Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Astma en zwangerschap

<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:56

Bericht 07 Sep 2013 09:39

Astma en zwangerschap

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze combinatie en dan met name het medicijn gebruik?
Sinds ik een kinderwens heb sta ik onder controle betreft mijn medicatie. Er hebben ook wat wijzigingen plaatsgevonden. Op dit moment gebruik ik seretide. Dit is een medicijn wat onvoldoende is onderzocht met betrekking tot zwangerschap.
In overleg met de longarts mag ik dit wel gebruiken omdat een goed onderhouden astma beter voor de baby is, dan veel benauwde episodes. Ik wil graag borstvoeding geven en dit kan niet met deze medicatie. Ik ga het hier nog met mijn longarts over hebben.
Hebben meer mensen astma? Hoe ging dit tijdens de zwangerschap? Welke medicatie hebben jullie gebruikt?
Kreeg je een medische indicatie voor een ziekenhuis bevalling. Sorry voor de vele vragen. Ik ben een beetje onzeker en wil graag het beste voor ons kindje.
Afbeelding
<<

Anoniem124

Bericht 07 Sep 2013 09:50

Re: Astma en zwangerschap

Ik! Ik heb een ander pompje gebruikt...ben even de naam kwijt ohja....qvar ofzo. Maar heel zelden, m'n astma was zo goed als weg tijdens de zwangerschap.
<<

Hanna

Noob

Berichten: 18

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:31

Bericht 07 Sep 2013 10:05

Re: Astma en zwangerschap

Ik heb ook astma. Ik heb tijdens de zwangerschap ventolin en volgens mij flixotide gebruikt.
Toen ik tien weken zwanger was, was ik heel benauwd.
Ik heb toen zelfs prednison van de longarts gehad. Volgens hem kon het geen kwaad.
Wat hij ook over bijvoorbeeld ventolin zei, was dat het aan t einde van de zwangerschap net dat extra zetje kon zijn die de weeën laten beginnen.

Ik mocht gewoon borstvoeding geven en had geen medische indicatie, ben gewoon thuis bevallen.

Zoon heeft helaas wel de astmatische genen gekregen :nopompom:
Afbeelding
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:44

Bericht 07 Sep 2013 10:18

Re: Astma en zwangerschap

Ik heb ook astma alleen nauwelijks last van. Soms komt het opzetten. Tijdens de zwangerschap heb ik er helemaal geen last van gehad.
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:50

Bericht 07 Sep 2013 12:51

Re: Astma en zwangerschap

Ik heb astma en gebruikte ook seretide. Ik ben naar de apotheek geweest en gevraagd welke medicijnen ik zeker weten veilig kon gebruiken. We zijn een dikke half uur aan het zoeken geweest in het medicijnenboek. Ik gebruik namelijk ook medicatie tegen hooikoorts. Voor de seretide heb ik ventolin en budesonide gekregen. Ik merk geen veranderingen in mijn astma door de medicijn verandering. Beclometason mag ook gebruikt worden.

Ik heb nog niet meteen een medische indicatie gekregen, maar moest het wel aangeven bij de VK als de astma verergerde. Een vriendin van mij heeft ook astma en die wilde graag in het ziekenhuis bevallen en kreeg van de VK een medische indicatie op basis van de astma. Dus het kan wel maar hoeft niet per se.
Afbeelding
<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:56

Bericht 07 Sep 2013 19:20

Re: Astma en zwangerschap

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik hoor inderdaad wel vaker dat de astma lijkt te verminderen met zwangerschap.

Stokstaartje, bedoel je singulair? Deze gebruikte ik in elk geval. Hier ben ik wel mee gestopt.
Ik voel me best onzeker door het gebruik van seretide. Mijn astma is er wel goed door onder controle, maar ik hoor alleen maar dat mensen hiermee moeten stoppen. Mijn longarts vindt dit het beste van twee kwaden.

Tijdens de medicatie wijziging heb ik veel last gehad. Nu is het aardig stabiel. Behalve nu het weer ander weer wordt.
Bij mij zijn de klachten vooral luchtweginfectie. Ik ben er dan ook goed last van.

Voor degene die andere medicatie hebben gekregen, mag je hier ook borstvoeding mee geven? Dan kan ik dit aankaarten bij de longarts.
Afbeelding
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:50

Bericht 07 Sep 2013 21:33

Re: Astma en zwangerschap

Voor de hooikoorts bedoel je? Ik gebruikte daarvoor aerius pilletjes, avamys neusspray en zo nodig levocabastine oogdruppels. Hiervoor heb ik in de plaats gekregen:
Aerius: cetirizine pilletjes
Avamys: budesonide neusspray
levocabastine: cromoglycinezuur.

Ik heb het nog niet gecheckt op gebruik bij borstvoeding eigenlijk.
Leuke website: http://www.fk.cvz.nl/
Mijn huisarts had dus ook gezegd dat ik seretide kon blijven gebruiken. Toen ik hier ging kijken bleek hier dus wat anders te staan. Vandaar dat ik toen naar de apotheek ben gegaan. Want ja wie hebben er het meeste verstand van medicijnen. De apotheker hahaha.
Afbeelding
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 08 Sep 2013 10:04

Re: Astma en zwangerschap

Ik heb zelf ook astma en sinds mijn kinderwens (en nu zwangerschap) mag ik bepaalde medicatie ook niet meer gebruiken. Ik gebruik nu Q-var, Ventolin, en Beclometason neusspray. Ik mag geen andere medicatie gebruiken dan Ventolin om mijn luchtwegen "te openen". Voorheen gebruikte ik Serevent maar daarvan is het onvoldoende bekend wat dit zal betekenen voor mijn ongeboren kindje. Mijn longarts wil dit risico niet nemen (dus misschien dat elke longarts een andere visie hierop heeft?). Ik moest trouwens ook stoppen met de singulair en flixonase neusspray.

Ik zal waarschijnlijk wel in het ziekenhuis gaan bevallen. Ik sta i.v.m. mijn astma ook niet meer onder begeleiding van de verloskundige maar onder begeleiding van de gynaecoloog.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers