Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Getreiter in de (kleuter)klas

<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 10 Dec 2013 16:41

Getreiter in de (kleuter)klas

Ik weet even geen betere titel hiervoor, maar in de klas van mijn oudste zit een meisje dat het naar school gaan echt verpest voor een groot aantal klasgenootjes. Ze ziet er ontzettend lief en onschuldig uit, maar treitert er in het geniep heel gemeen op los. Ze slaat kindjes met haar volle vuist in hun gezicht, duwt ze tegen de muur of van de fiets op het schoolplein, tekent met stiften op hun kleding, enz. Mijn dochter wordt zelf gelukkig niet veel lastiggevallen, alleen af en toe flink op haar tenen getrapt naar eigen zeggen. Maar haar twee beste vriendinnetjes zijn iedere dag de pineut. Een van de twee zegt op vrijdag zelfs dat ze blij is nu twee dagen niet gepest te worden...
Vorig jaar was het nog enigszins te doen, toen hadden ze een strengere juf, maar de juf van dit jaar is echt veel te lief en weet niet goed wat ze met de situatie aan moet. Mijn dochter heeft altijd hele verhalen over wat het meisje in kwestie die dag weer allemaal gedaan heeft en volgens haar ziet de juf het nooit (lijkt me vreemd, want ze zitten in een heel klein en overzichtelijk lokaal). De moeder van het meisje is helaas niet voor reden vatbaar, die houdt vol dat het bij de leeftijd hoort en kinderen nu eenmaal niet altijd even aardig zijn voor elkaar :confused: We hebben vanmiddag even met de juf gepraat en die is er vrij laconiek onder, ze denkt dat het meisje vaak ten onrechte wordt beschuldigd en ze heeft de stiften sinds deze week uit de klas gebannen, zodat dat probleem in ieder geval al is opgelost... Ze steekt echt haar hoofd in het zand om maar niet met problemen geconfronteerd te worden. Maar er zijn nu al twee moeders die overwegen hun kind over te plaatsen naar een andere school, omdat de sfeer de laatste maanden zo slecht is.
Heeft iemand ervaring met dit soort situaties en hoe zouden de kleuterjuffen hier dit aanpakken? Een gesprek met de moeders van zowel het meisje als de gepeste kindjes en de juf lijkt me wel op zijn plaats, maar de juf ziet hier de noodzaak dus niet van in.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem12

Bericht 10 Dec 2013 16:43

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

De juf heeft toch ook nog iemand boven zich? Een directeur? Ik zou daar een gesprek mee willen als de juf haar kop in het zand steekt. En anders een gesprek met de directeur en de juf. De directeur ziet ook niet graag leerlingen vertrekken lijkt me.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 10 Dec 2013 16:47

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Oh, nog vergeten te zeggen, dit is onlangs tijdens een gesprek met de directeur over een ander onderwerp al ter sprake gekomen. Hij zei toen dat de juf prima in staat was om dit soort problemen op te lossen en dat hij pas tussenbeide zou komen als de juf zelf aangaf dat ze de situatie niet onder controle had...
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem12

Bericht 10 Dec 2013 16:48

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Ik denk niet dat ze ooit zelf naar de directeur gaat om te vertellen dat ze haar kop in het zand steekt.

Moeilijke situatie inderdaad!
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Dec 2013 16:54

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Als het onderwerp is besproken tijdens een gesprek over een ander onderwerp dan kan ik me voorstellen dat dit het antwoord was van de directeur. Hij wil zijn personeel natuurlijk niet afvallen en al helemaal niet in een gesprek dat eigenlijk niet hierover gaat. Voor mij zou het reden zijn om nog eens het gesprek aan te gaan met de directeur om te laten weten dat het volgens jou/jullie toch echt uit de hand aan het lopen is. Misschien dat het dan voor de directeur meer aanleiding is om (nogmaals) met de juf in gesprek te gaan.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Dec 2013 16:58

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Ik vind het terecht dat die andere ouders overwegen hun kind naar een andere school te laten gaan, niet eens zozeer om dat meisje, maar om de hele situatie. Ik vind het belachelijk dat die juf weigert om iets te doen, ik vind het nog belachelijker hoe die directeur reageert. De juf mag er dus een zooitje van maken, zolang ze zelf beweert dat ze het nog onder controle heeft wordt er niet ingegrepen. Dan sta je als ouders wel erg machteloos. Alsof er niet genoeg mensen zijn die incompetent zijn zonder daar zelf voor uit te komen of zelfs bewust van te zijn.

Zou je dit niet kunnen melden bij inspectie? Want ik vind het echt raar dat er in een klas alleen wordt ingegrepen als de juf daar om vraagt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 10 Dec 2013 17:04

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Dat laatste (ermee naar de inspectie gaan) kwam net nog ter sprake aan de schoolpoort. We staan als ouders inderdaad machteloos. En toch voelt het niet alsof we er al alles aan gedaan hebben. De juf heeft nu met de moeder gesproken en een keer met de ouders van de gepeste kindjes. De directeur heeft met de juf gesproken, de ouders hebben met de directeur gesproken en de ouders hebben met de moeder van het meisje gesproken. Maar tot nu toe zijn alle partijen nog niet met elkaar in gesprek gegaan en dat lijkt mij toch essentieel alvorens naar de inspectie te stappen.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie de reactie van de juf en de school ook vreemd vinden!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Dec 2013 17:08

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Maar als de partijen weigeren om met elkaar in gesprek te gaan omdat ze het niet serieus nemen wat er gebeurt dan kun je daar ook moeilijk om gaan zitten wachten. Op een gegeven moment heb je mensen wel genoeg de kans gegeven om te reageren.

Ik vind de reactie van die moeder ook wel erg vreemd, maar daar kun je niet veel tegen beginnen, als ouders moet je echt je pijlen richten op de school.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Dec 2013 18:39

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Je zou ook kunnen proberen om met een groepje ouders die hier mee zitten een (alarm)brief op te stellen, bijvoorbeeld aan de directeur waarin je de stand van zaken uit de doeken doet en dat een aantal ouders overwegen hun kind van school af te halen en dat een aantal andere ouders zich ernstig zorgen maken over de sfeer in de klas en het pestbeleid op de school.


Ik spreek uit ervaring, ik kwam in groep 3 bij een juf die er niets aan deed en op dat moment begon het pesten. Ik heb in groep 3 en 4 bij haar in de klas gezeten en ze deed altijd net alsof haar neus bloedde, zelfs als ik huilend naar haar toe ging. Tegen de tijd dat ik in groep 5 kwam was pesten al de norm. Ik ben vanaf groep 3 tot en met groep 8 gepest hoewel het in groep 8 uiteindelijk wel wat beter werd.
<<

Anoniem4

Bericht 10 Dec 2013 18:54

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Wat slecht van die juf zeg!
Ik zou naar de directeur gaan en zeggen dat er ouders zijn die overwegen hun kind van school te halen. Mijn directeur zou daar iig erg gevoelig voor zijn.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 10 Dec 2013 18:58

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Rogue schreef:Wat slecht van die juf zeg!
Ik zou naar de directeur gaan en zeggen dat er ouders zijn die overwegen hun kind van school te halen. Mijn directeur zou daar iig erg gevoelig voor zijn.


Eens
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem18

Bericht 10 Dec 2013 21:13

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Het blijkt dat de directeur ook niet bekwaam is om met deze situatie om te gaan.

Misschien dat je kunt gaan praten met de Intern Begeleider of de vertrouwenspersoon op school. Mocht dat niets opleveren, dan zou ik contact opnemen met de bovenschools directeur. Volgende stap is inderdaad de inspectie. Maar ik kan heel goed begrijpen dat die andere twee moeders dat allemaal niet gaan doen: die halen eerst hun kind van school. En terecht.
<<

Anoniem187

Bericht 10 Dec 2013 21:18

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Rogue schreef:Wat slecht van die juf zeg!
Ik zou naar de directeur gaan en zeggen dat er ouders zijn die overwegen hun kind van school te halen. Mijn directeur zou daar iig erg gevoelig voor zijn.


Dit wilde ik ook zeggen. Ik zou echt verder actie ondernemen en het er niet bij laten zitten. Een prettige sfeer in de klas is zoooo belangrijk.
<<

Anoniem331

Bericht 10 Dec 2013 21:21

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Poef, als dit in een kleuterklas al begint zeg! Ik kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit!
<<

Anoniem16

Bericht 10 Dec 2013 21:27

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Ik zou eerst nog eens gewoon naar de juf gaan. Nogmaals de situatie uitleggen, voorbeelden geven en dan kijken hoe ze reageert. Wanneer ze nog steeds zo laconiek reageert kun je altijd nog naar de vertrouwenspersoon/ directeur. De directeur lijkt me de meest logische eerste stap NA de juf. Een ib-er zal je te woord staan natuurlijk maar uiteindelijk is de directeur degene waar je echt moet zijn als je niet tevreden bent.

Ik snap aan de andere kant de juf ook totaal niet. Ik ga ook geen informatie over andere kinderen geven aan ouders maar ze had er geen ontkennend antwoord op mogen geven vind ik. Je kunt dan beter iets zeggen dat het probleem bekend is en dat ze ermee aan de slag is. Een sociaal probleem in de groep is helaas niet 123 opgelost daar moet ze echt wel even aan werken.

Ik vind een goed klimaat in de klas zeer belangrijk en dat kost gewoon werk vd juf en de kinderen. Zoiets moet je vanaf het begin creëren en is er niet zomaar opeens.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Dec 2013 21:31

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Maar ze zijn toch al eerst naar de juf geweest en toen naar de directeur? Blijkbaar doen zij er allebei niks aan. Ik kan me dan voorstellen dat je wel een keer klaar bent met hun de kans geven om het op te lossen, je hoeft ook niet hun belangen voorop te zetten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 10 Dec 2013 21:32

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Ik zeg ook niet dat je de belangen van een juf voorop moet zetten, verre van zelfs. Maar om na 1x meteen naar de directeur te gaan...
<<

Anoniem331

Bericht 10 Dec 2013 21:36

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Nou ja maar Printje, als er kleuters aangeven dat ze blij zijn dat het weekend is zodat ze niet gepest worden, dan loeit er toch knalhard een alarm?? Hallo zeg, het gaat over kinderen van 4,5,6 jaar. Je eigen kind zal er maar bij in de klas zitten.
Ze hebben de juf er op aangesproken en de directeur. En wat jou betreft moeten ze nog eens bij de juf aankloppen? Ik vind het echt kwalijk dat ouders dit aan moeten kaarten, zonder dat de juf er zelf al iets aan doet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Dec 2013 21:38

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Ze zijn niet hiervoor naar de directeur gegaan, het is ter sprake gekomen tijdens een gesprek dat ze toch al hadden met de directeur. Maar al waren ze wel meteen na het gesprek met de juf naar de directeur gegaan, dit is blijkbaar al maanden aan de hand en de juf doet er niks aan. Kan zijn dat ze het echt niet ziet, maar dan is er ook iets niet helemaal goed. Dus als zij het niet serieus neemt snap ik heel goed dat je wel naar de directeur gaat, en als hij het ook niet serieus neemt snap ik dat je de volgende stap neemt.

Het is niet de taak van de ouders om de juf en de directeur meerdere kansen te geven zodat zij maar niet op het matje worden geroepen, dan hadden ze het gelijk serieus moeten nemen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 10 Dec 2013 21:39

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Ja natuurlijk, en ik zou als juf dit vreselijk vinden en er ook echt meteen werk van maken. Maar een directeur zal de ouders, denk ik, gewoon eerst nog eens terugsturen naar de juf.

Ik praat de juf niet goed want als het echt zo is zoals het omschreven is dan moet er meteen aan gewerkt worden door de juf maar het is niet 123 opgelost.

Speelt het al lang? Of nu met deze drukke tijd?
<<

Anoniem16

Bericht 10 Dec 2013 21:42

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Susan daarin heb je gelijk. Als een juf zoiets continue niet ziet zet ik er idd ook wel mijn vraagtekens bij. Kinderen kunnen wel enorm stiekem zijn maar je weet als juf wel wie je extra in je vizier moet houden.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 10 Dec 2013 21:52

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Wat erg voor die meiden en andere kinderen zeg! Ik vind het een kwalijke zaak dat er niet echt serieus actie ondernomen wordt. Ik zou denk ik een gesprek met de juf en de directeur aan willen gaan. Wellicht dat er dan concrete afspraken gemaakt kunnen worden over hoe dit aangepakt gaat worden. Maar het lijkt wel alsof zowel door de juf als door de directeur laconiek op het probleem gereageerd wordt.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem5

Bericht 11 Dec 2013 14:32

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Serendipity schreef:
Rogue schreef:Wat slecht van die juf zeg!
Ik zou naar de directeur gaan en zeggen dat er ouders zijn die overwegen hun kind van school te halen. Mijn directeur zou daar iig erg gevoelig voor zijn.


Dit wilde ik ook zeggen. Ik zou echt verder actie ondernemen en het er niet bij laten zitten. Een prettige sfeer in de klas is zoooo belangrijk.


Eens. Ik weet alleen helaas dat er niet altijd gehoor aan gegeven wordt. Een vriendin van mij heeft haar oudste van school gehaald, zij zat al in groep 7 en komt, nu ze sinds twee weken bij mijn nichtje naar school gaat, weer blij thuis uit school, terwijl ze de afgelopen twee jaar met haar ziel onder haar armen liep. Zij heeft echt spijt dat ze haar kinderen niet eerder van die school heeft gehaald. Er zijn al 7 andere kinderen uit haar klas eerder weg gegaan door 1 of 2 pesters waar door de school niks aan gedaan werd. Na de kerst gaan haar andere twee kinderen ook weg van die school. Ik vind het echt idioot dat daar op sommige scholen niets mee gedaan wordt.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 21 Dec 2013 09:46

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ben hier de afgelopen week niet geweest door alle drukte, vandaar mijn late reactie, maar het probleem speelt wel al langer (Printje vroeg dat volgens mij). Vorig jaar was zij ook al degene die steeds naar voren kwam als er ruzie was geweest in de klas. Maar de juf die ze toen hadden, was strenger en had het meisje best goed 'onder controle'. Deze juf is echter veel liever en minder kordaat, waardoor het meisje steeds vaker uitprobeert hoe ver ze kan gaan.

Er zijn wel nog wat ontwikkelingen: één jongetje is inmiddels overgestapt naar een andere school (niet alleen maar vanwege de pesterijen, maar het heeft de ouders wel over de streep getrokken) en dat heeft blijkbaar indruk gemaakt op de directeur, want vorige week heeft de moeder van het jongetje dat het meest last heeft van de pesterijen, toch een gesprek gekregen met de juf én de directeur. Het is boven verwachting verlopen, doordat de directeur erbij was en beide verhalen gehoord heeft, kon de juf zich er niet meer zomaar vanaf maken met 'ik hou het in de gaten, maar ik zie het niet gebeuren' en ze hebben afgesproken dat de juf nu echt beter op het meisje gaat letten en na de vakantie ook nog eens een gesprek met de ouders van het meisje aangaat. Blijkbaar had de juf het verhaal richting de directeur toch wat afgezwakt, waardoor die het idee kreeg dat er niet echt wat aan de hand was. Of er nu echt iets gaat veranderen, valt nog te bezien, maar de moeder van het jongetje heeft in ieder geval het gevoel dat ze eindelijk serieus wordt genomen en dat is al heel wat!

Mijn dochter is nu overigens uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van het meisje, met nog één ander meisje uit de klas (blijkbaar de enige twee waar ze geen persoonlijke vete tegen heeft...). Ik ben er niet heel blij mee, maar wil haar wel laten gaan (ze wil zelf graag). Ik vind het ergens ook wel sneu voor het meisje als ze op deze leeftijd al buitengesloten wordt. We zullen zien hoe dit allemaal afloopt...
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 21 Dec 2013 12:56

Re: Getreiter in de (kleuter)klas

Wat fijn dat het nu serieus genomen wordt! Hopen dat er gauw verbetering te merken is!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers