Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vertellen jullie het kerstverhaal?

<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:27

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Oh die kerstboom heeft er niks mee te maken hoor, dat zeg ik helemaal niet, en ik zeg zelf ook dat het natuurlijk onzin is om van die mensen te verlangen dat ze geen kerst meer vieren. Iedereen moet lekker vieren wat ze zelf willen vieren, al wil je elke week kerst vieren! Haha! Maar de achterliggende gedachte van kerst is natuurlijk de geboorte van Jezus, die wordt gevierd. En het enige wat ik me afvraag, is wat je viert als je niet in Jezus gelooft.
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:29

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Rush schreef:
Gaia schreef:Nee dat ga ik ze niet vertellen, als ze er later naar gaan vragen dan geef ik daar natuurlijk wel antwoord op.
Ze gaan straks naar een openbare school en zullen daar van alles wel wat mee krijgen dus vast ook wel van het kerst verhaal.

Als je dat belangrijk vindt (overal wat van meekrijgen) zou ik daar wel goed op letten dat de school dat ook echt aanbied.

Mijn vriend zat namelijk op een openbare school en zij hebben helemaal niks geleerd, van geen enkel geloof. Hij heeft ook geen idee hoe het kerstverhaal gaat, kent heel veel kerstliedjes niet (daarmee bedoel ik dus niet All i want for Christmas, maar heilige nacht en dat soort liedjes) en dat vind ik best wel jammer.

Ik zat op een Christenlijke school (niet streng), wij hadden hele toneelstukken over het kerstverhaal, maar ook heel veel aandacht voor andere religies.


Dit is precies de reden dat ik graag wil dat mijn toekomstige kinderen, ervan uitgaande dat die er ooit komen, naar een Christelijke school gaan. Ik vind het een beetje algemene kennis die er gewoon bij hoort om te weten wat kerst inhoudt, en wat het verschil is tussen pinksteren en hemelvaart.
<<

Anoniem12

Bericht 10 Dec 2013 14:29

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Elliot schreef:Oh die kerstboom heeft er niks mee te maken hoor, dat zeg ik helemaal niet, en ik zeg zelf ook dat het natuurlijk onzin is om van die mensen te verlangen dat ze geen kerst meer vieren. Iedereen moet lekker vieren wat ze zelf willen vieren, al wil je elke week kerst vieren! Haha! Maar de achterliggende gedachte van kerst is natuurlijk de geboorte van Jezus, die wordt gevierd. En het enige wat ik me afvraag, is wat je viert als je niet in Jezus gelooft.

Niks. Je bent alleen blij dat je 2 dagen vrij bent en ongegeneerd lekkers naar binnen kan proppen.
<<

Anoniem115

Bericht 10 Dec 2013 14:31

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

ChiQ schreef:
Randall schreef:
ChiQ schreef:Lief dat je het voor je vriendin opneemt. Remind me again, hoezo is iets algemeens zoals Kerstmis, anders voor iedereen? Er is 1 kerstverhaal, hoor. Wat voor iedereen anders is, is dat je het wel of niet viert, al dan niet vanuit je geloof. Ik noem haar niet dom, ik vind haar reactie dommig overkomen. Je kunt gewoon niet, omdat het voor jou niet belangrijk is, je kind informatie onthouden. Kerst is in deze periode overal, bijna iedereen zet een kerstboom op, een kind kan daar vragen over hebben en daarbij het kan nooit kwaad om je kind zoiets te vertellen, niemand wordt daar slechter van. Ik ken haar niet persoonlijk, dat hoeft ook niet, ik schat zomaar dat Sarahkey ook geen vriendin van mij zou willen zijn haha, maar dit is niet de eerste keer dat ik zoiets lees vanuit Sarahkey. Niet perse over dit onderwerp, maar vaak wel zo recalicitrant.


Jij vindt dat er 1 kerstverhaal is. Ik geloof niet in die verhalen. Dus waarom zou ik mijn zoon daarmee "opzadelen".
Kerst is een stukje gezelligheid in huis die er alleen in de winter is rond oud en nieuw.
Als mijn zoon vragen heeft beantwoord ik die net zoals vragen over sinterklaas. Iedereen gelooft ergens anders in.
Dus nee ... Voor mij hoort het niet bij de algemene ontwikkeling.


Maar er is wel één kerstverhaal. Al zet jij met pasen je boom op, dat zal mij werkelijk aan mijn reet roesten. Maar ik vind de oorsprong van dat stukje gezelligheid horen bij het kerstverhaal.


Het is jouw mening dat er 1 kerstverhaal is, voor mij is dat niet zo. Voor mij is dat verhaal niet meer dan een verhaal. Het heeft voor mij geen meerwaarde. Het verhaal van kerst is net als pasen een verhaal uit de bijbel.
Als jij daarin gelooft prima. Maar laat een ander die het niet gelooft ook in zijn waarde.
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:33

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Huh Randall, ik snap jouw reactie op ChiQ niet. Of je het verhaal nou gelooft of niet, feit blijft toch dat er één kerstverhaal is?
<<

Anoniem12

Bericht 10 Dec 2013 14:33

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Randall schreef:
ChiQ schreef:
Randall schreef:
Jij vindt dat er 1 kerstverhaal is. Ik geloof niet in die verhalen. Dus waarom zou ik mijn zoon daarmee "opzadelen".
Kerst is een stukje gezelligheid in huis die er alleen in de winter is rond oud en nieuw.
Als mijn zoon vragen heeft beantwoord ik die net zoals vragen over sinterklaas. Iedereen gelooft ergens anders in.
Dus nee ... Voor mij hoort het niet bij de algemene ontwikkeling.


Maar er is wel één kerstverhaal. Al zet jij met pasen je boom op, dat zal mij werkelijk aan mijn reet roesten. Maar ik vind de oorsprong van dat stukje gezelligheid horen bij het kerstverhaal.


Het is jouw mening dat er 1 kerstverhaal is, voor mij is dat niet zo. Voor mij is dat verhaal niet meer dan een verhaal. Het heeft voor mij geen meerwaarde. Het verhaal van kerst is net als pasen een verhaal uit de bijbel.
Als jij daarin gelooft prima. Maar laat een ander die het niet gelooft ook in zijn waarde.

Er is gewoon 1 kerstverhaal, net zoals er maar 1 Pasen verhaal is, want meer zijn er nou eenmaal niet. Het is alleen de vraag of je erin gelooft of niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Dec 2013 14:39

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Voor mij is Kerst wel meer dan alleen vrij zijn en eten, het is voor mij wel een feest van samen komen, van warmte en gezelligheid.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Rietje

Noob

Berichten: 59

Geregistreerd: 13 Sep 2013 16:26

Bericht 10 Dec 2013 14:40

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Rush schreef:
Gaia schreef:Nee dat ga ik ze niet vertellen, als ze er later naar gaan vragen dan geef ik daar natuurlijk wel antwoord op.
Ze gaan straks naar een openbare school en zullen daar van alles wel wat mee krijgen dus vast ook wel van het kerst verhaal.

Als je dat belangrijk vindt (overal wat van meekrijgen) zou ik daar wel goed op letten dat de school dat ook echt aanbied.

Mijn vriend zat namelijk op een openbare school en zij hebben helemaal niks geleerd, van geen enkel geloof. Hij heeft ook geen idee hoe het kerstverhaal gaat, kent heel veel kerstliedjes niet (daarmee bedoel ik dus niet All i want for Christmas, maar heilige nacht en dat soort liedjes) en dat vind ik best wel jammer.

Ik zat op een Christenlijke school (niet streng), wij hadden hele toneelstukken over het kerstverhaal, maar ook heel veel aandacht voor andere religies.


Scholen zijn verplicht om levensbeschouwing te geven. Hierin moeten de belangrijkste geloven aan bod komen, incl de belangrijkste verhalen/ gebruiken / rituelen.
<<

Anoniem97

Bericht 10 Dec 2013 14:43

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Ik vind het belangrijk dat ze weten dat er verschillende geloven zijn op deze wereld, dat daarom er verschillende feestdagen zijn zoals kerst en pasen enzo en dat er achter die feestdagen verschillende verhalen zijn.
Dat ze de basis van die verhalen iig een keer gehoord hebben.

Verder gaan ze naar een openbare school omdat wij niet gelovig zijn en de liedjes over het geloof vind ik dus ook niet nodig.
<<

Anoniem12

Bericht 10 Dec 2013 14:44

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Rietje schreef:
Rush schreef:Als je dat belangrijk vindt (overal wat van meekrijgen) zou ik daar wel goed op letten dat de school dat ook echt aanbied.

Mijn vriend zat namelijk op een openbare school en zij hebben helemaal niks geleerd, van geen enkel geloof. Hij heeft ook geen idee hoe het kerstverhaal gaat, kent heel veel kerstliedjes niet (daarmee bedoel ik dus niet All i want for Christmas, maar heilige nacht en dat soort liedjes) en dat vind ik best wel jammer.

Ik zat op een Christenlijke school (niet streng), wij hadden hele toneelstukken over het kerstverhaal, maar ook heel veel aandacht voor andere religies.


Scholen zijn verplicht om levensbeschouwing te geven. Hierin moeten de belangrijkste geloven aan bod komen, incl de belangrijkste verhalen/ gebruiken / rituelen.

Ik weet dat het verplicht is, maar blijkbaar zijn er scholen die zich daar niet aan houden. En op de middelbare openbare school hier is levensbeschouwing een keuzevak dus daar heb je ook niet zoveel aan.
Laatst gewijzigd door Anoniem12 op 10 Dec 2013 14:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem97

Bericht 10 Dec 2013 14:47

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Rietje schreef:
Rush schreef:
Gaia schreef:Nee dat ga ik ze niet vertellen, als ze er later naar gaan vragen dan geef ik daar natuurlijk wel antwoord op.
Ze gaan straks naar een openbare school en zullen daar van alles wel wat mee krijgen dus vast ook wel van het kerst verhaal.

Als je dat belangrijk vindt (overal wat van meekrijgen) zou ik daar wel goed op letten dat de school dat ook echt aanbied.

Mijn vriend zat namelijk op een openbare school en zij hebben helemaal niks geleerd, van geen enkel geloof. Hij heeft ook geen idee hoe het kerstverhaal gaat, kent heel veel kerstliedjes niet (daarmee bedoel ik dus niet All i want for Christmas, maar heilige nacht en dat soort liedjes) en dat vind ik best wel jammer.

Ik zat op een Christenlijke school (niet streng), wij hadden hele toneelstukken over het kerstverhaal, maar ook heel veel aandacht voor andere religies.


Scholen zijn verplicht om levensbeschouwing te geven. Hierin moeten de belangrijkste geloven aan bod komen, incl de belangrijkste verhalen/ gebruiken / rituelen.


Nou dat dus, dat vind ik belangrijk.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 10 Dec 2013 14:50

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Wij vertellen het kerstverhaal wel. We gaan ook met beide kids naar de kerk naar het kinderkerstfeest.
Wij zijn christelijk dus is het hier eigenlijk heel vanzelfsprekend.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem123

Bericht 22 Dec 2013 15:18

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

ChiQ schreef:
SarahKey schreef:Ik zie gewoon de toegevoegde waarde er niet van om het kerstverhaal te vertellen.
Wij doen helemaal niets aan het geloof en de naam jezus valt hier nooit. Hij komt er ook wel zo achter via school en zijn oma.


Sarah, jij reageert afentoe zo.. ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar het is vaak, sorry, een beetje dommig. Want: for your information, het kerstverhaal hoort m.i. bij zijn algemene ontwikkeling. Ik denk wel dat daar de toegevoegde waarde is, je kind algemene kennis meegeven. Je bent zo resoluut in je antwoorden, maar ik kan me niet voorstellen dat je omdat je zelf niet geloofd, en nooit de naam Jezus gebruikt, je kind ook maar direct niet vertellen wil wat Kerst is en wat er nu gevierd wordt. Je zet neem ik aan ook een boom? Je wil toch je kind uitleggen waarom de boom opgezet wordt?


Ik dommig? Gelukkig weet ik wie zit zegt :nerd: :thumbup:

Maar ontopic. een kerstboom heeft helemaal niets met het geloof te maken. Hele strenge gelovigen zetten juist geen kerstboom.
En ik vind het kerstverhaal echt niet bij zijn algemene ontwikkeling horen. Mijn kind word ook groot en volwassen zonder dat verhaal. En hij zal echt wel iets van het verhaal mee krijgen, maar niet van ons. Mijn moeder is wel gelovig en zal hem dit wel weer meegeven. Hij moet daar ook bidden enzo.
<<

Anoniem123

Bericht 22 Dec 2013 15:21

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Elliot schreef:Eigenlijk he, heel stiekem, vind ik het dan (als je zoals SarahKey en Randall het kerstverhaal toch niet gelooft) ook een beetje hypocriet om kerst te vieren. Als je toch nergens in gelooft, wat vier je dan eigenlijk? Niet dat alle niet-christelijke mensen dan maar moeten stoppen met kerst te vieren, maar ergens, diep van binnen, vind ik het gewoon een beetje raar.


Wij vieren trouwens gewoon gezellig 2 dagen samen met elkaar. Wel gezelligheid en lichtjes etc, maar niet uitgebreid. Ook geen cadeau's.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Dec 2013 15:27

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Mijn moeder was vroeger heel resoluut in dat soort dingen; wat een onzin, dat hoef je allemaal niet te weten. Op mijn 10e ging ik naar een andere school en daar stond ik mooi voor paal dat ik niet eens wist waarom we kerst vieren.
Ik vertel R over een paar jaar wel het kerstverhaal, net zoals ik hem uit zal leggen wat het suikerfeest is en waarom sommige mensen geen koe eten.
Ik (wij) vinden het belangrijk dat hij zulke dingen leert.
R. 2013
D. 2016
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 22 Dec 2013 16:21

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Ja, we vertellen het. L. heeft de kerststal van Little People gekregen en ze vindt het verhaal enorm interessant. Gister zijn we naar een kerstlichtjestocht geweest hier in de omgeving. Daar werd een levend kerstverhaal verteld.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Dec 2013 17:36

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Ja, ik ga mijn kinderen wel vertellen waarom er kerst wordt gevierd. Zodra wij een gezin zijn gaan wij niet echt kerst vieren. Wij zetten wel een boom maar de kerstboom hoort bij een ander feest, wat veel mensen niet weten. Dit gaan wij vieren op 21 december, is het Midwinter/Yule: de kortste dag en de langste nacht van het jaar. Het feest viert het terugkeren van het licht, het lengen van de dagen. Het in huis zetten van een versierde naaldboom, die we nu kerstboom noemen, bestaat al eeuwenlang. Het is hét moment voor rust, overdenking, afscheid, verstilling, wijsheid, mysterie. Voor een pas op de plaats!
10-08-2017 ♥
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 22 Dec 2013 18:11

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Nee, sowieso is ze nu toch te jong. Mocht ze erachter vragen wel, maar anders niet. Wij vieren ook geen kerstfeest, maar hebben wel een kerstboom voor de gezelligheid, want ik hou wel van de kerstsfeer.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem25

Bericht 22 Dec 2013 18:25

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Ik ben ook niet gelovig en het woord jezus valt bij ons thuis ook niet (of heel fout soms als krachtterm), maar feit blijft natuurlijk wel gewoon de oorsprong van kerstmis niet ligt bij een gezellig vreetfestijn. Dat je dat niet met je kind wil delen moet je lekker zelf weten, maar ik vind het ook wel raar om te zeggen dat er niet maar 1 kerstverhaal is omdat je er niet in geloofd. Kerst is van oorsprong de geboorte van jezus, of dat hele verhaal nou wel of niet waar is, dat is wel hét verhaal.
<<

Anoniem315

Bericht 22 Dec 2013 18:46

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Ja, het Kerstverhaal krijgt ze absoluut van ons mee. Ik ben Christelijk opgevoed, ken alle Bijbelverhalen van a tot z en vind ze bij de algehele ontwikkeling horen. Ondanks dat ik niet geloof in een oppermacht, hebben alle verhalen een boodschap (of zelfs meerdere) in zich en het Kerstverhaal is één van de sterkste en belangrijkste verhalen die de Bijbel bevat. Ik wil dat mijn kind hiervan op de hoogte is. Dat stukje sociale en culturele kennis vind ik bij de opvoeding horen.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 22 Dec 2013 21:16

Re: Vertellen jullie het kerstverhaal?

Thuis vierden wij Kerst als het feest wat het lengen van de dagen vierde. De kortste dag is geweest en de zonuren nemen weer toe. Het kerstfeest zoals dat ooit uit heidense rituelen is voortgekomen. Er zijn bronnen die aangeven dat het kerstfeest zoals het nu gevierd wordt niet als zodanig in de bijbel is terug te vinden, mijn ouders zijn atheisten en zover ben ik nog niet maar ik vind het wel heel boeiend om dergelijke zaken te onderzoeken. De bijbel heb ik nooit gelezen, ooit ga ik dat nog eens doen.
On topic. Ik zal onze zoon vertellen dat er mensen zijn die geloven dat met Kerst de geboorte van Jezus gevierd wordt, ook zal ik hem vertellen dat wij hechten aan het feest van het licht en dat bij kerst samenzijn en saamhorigheid hoort. Het kerstverhaal zal ik hem niet vertellen, dat is niet het verhaal waar ik achter sta.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers