Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opzeg huurcontract vergoeding

<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 07 Sep 2013 08:55

Opzeg huurcontract vergoeding

We zitten in een kleine discussie met onze huidige huisbaas. Het gaat erom hoeveel maanden huur wij als schadevergoeding moeten betalen, is dit 1 of 2 maanden huur? Volgens onze huidige makelaar is het 1 maand huur en volgens onze huisbaas 2 maanden. Dit is de situatie:

We hebben een 3-6-9 contract. Op 1 oktober 2011 zijn wij in ons appartement getrokken. De opzegtermijn loopt van 1 september 2013 tot 1 december 2013. Mijn redenering is dus ook dat ons contract eindigt na de opzegtermijn en wij dus ook dan al 2 jaar in het appartement wonen, we in het derde jaar zitten dan en we dus slechts 1 maand huur als vergoeding moeten betalen.

Klopt dit?

(Ik ben van België, dus het is volgens de Belgische wetgeving.)
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 10:44

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ik heb geen idee, snap het 3-6-9 contract ook niet, nog nooit van gehoord. maar ik snap sowieso niet waarom jij extra zou moeten betalen als schadevergoeding? Hoezo schadevergoeding? Je woont er toch gewoon nog en huurt bij de huisbaas?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 07 Sep 2013 11:06

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

We hebben ons contract opgezegd, dus we moeten nu de opzegtermijn van 3 maanden nog doen en om één of andere gekke reden moeten wij volgens de wet 1, 2 of 3 maanden huur als schadevergoeding/opzegvergoeding betalen bovenop de opzegtermijn.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 07 Sep 2013 11:19

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ik snap even niet waarom je een schadevergoeding moet betalen. Staat dat in je contract?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 07 Sep 2013 11:38

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ja, en ook in de wet.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 07 Sep 2013 11:50

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Slakje schreef:Ja, en ook in de wet.


Nog noot van gehoord. Mij lijkt dan dat je de schadevergoeding ook betaal tot 1 dec. Of mag je er eerder uit dan per 1 dec?
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 07 Sep 2013 12:05

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ik heb dan wel geen verstand van het Belgische huurrecht, maar het gaat er blijkbaar om welk moment beschouwd kan worden als "het einde nemen" van de huurovereenkomst. Is dat het moment van opzegging of het daadwerkelijk eindigen. Ik zou denken inderdaad dat dat na verloop van de opzegtermijn is. Immers, in de opzegtermijn betaal je nog gewoon de huur en kan je nog gebruik maken van de woning. In dat geval zou je dan idd in het 3e jaar uitkomen en niet het 2e jaar. Is het contract overigens wel geregistreerd? Anders geldt de opzegtermijn en schadevergoeding blijkbaar niet.

Is er niet een rechtswinkel of huurcommissie of andere gratis rechtsbijstand instantie aan wie je dit verhaal kunt voorleggen?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 07 Sep 2013 19:28

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

We hebben naar het juridisch ding gebeld en het is 1 maand huurm
AfbeeldingAfbeelding
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 07 Sep 2013 19:31

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Wat fijn!
<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 20:50

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ik vind het toch erg raar geregeld, of ik snap je verhaal niet, maar wanneer je toch gewoon je contract op zegt kan dat toch gewoon? Of gaat het erom dat het eerder is dan jullie hadden afgesproken ofzo?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 07 Sep 2013 22:30

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ik denk dat je het niet snapt, Printje :p Want zoals ik al zei is het een 3-6-9 contract en zeggen we op in het tweede jaar, dus we zeggen op voor we hadden 'afgesproken'.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 22:31

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ik heb ook nog nooit van een 3-6-9 contract gehoord hahaha.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 07 Sep 2013 22:43

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Printje schreef:Ik heb ook nog nooit van een 3-6-9 contract gehoord hahaha.


Ik ook niet. Denk dat dat echt alleen in belgie voorkomt.
<<

Anoniem16

Bericht 07 Sep 2013 22:45

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ella schreef:
Printje schreef:Ik heb ook nog nooit van een 3-6-9 contract gehoord hahaha.


Ik ook niet. Denk dat dat echt alleen in belgie voorkomt.



Ik zou ook serieus niet weten wat ik erbij moet denken... eerst 3 mnd dan 6 dan 9 mnd ofzo?
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 08 Sep 2013 07:01

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Printje schreef:
Ella schreef:
Printje schreef:Ik heb ook nog nooit van een 3-6-9 contract gehoord hahaha.


Ik ook niet. Denk dat dat echt alleen in belgie voorkomt.



Ik zou ook serieus niet weten wat ik erbij moet denken... eerst 3 mnd dan 6 dan 9 mnd ofzo?

Een standaard huurcontract in België duurt een periode van negen jaar en wordt vaak gezien als een 3-6-9 huurcontract. Dit is omdat de basishuur slechts aan het begin van elke periode van 3 jaar via geschreven berichtgeving kan worden verhoogd. Bij een standaard huurcontract moet je minimaal 3 maanden van te voren geschreven opzegging doen om het contract te kunnen verbreken of beëindigen (doorgaans is zes of negen maanden opzegging van te voren vereist). Indien je het huurcontract opzegt binnen het eerste jaar, moet je een boete betalen van drie maanden huur. Tijdens het tweede jaar, is deze boete gereduceerd naar twee maanden huur en tijdens het derde jaar naar één maand huur. Na het derde jaar is er geen boete aan verbonden indien je adequaat opzegging hebt doorgegeven. Na iedere periode van drie jaar, mag de huisbaas je het eigendom uitzetten als hij het zelf nodig heeft of één van zijn dichtbijstaande familieleden. Echter, hij moet zes maanden van te voren berichtgeving doen en jou een hoge boete betalen (gelijk aan negen maanden huur na drie jaar en zes maanden huur na zes jaar). Indien de huisbaas verzuimt om op gepaste wijze bericht te geven, moet hij je een boete betalen van 18 maanden huur. Aan het einde van de negenjarige huurperiode, wordt het huurcontract automatisch vernieuwd voor nog eens negen jaar tenzij jij of de huisbaas, zes maanden van te voren middels een geschreven brief, hebt aangegeven het contract niet te willen vernieuwen.

Aldus Google
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 08 Sep 2013 09:02

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Helder, aparte constructie maar goed
<<

Anoniem16

Bericht 08 Sep 2013 09:08

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Ja dat is wel echt op zijn Belgisch haha lekker vaag allemaal.
<<

Anoniem173

Bericht 15 Sep 2013 22:08

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Als jullie per 1 oktober opzeggen wonen jullie d'r precies 2 jaar dus. Dam zou ik zeggen 1 maand boete.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 16 Sep 2013 11:45

Re: Opzeg huurcontract vergoeding

Het is inderdaad 1 maand :-)
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers