Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naamsverandering na trouwen

<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 04 Sep 2013 13:10

Re: Naamsverandering na trouwen

Rush schreef:Ik ben gehecht aan mijn achternaam, maar ik moet 'm altijd spellen. De achternaam van m`n vriend is zo lekker gemakkelijk, die neem ik dan ook graag aan.

Hier hetzelfde, wel wil ik daarom beide namen hebben en in de praktijk er een gebruiken.

Ik vind het ook mooi als je als gezin zijnde allemaal dezelfde naam hebt.
<<

Anoniem29

Bericht 04 Sep 2013 13:16

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik hou of mijn eigen naam. Of ik neem mijn naam - zijn naam.

Ik vind het trouwens wel leuk als de kinderen mijn achternaam krijgen, maar ik denk dat mijn vriend dat onzin vindt haha.

Ga het straks eens aan hem vragen.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 04 Sep 2013 13:33

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik zou het ook leuk vinden als ons kindje mijn achternaam zou krijgen, vind mijn naam mooier dan de zijne ;) Maar mijn man vond het al niet zo leuk dat ik zijn naam niet wilde aannemen, dus dat kon ik hem niet aandoen :P Haha, we hebben er geen ruzie om gemaakt hoor, ik vind zijn achternaam voor onze kinderen ook prima, is geen gekke naam ofzo.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem315

Bericht 04 Sep 2013 14:08

Re: Naamsverandering na trouwen

Zijn naam - mijn naam.

Ons kindje krijgt dus ook zijn naam.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 04 Sep 2013 14:08

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden. Mijn moeder heeft dat 32jaar geleden ook zo gedaan en ik weet niet beter dan dat mijn ouders een andere achternaam hadden. Qua traditie hoefde het voor mij dus niet.

Ik had graag gewild dat ik, mijn naam-naam man en mijn man zijn, naam-mijn naam zou nemen. Vind ik modern en symbolisch echt voor elkaar kiezen. Man was daar iets traditioneler in en wilde dat echt niet. Dus beide onze eigen naam gehouden.

Als er een pakketbezorger een pakketje voor Dhr.... komt bezorgen zeg ik wel gewoon dat ik mevrouw... zijn naam ben bijvoorbeeld. Als het makkelijk uitkomt dus.

Voor toekomstige kinderen maakt het mij vrij weinig uit wat voor een naam ze krijgen. Man wil dit ook graag traditioneel, dus prima, zijn naam.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

July

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 103

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:49

Bericht 04 Sep 2013 16:00

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik ga in Januari zijn achternaam aannemen.

We hebben beide oer hollandse achternamen, maar ik vind het wel een mooi en prettig idee dat we alle drie dezelfde achternaam dragen.
Afbeelding
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 04 Sep 2013 20:19

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb zijn naam aangenomen. Ik was toch al niet zo blij met mijn achternaam. Overal gebruik ik nu ook mijn nieuwe achternaam. En nu na ruim een jaar begint het overal door te dringen dat ik een nieuwe achternaam heb. En voor mij begint het nu ook pas echt te wennen trouwens.
Onze kleine krijgt dus ook zijn achternaam. Ik vind het mooi om allemaal dezelfde achternaam te hebben.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 21:14

Bericht 04 Sep 2013 20:28

Re: Naamsverandering na trouwen

Op papier ben ik zijn naam-mijn naam maar ik gebruik nog steeds veel mijn eigen naam. Op het werk bijvoorbeeld. Het is namelijk een achternaam die je altijd moet spellen, er is nog niemand die hem in 1 keer goed had en daar heb ik niet zo'n zin in.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Sep 2013 20:44

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik ben begin 2010 getrouwd, heb vanaf schooljaar 2010/2011 de naam van mijn man aangenomen, maar ik word door leerlingen, maar ook door collega's nog vaak met mijn eigen achternaam aangesproken.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem 63

Bericht 04 Sep 2013 20:49

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb naam man - meisjesnaam aangenomen. In de praktijk gebruik ik bijna altijd mijn mans naam (wat nu dus ook mijn naam is eigenlijk natuurlijk, haha). Alleen bij sommige officiële documenten moet je je meisjesnaam blijven gebruiken (boeken van tickets bijv. omdat in je paspoort je meisjesnaam staat).

In jouw geval, TO, zou ik je meisjesnaam blijven gebruiken voor de klas als je dat zo gewend bent en je collega's en leerlingen ook, en je dat prettig vindt.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 04 Sep 2013 22:26

Re: Naamsverandering na trouwen

Heb vandaag even met mijn directe collega's overlegd en zij zeiden ook ik zou je eigen naam blijven gebruiken op het werk. Zeker nu ik erg lang in de ziektewet heb gezeten is het makkelijker dat collega's en leerlingen mij sneller herkennen aan mijn naam. Ik ben er helema opgelucht over haha hoe stom :p
Insta: je_ei_kwijt
<<

Artemis

Bericht 04 Sep 2013 22:36

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb nooit enige reden gezien om een andere naam te nemen. Kost een hoop gedoe, ik heb al een naam die prima past en waar ik en iedereen aan gewend ben, er waren geen redenen om een andere naam te nemen ( kan me voorstellen dat als jij kutraoilatoitisjeks heet, en je vriend heet 'de Groot' dat je dat wel handig vindt) dus ik heb mijn naam gehouden.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 04 Sep 2013 22:44

Re: Naamsverandering na trouwen

Bij ons thuis hebben we trouwens drie namen, heerlijk als een buitenstaander er dan totaal niets meer van snapt :p
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem7

Bericht 04 Sep 2013 22:48

Re: Naamsverandering na trouwen

Haha, ik kon er ook niet aan wennen. Aan de telefoon zei ik m'n achterna,a ook altijd heel stamelend, het klopte ook gewoon zó niet. Ik heb zelf een Franse achternaam en mijn ex een oer-Hollandse en dat klopte gewoon niet met m'n voornaam. Uiteindelijk werd het wel normaal, maar dat heeft echt wel een halfjaar geduurd. Frappante was dat ik na de scheiding ook echt weer terug moest wennen, aan m'n eigen achternaam. Dat klonk ook ineens heel vreemd.

Ik had toen trouwens ook achternaam ex-mijn achternaam aangenomen, maar in de praktijk gebruikte ik alleen de naam van m'n ex. Mocht ik evt weer gaan trouwen dan wil ik ook de naam van m'n vriend aannemen, ik wil dan wel dat we ooit als gezin dezelfde naam dragen. Maar voorlopig moet ik nog even niet aan trouwen denken.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:54

Bericht 06 Sep 2013 21:58

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Moest in het begin wel wennen. Maar nu ben ik er helemaal aan gewend
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:10

Bericht 06 Sep 2013 22:30

Re: Naamsverandering na trouwen

Mocht ik oooit een man tegen komen met wie ik mijn leven wil delen en mocht het dan zelfs komen tot trouwen, zou ik echt niet weten wat ik wil wat betreft achternaam. Ik vind mijn achternaam prima en zou het ook wel raar vinden om ineens een andere achternaam te hebben. Net of dat niet kloppend is.

Wat ik wel echt heel vreemd vind is dat een man de achternaam van zijn vrouw aanneemt. Bv. vrouw heet Jansen en man De Boer dat hij dan Erik de Boer - Jansen gaat heten. Dan denk ik echt "Jemig wat ben jij een mietje... Had je de ballen niet om tegen je vrouw te zeggen dat je je hiermee echt niet in de voetbalkantine kunt vertonen?" :laughcry: (sorry voor mensen wie ik beledig, maar ik vind dat het zo knullig staan!)

In het geval van diegene die zei dat haar man haar achternaam had aangenomen omdat die van hem te buitenlands klinkt en je daar problemen van ondervindt, kan ik me dan wel weer voorstellen.
<<

Anoniem17

Bericht 07 Sep 2013 08:08

Re: Naamsverandering na trouwen

Lenthe schreef:Mocht ik oooit een man tegen komen met wie ik mijn leven wil delen en mocht het dan zelfs komen tot trouwen, zou ik echt niet weten wat ik wil wat betreft achternaam. Ik vind mijn achternaam prima en zou het ook wel raar vinden om ineens een andere achternaam te hebben. Net of dat niet kloppend is.

Wat ik wel echt heel vreemd vind is dat een man de achternaam van zijn vrouw aanneemt. Bv. vrouw heet Jansen en man De Boer dat hij dan Erik de Boer - Jansen gaat heten. Dan denk ik echt "Jemig wat ben jij een mietje... Had je de ballen niet om tegen je vrouw te zeggen dat je je hiermee echt niet in de voetbalkantine kunt vertonen?" :laughcry: (sorry voor mensen wie ik beledig, maar ik vind dat het zo knullig staan!)

In het geval van diegene die zei dat haar man haar achternaam had aangenomen omdat die van hem te buitenlands klinkt en je daar problemen van ondervindt, kan ik me dan wel weer voorstellen.


Wat een onzin! Ik vind dat juist stoer van een man!
<<

Anoniem66

Bericht 07 Sep 2013 08:17

Re: Naamsverandering na trouwen

Maar als vrouw de naam van je man aannemen is dan weer de normaalste zaak van de wereld. Dát vind ik pas vreemd. Dat we massaal onze namen inleveren als we trouwen. Het is 2013, geen 1950.
<<

Anoniem17

Bericht 07 Sep 2013 08:18

Re: Naamsverandering na trouwen

Luce schreef:Maar als vrouw de naam van je man aannemen is dan weer de normaalste zaak van de wereld. Dát vind ik pas vreemd. Dat we massaal onze namen inleveren als we trouwen. Het is 2013, geen 1950.


Dat ook ja!
<<

Anoniem66

Bericht 07 Sep 2013 08:24

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik geloof niet dat mijn man ooit de vraag heeft gekregen waarom hij mijn achternaam niet aangenomen heeft, maar andersom is die vraag wel 10 keer aan mij gesteld. We willen toch zo graag dat mannen en vrouwen gelijk zijn? Waarom
zou je dan in hemelsnaam je achternaam zomaar inleveren als je een man tegen komt?

Wat mij betreft bieden landen als Spanje en Mexico uitkomst. Daar neemt men allebei gewoon beide achternamen aan.
Of je kunt gewoon je eigen naam houden, nog veel makkelijker.
<<

Anoniem29

Bericht 07 Sep 2013 09:11

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik vind het ook tof van een vent omdat te doen. Lekker tegendraads! Yeah ik hou daar wel van.

Of inderdaad zoals in Spanje. Daar draag je eerst de achternaam van je vader en moeder en als je gaat trouwen wordt de achternaam van je moeder, de achternaam van je man. Dus het is niet helemaal waar.

Als is het wel zo dat de achternaam van je moeder je eerste achternaam is. Een Spaanse vriendin van mij werd altijd alleen bij haar vaders achternaam genoemd, zo kende iedereen haar. Tot de examens en we ineens haar volledige achternaam hoorde, dus inclusief haar moeders naam.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 07 Sep 2013 09:14

Re: Naamsverandering na trouwen

Lenthe schreef:Mocht ik oooit een man tegen komen met wie ik mijn leven wil delen en mocht het dan zelfs komen tot trouwen, zou ik echt niet weten wat ik wil wat betreft achternaam. Ik vind mijn achternaam prima en zou het ook wel raar vinden om ineens een andere achternaam te hebben. Net of dat niet kloppend is.

Wat ik wel echt heel vreemd vind is dat een man de achternaam van zijn vrouw aanneemt. Bv. vrouw heet Jansen en man De Boer dat hij dan Erik de Boer - Jansen gaat heten. Dan denk ik echt "Jemig wat ben jij een mietje... Had je de ballen niet om tegen je vrouw te zeggen dat je je hiermee echt niet in de voetbalkantine kunt vertonen?" :laughcry: (sorry voor mensen wie ik beledig, maar ik vind dat het zo knullig staan!)

In het geval van diegene die zei dat haar man haar achternaam had aangenomen omdat die van hem te buitenlands klinkt en je daar problemen van ondervindt, kan ik me dan wel weer voorstellen.


Haha ik vertel dus juist in dit topic dat mijn man mijn achternaam genomen heeft. En het is zeker geen mietje hoor. Beetje bekrompen.
<<

Anoniem 63

Bericht 07 Sep 2013 10:16

Re: Naamsverandering na trouwen

Elliot schreef:
Luce schreef:Maar als vrouw de naam van je man aannemen is dan weer de normaalste zaak van de wereld. Dát vind ik pas vreemd. Dat we massaal onze namen inleveren als we trouwen. Het is 2013, geen 1950.


Dat ook ja!


Ik heb anders niet mijn mans achternaam aangenomen omdat het zo hoor of omdat het al eeuwen zo gaat hoor. Voor mij was het een bewuste keuze en ik vind het fijn. 2013 of niet.

Overigens wilde ik niet dat mijn man mijn naam zou aannemen omdat dat echt mijn naam en onze familienaam is (komt ook weinig voor), haha. Wil die naam lekker voor mezelf houden :angel: Maar we hebben wel alle opties besproken en ik heb er lang over nagedacht wat ik wilde.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Sep 2013 10:33

Re: Naamsverandering na trouwen

Ik heb de naam van mijn man aangenomen en ben eigenlijk die van mezelf blijven gebruiken, vooral voor privé dingen.
In de periode dat mijn man ziek was heb ik zijn naam wel heel veel gebruikt om duidelijk te maken wie ik was.
Nu mijn man is overleden worstel ik wel met die naamskwestie. Hij was er trots op dat ik zijn naam aan had genomen. Ik gebruik gewoon nog steeds vaak mijn meisjesnaam, maar het voelt nu als een soort verraad soms en er zijn ook mensen die niet meer zo goed weten hoe ze me moeten noemen.
Ook heb ik soms de neiging om vooral zijn naam te gebruiken omdat zijn ex dat ook doet (die is altijd zijn naam blijven gebruiken tot mijn grote gruwel) en ik me niet zo makkelijk laat 'wegpesten'.

Nou ja ik vind het dus ook een lastige kwestie, wij waren bijna 5 jaar getrouwd en het begon eigenlijk wel net een beetje te wennen.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Sep 2013 10:52

Re: Naamsverandering na trouwen

Mochten wij gaan trouwen dan neem ik de naam van mijn vriend aan. Hij heeft echt een oerhollandse naam en ik wat minder maar ik wil gewoon niet hetzelfde als wat wij thuis hadden. Mijn moeder heeft haar eigen naam gehouden en ik vind dat wel jammer, dat ik niet hetzelfde heet als mijn beide ouders. Het is ook gewoon irritant, haha!
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers