Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Is dit correct Nederlands?

<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 20 Dec 2013 22:10

Is dit correct Nederlands?

Ik ben nieuwsgierig. Deze zin staat in een voorbeeld cv en ik wil graag weten of dit grammaticaal correct is. Wat is jullie mening over de volgende zin:

Mensen in mijn omgeving hebben aangegeven dat zij mij zien als een actieve, positieve, sensitieve, creatieve en oplossingsgerichte persoon.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 20 Dec 2013 22:11

Re: Is dit correct Nederlands?

Volgens mij moet overal de e weg.

Je bent geen leuke persoon, je bent een leuk persoon.

*edit*
Vind het ook nogal een opsomming trouwens :D
<<

Ramses

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 133

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:39

Bericht 20 Dec 2013 22:12

Re: Is dit correct Nederlands?

Volgens mij moeten alle e's achter de woorden vandaan.

Zo dus: Mensen in mijn omgeving hebben aangegeven dat zij mij zien als een actief, positief, sensitief, creatief en oplossingsgericht persoon.
<<

Ramses

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 133

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:39

Bericht 20 Dec 2013 22:12

Re: Is dit correct Nederlands?

Lejow schreef:Volgens mij moet overal de e weg.

Je bent geen leuke persoon, je bent een leuk persoon.

*edit*
Vind het ook nogal een opsomming trouwens :D


Dit dus.
<<

Anoniem124

Bericht 20 Dec 2013 23:22

Re: Is dit correct Nederlands?

Je kan geen oplossingsgericht persoon zijn. Wel bijv. een persoon die een oplossingsgerichte denkwijze hanteert ofzoiets.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 20 Dec 2013 23:42

Re: Is dit correct Nederlands?

Fijn dat jullie taalinstinct hetzelfde zegt als het mijne. Ik vind ook die extra e verkeerd. Weet iemand misschien wat de officiële regel daar achter is?

Deze zin komt overigens uit een voorbeeld cv van werk.nl. Dat vind ik erg slecht.
<<

Anoniem108

Bericht 20 Dec 2013 23:50

Re: Is dit correct Nederlands?

Maar iedereen kan toch een CV online uploaden op websites? Ik lees ook wel eens voorbeeldbrieven, maar die vind ik heel vaak geheel niet lopen qua zinsopbouw.

Voor op een CV vind ik het trouwens raar staan om zo'n opsomming te geven, die grammaticaal niet eens klopt.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 20 Dec 2013 23:55

Re: Is dit correct Nederlands?

Ik heb het ook niet over meerdere websites. Ik heb het over de website van werk.nl, waar je ook een uitkering e.d. moet aanvragen. Zij geven tips over hoe je moet solliciteren en o.a. hoe je dus een CV moet maken. Als zij daar dan voorbeelden bij zetten, vind ik dat ik best mag verwachten dat die CV grammaticaal correct in elkaar zit.
<<

Anoniem108

Bericht 21 Dec 2013 00:00

Re: Is dit correct Nederlands?

Bij het UWV is bijna niets op orde.;-) Mailtjes die ik van werknemers van het UWV kreeg, zaten ook vol met fouten. Ik zou er niet op rekenen dat zij een goed voorbeeld zijn, want ik hoor van veel mensen om me heen dat het bijna hilarisch is te noemen hoe zij je helpen met een "goede" brief en/of CV opstellen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 21 Dec 2013 00:09

Re: Is dit correct Nederlands?

De e moet niet weg, het is namelijk 'de persoon', dus dat klopt in elk geval wel. Of je zo'n opsomming in je brief wil zetten, da's weer een andere discussie. Dit is in elk geval wel correct Nederlands.
❤ 7 juni 2018
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 28 Dec 2013 13:16

Re: Is dit correct Nederlands?

Hmmm, apart dat het dan zo raar klinkt. Als je de 'e' overal weg zou halen, is het dan correct Nederlands of is het dan fout?
<<

Anoniem130

Bericht 28 Dec 2013 13:24

Re: Is dit correct Nederlands?

Dan zou ik het omzeilen, er persoonlijkheid van maken ofzo.
<<

Anoniem14

Bericht 28 Dec 2013 14:18

Re: Is dit correct Nederlands?

De regel van Bliss over dat het een 'de'-woord is, zie uitleg: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/b ... ene-regels

Maar je kan ook nagaan of er betekenisverschil is met 'e' of zonder 'e'. Als er in beide gevallen geen betekenisverschil is, mag het (let op: bij persoon en een aantal andere persoonsaanduidingen) wel allebei: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1628/

Als er wel betekenisverschil is met/zonder buigings-e mag het niet allebei. Een groot man en een grote man, sprake van betekenisverschil. Wel een buigings-e of niet heeft hier duidelijk een functie.

Via de linken onder het artikel kan je ook op de bronnen klikken of op verwijzingen voor meer uitleg.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers