

Merle

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 221

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:44

Bericht 08 Sep 2013 15:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja! Het is rennen of stilstaan. Soms doodvermoeiend.
J. 06-04-09
R. 20-06-11
<<

LindaK

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:53

Bericht 08 Sep 2013 15:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik vond het vooral in het begin heel druk. D.aan zat toen op een locatie iets verder weg, dus dat was meer racen dan nu.
Ik ben er nu ook wel aan gewend, maar ik moet wel steeds de tijd in de gaten houden haha!
Vooral de dinsdag en donderdag (op maandag werk ik) als D.aan 's middags ook naar school moet is het tussen de middag soms een gekkenhuis haha!
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:10

Bericht 08 Sep 2013 18:08

Re: Schoolgaande kinderen topic

S. Heeft geen wendagen gehad. Dit doet de school niet als de kinderen in de zomervakantie jarig zijn. S. Is gelijk 5 dagen gegaan terwijl zij ook niks gewend is van structuur en ritme. Is ook allee. 1 dag bij een Gastouder geweest. Ging harstikke goed.
Ik vind het niet zo'n gerace maar misschien komt dit omdat s. Een continu rooster heeft en ik haar maar 1x breng en ophaal daardoor van school. Wel moet ik erg aan de vroege tijd wennen. Wij lagen nog vaak met gemak tot 10 uur in bed te genieten. Maar moet zeggen dat ik het ook wel lekker vind zo vroeg.
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 08 Sep 2013 18:32

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier is het nu ook (weer) een gerace. Het eerste jaar liet ik de oudste ook niet overblijven, vanaf het tweede jaar wel. Dus de jongste haal ik nu ook weer op, de oudste gaat nu ook gewoon weer mee. Gelukkig krijgen wij volgend schooljaar het continuerooster. Dan ben ik weer van het gerace af. Nog een jaartje afzien, want dat vind ik dat geklepper.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem193

Bericht 08 Sep 2013 19:15

Re: Schoolgaande kinderen topic

Kinderen uit groep 0, dus die sowieso 2,5 jaar gaan kleuteren, die komen alleen 's morgens naar school bij ons.
Kinderen uit groep 1 verschilt, die van ons heeft nooit een dagdeel gemist, maar er zijn er genoeg die niet komen in de middag.
<<

Anoniem66

Bericht 08 Sep 2013 19:18

Re: Schoolgaande kinderen topic

Oooh een continurooster lijkt me heerlijk!

L zit nu vanaf mei op school, maar ik kan er nog steeds niet aan wennen. Ik denk dat als de baby er is ik hem een paar dagen laat overblijven, anders zou ik niet weten hoe ik dat moet doen met een kind van 1,5 en een baby die allebei hun eigen dutjes hebben.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 08 Sep 2013 19:26

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat lijkt me een goed idee hoor Luce! Toen mijn jongste 's middags nog sliep, liet ik de oudste ook overblijven. Toen zat hij al aan het einde van groep 1. Maar eerlijk is eerlijk, ik vond het heerlijk! Geen geklepper meer tussen de middag, voor alle partijen beter ;).
Laatst gewijzigd door Thunder op 08 Sep 2013 19:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem171

Bericht 08 Sep 2013 19:27

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik vind het ook echt een gerace op maandag, dinsdag en donderdag tussen de middag. Zoon is om 12 uur uit maar vaak pas 12.05 bij mij. Dan 10 minuten naar huis lopen. Fietsen is geen optie want ons zoontje is pas 5 weken. Dochter (2,5 jaar) is vaak moe dus weigert soms goed mee te lopen. Dan moeten we thuis super snel eten, plassen, handen wassen en vaak baby voeden en dan weer terug naar school want om 12.50 mag zoon weer de klas in. Pfffff zo'n gerace. En dan gauw weer naar huis, dochter in bed die dan net aan een uurtje kan slapen.

Ik vind dat zoon naar de basisschool gaat een grotere verandering dan ons derde kindje erbij. Hopelijk gaat het mij over een paar weken makkelijker af.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers