Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 18 Dec 2013 23:46

Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Zijn jullie kindjes Links- of rechtshandig? En voor de linkshandige kindjes, merken jullie daar wat van?
Vanaf wanneer ontwikkelen kinderen die voorkeurskant? Kan dat nog wisselen als ze jong zijn?
Is linkshandig iets erfelijks? (L.'s grote (tiener)halfbroer is links, mijn oma is ook links)

Lucas doet al heel lang vooral heel veel met links, ik zie het vooral met eten. Een tijdje dacht ik dat het kwam omdat ik links van hem zit en hem dus vaker links zijn eten aan gaf. Maar inmiddels dump ik het gewoon op zijn tafelblad en hij gaat dan echt vooral met links zijn eten pakken. Met rechts helpt hij een beetje mee, maar hij brengt het met links naar zijn mond en als ik het rechts aan geef legt hij het neer en pakt het met links.
Kan ik nu concluderen dat hij links is of kan dat zo jong (9 maanden) nog alle kanten op?

Ben gewoon benieuwd vooral!
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 18 Dec 2013 23:56

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Dat vraag ik me ook al een tijdje af, wanneer dat het duidelijk wordt.
Soms heeft F weken dat hij vooral met links alles doet, dan ineens weer veel met rechts, maar vaak ook beide handjes.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 18 Dec 2013 23:58

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Mijn zoon heeft nog geen voorkeur. Als ik zijn lepel of vork in zijn rechterhand geef, steekt hij het in zijn mond, maar als ik het in zijn linkerhand geef, evengoed. Met spelen net hetzelfde, als hij iets wil pakken is dat de ene keer met links en de andere keer met rechts. Ik kan hier nog geen voorkeur ontdekken.
2012 & 2016
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 19 Dec 2013 00:08

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Google is natuurlijk my best friend, maar ik vind verschillende dingen. Zo staat er op internet dat de handvoorkeur pas na het 2e jaar echt duidelijk wordt, maar er staat ook dat kinderen voor die tijd al een voorkeur kunnen hebben:
Hier staat dat kinderen die vanaf een maand of 8 gedurende langere tijd (weken) voorwerpen meer met links pakken dan met rechts een grote kans hebben dat ze linkshandig zijn:

http://www.brabbels.com/linkshandig-of- ... rkeur.html
Laatst gewijzigd door Pompoen op 19 Dec 2013 00:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 19 Dec 2013 00:09

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Volgens mij kun je dat op zo'n jonge leeftijd nog totaal niet zeggen. N. deed en doet nog steeds veel met zowel links als rechts.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 19 Dec 2013 00:41

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Oh jee, zou ik het in de hand werken doordat ik hem bijna altijd rechts draag?

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... hoor.dhtml
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 19 Dec 2013 00:42

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Novalee schreef:Volgens mij kun je dat op zo'n jonge leeftijd nog totaal niet zeggen. N. deed en doet nog steeds veel met zowel links als rechts.


Dat denk ik dus ook, maar het is wel echt heel opvallend. Ik denk dat het me op valt sinds hij zelf eet (volgens rapley). Hij gebruikt wel beide handen, maar toch zie ik heel duidelijk een voorkeur voor links.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 19 Dec 2013 01:14

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

L doet al sinds heel jong bijna alles met links. Toen ze nog onder een jaar was, maar ook nu nog... Als je haar rechts iets geeft pakt ze het al heel snel weer over. Ik heb geen idee wanneer je echt kan zeggen dat je kind links of rechts handig is... Maar ik verwacht niet dat dit nog veranderd eigenlijk.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 19 Dec 2013 09:47

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Bij mijn dochter weten we pas zeker dat ze rechtshandig is sinds een jaar ongeveer, daarvoor deed ze nog net zoveel met links als rechts. Nu schrijft ze altijd met rechts maar doet nog steeds ook veel met links. Zij is bijna 5 jaar.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 19 Dec 2013 13:48

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Mijn oudste zoon is met alles rechts, behalve met schrijven. Mijn jongste zoon is nog dubbelhandig, maar neigt naar rechts.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:09

Bericht 19 Dec 2013 14:11

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Allebei mijn meiden zijn linkshandig.
S. knipt wel rechts, maar al vanaf jongs af aan deed ze bijna alles met links.
De jongste, 2 jaar, doet ook alles al met links. Ik denk dat dit ook wel zo zal blijven.
💜💜💙💙
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 19 Dec 2013 14:24

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Mijn middelste is links, het was me wel al eens opgevallen dat hij links ook goed gebruikte.
Maar vd toen hij een paar maanden terug zijn linkerarm zwaar gekneust had, kwam de conclussie dat hij toch echt links is. Toen werd het eten enz toch erg moeilijk voor hem met rechts
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Merle

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 221

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:44

Bericht 19 Dec 2013 14:27

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Onze oudste heeft van het begin al met links getekend en dat is nooit veranderd.
De jongste is overduidelijk rechts.
J. 06-04-09
R. 20-06-11
<<

Balloon

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 416

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:46

Bericht 19 Dec 2013 15:15

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Mijn oudste is rechts, de middelste is links en ik verwacht dat mijn dochter ook rechts wordt omdat ze zoveel op de oudste lijkt. Maar dat valt nog niet te zeggen over een baby van bijna 7 maanden :laughcry:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 19 Dec 2013 15:18

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Nou ik zal het op een gegeven moment wel gaan zien. Maar hij doet dit nu al 3 maanden overduidelijk. Ik zal wel eens proberen om rechts een beetje te stimuleren, ik denk niet dat dat kwaad kan en daar heeft hij later misschien ook wel wat aan. Niet dat ik het erg vind als hij links is hoor, dat zien we dan wel weer.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 19 Dec 2013 17:10

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Wij lopen bij de fysio omdat J. bijna alles met links deed. Hij heeft/had een probleem met t indalen van de bovenste nekwervel als hij naar rechts wilde kijken.
Ik heb ook gevraagd hoe t zit met links- en rechtshandig maar de fysio zei dat dat pas met 4jr naar voren komt.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem97

Bericht 19 Dec 2013 17:37

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Mijn zoontje tekent en knipt en doet eigenlijk alles met rechts sinds hij 1,5 is.
Mijn dochter tekent ook met rechts en blokken bouwen bijv ook.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 19 Dec 2013 19:13

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Hier is het bij de oudste (en jongste trouwens ook) nog niet duidelijk. Hij wisselt rechts en links nog heel veel af, ook met knippen, tekenen etc. Ben wel benieuwd wat het gaat worden!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 19 Dec 2013 19:17

Re: Links- of rechtshandig (en wanneer zichtbaar?)

Hier 1 rechtse en 2 linkse. Rond 1,5 jaar kon ik wel duidelijk de voorkeur zien.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers